Gå til innhold

Barnebidrag privat avtale vs. nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Når jeg skal regne ut barnebidrag utifra privat avtale så bruker jeg bidragskalkulatoren på nav.no. Har regnet ut det han ca tjener i lønn uten overtid. Den regnet ut 2415 kr/mnd.

Han tror ikke på meg, og selv om han har sjekket kalkulatoren på internett så skal han "prate med dem selv".

Noen som har erfaring med at NAV tar seg av innkreving av barnebidrag? Bortsett fra at vi må ut med nesten 900 kr hver for at de skal gjøre jobben.. Pleier barnebidraget da å bli mindre, høyere, eller bruker de den samme kalkulatoren?

Synes det er 900 sure kroner før jul bare fordi at han ikke tror at han må betale for barnet sitt (som nå er 2,5 år og han har enda ikke betalt barnebidrag pga dårlig jobb og jeg har vært for snill med han...). Håper på å få til en privat avtale.

Anonym poster: 327a256f05c256421d6ac2a74ee069d1

Skrevet

Dytt :)

Skrevet

Privat avtale går bare bra der partene er venner og forlikte og BY er til å stole på, er det noe som helst utidigheter så gå igjennom NAV.

Anonym poster: a2e1a748ffb000c15447e22ae2396939

Skrevet

Privat avtale går bare bra der partene er venner og forlikte og BY er til å stole på, er det noe som helst utidigheter så gå igjennom NAV.

Vi gjør som regel det, men det virker som om han ikke skjønner at det faktisk koster å ha barn, og at det er vanlig å betale såpass. Når jeg blir student til neste år og overgangsstønaden evt forsvinner så må han vel betale enda mer..

Hvordan funker det når det er NAV Som tar seg av ting? Er det de som betaler til meg og han betaler til de? Hva om han ikke betaler, får han inkasso da? Vil jeg få pengene uansett?

Lei av at han ikke bidrar, bare denne måneden har jeg måtte ut med godt over 1000 kr bare i vintersko, støvler, såler, votter ect. Ja, jeg får bidrag fra NAV nå, men det blir fort trangt når det blir stor-innkjøp. I tillegg får han med klær hærifra når han har samvær (ullklær, ytterklær, skotøy osv) som jeg også har måtte betale for.. Det er urettferdig synes jeg.. Spesielt når han tjener 450 000 i året og jeg 250 000, og han i tillegg har samboer, noe som gjør det billigere å leve.. Sukk, et lite utpust bare.

Orker ikke krangle heller.. Kanskje vi bare skal gå for NAV med en gang?

Erfaringer?

Skrevet

Om du krever inn bidraget via NAV, betaler han til dem og de til deg. Om han ikke betaler, vil du for bidragsforskudd slik du gjør nå. Hvorfor i all verden mottar du det nå om han kan betale? Det er jo ikke lov engang.

Om han ikke betaler får han etterhvert inkasso, ja. Men det tar lang tid, de er treige med det.

Jeg synes du skal la NAV ta seg av det, ja. Det er ikke vits å krangel om det, og har du lav inntekt kan du krysse av for å søke om å få slippe å betale gebyret. Jeg slapp, og jeg tjener bittelitt mer enn du sier du gjør. Det er en grense, men jeg husker ikke hva den er.

Skrevet
Vi gjør som regel det, men det virker som om han ikke skjønner at det faktisk koster å ha barn, og at det er vanlig å betale såpass. Når jeg blir student til neste år og overgangsstønaden evt forsvinner så må han vel betale enda mer..

Ville ventet til da om å få justert bidraget.

Skrevet

Hvordan funker det når det er NAV Som tar seg av ting? Er det de som betaler til meg og han betaler til de? Hva om han ikke betaler, får han inkasso da? Vil jeg få pengene uansett?

Lei av at han ikke bidrar, bare denne måneden har jeg måtte ut med godt over 1000 kr bare i vintersko, støvler, såler, votter ect. Ja, jeg får bidrag fra NAV nå, men det blir fort trangt når det blir stor-innkjøp. I tillegg får han med klær hærifra når han har samvær (ullklær, ytterklær, skotøy osv) som jeg også har måtte betale for.. Det er urettferdig synes jeg.. Spesielt når han tjener 450 000 i året og jeg 250 000, og han i tillegg har samboer, noe som gjør det billigere å leve.. Sukk, et lite utpust bare.

Erfaringer?

Vel, hvis situasjonen er sådan så la alt gå igjennom NAV. Ikke la ham slippe unna.

Skrevet

Ville ventet til da om å få justert bidraget.

Hvorfor det? Det er jo lenge til. Få det satt nå og justert igjen til høsten.

Skrevet

Jeg ville aldri gått for sånn såkalt privat avtale med en fyr som ikke var til å stole på og som sutret om barnebidraget. Rett og slett fordi jeg hadde ikke stolt på at han ville betalt i tide, og/eller at han helle tiden ville prøvd seg å forhandle om mindre sum/ting og tang som likevel aldri blir noe av.

Skrevet

Ta det gjennom nav. Folk liker å prøve å slippe unna. Også om det er noe krøll så kan du alltid skylde på de. Mye ryddigere. Min ex tilbød den gangen 1300 kr i mnd ved priv. avt. . Nav ga meg 2000 kr.

Gjett hvilken valgt jeg. Også ville jeg aldri stolt på en ex såpass at jeg ville hatt privat avtale. Men tilbød han å ha barnet i 50 % og da uten bidrag men det ville han ikke. Så sånn er det..

Anonym poster: 3abfe3b88c84ea02de8b92e2a96d3a43

Skrevet

Uansett: Ikke gå under hva kalkulatoren på NAVsidene gir deg.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Ser jo at jeg bare burde gå på NAV med en gang. Skal gjøre det i morgen :)

Klem og god natt!

Skrevet

Det du må huske på er at om dere inngår en privat avtale, må du ha den skriftlig. Du kan ikke kreve bidrag i ettertid, så om han ikke holder den avtalen dere har, og du ikke har den skriftlig, har du ingenting å stille opp med.

Skrevet

Privat avtale vil ikke fungere her hvor fyren ikke vil betale.

Skrevet

Uansett: Ikke gå under hva kalkulatoren på NAVsidene gir deg.

Grådige kvinner. Da jeg ba henne gå til nav bergenet de 160 kr mindre enn hun hadde valgt ut på den kalkulatoren.

Anonym poster: 732f9103aa35d1430fe1edf169c37fb0

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Grådige kvinner. Da jeg ba henne gå til nav bergenet de 160 kr mindre enn hun hadde valgt ut på den kalkulatoren.

Grådige menn som ikke vil bli med på den økonomiske delen av det å være forelder.

Skrevet

Bidragskalkulatoren er veiledende, og man MÅ ikke bruke de summene. Man kan avtale akkurat hva man vil, og det er jo det som er kjernen i privat avtale.

Så lenge barna går på SFO/i barnehage så er det litt mer i underholdskostnad pga månedsbetalingene, men om du mottar støtte til barnetilsyn så faller dette bort.

Du har ikke automatisk krav på høyere bidrag når du blir student. Din eks kan be om å få deg skjønnslignet med mindre du kan sannsynligjøre at utdannelsen er nødvendig.

Det er rimelig umulig å si hva som er "riktig" bidrag når vi ikke vet omfanget av samværet.

NAVs kalkulator pleier å være god på "normaltilfeller"

Gjest annemor30
Skrevet

Det kostet deg 900 kroner og dra inn bidrager med 160 kroner da;)

Skrevet

Erfaringer?

Får du allerede bidragsforskudd fra NAV? Da er det vel allerede beregnet ett bidrag fra NAV?

dersom han ikke betaler er du ihvertfall garantert bidragsforskudd ( tror det et max 1200.. alt etter din inntekt).

Han vil ikke få inkasso, men han vil opparbeide seg en rentefri gjeld. Og etter en stund, så kan NAVI kjøre trekk i fra lønnen hans dersom han er vanlig lønnsmottaker... dersom det fortsatt står igjen bidragsgjeld etter at barnet er fylt 18 år, er det barnet som får pengene- dersom far betaler.

Selv om 900 kr er surt så er det mer ryddig å la NAV ta seg av denne delen, dersom dere ikke samarbeider godt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...