Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av forskjellige grunner ser det ut til at jeg må være alene denne jula, og jeg gruer meg veldig. Pga en ikke altfor trivelig oppvekst, med alkoholisme i nær familie, har jeg fra før et anstrengt forhold til jula, og gruer meg hvert år. Det ligger mye bak at jeg nå må være alene, og det blir for mye og gå inn i, men jeg kan si at jeg fra før føler meg veldig ensom siden jeg er 36 år og ikke har barn/mann/samboer. Har kastet bort altfor mange år på et par voldelige forhold med null respekt, men er heldigvis ute av det siste også nå.

Er det noen som har noen idèer til hva jeg kan finne på for å ikke bli sittende å dyrke min egen ensomhet når jula kommer? Jeg kunne så veldig gjerne tenkt meg å bare hoppe over jula i år, og heller reist til syden eller noe, men jeg sliter veldig økonomisk i tillegg, og har jo ikke så lyst til å reise alene, så det kan jeg heller ikke gjøre.

Blir veldig glad for forslag :)

Anonym poster: ca2e56dcf5926cf1e39e2b6c18a5d0b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med å spørre på et eldresenter i nærheten om du kan være til noe hjelp, bare å holde de eldre med koselig selskap eller kanskje hjelpe de med mat og rydding/vasking.

Skrevet

Hva med å melde deg som frivillig et sted? Her i Oslo er det iallefall sånn at man arrangerer "alternativ jul" for folk som av diverse grunner faller "utenfor" det "vanlige".

Har tenkt på det selv :) Se http://www.alternativjul.no/

Anonym poster: 12e4de4cf5f439e83398891bfa0a50e3

• Liker 2
Skrevet

Jeg har mange rundt meg i julen, men jeg føler meg ensom inni meg, så et år når jeg jobbet i hjemmesykepleien, fikk jeg byttet til meg sånn at jeg jobbet kvelds vakt på julaften.

Var ikke så mange gamle hjemme den kvelden, men de som var alene var jeg hos lenge, spilte piano og sang sammen med de.. Det føltes så utrolig godt, beste julen jeg har hatt på lenge :-)

Er mange steder mang kan jobbe som frivillig og hjelpe til. Er veldig mange som er alene i julen. Hjelpetlf for barn er også en ting som ikke står stille i julen..

Håper virkelig det her hjelper deg litt og at du får et bedre forhold til julen og at du får det godt inni deg :-)

Anonym poster: dfd936fa223efb3b3629f8b656de8cc6

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet desverre ikke, men kanskje du har noen venner eller bekjente du kunne feiret jul med? Hvis ikke dette er et alternativ, synes jeg forslagene over her høres fornuftig ut. Lykke til!

Skrevet

Om du ikke finner noen å feire med, hva med å låne en hund? Det er sikkert noen som kunne tenkt seg pass av hund, og da kan du ta deg en laaang tur med den, før du slapper av med fotbad, god mat og hunden i sofakroken med deg? Ellers støtter jeg forslaget om frivillig ved alternativt julearrangement eller besøksvenn for eldre som sitter alene.

Skrevet

Jeg deltok på "Alternativ jul" første gangen jeg skulle være alene i julen. Angrer ikke et sekund på det! Jeg ble tildelt oppgaven med å være sosial og mingle. Traff mange med sterke historier og deres triste skjebner. Litt obs der hvis du lett lar ting gå inn på deg.

Hvis du vurderer dette, ta kontakt fort for de blir faktisk fort fulltegnet. :)

Skrevet

Det finnes garantert andre i samme situasjon som deg. Spørsmålet er om du tørr å invitere fremmede og hvordan få kontakt med de. Jeg inviterte en fremmed her på KG som gruet seg til jula. Nå ble det ingenting av fordi hun fikk et annet tilbud.

Dersom du blir alene. Finn ut hva som er kos for deg. Jeg kjøpte meg god rødvin, en bok, et nytt spill til pc'n og noen filmer og serier. Jeg pyntet til jul og lagde full julemiddag. Dekket pent på bordet og kledde meg fint. Skiftet til kosetøy senere og krøp opp i sofaen og koste meg med kaker, gotteri, rødvin og tv'n. Jeg sørget for å ha ekstra godt pålegg til 1. dags frokost. Jeg gjorde altså en del av det samme som før, men jeg gjorde det alene.

Anonym poster: 8d5be2b38a74b36fc90f1e83cd747c70

• Liker 1
Skrevet

Hvor i landet bor du TS?

Anonym poster: 8d5be2b38a74b36fc90f1e83cd747c70

• 3 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for forslag og omtanke alle sammen :hjerte:

Jeg skal innrømme at jeg er på vei inn i en depresjon nå... Dør av min egen ensomhet, samtidig som jeg ikke greier å komme meg ut.. Har null energi og vil helst bare sove over hele desember. Jeg blir påminnet om jula uansett hva jeg gjør. Går jeg ut, er det jo jul overalt. Leser jeg nettaviser eller er på facebook, strømmer det jo over av bilder og statuser hvor folk har pyntet/baket til jul sammen med sine. Det er vel ikke selve jula som plager meg, for jeg blir veldig misunnelig når jeg ser disse bildene/statusene, og har så utrolig lyst til å ha noen å glede meg sammen med, pynte/bake sammen med, og selvsagt være sammen med i selve i høytiden. Joda, har nevnt for noen (ikke på en sytete måte) at jeg blir alene, og to stykker har sagt at jeg jo kan være med hjem til deres familie (foreldre) å feire. Veldig snilt sagt, men det greier jeg bare ikke. Jeg kjenner ikke foreldrene deres, og jeg føler at det ble sagt fordi de følte at de "måtte". Jeg vil, på INGEN måte, føle at jeg "trenger meg på" hos noen. Og selv om det kanskje høres rart ut for dere, føler jeg at det blir værre å sitte hos noen jeg ikke kjenner noe særlig, enn å sitte alene. Jeg vil liksom ikke bli påmint om hvordan et familieforhold skal og bør være..

Huff, sikkert vanskelig for dere å skjønne meg, og jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal med dette...?! Er bare veldig veldig lei meg for tiden, og grubler mye... Får absolutt ikke sove når jeg bør, men når jeg først sovner (langt utpå morgenen), kunne jeg sovet i dagevis... Fullstendig utmattet av mine egne tanker og min ensomhet.

Jeg er dessverre av de som har mange bekjente, og som ingen vil tro er ensom, men jeg har ingen ordentlig nære som jeg kan regne med når jeg virkelig trenger noen.. Det har jeg erfart i fæle stunder tidligere, så dette vet jeg med sikkerhet, og sier derfor ikke så mye til folk om dette med jula f.eks. Jeg vil jo ikke virke sytete.

Jaja.. Jeg får bare håpe at jeg har noen til neste år, så skal jeg sørge for at vi får et julepyntet hus med god stemning og masse kjærlighet :)

Skrevet

Huff, ts, jeg får veldig vondt av å lese dette! :klem:

Jeg likte veldig godt alternativet med alternativ jul, eller spørre på et eldresenter. Jobber selv på et omsorgssenter for eldre, og de setter alltid pris på at folk ønsker å være sammen med dem i jula! :) Ellers kan du gjøre som AB over har gjort, rett og slett finne din egen måte å kose deg på!

Uansett hva du bestemmer deg for; stor klem til deg og lykke til! :hjerte:

Skrevet

Hvor bor du?

Jeg bor i Telemark, feirer sammen med mamma, samboer og familien til samboer, og muligens en alenemor + datter som kommer pga vanskelig situasjon hjemme. (Men vi har nokså utradisjonell julefeiring, bare så det er sagt)

Her er det ikke stress, mas og ting man . Bare avslapping, alle gjør det de har lyst til (noen aker, noen drikker vin, noen ser på TV, noen tar seg en ridetur, noen lager mat, noen sover, noen leser, osv.)

Dersom du har lyst til å feire med oss, må du gjerne komme!

Send meg en melding om du har lyst. :-)

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for forslag og omtanke alle sammen :hjerte:

Jeg skal innrømme at jeg er på vei inn i en depresjon nå... Dør av min egen ensomhet, samtidig som jeg ikke greier å komme meg ut.. Har null energi og vil helst bare sove over hele desember. Jeg blir påminnet om jula uansett hva jeg gjør. Går jeg ut, er det jo jul overalt. Leser jeg nettaviser eller er på facebook, strømmer det jo over av bilder og statuser hvor folk har pyntet/baket til jul sammen med sine. Det er vel ikke selve jula som plager meg, for jeg blir veldig misunnelig når jeg ser disse bildene/statusene, og har så utrolig lyst til å ha noen å glede meg sammen med, pynte/bake sammen med, og selvsagt være sammen med i selve i høytiden. Joda, har nevnt for noen (ikke på en sytete måte) at jeg blir alene, og to stykker har sagt at jeg jo kan være med hjem til deres familie (foreldre) å feire. Veldig snilt sagt, men det greier jeg bare ikke. Jeg kjenner ikke foreldrene deres, og jeg føler at det ble sagt fordi de følte at de "måtte". Jeg vil, på INGEN måte, føle at jeg "trenger meg på" hos noen. Og selv om det kanskje høres rart ut for dere, føler jeg at det blir værre å sitte hos noen jeg ikke kjenner noe særlig, enn å sitte alene. Jeg vil liksom ikke bli påmint om hvordan et familieforhold skal og bør være..

Huff, sikkert vanskelig for dere å skjønne meg, og jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal med dette...?! Er bare veldig veldig lei meg for tiden, og grubler mye... Får absolutt ikke sove når jeg bør, men når jeg først sovner (langt utpå morgenen), kunne jeg sovet i dagevis... Fullstendig utmattet av mine egne tanker og min ensomhet.

Jeg er dessverre av de som har mange bekjente, og som ingen vil tro er ensom, men jeg har ingen ordentlig nære som jeg kan regne med når jeg virkelig trenger noen.. Det har jeg erfart i fæle stunder tidligere, så dette vet jeg med sikkerhet, og sier derfor ikke så mye til folk om dette med jula f.eks. Jeg vil jo ikke virke sytete.

Jaja.. Jeg får bare håpe at jeg har noen til neste år, så skal jeg sørge for at vi får et julepyntet hus med god stemning og masse kjærlighet :)

Har tenkt igjennom dette med å være alene i julen. Jeg har villet latt som julen ikke var der. Unngått norske kanaler på tv og radio. Funnet på noe hobbygreier jeg kunne holdt på med.

Nå blir vi to her julejvelden,men romjulen blir jeg alene. har hatt mange slitsomme juler,så kansje det ikke har gjort meg så mye.

På et annet vis,så har jeg kansje savnet det? jeg hadde heller ikke villet funnet fram alt som har med jul å gjøre.

Om jeg viste at jg skulle væe alene, så ville alternativet være å kontakte røde kors eller noen andre. kansje de kunne funnet noen som ville feire jul med meg?

yror ikke bare det er eldre som er ensomme,kansje unge også. kansje en alenemor-far som ikke har familie her de bor.

Anonym poster: e2f6e3afc3f1202e672c0a456e93915f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...