Gå til innhold

Opptrening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker på om dette innlegget skal her eller under kropp og helse, men trooor det blir rett her.

Litt praktisk: For en stund tilbake, ca. juli/august, begynte jeg å få ordentlig vondt i foten. Det begynte først med lett ubehag for deretter å bli verre. I dag er det vondt for hvert skritt jeg tar, og prøver derfor å bevege det minst mulig. Var hos legen, og der ble jeg fortalt at jeg delvis har røket akillessenen. Har blitt henvist til fysioterapeut, og skal dit om tre uker.

I mellomtiden må jeg bare vente -i følge legen :sjokkert: . Jeg nekter å godta at jeg bare skal gå som normalt når det ikke er en konkret hendelse som har utløst dette, og spør derfor her om noen har litt kunnskap og kan hjelpe meg. Hverdagen er slitsom, får ikke mye med meg fra butikken siden det er vondt nok å gå. Har heldigvis en samboer som er god tvers igjennom, og bidrar mye. Og det å gå på jobb (deltid) er en "smile-og-late-som-ingenting-mens-jeg-halter"-situasjon. Er helt tom for energi når jeg da kommer hjem, og vil da mest av alt bare sove for å komme unna en liten stund.

Finnes det noen måte å feks trene opp foten på? Noen øvelser? Noe jeg burde og/eller absolutt IKKE må gjøre?! Jeg begynner å bli litt lettere desperat, så alt tas i mot med stooor takk!! :biggrin:

Anonym poster: 069ccd764bf88b0d64f8832143b859f9

Anonym poster: add1eef5bea14e7bd1c1384c1cb3ce94

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt praktisk: For en stund tilbake, ca. juli/august, begynte jeg å få ordentlig vondt i foten. Det begynte først med lett ubehag for deretter å bli verre. I dag er det vondt for hvert skritt jeg tar, og prøver derfor å bevege det minst mulig. Var hos legen, og der ble jeg fortalt at jeg delvis har røket akillessenen. Har blitt henvist til fysioterapeut, og skal dit om tre uker.

Finnes det noen måte å feks trene opp foten på? Noen øvelser? Noe jeg burde og/eller absolutt IKKE må gjøre?! Jeg begynner å bli litt lettere desperat, så alt tas i mot med stooor takk!! :biggrin:

Anonym poster: 069ccd764bf88b0d64f8832143b859f9

En delvis røket akillessene blir ikke bra av å belastes som vanlig. Selv har jeg hatt akillesbetennelse, mest fordi jeg hadde hatt sterk overpronasjon i mange år, så var det litt tilfeldig at det kom da det kom. Det er godt mulig at du også har over- eller underpronasjon, og at det plutselig har blitt for mye for akillessenen din.

Hva som gjøres med en delvis avrevet akillessene vet jeg ikke, hvis det skal gjøres noen øvelser må de være meget lette. Fins det ikke noen annen fysioterapeut der du bor som har kortere ventetid?

Ellers så reagerer jeg på at du ikke har blitt sykemeldt. Hvis du lider på jobben vil jeg si at det er en god grunn til å sykemelde deg.

Skrevet

En delvis røket akillessene blir ikke bra av å belastes som vanlig. Selv har jeg hatt akillesbetennelse, mest fordi jeg hadde hatt sterk overpronasjon i mange år, så var det litt tilfeldig at det kom da det kom. Det er godt mulig at du også har over- eller underpronasjon, og at det plutselig har blitt for mye for akillessenen din.

Hva som gjøres med en delvis avrevet akillessene vet jeg ikke, hvis det skal gjøres noen øvelser må de være meget lette. Fins det ikke noen annen fysioterapeut der du bor som har kortere ventetid?

Ellers så reagerer jeg på at du ikke har blitt sykemeldt. Hvis du lider på jobben vil jeg si at det er en god grunn til å sykemelde deg.

Nei, det er det jeg også tenker og har funnet ut. Men legen vet ikke hva han skal gjøre og ber meg vente til jeg har vært hos fysioterapeuten. Jeg måtte ringe for litt siden for å sykemelde meg, og da fikk jeg fire dager. Vel -de har ikke hjulpet. Og jeg føler at jeg maser om jeg ringer igjen. Det kan det godt være. Er det noe jeg bare kan finne ut selv ved hjelp av internett, eller må jeg til lege/spesialist for det evt.? Det kan godt være at det gjør det, men jeg ble henvist til han og det sykehuset -så da tenker jeg "jaja..jeg får vel bare vente da". Forhåpentligvis gjør han noe med det når legen ikke vet..

Skrevet

Nei, det er det jeg også tenker og har funnet ut. Men legen vet ikke hva han skal gjøre og ber meg vente til jeg har vært hos fysioterapeuten. Jeg måtte ringe for litt siden for å sykemelde meg, og da fikk jeg fire dager. Vel -de har ikke hjulpet. Og jeg føler at jeg maser om jeg ringer igjen. Det kan det godt være. Er det noe jeg bare kan finne ut selv ved hjelp av internett, eller må jeg til lege/spesialist for det evt.? Det kan godt være at det gjør det, men jeg ble henvist til han og det sykehuset -så da tenker jeg "jaja..jeg får vel bare vente da". Forhåpentligvis gjør han noe med det når legen ikke vet..

Akillessener skal man ikke leke med, spesielt ikke hvis de er delvis avrevne. Jeg synes legen din virker litt amatørmessig, for å si det ærlig. Det hjelper da ikke med en firedagers sykemelding når du har delvis avrevet akillessene. Hvis den skulle ryke så vil den ende opp under kneet ditt. Jeg vet ikke hvordan det foregår, men på et eller annet vis må man inn og strekke den ned til hælen igjen og sy den sammen. Det vil garantert være mye mer styr, og ikke minst smerte for deg, enn om man klarer å ordne den fra der den er nå.

Husk at legen er til for deg, ikke omvendt. Ring og si at du må bli sykemeldt så lenge problemet er så stort som nå. Å halte rundt på jobb gjør det garantert ikke bedre. Dette er på ingen måte noe du skal finne ut av selv, du bør bare la en spesialist gi deg behandling og øvelser.

Det er imidlertid ingenting i veien for at du undersøker hvilke andre fysioterapeuter som holder til der du bor, og hva de er flinke/mindre flinke til. Om noen av dem har kortere ventetid så kan du komme fortere i gang med behandling, og bli bra fortere.

Skrevet

Her fikk barnet mitt brist i akillessenen. Totalt treningsforbud i 3 mnd. (kampsport).

Hør på Wiggins

Anonym poster: bc2fe99467094c799ab10a5226f5509e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...