Gå til innhold

Når begynte dere å kjøpe julegaver selv, og hvem kjøper dere til?

Anbefalte innlegg

Gjest lillekattepus
Skrevet

Nå er det igjen på tide å tømme lommebøkene og kjøpe julegaver til "alle og enhver". Nå som jeg har blitt 20 år, og flyttet for meg selv, har jeg veldig lyst til å kjøpe alle julegaver selv. Dette blir jo et stort problem hvis man skal kjøpe til alle man kjenner, og derfor lurer jeg på hvem dere pleier å kjøpe julegaver til?

Søsteren min og jeg har alltid fått økonomisk støtte fra foreldrene våre til å kjøpe gaver og har som regel kjøpt gaver til; foreldrene våre, besteforeldrene våre, onklene våre, grandtantene våre, venninner og hverandre. Vi har også pleid å gi felles gaver til tremenningene mine, og dette har jeg tenkt å fortsette med, da vi har en del kontakt. Foreldrene deres får nok også en liten oppmerksomhet.

I år tenkte jeg at jeg skal kjøpe noe nyttig og personlig til søsteren min, foreldrene mine, besteforeldrene mine, onklene mine, og venninnene mine. Grandtantene mine kommer mest sannsynlig til åfå et julekort og litt Twist pakket inn i cellofan med en fin sløyfe.

Mamma har i alle år gitt gaver til søskenbarnet mitt og barnet hennes fra både henne, pappa, meg og søsteren min. Nå som jeg har tenkt å kjøpe gaver selv, vil det være normalt for meg å fortsette med å kjøpe gaver til de? Ser de ikke så veldig ofte, og føler egentlig at den eneste grunnen til at vi kjøper gaver til hverandre er for høflighetens skyld. Problemet med å slutte å gi gave til de er at vi har gjort det i så mange år, og jeg føler at det blir litt uhøflig å plutselig stoppe nå.

Når begynte dere å kjøpe julegaver selv? Og har dere stoppet å kjøpe gaver til venninner eller noen i familien?

Jente, 20.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jag har alltid betalat mina julegaver själv, men också begränsat vilka som får. Nu i gott vuxen ålder handlar begränsingen inte bara om ekonomi utan om minskad stress, och minskad konsumtion.

Vi (mannen och jag) köper gaver:

* något till varandra (max 1000 kr)

* till våra två barn (ca 5-600 kr var)

* till min mor och hennes sambo

* till svigermor och svigerfar

* till nieser och nevöer max 10 år gamla (begränsing mannen införde för något år sedan)

* från/till någon välgörenhet som Unicef

Vi köper inte till vänner, eller syskon. Framför allt för att "alla redan har allt" och vi dessutom måste skicka gaver med posten.

Vi köper inte heller till min far eller hans fru, det är en överenskommelse vi haft i många år.

Är vi på besök och firar jul med någon släkting får de någon slags julgave eller beöksgave.

Det bästa är att säga att ni vill begränsa julstressen, gavehysterin och tänka ekonomiskt och gemensamt droppe gaver. Kanske införa en annan tradition som välgörenhet eller gavebytting på annat sätt.

En gren av min extended-family byter gaver genom lottdragning. Alla får köpa EN gave för ca 500 kr till EN person, undanräknat barnen. Det tycker jag var ett bra sätt.

Skrevet

Jeg begynte å kjøpe julegaver selv når jeg begynte på vgs (7år siden).

Vi (samboer og jeg) har en del familie så det blir mange å kjøpe til.

-Hverandre

-mine foreldre + stefar

-min søster + svoger + barn

-hans foreldre

-hans søster

-mine besteforeldre

-venninner og kamerater

Vi har sluttet å kjøpe julegaver til tanter og onkler på begge sider. Vi ser dem aldri og det blir for dyrt rett og slett.

Jeg syns det er mye bedre å bruke penger på de jeg omgås og ser ofte :nissegutt: Vi sender julekort til alle!

Skrevet (endret)

Kjøpte/lagde julegaver selv fra en alder av 13 år.

Foreldre, søsken, samboer og hans foreldre + søsken (spleiser her), 3 fadderbarn, 4 besteforeldre, 2 oldeforeldre, 4-5 venninner og 3-4 smågaver til div naboer, hundepasser og lignende. Er ferdig med alle gaver bortsett fra samboer sin og foreløpig er kostnaden rundt 2300,- for 19 gaver.

Må legge til at som liten lagde jeg gaver til "alle". Tremenning eller filletante, alle fikk. Skjønte raskt at det ikke går når man ikke slipper unna med litt rødmalt pasta ;-) Nær familie får selvsagt hvert år, venninner og nabo-gaver varierer med hvem jeg har hatt kontakt med det siste året.

Endret av Mari*Nade
Skrevet

Jeg er 19, og flyttet for meg selv i år. Tidligere så har mamma og pappa kjøpt alt av julegaver fra meg, bortsett fra den gaven som har vært til dem selv (bortskjemt altså :sjenert: ). I år så har jeg kjøpt alle julegavene selv. Kjøper til mamma, pappa, brødrene mine + samboere (de får gave sammen), mine to tantebarn, mine tre beste venner, farmor og bestemor, tante og et søskenbarn som jeg har et veldig nært forhold til, og ei venninne av mamma som har hjulpet meg gjennom mye og som står meg nær. Hunden får også en liten oppmerksomhet :fnise: . Har 14 tanter og onkler, og over 30 søskenbarn, så jeg kjøper kun til de som jeg faktisk har kontakt med, og de som står meg nærmest. Nytter ikke å kjøpe til alle sammen!

Har noen søskenbarn under konfirmasjonsalder, hvor mamma kjøper gave fra alle oss i familien. Er litt usikker på om navnet mitt står på eller ikke, men kommer uansett ikke til å kjøpe gave bare "for høflighetens skyld". Har ikke så mye penger at jeg kan kjøpe til alle sammen av den grunn, og dessuten så synes jeg at det blir bare tull.

Jeg og tre nære venninner sluttet å gi gave for et par år siden, og drar heller ut å spiser eller går på kino e.l. i førjulstiden. Siden vi har veldig varierende inntekt så ville ikke de med "dårlig råd" at vi skulle ha gaver, for det ble så forskjellig verdi på gavene. Jeg synes det er mye bedre å finne på noe morsomt sammen, enn å gi hverandre et duftlys eller en body lotion fra H&M (ikke at det er noe galt i det, har bare gjort det i så mange år :fnise: )

Gjest Kjærleik
Skrevet

Jeg begynte da jeg flyttet for meg selv etter vgs. I dag gir jeg og samboer til foreldre og deres partnere, søsken, besteforeldre og nevøer. Alt i alt er det ikke så altfor mye da det er på begge sider, og vi gir fordi vi har lyst :)

Skrevet

Jeg har kjøpt alt selv siden jeg var 18 kanskje?

Kjøper til:

Mannen min

Barnet mitt

Foreldre

Svigerforeldre

Mannens søsken

Nevøer og nieser på begge sider

Skrevet

Jeg begynte å kjøpe selv når jeg fikk jobb, da var jeg vel 14.

Da var det jo mange venninner som skulle ha gave, men nå gir jeg bare til:

• Samboeren
  • Mamma og pappa
  • Svigerforeldrene
  • Begge brødrene mine
  • To av kusinene mine som jeg har mest kontakt med
  • En venninne (fordi hun har betydd så utrolig mye for meg i år og skal i militæret, vil gi en liten oppmerksomhet før hun drar)
  • Fadderbarnet mitt
  • Tremenningen min som jeg har passet siden han ble født
  • To av tantene mine får hjemmelagd julegodt

Det er bare samboeren min som får dyr gave. De andre gjør jeg så billig som mulig.

Jeg og venninnene mine pleier å ha "grøtkveld" i jula hvor vi har en pakkelek. Dette gjør julegave-shoppingen MYE billigere! vi setter en maksgrense på hvor mye vi skal bruke og alle kjøper en gave hver. Så leker vi, med en stor kopp gløgg i hånda! :biggrin:

Skrevet (endret)

Jeg har kjøpt alle julegaver selv siden jeg var 12-13 år. Kjøper julegaver til svigers, mamma, pappa, bestefar, tante, farmor, katten vår, bestevenninna mi og hennes barn (mitt "tantebarn").

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Vi kjøper til (det er jo strengt tatt jeg som handler inn alle sammen da, men jeg sier vi for stort sett alle gavene er fra oss alle tre (snart 4)

-mine foreldre

-svigers

-de vi er tante og onkel til - 8 stykker

- datteren vår (snart døtrene våre)

- en gutt jeg er fadder på.

Vi kjøper ikke til hverandre - ser ikke helt vitsen med det - men når barna bir større kommer vi nok til å gjøre det mest for syns skyld slik at de ser at mamma og pappa gir gave til hverandre.

Gir heller ikke gaver til søsken - da vi alle har barn. Kjøper kanskje en blomst el.

Skrevet

før jeg ble 18 kjøpte jeg gave til søsknene, foreldrene mine og kjæresten min. Når jeg ble 18 og flyttet kjøpte/kjøper jeg til foreldrene mine, søsknene mine, kjæresten min, kjærestens barn, en venninne, og til besteforeldrene mine. Foreldrene mine tar seg av gave til søskenbarna mine og alle onkler og tanter, og de skriver at den er fra meg også. Jeg har tross alt 10 onkler og tanter og 19 søskenbarn - og jeg har ikke dødsmye kontakt med noen av dem. Og siden jeg ikke driter penger heller, er avgjørelsen om å ikke kjøpe til dem selv ganske lett.

Skrevet

Jeg er i midten av 20årene og jeg får fremdeles "hjelp" av foreldre til julegaver..på en måte.

Jeg kjøper selv til foreldrene mine, søster, kjæreste og venner. Til besteforeldre, tanter og onkler, fettere og kusiner ordner som regel mamma, og skriver enten fra meg og søster eller fra hele familien på merkelappen. Har hendt at jeg har fikset noe personlig selv i tillegg, typ bildegaver eller noe hjemmelaget, til besteforeldrene mine:)

Jeg har ikke barn og mann og sånn ennå:P

Gjest GGCavendMD
Skrevet

Er 19 og kjøper til venner, besteforeldre, oldeforeldre, søstrene mine, broren min, mamma og pappa, tanter og onkler. Det går noen tusenlapper hvert år... Du er heldig som får hjelp til å betale, TS :)

Skrevet

Jeg har "alltid" brukt å kjøpt julegaver, men før jeg tjente egne penger - fikk jeg penger av foreldrene mine til å kjøpe julegaver for. De betalte da for sine egne gaver, men. :P

De jeg skal gi julegaver til i år er:

- Samboer.

- Sønnen vår (som blir født rundt juletider).

- Mamma.

- Pappa.

- Nieser og nevøer (totalt 3 stk).

- Søstra mi.

- Broren min.

- Bestemor.

- Svogeren min.

- Barna til 2 av søskenbarna mine (2 barn).

- Ei venninne.

- Dattera til venninna mi.

- Ei jeg er hjelpeverge til.

I tillegg til disse skal jeg også gi gave til svigerforeldrene mine og besteforeldrene til samboer, men disse er det samboer som betaler for.

Skrevet

Jeg har alltid kjøpt gaver selv.

I år gir vi til

- Mamma og kjæresten hennes

- 5 søsken

- 4 nevøer og 1 niese

- Min kjære

- 5 av hans søsken

- Hans foreldre

- Hans mormor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...