Gå til innhold

Klassevennina sliter hjemme - hvordan hjelpe henne?

Anbefalte innlegg

Gjest josefine
Skrevet

Hallo :)

Går i 10. klasse nå, og flytta hit jeg bor nå, for ca. ett år siden. Da ble jeg kjent med ei jente som går i samme klasse som meg, og det viser seg at hun ikke har det så bra hjemme.

Foreldrene er skilt, og hun bor annenhver uke til moren og faren. Faren er veldig snill og grei, men moren er psykisk syk. Hun har en lillebror hjemme til henne, som har blitt veldig mye innblanda med barnevernet. Han ble tatt fra familien for noen uker siden, men har kommet igjen nå.

Venninna mi har det ikke bra i det hele tatt. Når hun er hjemme hos mora si, blir hun kjefta opp til hun begynner å gråte hele tiden. Hun blir fortalt at hun aldri er bra nok, og sånne ting som "og du skal liksom være dattra mi...", "hvorfor er ikke du sånn som ***** (storebroren)?" og "ingen hadde brydd seg om jeg hadde tatt selvmord". Moren gråter hele tiden. Hun har sosial angst, er ofte syk osv. Pga lillebroren har venninna mi snakket mange ganger med barnevernet, men hun blir fortalt at hun skal lyve, av moren sin.

Både storebroren, faren og farmoren hennes vet hv som skjer, men kanskje ikke akkurat hvor ille det faktisk er. Det er så dumt at de vet hvordan hun er, men fortsatt ikke gjør noe med det. For det kan bare ikke fortsette sånn.

Det er mange flere ting som har skjedd, men jeg skriver ikke de ned. Saken er den, at venninna mi ikke kan bo der lengre. Hun har det ikke bra, og ifølge seg selv holder hun på å gi opp... Jeg har så lyst til å hjelpe henne, men aner ikke hva jeg kan gjøre. Jeg har foreslått å snakke med helsesøster, men hun tørr ikke, fordi hun er redd for at helsesøstra skal snakke med barnevernet\kontakte moren, sånn at hun får vite om det.

Har helsesøstra egentlig lov til å kontakte barnevernet eller foreldrene?

Og vær så snill, er det noen som har noen tips til hva hun kan gjøre, evt. jeg kan gjøre for å hjelpe henne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun må slutte å lyve for moren, og be om hjelp. Si at hun slett ikke har det bra, og ikke kan fortsette slik. Jeg ville startet med helsesøster. Hun kan jo spørre helsesøster om de kan ha en konfidensiell samtale så får hun råd om veien videre. Spør helsesøster direkte hvem hub kommer til å si hva til.

Skrevet

Du kan kontakte barnevernet, og da bør din klage gjelde alle barn som bor i den husstanden. Barnevarnet vil ta over saken, og etterforske videre, Om de kommer til at barna bør tas ut av hjemmet, så er din oppgave å støtte din venninne og prøve å gjøre det hele så enkelt så mulig for henne.

De vil ikke få vite hvem det var som meldte, men du bør virkelig være der for venninnen din, og prøve å få henne til å forstå at sånn skal ikke foreldre være, og at hun, FOR SIN EGEN DEL burde prøve å lære seg hvordan voksen-barn-kontakten bør være. :)

• Liker 1
Skrevet

Hun kan ringe alarmtelefonen for barn og unge, tlf 116111. Håper det ordner seg for henne!! De har en internettsidene også,

http://www.116111.no/

Masse lykke til! Hun er forresten heldig som har en venn som bryr seg!

Skrevet

Hei TS. Så bra at hun har en venninne som deg. I tillegg til det som nevnes over kan du kanskje snakke med dine egne foreldre og høre om din familie kan fungere som et fristed? På den måten kan venninnen din ha et trygt sted hun kan komme til når som helst, hvor hun vet at hun er velkommen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns du høres ut som en fantastisk god venninne, fortsett med det.

Det jeg ville gjort om jeg var deg, var å fått henne med meg til helsesøster.

Om du ikke klarer å få henne med deg, så kan du jo ta deg en tur alene dit, å snakke på venninnen din sine vegne.

Helsesøster har taushetsplikt, men.. Hun har også opplysningsplikt. Kommer det frem saker som er grove, så er hun nødt til å gå videre med dem.

Lykke til, både til deg og din venninne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...