Gå til innhold

Sverige - betale med norske eller svenske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva lønner seg? Betale med svenske eller norske kr?

Anonym poster: fa0a688a8bf6f48aa5ec556e50fd5e23

Skrevet

Svenske.

Anonym poster: 0a50a04879193066a32a2527ba4c0b95

• Liker 5
Skrevet

Velg alltid den valutaen som er i landet du befinner deg i, altså svenske kroner. Årsaken til det er at butikken ofte gir deg dårlig vekslingskurs.

• Liker 7
Skrevet

Så sammenligningene vg har gjort blir feil å følge da? For der blir det jo billigere å betale i norske.

Anonym poster: dfa8a61aef5bb13ccb893bdf59f8a289

Skrevet

Burde alltid betale med de pengene som er i det enkelte land. I Sverige når du skal betale med kort, sier du alltid VISA, da går det på bankens valuta, og ikke i den enkelte butikken som kan være ganske forskjellig, og du ender opp med å betale mer.

Gjest Blomst83
Skrevet

Det lønner seg å betale med norske.Bruke du bankkort så ta det på visadelen. Da blir det omgjort til den norkse kursen og ikke svenske.Er ofte på lange opphold i Sverige og vet med sikkerhet at dette lønner seg. Så til deg over meg.Nei vg har rett!

Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.8205752

"Redaktør i Forbrukerrådets nettjeneste Finansportalen, Elisabeth Realfsen, vet svaret:

– De bør absolutt svare at de vil betale i svenske kroner, er det kontante svaret."

Skrevet

Det lønner seg å betale med norske... ...Er ofte på lange opphold i Sverige og vet med sikkerhet at dette lønner seg.

Hvordan vet du at dette lønner seg? Det er jo motsatt av hva som blir anbefalt.

Anonym poster: 83ebf99b37cda8d2a3bcc8fe7664dfed

Skrevet

Så sammenligningene vg har gjort blir feil å følge da? For der blir det jo billigere å betale i norske.

Umulig å si så lenge ikke du lenker til den.

Anonym poster: 12f04f9a1cb9f8c8ae89f3084db0f37e

Skrevet

Generelt vil det lønne seg å betale i lokal valuta. Akkurat Nordbysenteret og slike steder er litt spesielt, etter som de har egne BankAxcept-terminaler. Er ikke helt sikker, men vil tro det der vil lønne seg å betale med norske kroner, ettersom det da ikke blir noen vekslingsgebyrer.

Skrevet

Generelt vil det lønne seg å betale i lokal valuta. Akkurat Nordbysenteret og slike steder er litt spesielt, etter som de har egne BankAxcept-terminaler. Er ikke helt sikker, men vil tro det der vil lønne seg å betale med norske kroner, ettersom det da ikke blir noen vekslingsgebyrer.

Når jeg har sammenliknet har de tatt gebyrer som har vært marginalt høyere enn de Visa tar.

Skrevet

Når jeg har sammenliknet har de tatt gebyrer som har vært marginalt høyere enn de Visa tar.

Tar de gebyr selv om man bruker BankAxept? Det var jeg ikke klar over. Hvorfor tilbyr de da begge deler? Men i så fall skal jeg bruke Visa fra nå av.

Skrevet

Helt klart med svenske. Kort og godt.

Anonym poster: 1ad1d67130b3d91824516b9344110e38

Gjest Darthoven
Skrevet

Det lønner seg å betale med norske.Bruke du bankkort så ta det på visadelen. Da blir det omgjort til den norkse kursen og ikke svenske.Er ofte på lange opphold i Sverige og vet med sikkerhet at dette lønner seg. Så til deg over meg.Nei vg har rett!

Du har misforstått helt. Betaler du med svenske så blir beløpet omgjort i banken og du får bankens kurs. Betaler du med norske omgjøres beløpet i aktuelle butikk og du får dårligere kurs.

Nordmenn flest på harrytur er så jævla stolte av å være norske at de legger igjen betydelige beløp basert på det enkle faktum at de bare elsker å si "norske" når de i kassa spør om de vil betale med svenske eller norske.

Gjest Darthoven
Skrevet

Det lønner seg å betale med svenske. Punktum. Det er ikke noe regulert system. Butikkene kan ta hvilken kurs de vil.

http://www.dinepenger.no/bruke/ikke-betal-i-norske-kroner/10005878

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.8205752

Skrevet

Du vet jo tydeligvis ikke det, det lønner seg å ta det i svenske.

Anonym poster: 35ebe3c8fd89a37637cd46c2cb4bea0f

• Liker 1
Skrevet

Nordmenn flest på harrytur er så jævla stolte av å være norske at de legger igjen betydelige beløp basert på det enkle faktum at de bare elsker å si "norske" når de i kassa spør om de vil betale med svenske eller norske.

Ehh..

Eksen min sa alltid "norske" fordi han ikke forstod forskjellen. Etter en teskjeforklaring så endret det seg.

Gjest gressløk
Skrevet

Valutakursen er ofte dårligere/høyere i butikker i utlandet kontra valutakursen i banken, derfor lønner det seg å betale i lokal valuta og la "kortet" veksle for deg.

Skrevet

Oh my god, nå tror jeg jeg lærte noe nytt..............

MEN ALTSÅ.. jeg trodde at hvis man vil betale i svenske, så må man gi de svenske penger? De spørs jo "betale med norske eller svenske?" og jeg har jo bare norske kontanter................

Anonym poster: 5034b5f60cdee5dd71f437c04a0227f2

Skrevet

Jeg betaler alltid i lokal valuta. Som de fleste andre her skriver, da får man den beste kursen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...