lykkelige.meg Skrevet 14. november 2012 #1 Skrevet 14. november 2012 Er det vanlig å holde barnet hjemme første feberfrie dag, selv om allmenntilstanden er helt på topp? Hvorfor skal i så fall barn holdes hjemme en ekstra dag om de er friske og raske?
Gjest Modig mor Skrevet 14. november 2012 #2 Skrevet 14. november 2012 Helt vanlig. Grunnen til å gjøre det, er at feberen som regel kommer/øker utpå dagen. Feberfri klokka halv åtte om morgenen betyr altså ikke nødvendigvis frisk. Men er barnet feberfritt hele dagen, kan man regne med at det er over for denne gang, og da er det greit å gå i barnehagen igjen neste dag.
Ciara Skrevet 14. november 2012 #3 Skrevet 14. november 2012 Jeg synes det kommer an på når feberen forsvant. Hvis ungen ikke har feber på kvelden og en påfølgende feberfri natt sender jeg ham i barnehagen selv om han ikke har vært feberfri et døgn. Har han derimot hatt feber om natten, men er feberfri morgenen etter holder jeg ham hjemme for sikkerhets skyld. 2
Susan Sto Helit Skrevet 14. november 2012 #4 Skrevet 14. november 2012 Det er helt vanlig. Ofte kan feberen være noe som kun er på kvelden. Eller barnet kan fortsatt bli fortere slitent enn vanlig, selv om det virker friskt på morgenen. 2
lykkelige.meg Skrevet 14. november 2012 Forfatter #5 Skrevet 14. november 2012 (endret) Grunnen til at jeg spør er for at vi har ikke holdt hjemme en dag ekstra den ene gangen vi har hatt sykt barn. Og min erfaring er at feberen er høyest morgen og kveld. Enn ved feber på kveld, og ikke feber på natt og morgen. Holder dere hjemme da også? Jeg har gitt beskjed i barnehagen om morgenen at vi har hatt feber og håper/regner med de tar kontakt dersom den vender tilbake. Endret 14. november 2012 av lykkelige.meg 1
Heidipia Skrevet 14. november 2012 #6 Skrevet 14. november 2012 Jeg tenker det kommer helt av på barnet, og hvor lenge det har vært syk. En av mine får veldig lett feber uten at det er noe sykdom bak. Kan være sliten og ha opp i mot 40 på kvelden, for så være i helt fin form morgen etter. Henne sender jeg på skole(bhg da hun var yngre) uten en feberfri dag. Hvis minsten har feber på kvelden blir vi alltid hjemme dagen etter for han får stort sett feber igjen kvelden etter hvis han sliter seg ut i bhg. Kommer jo og an på hvor lenge barnet har vært syk. Hvis det har hatt feber eller veldig dårlig allmenntilstand over flere dager trenger barnet en frisk dag hjemme på å komme seg. 1
Muscae Skrevet 14. november 2012 #7 Skrevet 14. november 2012 (endret) Jobber i barnehage, og dette er det vi ønsker fra foreldrene, men vi kan IKKE NEKTE å ta i mot et friskt barn, med begrunnelse i at "han var syk i går". Det eneste er ved "epidemier" med oppkast/diare, at man må være så strenge og sende barn hjem om de kommer om morgenen. Vi kan uttrykke ønske om, og oppfordre foreldrene til å holde barna hjemme, men vi har ingen hjemmel i en lov som sier at barn SKAL være hjemme så eller så lenge etter sykdom. (Barnehagen kan forsåvidt skrive det i vedtektene sine, og da aksepterer du vedtektene når du aksepterer barnehageplassen - så de bør man sjekke). De fleste barnehager forholder seg til FHI sine råd, og de kan du sjekke på fhi.no. Om det står i vedtektene at de forholder seg til disse, så kan de nekte deg å komme, for da har du "godtatt det" ved å akseptere plassen. Man anbefaler at barn har en feberfri dag hjemme av flere grunner: barnet kan få feber ut over dagen, selv om morgenen er feberfri, barnet kan bruke lenger tid på å bli skikkelig frisk, barnet klarer ikke å følge opplegget og det tempoet man har i barnehagen, og barnehagen er ikke en sykestue.. Men, det er et stort men. Det kommer an på hvorfor barnet har feber! Et barn som er sykt, skal være hjemme en feberfri dag. Et barn som får tenner, kan fint være i barnehagen når feberen er borte, dersom allmenntilstanden tilsier det. Samme med diare. Et barn som spyr/har diare pga norovirus eller andre lumske saker, må være hjemme i 48 timer etter siste oppkast/diare. Men et barn som har "tannbæsj" og dermed flytende avføring, men er i topp form ellers, kan fint komme i barnehagen. Og dette er det opp til foreldre å avgjøre, men barnehagen har også mye erfaring med dette, så de har også noe de skulle ha sagt i forhold til avgjørelsen. Edit: Glemte også vaksiner. Om barnet har feber pga vaksiner, så kan det også gå i bhg når feberen er borte, så lenge allmenntilstanden er bra. Endret 14. november 2012 av Kjemi
flickan Skrevet 14. november 2012 #8 Skrevet 14. november 2012 Vi har alltid forholdt oss til "regelen" om at barnet skal ha en feberfri dag før det skal i barnehagen igjen. Men det virker ikke som det er så vanlig, de fleste jeg snakker med tøyer reglene dersom de kan det. 1
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2012 #9 Skrevet 14. november 2012 48 timer etter oppkast? Den regelen har jeg ikke hørt noe til i vår barnehage, og ikke sett i vedtektene. Men oppkast smitter før det brytere ut og mens det står på? Lettere diare bryr ikke barnehagen seg om ihverfall, for det fikk vi vite noen dager etterpå at de aller fleste hadde det - og vi trodde det va mengden med druer som var årsaken
Muscae Skrevet 14. november 2012 #10 Skrevet 14. november 2012 48 timer etter oppkast? Den regelen har jeg ikke hørt noe til i vår barnehage, og ikke sett i vedtektene. Men oppkast smitter før det brytere ut og mens det står på? Lettere diare bryr ikke barnehagen seg om ihverfall, for det fikk vi vite noen dager etterpå at de aller fleste hadde det - og vi trodde det va mengden med druer som var årsaken Lettere diare er en ting, mange småbarn opplever det. Men om du aldri har hørt om 48-timers-regelen for barn i barnehage, så er det på tide. Oppkast og diare pga virus smitter før det bryter ut, mens det står op OG 48 TIMER ETTERPÅ! Det er altså av smittevernhensyn man skal holde barna hjemme. Og det er slett ikke sånn at har man hatt det en gang, så er man immun Jeg har vært med på småbarnsavdelinger der barna blir resmittet av oppkast/diare tre-fire ganger etterhverandre fordi enkelte ikke klarer å holde barna hjemme så lenge de skal. Folkehelseinstituttet sier forøvrig: Diaré med eller uten brekninger Barn med akutte diarétilstander kan vende tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie. Dette gjelder også bleiebarn. Barn som konstitusjonelt har tendens til løs avføring trenger ikke holdes borte fra barnehagen. Det må være foreldrene som avgjør om barnet har en unormal diarétilstand. Ved diarétilstander hvor man mistenker næringsmiddeloverført mikrobe (for eksempel etter utenlandsreise) bør barnet undersøkes av lege og det bør sjekkes om andre barn i barnehagen har symptomer.
ViljaH Skrevet 14. november 2012 #11 Skrevet 14. november 2012 Vi følger reglen om 1 feberfri dag (24timer) og 48 t for oppkast/diare. Jeg vil at barnet skal passes av oss foreldrene når han ikke er helt frisk, få ta det rolig hjemme. Barnehagen er et sted for friske barn. Blir veldig frustrert over ego-foreldre som skal spare sykedager og ikke gidder holde barna hjemme, de spiser av MINE sykedager, når mitt barn blir sykt igjen! 3
ViljaH Skrevet 14. november 2012 #12 Skrevet 14. november 2012 Enn ved feber på kveld, og ikke feber på natt og morgen. Holder dere hjemme da også? Jeg har gitt beskjed i barnehagen om morgenen at vi har hatt feber og håper/regner med de tar kontakt dersom den vender tilbake. Her synes jeg du skulle holdt barnet hjemme. De er ikke så gamle, må ikke presse så hardt, må få være hjemme når syk. Man kan føle seg smådårlig uten feber også. Ikke vurder om barnet er sykt nok til å være hjemme, men motsatt, om det er friskt nok til å være i bhg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå