AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #1 Skrevet 14. november 2012 Noen som har erfaring med lysbehandling, det seg være lysterapi, Wake Up Light som skal stimulere sollys ved vekking, lysenergi-"overføring" m.m. Hvordan fungerte det for dere? Ville dere anbefalt en slik type behandling mot div. mørkerelaterte "sykdommer", som tungsinn, lettere depresjon (type mørketidsdepresjon), mangel på energi.... Om det fungerte for dere, hvordan opplevde dere at ting ble forbedret? Og hvilke type lysbehandling brukte du? Og til sist, hvilket merke, eller hvilke anbefaling av type (Wake Up-light, energibehandling, lysterapi, tror disse er litt forskjellige) / merke ville du kommet med? Anonym poster: fe33551468ee2573dad3dee2f9f089a5
Gjest Tekola Skrevet 14. november 2012 #2 Skrevet 14. november 2012 Jeg har Wake-up-light fra Philips og er kjempefornøyd med den. Fikk den for noen år siden da jeg sleit litt med å komme meg opp om morgenen om vinteren og jeg er sjeleglad for at jeg har den nå som jeg bor i Trondheim! Det eneste aberet er at jeg må stille ned lyset etter å ha brukt den som leselampe, ellers blir den alt for sterk om morgenen sånn at jeg våkner for tidlig. Men det er mulig at de har endret dette i senere utgaver. På dager som har vært ekstra tunge har jeg også skrudd opp lysstyrken på fullt og forsøkt å bruke den som lysterapi, og jeg har i hvert fall følt meg mer opplagt etterpå. For meg blir det lettere å stå opp, det kjennes ikke like tungt og jeg kjenner at tungsinnet også holdes litt mer på avstand. Jeg er veldig vær- og lyssyk til tider, i mangel av bedre ord. Jeg kjenner det på meg når det ikke har vært ordentlig lyst og sol på en stund.
Thorn Skrevet 14. november 2012 #3 Skrevet 14. november 2012 (endret) Jeg har også en Philips wake-up lampe, av denne typen. For meg har det blitt en drøm å stå opp, jeg våkner lett og fint når rommet har blitt ganske lyst. Når alarmen ringer er det ingen problem å stå opp, jeg som tidligere pleide å bruke snooze-funksjonen minst fire ganger og alltid sto opp dautrøtt en halvtime senere enn planlagt. Jeg er også mye mer opplagt utover dagen, og blir mer trøtt om kvelden, slik at det er lettere å legge seg i skapelig tid. Vil nesten si at jeg har gått fra å være et b-menneske til et a-menneske! Men, jeg er usikker på hvor mye den hjelper om du har depresjoner. Den gir ikke mer enn 250 lux, så det blir ikke lys av typen dagslys. Da tror jeg faktisk jeg heller ville gått for en dagslyslampe, f.eks. denne. Den går opp til 10 000 lux, for å simulere ordentlig dagslys. Wake-up-lampen er nok mer for morgentrette mennesker som følge av mørketiden enn for dem med mørkedepresjoner. På Elkjøp har de jo tredve dagers returrett, så du kan jo forsøke en av dem, og hvis ikke det funker levere inn igjen og forsøke noe annet? Endret 14. november 2012 av Thorn
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #4 Skrevet 14. november 2012 Jeg har flyttet nordpå og kjenner det er tungt nå som lyset forsvinner... Vurderer å kjøppe denne eller denne. Følger tråden og tar gjerne imot tips og erfaringer Anonym poster: 14acfd25b66539b03129841bf97c46a7
Gjest Animula Skrevet 14. november 2012 #5 Skrevet 14. november 2012 Jeg har flyttet nordpå og kjenner det er tungt nå som lyset forsvinner... Vurderer å kjøppe denne eller denne. Følger tråden og tar gjerne imot tips og erfaringer Anonym poster: 14acfd25b66539b03129841bf97c46a7 Det er mulig jeg kjøper en av de i dag! Lurer veldig på om det er like god effekt av den lille blå som den store 'vanlige'.
Safira Skrevet 14. november 2012 #6 Skrevet 14. november 2012 Jeg har hatt wake-up-light i 5 år nå, og er veldig fornøyd. Synes jeg våkner mer behagelig (ikke så brått) og den gjør det litt lettere å stå opp. Jeg vil likevel si at det bare gjør det lettere å stå opp, den hjelper nok ikke så mye mot vinterdepresjoner. Skulle gjerne ha prøvd en sånn dagslyslampe, synd de ikke passer inn i studentøkonomien...
PepsiMax Skrevet 14. november 2012 #7 Skrevet 14. november 2012 Må man sitte å se inn i disse dagslys lampene for å få virkning eller vil det gi samme effekt å feks bruke de som lese lys?
Gjest Animula Skrevet 14. november 2012 #8 Skrevet 14. november 2012 Må man sitte å se inn i disse dagslys lampene for å få virkning eller vil det gi samme effekt å feks bruke de som lese lys? De med hvitt lys kan godt brukes som leselampe, den med blått diodelys (Philips Golite) er liten og kan legges i nærheten av der en sitter. Man trenger ikke se rett inn de.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2012 #9 Skrevet 14. november 2012 Jeg har Philips wake-up light og en lysterapilampe. Tenkte jeg skulle ønske denne til jul: http://www.elkjop.no...nologi NPT1100B Lyset skal nå inn til hjernen når en har det i ørene og det skal være "nok" til at en føler seg bedre. Jeg har hatt god effekt av lysterapien, bruker den på morgenen på badet. Men synes walkee ser enklere ut.
stikkelsbær Skrevet 15. november 2012 #10 Skrevet 15. november 2012 Hæ? Lyset når inn til hjernen via ørene? Det høres veldig ut som humbug, den siste der! Vanlig lysterapi har jeg tro på altså.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2012 #11 Skrevet 15. november 2012 Hæ? Lyset når inn til hjernen via ørene? Det høres veldig ut som humbug, den siste der! Vanlig lysterapi har jeg tro på altså. Artikkel om Valkee
PepsiMax Skrevet 16. november 2012 #12 Skrevet 16. november 2012 Vært å kjøpt både valkee og wake-up light i dag! Veldig spent på om jeg vil merke noen bedring!! Hvis fler ønsker seg wake-up light så kostet det bare 399 på Chals Olsson (eller hvordan man nå skriver det)....
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #13 Skrevet 16. november 2012 Jeg kom faktisk hjem med en i dag som jeg fikk låne hos legen min. Har ikke prøvd lysterapi før,men er villig til å prøve alt for å hindre at jeg virkelige faller inn i mørket.Og det var hennes forslag.Jeg visste ikke gang at de hadde det.Så det kan jo tenkes at det er flere legekontor som har det...? Skader jo ikke å spørre Anonym poster: 49d26e648192691d4e59aa9f1981177c
PepsiMax Skrevet 16. november 2012 #14 Skrevet 16. november 2012 Jeg kom faktisk hjem med en i dag som jeg fikk låne hos legen min. Har ikke prøvd lysterapi før,men er villig til å prøve alt for å hindre at jeg virkelige faller inn i mørket.Og det var hennes forslag.Jeg visste ikke gang at de hadde det.Så det kan jo tenkes at det er flere legekontor som har det...? Skader jo ikke å spørre Anonym poster: 49d26e648192691d4e59aa9f1981177c En hva da? Dagslyslampe, wake-uå light, valkee?? Jeg undersøkte masse rundt det i fjor, eller om det var året før.... Da fikk jeg beskjed alle steder at de har blitt så billige at det ikke fantes til utlån lenger... Så da var du heldig, uansett hva du nå har fått tak i Tenker at man har jo bare alt å vinne på å prøve slike ting.. Supert at legen faktisk informerte og foreslo noe sånt!!!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #15 Skrevet 16. november 2012 Det er en lampe som jeg skal sitte foran 30 min hver morning. Jeg er veldig fornøyd med legen min! Men som sagt det kan jo hende at det er flere legekontorer som har det, men at man ikke tenker på å spørre legen om det. Anonym poster: 49d26e648192691d4e59aa9f1981177c
orgus Skrevet 16. november 2012 #16 Skrevet 16. november 2012 Må innrømme at jeg har null tro på den lysterapi via øre-maskinen altså. Det finnes null forskning som understøtter noe som helst, og ikke en gang produsenten har noe form for veiledning for hvor mye, hvordan eller når den skal brukes.. "Noen rapporterer om at de bruker det om morgen og kveld". Dette blir for tynt altså. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #17 Skrevet 16. november 2012 Det jeg fikk låne heter lysterapilampe og er betraktlig dyrere enn de man får kjøp på "vanlig" butikk,(google slår aldri feil) så igjen spør legen Anonym poster: 49d26e648192691d4e59aa9f1981177c
Dragonfly84 Skrevet 16. november 2012 #18 Skrevet 16. november 2012 Har ingen av dere problemer med at phillips wake-up light har en irriterende bzzz-lyd? Vi måtte gi opp vår, for kjæresten ble gal av lyden og fikk ikke sove. Jeg sover uansett med ørepropper, så det er ikke noe problem for meg, men vi kan jo ikke bruke den når hun ikke får sove. Vet noen om en sånn lampe som ikke bråker? Jeg ser jo nå at det fins mange forskjellige typer av den, kanskje noen av dem ikke bråker. Jeg sliter veldig med å komme meg opp om morgenen, og er aldri uthvilt, selv om jeg legger meg tidlig. Så hvis en slik lampe kunne gjort meg til litt mer a-menneske hadde det vært aldeles fantastisk!
lurine Skrevet 16. november 2012 #19 Skrevet 16. november 2012 Hvilken Philips-lampe er det? Jeg har en, og den er fullstendig lydløs.
Thorn Skrevet 16. november 2012 #20 Skrevet 16. november 2012 Min lager heller ingen som helst lyd, og jeg er sensitiv på slike lyder. Men jeg har hørt at de eldre modellene summet litt, kan det være noe der?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå