AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #1 Skrevet 14. november 2012 Tok eksamen i et realfag igår. Går bachelor i dette faget og har enda til gode å få C, så andreklassepensum fra vgs er en lek. Var veldig nervøs, så det ble et par pauser hvor hjernen var "tom". Tok et dypt pust og fortsatte. På spørsmålsrunden svarte jeg godt for meg, riktig på alt og så mye informasjon som jeg fikk tid til. På forsøket klarte jeg alt, bortsett fra å fortelle en ting som ble dannet. Endte opp med en femmer og begrunnelsen var at jeg nølte et par ganger. De sa at det ikke var forsøket som gjorde det (spurte om det var derfor). Veldig merkelig begrunnelse synes jeg. Hva synes dere? Anonym poster: 92b7f20c188e5dec0947f3400bcd5767
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #2 Skrevet 14. november 2012 Jeg synes det hørtes merkelig ut, karakteren skal jo gjenspeile kunnskapsnivået ditt og måten du formidler dette på, nervøse er vel nesten alle som skal ha muntlig eksamen? Men dessverre er det opptil sensor. Jeg har både opplevd å bli trukket en karakter (fra 6 til 5) i et vgs-fag fordi jeg "kunne for mye og gikk utenfor pensumkravet i faget", uten at de stoppet meg under eksaminasjonen, og jeg har opplevd å få A på muntlig eksamen på universitetet selv om jeg ikke kunne svare på et par spørsmål (konkrete spørsmål som jeg svarte "det vet jeg ikke" på). Så man er prisgitt en fornuftig sensor, og dessverre er det umulig å klage... Anonym poster: f5df1db16c0538dc943360e696fff739
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #3 Skrevet 14. november 2012 Jeg synes det hørtes merkelig ut, karakteren skal jo gjenspeile kunnskapsnivået ditt og måten du formidler dette på, nervøse er vel nesten alle som skal ha muntlig eksamen? Men dessverre er det opptil sensor. Jeg har både opplevd å bli trukket en karakter (fra 6 til 5) i et vgs-fag fordi jeg "kunne for mye og gikk utenfor pensumkravet i faget", uten at de stoppet meg under eksaminasjonen, og jeg har opplevd å få A på muntlig eksamen på universitetet selv om jeg ikke kunne svare på et par spørsmål (konkrete spørsmål som jeg svarte "det vet jeg ikke" på). Så man er prisgitt en fornuftig sensor, og dessverre er det umulig å klage... Anonym poster: f5df1db16c0538dc943360e696fff739 Jeg la inn en klage, fordi irrelevante momenter i begrunnelsen er en formell feil. Tror nok jeg trekker klagen, fordi jeg ikke har noe å vinne på å få medhold. Mister bare karakteren jeg fikk. Synes nesten de burde filme eksamen, slik at det kunne gått an å klage. Den ordningen de har nå er ikke holdbar, synes jeg. Anonym poster: 92b7f20c188e5dec0947f3400bcd5767
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #4 Skrevet 14. november 2012 Det syns jeg var en rar begrunnelse. En venninne av meg som studerte kjemi på universitetsnivå meldte seg opp på privatisteksamen i kjemi (videregående fag), hun fikk en firer i faget. Begrunnelsen hun fikk? Hun var for nervøs og usikker. Anonym poster: 831bfd6f355c68c3d6d10c7d42bfab7a
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #5 Skrevet 15. november 2012 Det syns jeg var en rar begrunnelse. En venninne av meg som studerte kjemi på universitetsnivå meldte seg opp på privatisteksamen i kjemi (videregående fag), hun fikk en firer i faget. Begrunnelsen hun fikk? Hun var for nervøs og usikker. Anonym poster: 831bfd6f355c68c3d6d10c7d42bfab7a Helt utrolig at de får ture frem som de vil. Hadde jeg fått 4 igår, så hadde jeg gått til avisen. Det er jo vanskeligere å få 6 på vgs, enn det er å få A på uni.! I tillegg er klageordningen helt på trynet. Om du vinner, så håper du karakteren og må ta den på nytt. Anonym poster: 92b7f20c188e5dec0947f3400bcd5767
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #6 Skrevet 15. november 2012 *mister karakteren (autokorrekt) Verste var egentlig at jeg ventet i 2 timer for å få en begrunnelse og en pekepin på hva jeg kunne gjøre bedre, om jeg ikke fikk 6. Spurte om hva jeg kan gjøre bedre neste gang. Svaret var "MÅ du ha sekser da?". Jeg svarte ja, fordi jeg vil inn på medisin, og kjemi er det faget jeg burde ha best forutsetning for å få 6. Da svarte han at jeg burde dra til utlandet. Da spurte jeg om han ikke trodde jeg kunne få det til. Han dro litt på det og sa "Njaaa, du burde nok se på muligheten for å komme inn i utlandet." Angrer på at jeg ikke skrev ned navnet på sensor og eksaminator, slik at jeg kunne få noe mer utfyllende i ettertid. Eksamenskontoret vil ikke gi meg det. Anonym poster: 92b7f20c188e5dec0947f3400bcd5767
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #7 Skrevet 15. november 2012 Har du hatt muntlige eksamener på universitetet, da? Muntlig eksamen er jo slettes ikke det samme som skriftlige. Man kan være veldig god på skriftlig uten å være særlig god på muntlig, og vice versa, i samme fag og tema. Det har mye med å gjøre om man klarer å vise at man virkelig kan stoffet. Selv om du sitter inne med mye kunnskap så kan du jo virke ganske usikker hvis du flere ganger i løpet av en 10-20(-30?) minutters eksaminasjon blir nødt til å ta små puste-/tenkepauser opptil flere ganger. Om du må ha 6 uansett taper du jo ingenting på å la klagen din stå, i tilfelle du skulle få medhold og miste den karakteren du fikk. Da får du vel et nytt forsøk gratis? For det er jo den eneste løsningen her, å prøve på nytt og håpe at du får bedre karakter da. I mellomtiden kan du kanskje øve på å utvise faglig selvsikkerhet, å være litt mer "på"/offensiv og engasjert i presentasjonen av stoffet. Anonym poster: 844cc2deee22e5558b0955dd1f07c70b 2
Lista Skrevet 15. november 2012 #8 Skrevet 15. november 2012 Har du hatt muntlige eksamener på universitetet, da? Muntlig eksamen er jo slettes ikke det samme som skriftlige. Man kan være veldig god på skriftlig uten å være særlig god på muntlig, og vice versa, i samme fag og tema. Det har mye med å gjøre om man klarer å vise at man virkelig kan stoffet. Selv om du sitter inne med mye kunnskap så kan du jo virke ganske usikker hvis du flere ganger i løpet av en 10-20(-30?) minutters eksaminasjon blir nødt til å ta små puste-/tenkepauser opptil flere ganger. Om du må ha 6 uansett taper du jo ingenting på å la klagen din stå, i tilfelle du skulle få medhold og miste den karakteren du fikk. Da får du vel et nytt forsøk gratis? For det er jo den eneste løsningen her, å prøve på nytt og håpe at du får bedre karakter da. I mellomtiden kan du kanskje øve på å utvise faglig selvsikkerhet, å være litt mer "på"/offensiv og engasjert i presentasjonen av stoffet. Anonym poster: 844cc2deee22e5558b0955dd1f07c70b Det skal jo ikke ha noe å si om man omtrent driter på seg, så lenge man kan pensum og svarer riktig og utfyllende nok på det man blir spurt om. At man tar tenkepauser må da for søren være lov! Selv om man kan ting på rams, betyr ikke det at man kommer på det kontant. Selv begynte jeg min muntlig eksamen i spansk på videregående med å ikke huske en dritt, men eksaminatoren (min lærer) fikk dratt meg i gang, og jeg snakket meg til en 6'er. Jeg synes sensorerer som bruker nervøsitet og nøling som begrunnelse burde legge opp. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #9 Skrevet 15. november 2012 Fremføringen er en viktig del av muntligeksamen. Mestrer man ikke den skal man ikke få toppkarakter. Anonym poster: 5adead1398f03dbf418b98c4103cc505 1
Lista Skrevet 15. november 2012 #10 Skrevet 15. november 2012 Fremføringen er en viktig del av muntligeksamen. Mestrer man ikke den skal man ikke få toppkarakter. Anonym poster: 5adead1398f03dbf418b98c4103cc505 Og hvorfor har man muntlig eksamen? For å høre hva eleven/studenten kan.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #11 Skrevet 15. november 2012 Og hvorfor har man muntlig eksamen? For å høre hva eleven/studenten kan. Form og presentasjonen teller også. Feks ved skriftlig eksamen kreves det som regel at man setter opp stoffet på en fornuftig måte, og formulerer seg godt og uten masse skrivefeil. Hadde man bare være ute etter å avdekke ren kunnskap hadde det holdt med en ren punktliste eller avkrysningsprøve. Samme saken med muntlig, man skal både kunne stoffet, og legge det frem på en god måte. Anonym poster: 5adead1398f03dbf418b98c4103cc505
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #12 Skrevet 15. november 2012 Nøling og litt pauser tar selv professorer og andre som holder store presentasjoner, så hvorfor i himmelens navn skal det ikke være lov å gjøre det selv? Snakker man for fort og sensor ikke får med seg alt eller mener ting ikke henger helt sammen får man goså trekk. Jeg er enig i at de burde filme muntlige eksamner så har man bevis senere Anonym poster: 3430453008e80d64bc55fab48b7cefe4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå