AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #1 Skrevet 14. november 2012 Rent generelt, ville du vært villig til å jobbe mye overtid? Av typen ca 2 t på daglig basis eller mer. Bare nysgjerrig på andres holdninger rundt dette For min egen del er svaret for tiden ja, men ikke resten av livet. Merker godt at jeg veldig ofte har mye mindre fritid enn de jeg kjenner. Anonym poster: 94adb8f4d74380a2d076ff1ab8c9d46c
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #2 Skrevet 14. november 2012 vel nå er jeg leder. så vis det ikke er noen som kommer. så må jeg bare bli. jeg har ikke noe valg. men jeg synes det er helt greit. jeg har fri 1 dag i uka.lørdag eller onsdag å vis de mangler folk så kommer jeg da. med mindre det er noe legetime eller noe annet jeg må. Anonym poster: f8d37e5ee46d6350d0544b62ca1fed22
Gjest barista Skrevet 14. november 2012 #3 Skrevet 14. november 2012 Ikke på permanent basis. Hvis jeg er inni en god periode har jeg tidligere kunne jobbe mer overtid enn mulig, og alt jeg ble spurt om. Det inkl. hver eneste Lørdag, og 3-4 dager i uken med 4 timer overtid. På perioder på 2-3 måneder. Men det var bare meg, har ikke barn eller kjæreste å ta hensyn til. Så blir jeg etterhvert møkka lei, og orker ikke overtid på en stund, eller begrenser det til 1-2 kvelder i uken med 4 timer.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #4 Skrevet 14. november 2012 To timer ekstra hver dag? Ikke faen. Anonym poster: 8ffd3a096b46b318fc7693386d0062a4 3
Kriz Skrevet 14. november 2012 #5 Skrevet 14. november 2012 Kaster bort nok tid på jobben så nei, men må man steppe inn så gjør jeg jo det i korte perioder. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #6 Skrevet 14. november 2012 Helt uaktuellt. Jeg har et rikt og meningsfylt liv utenom jobb, som betyr mye for meg. Anonym poster: 3a6dcf2b78b8c20e5dbaedb000589a11 2
Gjest Memories Skrevet 14. november 2012 #7 Skrevet 14. november 2012 Tror ikke jeg hadde orket det i den nåværende jobben min i alle fall. Det er utrolig mye død-tid fra før av så når dagen er ferdig er jeg utrolig klar for å dra hjem. Dessuten hadde overtid betydd at flyet var forsinket. Da er vi to stk som må stå i kontrollen i tilfelle noen skal gå ut og inn, og generelt så blir det lite å gjøre annet enn å vente på at flyet skal komme og deretter ta av. Altså enda mer død-tid, og utrolig kjedelig. Blæh. I sommerjobben min kunne jeg derimot ha jobbet endel overtid, der hadde det bare vært spennende.
Strixvaria Skrevet 14. november 2012 #8 Skrevet 14. november 2012 Det kommer an på grunnlaget for overtiden. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #9 Skrevet 14. november 2012 Jeg jobber to-tre timer overtid hver dag. Synes ikke det er noe problem, og tenker som en annen her oppe at jeg også har et rikt privatliv. Opplever at jeg får gjort like mye ut av fritiden min som de fleste andre, det er noe med at man blir mer effektiv, jo mer man har å gjøre. Tror mange med førtitimersuke kaster bort timer på sofaen hver kveld, og da er man jo like langt. Har også veldig mye fleksibilitet i hvordan jeg legger opp ting, så det skjer sjelden at jeg ikke kan gjøre noe fordi jeg må være på jobb. Kommer nok aldri til å jobbe førtitimersuke, det passer bare ikke med den utdannelsen og bransjen jeg har valgt. Anonym poster: 071693d5c9a68e33f8b8fe6ffe2dafeb
Valthair Skrevet 14. november 2012 #10 Skrevet 14. november 2012 Har ikke så mye jobb for tiden (lav stillingsprosent), så prøver å jobbe så mye overtid som mulig jeg. Men liker best når jeg får greie på det minst noen timer i forveien.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #11 Skrevet 14. november 2012 Jeg jobber to-tre timer overtid hver dag. Synes ikke det er noe problem, og tenker som en annen her oppe at jeg også har et rikt privatliv. Opplever at jeg får gjort like mye ut av fritiden min som de fleste andre, det er noe med at man blir mer effektiv, jo mer man har å gjøre. Tror mange med førtitimersuke kaster bort timer på sofaen hver kveld, og da er man jo like langt. Har også veldig mye fleksibilitet i hvordan jeg legger opp ting, så det skjer sjelden at jeg ikke kan gjøre noe fordi jeg må være på jobb. Kommer nok aldri til å jobbe førtitimersuke, det passer bare ikke med den utdannelsen og bransjen jeg har valgt. Anonym poster: 071693d5c9a68e33f8b8fe6ffe2dafeb Joda, men om du har fleksible fritidsinteresser og fleksibel arbeidstid er det jo en litt annen sak enn om man har hobbyer som krever oppmøte på spesifikke tider og steder. Og om man ikke er av typen som trenger å slappe av litt i sofaen uten å være "effektiv" så er det jo litt lettere enn om man trenger en god bok og en sofakrok for å slappe ordentlig av litt. Anonym poster: 3a6dcf2b78b8c20e5dbaedb000589a11 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #12 Skrevet 14. november 2012 Joda, men om du har fleksible fritidsinteresser og fleksibel arbeidstid er det jo en litt annen sak enn om man har hobbyer som krever oppmøte på spesifikke tider og steder. Og om man ikke er av typen som trenger å slappe av litt i sofaen uten å være "effektiv" så er det jo litt lettere enn om man trenger en god bok og en sofakrok for å slappe ordentlig av litt. Anonym poster: 3a6dcf2b78b8c20e5dbaedb000589a11 Skjønner hva du mener. Men jeg har som sagt en veldig fleksibel arbeidshverdag, flere på min avdeling har faste aktiviteter som de legger inn i kalenderen og behandler som alle andre avtaler. Ikke noe problem. Og jeg sitter mye og leser i sofaen selv også, for all del. Jeg forsøkte bare å si at man godt kan jobbe femti-seksti timer i uken og få gjort stort sett like mye som alle andre i samme livssituasjon, men førti timer på jobb. Overtidsjobbing er ikke synonymt med "ikke noe liv", det handler mye om hvordan man bruker tiden. Men jeg har da masse grep for å få det til, for all del. Jeg forsøker å handle én gang i uken, for eksempel. Jeg står opp litt tidligere for å trene før jobb. Jeg kombinerer ofte ting jeg har lyst til å gjøre, har jeg for eksempel lyst til å treffe ei venninne, inviterer jeg til at vi skal ta en joggetur eller gå på en utstilling jeg har lyst til å se i stedet for at vi møtes hjemme hos meg og ser på tv. Sånne ting. Anonym poster: 071693d5c9a68e33f8b8fe6ffe2dafeb 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #13 Skrevet 14. november 2012 Skjønner hva du mener. Men jeg har som sagt en veldig fleksibel arbeidshverdag, flere på min avdeling har faste aktiviteter som de legger inn i kalenderen og behandler som alle andre avtaler. Ikke noe problem. Og jeg sitter mye og leser i sofaen selv også, for all del. Jeg forsøkte bare å si at man godt kan jobbe femti-seksti timer i uken og få gjort stort sett like mye som alle andre i samme livssituasjon, men førti timer på jobb. Overtidsjobbing er ikke synonymt med "ikke noe liv", det handler mye om hvordan man bruker tiden. Men jeg har da masse grep for å få det til, for all del. Jeg forsøker å handle én gang i uken, for eksempel. Jeg står opp litt tidligere for å trene før jobb. Jeg kombinerer ofte ting jeg har lyst til å gjøre, har jeg for eksempel lyst til å treffe ei venninne, inviterer jeg til at vi skal ta en joggetur eller gå på en utstilling jeg har lyst til å se i stedet for at vi møtes hjemme hos meg og ser på tv. Sånne ting. Anonym poster: 071693d5c9a68e33f8b8fe6ffe2dafeb TS her: Du har rett i at man kan gjøre en del for å bruke tiden bedre, og det gjør jeg også i de periodene det er veldig mye jobb. Men jeg syntes likevel ikke det kan brukes som argument for at man skal jobbe mye mer. "Du hadde jo ikke gjort noe særlig på den ekstra fritiden likevel" kan f. eks ikke brukes av sjefer, for poenget er jo at det uansett hvordan man vrir og vender på det går på bekostning av fritiden man har til rådighet, og det er ingen andre enn en selv som har noe med hvordan man benytter fritiden. Jeg vet hvertfall at jeg hadde blitt mye mindre villig til overtid dersom jeg hadde hatt en sjef med den holdningen. (Det har jeg ikke nå, nevner det for eksempelets skyld) Anonym poster: 94adb8f4d74380a2d076ff1ab8c9d46c 1
Gjest Bud Skrevet 14. november 2012 #14 Skrevet 14. november 2012 Jobber sporadisk mye overtid, helst midt på natta... Ville gjerne jobbet mer overtid
Gjest Snoken- Skrevet 14. november 2012 #15 Skrevet 14. november 2012 (endret) Ikke over daglig basis, men kan fint ta over arbeidsdager og jobbe ekstra timer om det er nødvendig. Om jeg får meg ny jobb vil det absolutt bli uaktuelt m.t.p at jeg vil jobbe 12t hver dag. Orker ikke å jobbe 14 timer dagen... Men kan sikkert jobber noen ekstra dager om det trengs. Endret 14. november 2012 av Snoken-
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #16 Skrevet 14. november 2012 Jeg jobber overtid om det virker som om bedriften virkelig trenger det, da gidder jeg ikke klage for jeg skjønner at enkelte ganger får bedriften mye å gjøre, men egentlig har jeg ikke lyst til å jobbe overtid i det hele tatt, så jeg gjør det kun om sjefen spør og har noe viktig som MÅ være ferdig kjapt. Jeg ønsker ikke å gjøre overtid til en vane eller noe som er fast, da jeg ikke er en person som er glad i å jobbe. Jeg er der kun for å brødfø meg sjøl, og har ikke noe behov for å jobbe masse overtid og håve inn penger, jeg vil heller slappe av med en ok lønn enn å slite i vei for en høy lønn. Dette er basert på å ha jobbet i en fysisk krevende jobb da, nå studerer jeg, og etter hvert får jeg sikkert en jobb som ikke gjør meg så fysisk sliten, og da kan det hende at jeg blir mer villig til å jobbe overtid, det kommer helt klart an på hva slags jobb jeg har. Anonym poster: 3dbdfc1de1c70989e5083a57fda4074a 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #17 Skrevet 14. november 2012 TS her: Du har rett i at man kan gjøre en del for å bruke tiden bedre, og det gjør jeg også i de periodene det er veldig mye jobb. Men jeg syntes likevel ikke det kan brukes som argument for at man skal jobbe mye mer. "Du hadde jo ikke gjort noe særlig på den ekstra fritiden likevel" kan f. eks ikke brukes av sjefer, for poenget er jo at det uansett hvordan man vrir og vender på det går på bekostning av fritiden man har til rådighet, og det er ingen andre enn en selv som har noe med hvordan man benytter fritiden. Jeg vet hvertfall at jeg hadde blitt mye mindre villig til overtid dersom jeg hadde hatt en sjef med den holdningen. (Det har jeg ikke nå, nevner det for eksempelets skyld) Anonym poster: 94adb8f4d74380a2d076ff1ab8c9d46c Nei er du gal, hadde sjefen min sagt sånt til meg hadde min motivasjon vært på nullpunktet. Og hvor mye man vil arbeide ut over normalarbeidstid velger man jo mye selv, gjennom arbeidsvalgene man tar. Jeg har valgt en bransje hvor jeg er inneforstått med at det kreves, og jeg regner med at de som ikke vil jobbe mer enn 100% velger andre bransjer/utdannelser. Jeg tror også det er veldig forskjell på hva slags jobb man har. Jeg har en kontorjobb, godt sosialt miljø, masse frihet og spennende arbeidsoppgaver, men kan godt se for meg at hvis man har en fysisk tung jobb, en jobb med kjipe rutineoppgaver eller en jobb hvor man gjerne må jobbe lenger uten at det egentlig skjer noe, er saken en helt annen. For meg er det altså ikke slik at jeg føler at jeg går glipp av masse fordi jeg jobber mye ekstra, men jeg mente ikke å insinuere at det må være slik for alle, bare at det fungerer godt for meg. Anonym poster: 071693d5c9a68e33f8b8fe6ffe2dafeb 1
karkl Skrevet 14. november 2012 #18 Skrevet 14. november 2012 Har hatt 250timer overtid ett år, og syntes det var helt ok. I år har jeg ca 50. Skulle gjerne jobbet mye mer, men det er ikke mulig med små barn..
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #19 Skrevet 14. november 2012 Nei, det hadde vært helt uaktuelt. Jeg har små barn og en mann som jeg gjerne vil tilbringe mye tid sammen med. I tillegg så er jobben min fysisk og psykisk krevende så det hadde jeg ikke orket. Jeg stepper inn om det trengs, men ikke hver dag. Jeg har bla jobbet dobbelt når nattevakten plutselig ikke dukket opp, så innimellom er det helt greit. Anonym poster: 4ac6e025b8019e631a235723ace66f15 1
Rubies_ Skrevet 14. november 2012 #20 Skrevet 14. november 2012 Ja, sånn som livssituasjonen min er nå, passer det kjempegodt å jobbe overtid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå