Gå til innhold

Hvordan få i seg mer mat på en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg lurer på hvordan man skal få i seg mer mat på en dag enn det jeg spiser.

Jeg er aldri sulten på morgenen, så jeg spiser litt under et knekkebrød. Jeg spiser til jeg brekker meg.

Lunsjen min varer en halvtime, og jeg bruker ganske lang tid på å spise så det blir som regel 2 brødskiver.

Når jeg kommer hjem så tar jeg meg en banan før jeg stikker på trening. klokken er som regel 6 på kvelden når jeg er ferdig på trening og da lager jeg middag. Er veldig glad i kylling, okse og grisekjøtt og fisk, så det er det det går i.

I dag har jeg vært syk så jeg har i følge shapeup-appen min spist 439 kcal. I går når jeg spiste som vanlig så fikk jeg i meg 936 kcal. Jeg trente veldig mye i går da, så uten treningen så var det ca 1200 kcal.

I går så var jeg jo mett hele dagen, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få til å spise mer. Om det ikke hadde vært for at jeg spiste en pakke kjekt på 500 kcal i går, så hadde jeg bare fått i meg litt over 400 kcal!

Jeg er ikke undervektig og har litt ekstra på mage og lår, men jeg har gått ned i vekt de siste ukene ser jeg.

Hva skal jeg gjøre for å spise mer? Finnes det produkter på apoteket som jeg kan blande ut i vann for å få i meg mer? Jeg er allergisk mot melk så ting blir litt vanskeligere. Bør jeg kontakte legen min om dette?

Anonym poster: 8524f083b59f795a40e2c03ddac2d8af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med proteinshaker eller lignende?

Skrevet

Hva med proteinshaker eller lignende?

Jeg bruker det av og til etter trening, men det er jo ikke så mange kalorier i dem. Jeg har whey tech ihvertfall. Jeg greier bare 1 dl uten å bli kvalm.

-TS

Anonym poster: 5a4f6b5726a94cca2a5bbfededacc34f

Skrevet

Jeg bruker det av og til etter trening, men det er jo ikke så mange kalorier i dem. Jeg har whey tech ihvertfall. Jeg greier bare 1 dl uten å bli kvalm.

-TS

Ikke rart du blir kvalm av whey tech når du ikke tåler melk, det inneholder bl.a myse og kasein som begge kommer fra melk. Kasein er melkeprotein og myse inneholder laktose (det en lager brunost av).

Kanskje litt av problemet med kvalme er at du får i deg melk fra produkter du ikke helt tenker på inneholder melk? :)

Skrevet

Mer olivenolje i matlagingen, smør eller avokado på skivene, mer kaloritett pålegg, juice som drikke (bruk gjerne sugerør om du er redd for tennene), osv.

Anonym poster: 030f64d78617023fac930266f715476b

Skrevet

Ikke rart du blir kvalm av whey tech når du ikke tåler melk, det inneholder bl.a myse og kasein som begge kommer fra melk. Kasein er melkeprotein og myse inneholder laktose (det en lager brunost av).

Kanskje litt av problemet med kvalme er at du får i deg melk fra produkter du ikke helt tenker på inneholder melk? :)

oi.. det har jeg ikke tenkt over! Men jeg blir ikke syk så lenge jeg kun drikker 1dl. Er ikke kjempeallergisk.

-TS

Skrevet

Mer olivenolje i matlagingen, smør eller avokado på skivene, mer kaloritett pålegg, juice som drikke (bruk gjerne sugerør om du er redd for tennene), osv.

Anonym poster: 030f64d78617023fac930266f715476b

Tusen takk! :)

skal prøve det.

-TS

Skrevet

Spis nøtter, det er utrolig kaloririkt, men samtidig sunt. :) (mandler feks)

Putt mer olje når du for eksempel steker laks eller kjøtt.

Bruk mye saus eller fete dressinger.

Anonym poster: d23d0f9ecf7db0d5310b29d67757bf8f

Skrevet

Hvorfor tvinger du i det mat til du brekker deg? Om du ikke er sulten om morgenen, så la vær å spis frokost.

Om problemet er at du ikke får tid til å spise mer enn to skiver i lunsjen, hva med å ha med seg suppe? Den kan du drikke, så det tar ikke så lang tid. Lag en svær porsjon hjemmelaget suppe, put i porsjonsbokser, og ta med deg på jobb.

Hva med kveldsmat?

Anonym poster: eb888b24d172b919a2e5f5c717026d81

Skrevet

Enig angående olivenolje. Det er sunt og godt. Ellers kan du lage deg smoothier med kokosmelk eller cocosa i.

Skrevet

Smør på grønnsakene, (laktosefri) fløte i kaffen, hollandaise/bearnaise til maten. Flytende drikke som proteinshaker er også gode forslag.

Jeg ville dog unngått altfor søte ting som juice og brus. Greit nok at det er mye energi i dem, men det er jo i praksis rent sukker som man egentlig ikke trenger.

De som har vanskelig for å legge på seg eller å spise nok ift aktivitet kan øke inntaket av sukker også, men det kan nødig regnes som spesielt sunt.

Skrevet

Det er som regel lettere å få i seg mer via drikke om man sliter med å spise nok, for eksempel juice og smoothie (som du jo kan lage selv også.) Havregrøt, supper ol. er også kanskje litt "lettere." (Og hvis du kan spise syrnede melkeprodukter til tross for at du ikke kan drikke melk, så er jo yoghurt, skyr osv. supert.) Det er også lurt med energitette produkter som nøtter, avocado og tørket frukt f.eks. Ellers finnes det både pulver og næringsdrikker på apoteket (ikke alle er melkebaserte.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...