Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet jeg snart ikke hva jeg gjør! Har slitt mye med barseltårer/begynnende barseldepresjon og nå er jeg så utslitt at jeg snart gir ungen til mannen og går. Billedlig talt....

Guttungen er 12 dager i dag, og jeg har virkelig ammet HELE dagen. Han har ikke sovet i det hele tatt, med unntak av kanskje 5 minutter her og der.

Han skriker så fort han kommer vekk fra puppen, og stapper hendene i munnen.. Uansett hva jeg prøver så skriker han til han har puppen igjen. Han har rapet og bæsjet bra.

Når han da endelig får puppen, suger han ikke noe særlig, virker nesten som om han kosesuger. Småsover litt iblant, men så fort puppen detter ut, våkner han og skal ha den igjen. Har prøvd med sutt, som har fungert i noen dager nå, men han blir bare sint og spytter ut.

(Har VIRKELIG prøvd, men han hylskriker som om han har vondt.)

Puppene er helt slappe og tomme, men har sjekket at det kommer melk ut og det gjør det.

Jeg trenger virkelig hjelp, føler jeg er på randen av sammenbrudd og at jeg aldri burde fått barn! :'(

Anonym poster: 58381238ce362b2c8f703285c57d7d84

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du et bæresjal eller en Mei Tai?

Det er fantastisk for nyfødte. Sett babyen oppi i froskestilling, gå deg en tur ut, eller tusle rundt i huset, mens babyen sitter der og sover søtt :-)

Alle mine tre barn har vært slik i perioder, spesielt de første månedene har jeg stort sett sittet med puppene ute! ;-)

Husk at han bare er 12 dager... Han har akkurat kommet ut av den trygge magen din hvor han har oppholdt seg de siste månedene med alle behov dekket. Alt han vil nå er å være hos mammaen sin, og føle seg trygg... Og trygghet = puppen.

Det går seg til etterhvert som han blir litt større :-)

Endret av Corine
  • Liker 3
Skrevet

Har du et bæresjal eller en Mei Tai?

Det er fantastisk for nyfødte. Sett babyen oppi i froskestilling, gå deg en tur ut, eller tusle rundt i huset, mens babyen sitter der og sover søtt :-)

Alle mine tre barn har vært slik i perioder, spesielt de første månedene har jeg stort sett sittet med puppene ute! ;-)

Jeg har en bæresele. Har ikke prøvd den, men det hjelper ikke å bære ham på vanlig måte. Han skriker helt hysterisk.

Skal jeg bare fortsette å la ham amme? Får jo ikke sovet eller noe... Blir jo redd for at det er noe annet, men virker jo ikke sånn.. Tenker på om han f.eks har vondt noe sted.. Er så utrolig frustrerende det her, føler ikke jeg har noe mer å gå på.. :'(

Ts

Anonym poster: 6aaf8e976512510e8ee769e8c92c6190

Skrevet

For min del så høres det ut som om han bruker deg som smokk. Dersom han spiser fint, så ville jeg prøvd meg frem med smokken. :)

• Liker 1
Skrevet

Bæresele type Babybjørn blir ikke helt det samme. Et sjal er bedre, da blir det nesten som å vãre tilbake i magen igjen. Se www.tettinntil.no

Jeg hadde nok fortsatt med puppen ute.....Tisser han nok? (dvs flere godt våte bleier hver dag.)

Skrevet

Er han ikke sulten da? Du sier puppene er slappe. Det vil alltid komme litt melk uansett, med det betyr ikke at det er nok. Vår gutt var også litt på samme måten. Uansett hvor ofte jeg amma ble det aldri nok melk. I andre uke ga vi morsmelkerstatning på flaske etter amming, og gutten roa seg ned med en gang.

Vet at ammeentusiastene vil mene at man bare må amme, men noen ganger lar det seg bare ikke gjøre å få nok melk. Det viktigste for oss var at gutten var god og mett.

• Liker 8
Skrevet

Har du prøvd å amme liggende? Hvis det fungerer for deg så kan babyen kosespisesove, og du sove litt.

Hvis ikke ville nok jeg også prøvd en flaske mme for å se om det er sult som er problemet. Etter flere dager med amming som du beskriver her burde produksjonen ha tatt seg opp til nivået det skal være på, hvis alt er som det skal.

Uansett hva som skal til, så går det bra! Løsningen finnes, og det blir lettere. :klem:

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville prøvd å gi han en flaske MME og se om han roet seg da!

Hvis det ikke er nok melk/lite næring i melken vil han jo være konstant sulten...

Jeg er flaskemamma selv, og synes det er 100 ganger bedre enn å amme! Ikke slit deg helt ut, det er ingen av dere tjent med. Med flaske kan også mannen din avlaste deg mer med mating.

Lykke til

Anonym poster: c34fbdfef62e287826058ce3d78aceec

• Liker 1
Skrevet

For min del så høres det ut som om han bruker deg som smokk. Dersom han spiser fint, så ville jeg prøvd meg frem med smokken. :)

Vanligvis tar han smokken fint, men nå bare spytter han den ut og blir 'sint'

Ts

Skrevet

Bæresele type Babybjørn blir ikke helt det samme. Et sjal er bedre, da blir det nesten som å vãre tilbake i magen igjen. Se www.tettinntil.no

Jeg hadde nok fortsatt med puppen ute.....Tisser han nok? (dvs flere godt våte bleier hver dag.)

Ja, han både tisser og bæsjer bra, etter det jeg kan skjønne. Ble veid for noen dager siden og hadde gått opp masse. Skal veie igjen på torsdag.

Det rare er at han ikke har vært sånn her tidligere. I flere dager nå har han sovet økter på 3-4 timer om dagen. Han har riktig nok spist mye om kvelden, men det skjønte jeg var ganske normalt, og da har han i tillegg sovet greit om natten. Og det har ikke vært i nærheten av sånn som nå. Dette kom først i dag. :-S

Ts

Skrevet

Er han ikke sulten da? Du sier puppene er slappe. Det vil alltid komme litt melk uansett, med det betyr ikke at det er nok. Vår gutt var også litt på samme måten. Uansett hvor ofte jeg amma ble det aldri nok melk. I andre uke ga vi morsmelkerstatning på flaske etter amming, og gutten roa seg ned med en gang.

Vet at ammeentusiastene vil mene at man bare må amme, men noen ganger lar det seg bare ikke gjøre å få nok melk. Det viktigste for oss var at gutten var god og mett.

Han har i hvert fall gått opp bra hittil + bra med tiss i bleia og at jeg har hatt MYE melkespreng.

Veier igjen om noen dager, så får vi se. Har ingen fordommer mot mme, og kommer til å gi det hvis det viser seg at han ikke får nok!

Ts

Skrevet

Har du prøvd å amme liggende? Hvis det fungerer for deg så kan babyen kosespisesove, og du sove litt.

Hvis ikke ville nok jeg også prøvd en flaske mme for å se om det er sult som er problemet. Etter flere dager med amming som du beskriver her burde produksjonen ha tatt seg opp til nivået det skal være på, hvis alt er som det skal.

Uansett hva som skal til, så går det bra! Løsningen finnes, og det blir lettere. :klem:

Tusen takk :hjerte:

Vi har lagt oss nå, og han småsover litt iblant, så får jeg en liten pause..

Hvis dette vedvarer i natt/i morgen, må vi nesten dra inn på helsestasjonen..

Ts

Skrevet

Ja, han både tisser og bæsjer bra, etter det jeg kan skjønne. Ble veid for noen dager siden og hadde gått opp masse. Skal veie igjen på torsdag.

Det rare er at han ikke har vært sånn her tidligere. I flere dager nå har han sovet økter på 3-4 timer om dagen. Han har riktig nok spist mye om kvelden, men det skjønte jeg var ganske normalt, og da har han i tillegg sovet greit om natten. Og det har ikke vært i nærheten av sånn som nå. Dette kom først i dag. :-S

Ts

Siden dette kom først i dag og han har fin vektoppgang, høres det ut som et økedøgn. Da går det vel over i morgen eller dagen etter. Alternativt kan det kanskje være ubehag eller magevondt (kanskje noe du har spist...?)

Har tro på at det ordner seg! :-)

• Liker 1
Skrevet

Ikke nøl med å ta kontakt med helsestasjonen, de er der for å brukes. Særlig den første tiden med baby er det greit åhenvende seg dit når man lurer på noe.

Skrevet

Jeg vil tro han er overtrøtt. Mine har vært sånn da. Så vil de ha puppen å sove ved, får ikke sove, pupp igjen. Så er de for trøtte til å spise lenge, og ikke mette nok til å sove så lenge. Løsningen her har vært bæresjal. Da har de roet seg fort og sovet til de har blitt skikkelig sultne, og dermed har vi kommet inn i en god rytme igjen. Jeg kan virkelig ikke få anbefalt det nok :)

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som økedøgn ja! Babyen er gjerne ekstra sutrete, sulten og kaver mye da, men det går over etterhvert. Men det blir gjerne mange økedøgn de første månedene.

Fra www.kellymom.com:

Common times for growth spurts are during the first few days at home and around 7-10 days, 2-3 weeks, 4-6 weeks, 3 months, 4 months, 6 months and 9 months (more or less). Babies don’t read calendars, however, so your baby may do things differently.

Det er fryktelig slitsomt mens det står på, det kan jeg skrive under på, men det er heldigvis bare en kort periode av livet.

Hold ut! :klem1:

• Liker 2
Skrevet

Sånn hadde vi det også i starten. Det viste seg at jeg ikke hadde nok melk og hun gråt fordi hun ikke ble mett.. Hun ville ha puppen hele tiden og sovna litt innimellom,

Men det var fordi hun ble sliten og sovna. Våkna fort opp igjen og ville ha puppen. Jeg prøvde meg frem med pumping og mme, da fikk hun i seg nok og ble en helt annen baby. Hun ble mett og fornøyd. Jeg hadde nok prøvd d om jeg var deg. Lykke til! :)

Skrevet

Sånn hadde vi det også i starten. Det viste seg at jeg ikke hadde nok melk og hun gråt fordi hun ikke ble mett.. Hun ville ha puppen hele tiden og sovna litt innimellom,

Men det var fordi hun ble sliten og sovna. Våkna fort opp igjen og ville ha puppen. Jeg prøvde meg frem med pumping og mme, da fikk hun i seg nok og ble en helt annen baby. Hun ble mett og fornøyd. Jeg hadde nok prøvd d om jeg var deg. Lykke til! :)

Sånn var det her også. Misstenker at jeg hadde for mye formelk.

Skrevet

De dagene sønnen min var sånn, viste det seg stort sett at jeg hadde spist noe han ikke tålte. Da fikk han aldri ro på seg, og ble så trøtt at han sovnet når han skulle spise, og ble dermed aldri helt mett heller. Å la ham ligge ved brystet eller å gå rundt med ham var det eneste som roet ham når han var sånn. Jeg anbefaler også veldig å amme liggende. Jeg fikk slappet mye bedre av da, hvis det ble veldig mye amming. Da kunne jeg halvsove eller surfe på nettet eller noe. Jeg innstilte meg på noen sånne ammedager, hvis babyen var spesielt urolig eller jeg hadde tette melkeganger som jeg trengte å amme mye for å få løst opp. La meg da bare til rette i senga en hel dag, og innstilte meg på at det var det jeg gjorde den dagen.

Men som de andre sier, kan det være flere grunner til at han ikke roer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...