V.G. Skrevet 13. november 2012 #1 Del Skrevet 13. november 2012 Heisann, er på utkikk etter ny hund. Det blir nok ikke helt med det første, jeg går nå 1.året på høgskole, så tenker jeg å belønne meg med en hund ved fullført bachelorgrad! Liker bare å være tidlig ute å "suge til meg" alt mulig jeg finner om informasjon om forskjellige raser jeg kunne tenke meg før den tid! Det jeg lurer mest på med disse rasene er definitivt RØYTING! Røyter de mye? Jeg hadde før en japansk spisshund som røyta helt ekstremt, det va hvite hår OVER ALT! Hadde det ikke vært for røytinga så hadde valget av rase vært lett, for da hadde det selvsagt komt en ny japaner i hus, men jeg orker ikke tanken på de hvite håra over alt. Man ser de jo så godt også når de er hvite, hehe Størrelse, hvor store blir de? Pomeranian er jeg ganske klar over størrelsen på, så er helst de andre to jeg lurer på her. Gemytt, hvilken erfaring har dere med deres hunder og gemyttet? da tenker jeg på hvordan de er å trene, bjeffing og sosialisering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellie Skrevet 14. november 2012 #2 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Dette blir spennende! Jeg har selv en Pomeranian, og hun er grunnen til at jeg står opp om morgenen. Jeg er allergisk mot pelsdyr, men Pomeranian skal være allergivennlige, og røyter ikke i det hele tatt! Pelsen er utrolig grei å ha med å gjøre, når du grer hunden, samler hårene seg i små "baller", akkurat som ull. Jeg har hatt hunden min siden Juni nå, så jeg kan vel ikke se på meg selv som meget erfaren, men har nå noen opplevelser. For det første, de bjeffer veldig mye. Dette må du være klar over, det var ikke jeg. Uansett, det går an å redusere bjeffingen så hunden slutter etter 5-6 bjeff. Hunden min er en veldig energisk valp. Hun bare elsker å lære nye ting og gjør hva som helst for en godbit. Jeg vil si de er ganske lærevillige og engasjerer seg lett i treningen, men kan miste konsentrasjonen hvis det blir for mye. Min hund er veldig sosial og elsker mennesker, men bjeffer alltid mye mot nye folk og dyr. Det ligger rett og slett i instinktet. Jeg håper du ble litt klokere, og lykke til med å finne hunden din! Endret 14. november 2012 av Ellie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobler Skrevet 14. november 2012 #3 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Det er ganske stor forskjell på de rasene. Eneste de har til felles er at de er spisshunder og har mye pels.. Hvordan har du kommet frem til de tre rasene? Lappen og Eurasieren kan være egenrådige og sta. Pom er ofte greit å trene, lettlært med de rette godene. Mens de to store er litt vriene å trene. Alle har anlegg for bjeffing (spisshund), og alle røyter. Sosialisering er jo din oppgave når hunden er valp. Eurasieren er ofte litt reservert mot mennesker, og pom og lappen er mer "pratsom". Begge de store er aktive hunder som trenger godt med tur og gjerne kurs og hjernetrim i tillegg. Den lille foretrekker et aktivt liv, men det er litt mer begrenset pga str. Endret 14. november 2012 av Bobler Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 14. november 2012 #4 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Det er ganske stor forskjell på de rasene. Eneste de har til felles er at de er spisshunder og har mye pels.. Hvordan har du kommet frem til de tre rasene? Lappen og Eurasieren kan være egenrådige og sta. Pom er ofte greit å trene, lettlært med de rette godene. Mens de to store er litt vriene å trene. Alle har anlegg for bjeffing (spisshund), og alle røyter. Sosialisering er jo din oppgave når hunden er valp. Eurasieren er ofte litt reservert mot mennesker, og pom og lappen er mer "pratsom". Begge de store er aktive hunder som trenger godt med tur og gjerne kurs og hjernetrim i tillegg. Den lille foretrekker et aktivt liv, men det er litt mer begrenset pga str. Da har vi to helt forskjellige erfaringer med lapphundene hvertfall! Jeg har hvertfall tilgode og møte en lapp som er egenrådige og sta, han tar villig til seg alt av trening, alt av informasjon og lærer veldig fort. Kan ikke si at noen andre i lapphundgruppa på facebook har noe store problemer med sta og egenrådige hunder, noen er dog veldig smarte og kan lage sine egen løsninger på en del ting, det skal de ha! Min ser f.eks ikke vitsen med å hoppe over hinderet på agility banen og mener det er mye smartere å løpe under Jeg kan ikke si at min røyter så mye, jeg støvsuger to ganger i uka, og i verste røyteperioden er det mest underull som får og dette tar man lett ved en børste eller å dra ut dottene som man ser er løse. Jeg har hittil børstet bikkja mi tre ganger, og han er to år i januar! Så pelsstell er minimal. Han skal helst ikke bades så mye, kun når den MÅ (rullet seg i noe ekkelt, eller andre problemer) og han har selvrensende pels som er greit ved turer i søle og regn. Legger han på badet og etter en halvtime er badegulvet støvete og sandete, mens bikkja er rein igjen Og en av grunnene til t jeg valgte lapphundene var hvordan alle beskrev aktivitesnivået dems! De kan helt fint ha en sofadag, og de kan helt fint ta en ukes tur i fjellet, begge deler på strak labb! Vet om flere av lapphundene som er helt greie familiebikkjer, som får sine turer, får litt hjernetrim (godbitsøk i hagen er gull verdt) og så er de fornøyd med det! Både de svenske og de finske er slik i mine øyne! Og ser du på finsk kan du også se på svensk, de er så og si like, de svenske virker noe mindre i str, også er de svarte! Ellers er de så godt som den samme hunden (og det var de jo, fram til de splittet dem i raseboka). Str på min nå (han er litt liten) er 42 cm høy og 16 kilo, men så og si alle jeg møter er godt innenfor rasestandaren så er bare å lese den Bjeffinga kommer du ikke utenom på lapphunden. De sier ifra, men med god tolmodighet og læring er det ikke noe problem å få dette til et minimum, men de har litt vokt i seg, og sier ifra når de kommer. Dessuten ahr de en høyfrekvent bjeffing som kan skremme vettet av den mest stabile person om det kommer plutselig! Min bjeffer MYE ifølge lapphundfolk, og det er kun når han leker, når det går noen forbi hagen og hvis han er utolmodig hvis jeg f.eks stopper på tur. Men han er bortskjemt, så det er min feil Sosialiseringa er ikke noe problem så lenge du går inn for det. Min har vært i hundeparken i Drammen fra han var liten og godtar alt, dessverre ble han angrepet for en tid tilbake og reagerer ved passering og kan da bjeffe om den andre hunden starter, men jeg har vært maks uheldig og det har løst seg en del med trening. Før dette var han den mest bedagelige bikkja jeg viste om. Kunne blitt med hvem som helst hjem, lekte med hva som helst, og tok alt helt med ro. Nå, i en alder av snart to år, er han fortsatt ufattelig snill og godtar alt fra viltre valper som biter og river i han, til gamle hunder som helst bare vil rusle rundt å snuse! Så lenge han ikke er i bånd Endret 14. november 2012 av Gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobler Skrevet 14. november 2012 #5 Del Skrevet 14. november 2012 Da har vi to helt forskjellige erfaringer med lapphundene hvertfall! Jeg har hvertfall tilgode og møte en lapp som er egenrådige og sta, han tar villig til seg alt av trening, alt av informasjon og lærer veldig fort. Kan ikke si at noen andre i lapphundgruppa på facebook har noe store problemer med sta og egenrådige hunder, noen er dog veldig smarte og kan lage sine egen løsninger på en del ting, det skal de ha! Min ser f.eks ikke vitsen med å hoppe over hinderet på agility banen og mener det er mye smartere å løpe under Egenrådig og sta blir vel å ta litt hardt i, men vannskelig å motivere og har mye egne meninger. Og vil de ikke, så vil de ikke. Det er min erfaring i hvertfall, og hører det også fra lapp-eiere. Men mulig jeg bare har møtt på dårligere individer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 14. november 2012 #6 Del Skrevet 14. november 2012 Jeg vil vel kanskje ikke kalle lapphundene egenrådige og sta, eller jo kanskje "Problemet" med lapphunder er at de ofte er ganske så selvstendige, og som det blir nevnt, de finner egne løsninger på problemer som kanskje ikke var det helt samme som eieren tenkte. Vår lurer også veldig på hva han har å tjene på å gjøre ting vi ber om, men når han ser det, så er han lydigheten selv. Det gjelder med andre ord å finne noe som motiverer dem! Vår røyter lite, to ganger i året mister han pelsen og det er alt. Han hater de periodene, for vi elsker å nappe store baller med underull ettersom de løsner Vår er nå en eldre herremann som snart fyller 13, men er fortsatt med på sine daglige turer. Han bjeffer også på mer eller mindre alt, men han stopper også når han blir bedt om det (stort sett). Han er i tillegg gårdshund, så det er jo tross alt hans ansvar å si fra når noen kommer. Ellers har han stabilt humør, og en sann og sær glede å ha som hun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
V.G. Skrevet 14. november 2012 Forfatter #7 Del Skrevet 14. november 2012 åå, nå fikk jeg virkelig øynene opp for FL nå når jeg hørte såå mye positivt! skal absolutt diskutere dette nærmere med min kjære, for de er jo bare helt nydelige å se på også! Grei størrelse også, da de ikke er FOR store, samtidig så di kan være med på litt "røff" lek! Var på valpekurs, og der var det ei tispe av FL, veldig tøff i trynet, men det kom seg etterhvert. Var rett og slett et herlig vesen! Haha! ser for meg det at hun kryper under istedetfor å hoppe De har noen merkelige ideer til tider disse hundene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 14. november 2012 #8 Del Skrevet 14. november 2012 Kryper ikke nei, er de over 43 i høyde må de nemlig hoppe 60 cm, så han har god klaring til å løpe under ;-) Men de er selvstendige bikkjer, de greier seg godt selv og er litt katteaktige, men for meg ee det sjarmen! Å ha en rase som ikke er 100% avhengig av meg for å fungere! For er han sulten på tur så spiser han både blåbær, bjørnebær og bringebær av busken :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #9 Del Skrevet 14. november 2012 Heisann, er på utkikk etter ny hund. Det blir nok ikke helt med det første, jeg går nå 1.året på høgskole, så tenker jeg å belønne meg med en hund ved fullført bachelorgrad! Liker bare å være tidlig ute å "suge til meg" alt mulig jeg finner om informasjon om forskjellige raser jeg kunne tenke meg før den tid! Det jeg lurer mest på med disse rasene er definitivt RØYTING! Røyter de mye? Jeg hadde før en japansk spisshund som røyta helt ekstremt, det va hvite hår OVER ALT! Hadde det ikke vært for røytinga så hadde valget av rase vært lett, for da hadde det selvsagt komt en ny japaner i hus, men jeg orker ikke tanken på de hvite håra over alt. Man ser de jo så godt også når de er hvite, hehe Størrelse, hvor store blir de? Pomeranian er jeg ganske klar over størrelsen på, så er helst de andre to jeg lurer på her. Gemytt, hvilken erfaring har dere med deres hunder og gemyttet? da tenker jeg på hvordan de er å trene, bjeffing og sosialisering. Hei du! Her kan nok jeg hjelpe deg litt og jeg skal være helt ærlig Har selv to pomeranier, jeg driver aktivt med utstilling og samarbeider med oppdrettere. Har kjent rasen i mange år. Ser noen her inne skriver at pomeranier ikke røyter så mye og at det er lite pelsstell? Det stemmer ikke, de har mye pels og den krever sitt stell. Den bør børstes ihvertfall annenhver dag, helst hver dag, dette skal ikke gjøres med en vanlig børste da det kan skade pelsen til hunden, det anbefales å bruke naturbørster og disse er sviindyre. type 700,- / stk. De røyter også til tider svært mye, spesielt tisper ved løpetid eller etter at de har født. Om rasen er lettlært? Tja, det kommer litt ann på hunden det, pomeranier er kjent for å være stae, de kan også oppleves som "gneldrete" da de har en forkjærlighet til bjeffing. Dette er noe man bør ta tak i fra de er valp. Det er MYE hund i denne lille skapningen og den krever like mye morson som en stor hund, tro meg! Disse hundene går faktisk for å være "ADHD" hunder, det er et sykt energinivå på dem, derfor passer de supert til agility, der er de helt perfekte! Dersom man har små barn anbefales. Dette går på at barn generelt kan være uforsiktige rundt disse vakre hundene, og de tåler ikke så mye. Uansett, jeg hadde aldri byttet bort hundene mine mot noen andre raser, og flere pomeranier skal jeg ha når jeg er ferdig på høyskolen. Jeg vil anbefale deg å se denne linken: Vil anbefale deg å lese om hvilke sykdommer pomeranier kan få, og for guds skyld! ikke kjøp fra finn.no!!! Finn en seriøs oppdretter, sier ikke at der ikke er det på finn, men ettersom at jeg er kjent i dette miljøet, vet jeg at det er mye rart som legges ut på finn.no, folk har også kontaktet meg or å vise frem hunder de har kjøpt fra finn.no, ettersom at disse valpekjøperene tydeligvis ikke hadde peiling på hva de hadde kjøpt, (de bare gikk ut ifra at det var en pom siden det stod det i annonsen), så endte de opp med en hund på 8 kg, tror det var en blandingshund. Les også rasestandard, ta deg gjerne turer på hundeutstillinger og se på rasen, snakk med oppdrettere. Finnes også valpeformidlere som er svært behjelpelige. Lykke til! Anonym poster: 8761bb3dfe32439aea74ae0d15b0bc0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #10 Del Skrevet 14. november 2012 Mente å skrive at dersom man har små barn bør man styre unna pomeranian, barn generelt er ikke flinke med hunder og kan lett skade dem uten at de er klar over det. Pomeranier veier rundt 2.5 kg og skal behandles deretter! Valper som er leveringsklare ligger på rundt 600 gr, med andre ord, ikke noe du skal ha rundt barn! Anonym poster: 8761bb3dfe32439aea74ae0d15b0bc0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 14. november 2012 #11 Del Skrevet 14. november 2012 Må bare presisere at vi har svensk lapphund, men rasene er såpass like at jeg valgte å kommentere allikevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fandenivoldsk Skrevet 14. november 2012 #12 Del Skrevet 14. november 2012 (endret) Jeg har Eurasier, hun er noenogtyve kilo og 53 cm i manken. Hun røyter en del i perioder, men i "dotter", så det bare er å bøye seg ned og plukke dem opp! Har god erfaring med "furminator"-børsten, letter røyteperiodene Tispa mi var den mest frampå valpen i sitt kull, full av energi og ganske vilter til tider. Det har gått seg til, men hun er fremdeles unghund og kan få raptuser hun er som regel veldig sosial, men det er ikke bestandig hun føler for å hilse på noen, og da trekker hun seg unna. Aggressiv er hun derimot ikke. Sosialisering er viktig! Hun har vært grei å trene, men noen lydighetschampion blir hun nok aldri. Men det er nok ikke det målet man har heller, når man skaffer seg denne rasen hun lærer ting fort og kan gjøre omtrent hva som helst for en pølsebit, men foretrekker korte økter. Går hun lei, setter hun seg bare ned og ser dumt på meg jeg bruker klikkertrening, og det har fungert veldig bra. Ser hun at jeg tar frem klikkeren, begynner hun gjerne å gjøre kommandoer av seg selv :D Endret 14. november 2012 av Fnisu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 14. november 2012 #13 Del Skrevet 14. november 2012 Om du er i området anbefaller jeg deg å dra på dogs4all i lillestrøm neste helg! Der er de fleste raser utstilt, rasetorg finnes også der og du kan spørre og grave så mye du vil! NKK har også en egen stand for folk som vurderer hund! Uten tvil verdt de 150 kr det koster for å komme inn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2012 #14 Del Skrevet 15. november 2012 har hatt finsk lapphund og den var sta. ekstremt vannskelig å trene når den ikke var i rett humør, og ingen godis eller leker i verden kunne motivert den. Den var også ganske selvstendig, og hadde ikke noe problem om å ta en tur aleine.. Anonym poster: e508e6ebf4cf9b966adbd2a4938b2a65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå