Gå til innhold

Isotretinoin og graviditet! :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ud at jeg er gravid i dag.. 6 uker på vei. Er det noen sjangs for at dette barnet overlever tror dere? Eller blir det anbefalt abort? Noen med liknende erfaringer?

Anonym poster: 006b95b1d72f20b73d80abf03fd8f5df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ABORT!! For all del!!!! Du burde virkelig ha vett til å ikke bli gravid når du går på en medisinkur som har så stor fare for fosterskader.

Anonym poster: 848bd299c1af716dfdcb88c955c20d76

• Liker 5
Skrevet

I følge litteraturen er det en risiko for malformasjoner på under 30 %. Det vil si at "risikoen" for normalt foster er over 70 %! :) Men selvsagt skal dette tas på alvor. En tidlig UL i rundt uke 10-12 vil nok kunne gi svar på om de største assosierte malformasjonene er til stede. Men dette må du selvsagt snakke med legen din om. Det er sjelden man anbefaler abort til en gravid kvinne før det er påvist store misdannelser som ikke er forenlig med liv.

Lykke til!

Anonym poster: 81ef2f8a54a234bdc6ea6ac0bc17d317

Skrevet

I følge litteraturen er det en risiko for malformasjoner på under 30 %. Det vil si at "risikoen" for normalt foster er over 70 %! :) Men selvsagt skal dette tas på alvor. En tidlig UL i rundt uke 10-12 vil nok kunne gi svar på om de største assosierte malformasjonene er til stede. Men dette må du selvsagt snakke med legen din om. Det er sjelden man anbefaler abort til en gravid kvinne før det er påvist store misdannelser som ikke er forenlig med liv.

Lykke til!

Anonym poster: 81ef2f8a54a234bdc6ea6ac0bc17d317

Fant ud at jeg er gravid i dag.. 6 uker på vei. Er det noen sjangs for at dette barnet overlever tror dere? Eller blir det anbefalt abort? Noen med liknende erfaringer?

Ifølge min bok i medisinsk genetikk er sjansen for fosterskader hele 45-50%, noe som tilsier at det er den mest teratogene substansen vi kjenner. Én enkelt dose er nok for å gi fosterskader. Man risikerer fosterdød, vannhode, hjertefeil, forsinket vekst, mental retardasjon, diverse hjerneskader+++. Man risikerer også at barnet dør som følge av bivirkningene det kan få.

For å svare på spørsmålet ditt: Ja, det er i aller høyeste grad anbefalt abort. Jeg synes også det er trist, men det er dette som er realiteten. Det er en grunn til at man må vise negativ graviditetstest for hver resept man får.

Skrevet (endret)

Jeg måtte skrive under på en kontraktvom at jeg ikke skal bli gravid på iso, og ta abort om det skulle skje. Vet ikke hvor bindende den er, men det sier jo sitt om farene for komplikasjoner. Du må uansett snakke med legen din om dette så fort som mulig!

Edit: også vil jeg ønske deg lykke til uansett utfall, dette kan ikke være en enkel situasjon å havne i.

Endret av Belle de Jour
  • Liker 1
Skrevet

I USA har de faktisk et eget program som må følges når man bruker isotretinoin.

http://en.wikipedia.org/wiki/IPLEDGE

Det er ikke bare fosterdød som er faren, det er heller skadene har når det blir født.

Jeg synes du skulle google det også, søke etter bilder.

Gjest BabyBlue
Skrevet (endret)

Abort, abort, abort... ikke ta sjansen. Dette er en sterk medisin som i verste fall kan føre til leverskader for en som går på kuren, tenk deg hvordan det kan påvirke fosterutviklingen? Legen min var veldig streng på dette, du er til og med i "karantene" 1 - 2 år etter kuren når det gjelder graviditet.

I USA må man skrive under på kontrakt om man ikke går på hormonell prevansjon, og i Norge blir man nesten påtvunget p-piller med mindre man lover å være avholds. Å være "pro life" er ikke gyldig når det kommer til noe som dette, dessverre...

Endret av BabyBlue
Skrevet (endret)

Hei! Jeg kjenner følelsen... Jeg ble gravid i mai, mens jeg gikk på iso. Dessverre. Hudlegen min krevde kun en type prevensjon i forhold til to, som det er anbefalt. Måtte også skrive under på en kontrakt da hudlegen skrev ut iso, om at jeg ville ta de nødvendige handlinger dersom jeg skulle bli uplanlagt gravid under kuren. Jeg gikk til lege (flere) og spurte hva jeg skulle gjøre da jeg fant det ut, og alle jeg snakket med anbefalte abort, da det var en stor sjanse for at fosteret ikke ville være levedyktig. Dette var selvfølgelig noe jeg bestemte selv, men ingen anbefalte meg altså å beholde for å "se" om det gikk bra. Valgte abort, noe som var det jævligste jeg noen gang har gjort så langt i livet, og jeg fikk en skikkelig nedtur. Send meg PM om du vil snakke om det, uansett hva du velger! :klem:

Endret av finkel
Skrevet

ABORT!! For all del!!!! Du burde virkelig ha vett til å ikke bli gravid når du går på en medisinkur som har så stor fare for fosterskader.

Anonym poster: 848bd299c1af716dfdcb88c955c20d76

Kjære vene, du trenger da virkelig ikke være så skarp for å få fram budskapet ditt!? Og, det er unødvendig å blande inn "vettet" i et slikt tilfelle, da det absolutt ikke ser ut til at det var planlagt på noe vis. Jeg ble selv gravid på iso, og brukte prevensjon. Hold slike unødvendigheter for deg selv.

• Liker 1
Skrevet

Har vært hos legen i dag og blitt henvist til abort.. :( Hudlegen min var ikke streng på prevensjon i det hele tatt. Han visst at jeg ikke gikk på noe. Rart hvor forskjellig det er fra lege til lege :(

Skrevet (endret)

Har vært hos legen i dag og blitt henvist til abort.. :( Hudlegen min var ikke streng på prevensjon i det hele tatt. Han visst at jeg ikke gikk på noe. Rart hvor forskjellig det er fra lege til lege :(

:klem:

Endret av finkel
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Helt klart en hudlege som ikke burde hatt lov til å skrive sånne piller. Synes det er forferdelig at han gjorde dette mot deg, du visste jo ikke hva som kunne skje om du ble gravid. Jeg synes uansett at du må være klar over hva du risikerer om du ikke tar abort. Lykke til :klem:

Endret av Professor Orm
  • Liker 1
Skrevet

Ifølge pakningsvedlegget tar det ca 1 mnd før medisinen er ute av kroppen.

I denne perioden er det like viktig å ikke bli gravid som når man går på pillene. Man tar den siste testen for å sjekke om man er gravid ca 5 uker etter man har avsluttet kuren.

Men mange anbefaler at man venter lenger med å bli gravid, feks 3-6 mnd, for sikkerhetens skyld.

Skrevet

Abort, abort, abort... ikke ta sjansen. Dette er en sterk medisin som i verste fall kan føre til leverskader for en som går på kuren, tenk deg hvordan det kan påvirke fosterutviklingen? Legen min var veldig streng på dette, du er til og med i "karantene" 1 - 2 år etter kuren når det gjelder graviditet.

I USA må man skrive under på kontrakt om man ikke går på hormonell prevansjon, og i Norge blir man nesten påtvunget p-piller med mindre man lover å være avholds. Å være "pro life" er ikke gyldig når det kommer til noe som dette, dessverre...

Hei! Jeg kjenner følelsen... Jeg ble gravid i mai, mens jeg gikk på iso. Dessverre. Hudlegen min krevde kun en type prevensjon i forhold til to, som det er anbefalt. Måtte også skrive under på en kontrakt da hudlegen skrev ut iso, om at jeg ville ta de nødvendige handlinger dersom jeg skulle bli uplanlagt gravid under kuren. Jeg gikk til lege (flere) og spurte hva jeg skulle gjøre da jeg fant det ut, og alle jeg snakket med anbefalte abort, da det var en stor sjanse for at fosteret ikke ville være levedyktig. Dette var selvfølgelig noe jeg bestemte selv, men ingen anbefalte meg altså å beholde for å "se" om det gikk bra. Valgte abort, noe som var det jævligste jeg noen gang har gjort så langt i livet, og jeg fikk en skikkelig nedtur. Send meg PM om du vil snakke om det, uansett hva du velger! :klem:

Nå er jeg forvirret. BabyBlue snakker om karantene i 1-2 år, mens du finkel er gravid allerede, vet ikke når du sluttet på iso, men du gikk på det i mai :klo:

Er det noen som har link til noen troverdige kilder på dette ang iso og graviditet? Er jo synd hvis man må vente et par år ette endt kur.

Anonym poster: 347704c7a788bfff5cc74ba7995c7d4c

Skrevet (endret)

Nå er jeg forvirret. BabyBlue snakker om karantene i 1-2 år, mens du finkel er gravid allerede, vet ikke når du sluttet på iso, men du gikk på det i mai :klo:

Er det noen som har link til noen troverdige kilder på dette ang iso og graviditet? Er jo synd hvis man må vente et par år ette endt kur.

Anonym poster: 347704c7a788bfff5cc74ba7995c7d4c

Jeg har lest alt fra 2 uker til 1 år. Las et sted om at produsenten selv hadde kommentert dette, og de konkluderte med 1 mnd. De mente da at det kunne også gå bra med, si, 2-3 uker etter pilleslutt, men sa da 1 mnd for å helgardere seg. Det da andre hudleger gjør for å helgardere seg videre, er å forlenge denne karantenen. I følge legemiddelhåndboka er det 3 mnd karantene mens hudlegekontoret har 1 mnd. Min hudlege sa 1-2 mnd. For meg er det troverdig når produsenten selv skriver 1 mnd i pakningsvedlegget. Disse vedleggene vurderes og endres jevnlig, dersom noe ikke stemmer.

Jeg ble gravid nesten 4 mnd etter pilleslutt, og føler meg da trygg.

Endret av finkel
Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg har lest alt fra 2 uker til 1 år. Las et sted om at produsenten selv hadde kommentert dette, og de konkluderte med 1 mnd. De mente da at det kunne også gå bra med, si, 2-3 uker etter pilleslutt, men sa da 1 mnd for å helgardere seg. Det da andre hudleger gjør for å helgardere seg videre, er å forlenge denne karantenen. I følge legemiddelhåndboka er det 3 mnd karantene mens hudlegekontoret har 1 mnd. Min hudlege sa 1-2 mnd. For meg er det troverdig når produsenten selv skriver 1 mnd i pakningsvedlegget. Disse vedleggene vurderes og endres jevnlig, dersom noe ikke stemmer.

Legen min sa at det var karantene i 1 år, og helst enda et år for å være på den sikre siden? Jeg er... forvirret. Trodde legene hadde fått den samme infoen, men denne tråden viser til noe annet :vetikke:

Skrevet

Jeg synes igrunn vi kan konkludere med at man bør vente lengst mulig, innen rimelighetens grenser. Men jeg tror jeg ville ventet ca. 3 måneder selv. Føler jeg har sett det mange steder.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det var denne linken jeg tenkte på! Her skriver hudlegen (som driver hudklinikken.no) at etter en mnd så er det trygt å bli gravid, selv om flere har en lengre karantene.

Håper det går bra med deg, TS! :klem:

Endret av finkel
Skrevet

Noen her som kan forklare hva isotretinon er?

Anonym poster: c8d68c2d550195c984f4ec2386766dcf

Skrevet (endret)

Noen her som kan forklare hva isotretinon er?

Anonym poster: c8d68c2d550195c984f4ec2386766dcf

Veldig høye doser av vitamin A-syre. En medisin med mange bivirkninger, men som kan kurere kviser for godt. Brukes av folk med alvorlig akne eller akne som man ikke får tatt knekken på. Virker ikke dette, så virker ingenting.

Disse medisinene er veldig skadelig for fosteret om man blir gravid. Sannsynligheten for at det får alvorlige misdannelser er veldig stor.

Endret av Professor Orm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...