Julle Skrevet 14. november 2012 #1 Del Skrevet 14. november 2012 Jeg kan ikke tro vi enda ikke vet hvordan stonehenge ble til. Med dagens teknologi, touch skjermer, snakkende tvér og snart flyvende biler burde vi vell snart vite hvorfor et par steiner står som de står der nede i England? Jeg er sikker på at det er noen som sitter der nede i England å egentlig vet hvordan det hele ble til. Men bruker det at det er et så stort mysterium, til å gjøre det til en stor turistatraksjon. For et par steiner som står i sirkel er i seg selv ikke spennende. Jeg klør i hendene for å få vite hvordan det ble til. Steiner som stammer fra fjellkjeder i wales og så tunge at de umulige kunne blitt båret med menneskekraft. Men nå er ikke jeg en professor eller en forsker, og har heller ikke fullført grunnskolen. Jeg går fortsatt i 10ende. Men jeg tenker, er det ikke på tide at vi får vite den egentlige sannheten om Stonehenge? Eller har dagens teknologi egentlig ikke kommet så langt som de skal ha det til? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baku Skrevet 14. november 2012 #2 Del Skrevet 14. november 2012 "WHAT'S THE MEANING OF STONEHENGE?!" 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 14. november 2012 #3 Del Skrevet 14. november 2012 Og der hadde jeg den på hjernen ja, takk skarru ha.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myosotis Skrevet 14. november 2012 #4 Del Skrevet 14. november 2012 Off topic men.... Om du synes Stonehenge er mystisk så sjekk ut Gobekli Tepe. Datert til å være 6000år eldre enn Stonehenge, og mye mer omfattende og avansert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 14. november 2012 #5 Del Skrevet 14. november 2012 Hvordan skal dagens teknologi kunne gi svar på dette? Vi har ingen teknologi som gjør det mulig for oss å lese tankene til folk som levde for tusenvis av år siden... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
humalla Skrevet 15. november 2012 #6 Del Skrevet 15. november 2012 Off topic men.... Om du synes Stonehenge er mystisk så sjekk ut Gobekli Tepe. Datert til å være 6000år eldre enn Stonehenge, og mye mer omfattende og avansert. Spennende det og, men virker som det er mye stein de kunne ta av for å bygge der. Stonehenge ligger liksom midt ute på et jorde. De må altså ha slept disse gigantiske steinene mange kilometer. Imponerende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 15. november 2012 #7 Del Skrevet 15. november 2012 Så en dokumentar om det. De tror steinen ble fraktet over sjøen på flåter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 15. november 2012 #8 Del Skrevet 15. november 2012 Spennende det og, men virker som det er mye stein de kunne ta av for å bygge der. Stonehenge ligger liksom midt ute på et jorde. De må altså ha slept disse gigantiske steinene mange kilometer. Imponerende. Det finnes mange måter de kunne ha gjort dette på, som ville gjort det til en overkommelig affære. Uten sleping. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #9 Del Skrevet 15. november 2012 Det finnes mange måter de kunne ha gjort dette på, som ville gjort det til en overkommelig affære. Uten sleping. Det ville virke fint hvis de hadde en fin og jevn betongvei hele veien, men det tviler jeg på. Anonym poster: 5c88659bccb2c2f63f73850a138c804c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bud Skrevet 15. november 2012 #10 Del Skrevet 15. november 2012 Er folk helt idioter eller? Stonehenge er ikke et fantastisk urgammelt mesterverk, det er et gammelt makkverk som er snurpet ihopes av en gjeng glupinger med for mye tid til overs. De har for øvrig funnet rester av et "stonehenge" i tre også, men tre ble vel for kortvarig og pysete så da prøvde gutta seg med stein Ikke noe problem, jeg kunne bygd en ny stonehenge uten dagens hjelpemidler i morgen for den del. Du trenger: 300 spader 500 slaver 200 bøtter Grovt konstruksjonsvirke og solid tauverk Masse arbeidslyst 1. Finn en liten høyde, en bakketopp. 2. Grav hull som passer til steinene du på forhånd har funnet frem. 3. Putt steinene i hullene. 4. Grav bort massen rundt steinene. Vips så har du stonehenge 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 15. november 2012 #11 Del Skrevet 15. november 2012 Vips så har du stonehenge Enkle forklaringer er fine de, men det er ikke helt sikkert at det er hele sannheten. Det finnes mye som er skjult for oss i dag (utviklede som vi har blitt til tross) som spesielt klarttenkende mennesker visste og så for lenge, lenge siden. Jeg holder mulighetene åpne for i grunnen alt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 15. november 2012 #12 Del Skrevet 15. november 2012 Det ville virke fint hvis de hadde en fin og jevn betongvei hele veien, men det tviler jeg på. Anonym poster: 5c88659bccb2c2f63f73850a138c804c Det ville virke uansett, fordi hvis man ser på prinsippet for denne britens måte å flytte store steinblokker på, så fungerer det i praksis som å innkapsle blokka i et hjul. Man fjerner blokkens firkantethet, og kan trille den avgårde med minimal anstrengelse. Hvis en pensjonert bygningsarbeider kunne finne på noe så enkelt og genialt på fritida, så kunne nok forfedrene hans også. Det er bare VI som tenker at hvis de ikke hadde maskiner og vogner til å gjøre jobben, så måtte de vel slepe steinene langs bakken på knudrete tømmerstokker eller sleder eller noe. Det er bare fordi vi ikke klarer å forestille oss en verden uten vår moderne teknologi. Men fyren i videoen viser at man utmerket godt kunne gjort jobben med steinalderredskaper. Det er jo det HAN gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julle Skrevet 18. november 2012 Forfatter #13 Del Skrevet 18. november 2012 Okei, si at de klarte å bygge Stonehenge med sine steinalderredskaper. Men HVORFOR? Hvorfor sette kilotunge steiner i en sirkel? Makes no sense.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 19. november 2012 #14 Del Skrevet 19. november 2012 Okei, si at de klarte å bygge Stonehenge med sine steinalderredskaper. Men HVORFOR? Hvorfor sette kilotunge steiner i en sirkel? Makes no sense.. Men det gjør Vigelandsparken? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2012 #15 Del Skrevet 19. november 2012 Okei, si at de klarte å bygge Stonehenge med sine steinalderredskaper. Men HVORFOR? Hvorfor sette kilotunge steiner i en sirkel? Makes no sense.. Du kan være sikker på at det var svært meningsfullt for menneskene som lagde og brukte Stonehenge i sin tid. Sannsynligvis har folk fra Europa valfartet dit slik senere tids mennesker dro på pilgrimsferder. Dessuten er tankene bak slike handlinger forgjengene, slik at vi ikke få tak i de. Anonym poster: beacc6c9099a225aad566922911817dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 19. november 2012 #16 Del Skrevet 19. november 2012 Okei, si at de klarte å bygge Stonehenge med sine steinalderredskaper. Men HVORFOR? Hvorfor sette kilotunge steiner i en sirkel? Makes no sense.. Bare se på ishavskatedralen, Notre Dame, Nidarosdomen og all den andre galskapen vi klarer å bygge til ære for oppdiktede sagafigurer, så er det plutselig ikke så fjernt å ha bygget Stonehenge likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 19. november 2012 #17 Del Skrevet 19. november 2012 Da jeg var ung og dum, så leste jeg og vennene mine mye av Däniken. Han mener, som kjent, at Stonehenge IKKE er noe så dumt og primitivt som et kultsted eller en diger kalender. Neida, han er brennsikker på at det var en diger antenne for å kommunisere med aliens, og at det finnes spor av metalledere under bakken, og fancy schmancy kvartskrystaller i selve steinene. OG det hele ble selvsagt satt på plass av utenomjordiske, siden våre dumme forfedre knapt var i stand til å slå to steiner sammen for å lage ild. Som en ekstra bonus fikk de et alter der sola skinner ved vårjevndøgn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 20. november 2012 #18 Del Skrevet 20. november 2012 Det som er ekstra interessant ved Stonehenge, er at steintypen som er brukt ikke finnes naturlig i det området, men derimot finnes i massevis i Wales. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurifix Skrevet 21. november 2012 #19 Del Skrevet 21. november 2012 Altså stonehenge var jo for å sende et signal til doktoren for så å fange han. Det er jo allmenn viten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yellow Taxi Skrevet 21. november 2012 #20 Del Skrevet 21. november 2012 Jeg har vært å sett på Stonehenge, og så skuffet har jeg aldri vært ute på reise før. Det var ikke et urgammelt majestetisk mysterium, det var litt gammel stein. Ikke var de særlig store heller. Hvorfor det er så fantastisk at noen har klart å stable disse steinene oppå hverrandre forstår jeg ikke, det er da mange eksempler på fantastiske byggverk som er satt sammen før vår moderne teknologi. Machu Picchu feks, det er fasinerende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå