lenus91 Skrevet 13. november 2012 #1 Skrevet 13. november 2012 Hvor lenge synes dere det er greit at hunden deres er alene totalt ila en dag? Altså ikke sammenhengende. Hvis dere er på skole/jobb 8 timer om dagen, har dere da samvittighet til å gå ifra den igjen på kvelden?
Magica84 Skrevet 13. november 2012 #2 Skrevet 13. november 2012 En vanlig arbeidsdag går bra! Hunden min er vant til det, og har en sterk mistanke om at han smyger seg inn på soverommet og sover der (noe han ikke får lov til ) Men når jeg er ferdig på jobb så tenker jeg kun på å få komme hjem til "ungen" min, ingenting er som er kjempe glad hund i døra! Syntes man bør være hjemme litt, gå en tur, leke litt med hunden før man reiser igjen. Bruker for det meste å ta med meg hunden jeg! 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #3 Skrevet 13. november 2012 Hunden vår er hjemme i alene i ca 8-9 timer om dagen, buret hans står da åpent så han kan gå inn og ut der:-) Når i da kommer hjem, er det veldig sjeldent vi drar ut uten han på kvelden. Hender inni mellom om det er noe spesielt som skjer.. Anonym poster: 359a8610c2e276f3c93ac16f4e999c52 1
lenus91 Skrevet 13. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 13. november 2012 Jeg har en venninne som har hund, og hun har ingen problemer med å dra fra hunden sin etter jobb (lufter han osv først såklart). Han er en meget bedagelig hund, og krever ikke så mye. Men akkurat nå så bor vi sammen, og hun forstår ikke hvorfor jeg får så dårlig samvittighet for min hund. Med mindre det skjer noe spesielt så vil jeg være hjemme med henne resten av dagen/ta henne med meg på ting som skjer. Hun er en ekstremt sosial rase, og krever endel stimulering så det er jo en ganske stor forskjell på de. Men sykt irriterende at hun ikke forstår det! Så fint å se at noen andre også føler det sånn :-)
Pentu Skrevet 13. november 2012 #5 Skrevet 13. november 2012 Jeg jobber litt forskjellig (vekke alt fra 7-9 timer) så det varierer. Mannen jobber i et yrke som gjør at han har en del seine kvelder. Men hunden vår sover MYE. De dagene jeg er syk så ser jeg at han sover/slapper av fra 22-16. Når jeg kommer hjem fra jobb så er det alltid viktig at han får oppmerksomhet og tur før vi gjør noe. Som oftest er han med på det vi gjør i ukedagene. I helgen så er han som oftest hjemme når vi skal noe på kvelden. Jeg liker ikke å gå fra han, men han har det ikke fælt hjemme.
Portvinpiken Skrevet 13. november 2012 #6 Skrevet 13. november 2012 En full arbeidsdag er maks alenetid. Hvis man skal ut igjen etterpå får man sørge for å kunne ta med hunden eller evt ha hundepass. Hvis det er et problem, så forstår jeg ikke hvorfor en i utgangspunktet anskaffet hund. 3
Rubies_ Skrevet 13. november 2012 #7 Skrevet 13. november 2012 Det spørs hvilken hund man har. Noen raser, og individer takler dårligere å være alene hjemme. Men jeg syns ikke det er forsvarlig at hund må være alene hjemme mer enn 8-9 timer om dagen. 1
Portvinpiken Skrevet 13. november 2012 #8 Skrevet 13. november 2012 Det spørs hvilken hund man har. Noen raser, og individer takler dårligere å være alene hjemme. Men jeg syns ikke det er forsvarlig at hund må være alene hjemme mer enn 8-9 timer om dagen. Hmmm... raser som takler det dårligere? På hvilket grunnlag kan det være en teori? Alle hunder er jo flokkdyr, og det er vel hva en er vant med og blitt trent til som avgjør og ikke rasevalg? Jeg synes det høres skummelt ut å si at raser er avgjørende for om de takler å være lenge alene eller ikke. Dette er da særdeles urettferdig mot en hel rase vel...
Rubies_ Skrevet 13. november 2012 #9 Skrevet 13. november 2012 Hmmm... raser som takler det dårligere? På hvilket grunnlag kan det være en teori? Alle hunder er jo flokkdyr, og det er vel hva en er vant med og blitt trent til som avgjør og ikke rasevalg? Jeg synes det høres skummelt ut å si at raser er avgjørende for om de takler å være lenge alene eller ikke. Dette er da særdeles urettferdig mot en hel rase vel... Det er da allmenn kjent at det er mange raser som har mindre terskel for å tilbringe mye tid alene enn andre hunder, på generelt grunnlag. Dette gjelder som regel selskapshunder. Og som jeg sa - det er også svært individbestemt. Det er på da ingen måte urettferdig. Jeg mener at alle bør være så mye sammen med hunden som de kan. Jeg syns bare du er pirkete egentlig. Du pirker på innlegget og overtolker det.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 13. november 2012 #10 Skrevet 13. november 2012 Etter arbeidsdagen så er vi som regel hjemme. Men det hender vi har noen ærend vi må gjøre på kveldene. Da er det snakk om en times tid, maks to timer. Egentlig alt for mye i løpet av en dag, men noen ganger har man ikke noe valg.
Portvinpiken Skrevet 13. november 2012 #11 Skrevet 13. november 2012 Det er da allmenn kjent at det er mange raser som har mindre terskel for å tilbringe mye tid alene enn andre hunder, på generelt grunnlag. Dette gjelder som regel selskapshunder. Og som jeg sa - det er også svært individbestemt. Det er på da ingen måte urettferdig. Jeg mener at alle bør være så mye sammen med hunden som de kan. Jeg syns bare du er pirkete egentlig. Du pirker på innlegget og overtolker det. Jeg har aldri hørt om denne almennkjente regelen at noen raser kan takle bedre å være alene enn andre, og når du sier selskapshunder blir jeg enda mer forvirret. Helt ærlig - kan du begrunne dette? Det er ikke pirkete. Det er farlig å gå ut å si sånne ting. Det kan gjøre en hel rase en stor urett hvis noen tror at de kan kjøpe seg en rase som er bedre til å være alene enn andre. Og dette er faktisk ikke tull, men helt sant. Det er en grunn til at rasene blir ødelagt etter Disneyfilmer, eller pga "kamphundrykter". 1
Rubies_ Skrevet 13. november 2012 #12 Skrevet 13. november 2012 Jeg har aldri hørt om denne almennkjente regelen at noen raser kan takle bedre å være alene enn andre, og når du sier selskapshunder blir jeg enda mer forvirret. Helt ærlig - kan du begrunne dette? Det er ikke pirkete. Det er farlig å gå ut å si sånne ting. Det kan gjøre en hel rase en stor urett hvis noen tror at de kan kjøpe seg en rase som er bedre til å være alene enn andre. Og dette er faktisk ikke tull, men helt sant. Det er en grunn til at rasene blir ødelagt etter Disneyfilmer, eller pga "kamphundrykter". Hør her - jeg har vokst opp i miljøet av hunder der alle påpekte at det er viktig at den hunderasen du kjøper er en som tåler å være alene hjemme. Jeg sier ikke dette fordi man skal kjøpe en rase som kan være mye alene, men for å unngå å kjøpe en rase som skal være mindre alene hjemme enn 8 timer om dagen! Skjønner du forskjellen der? Dette er jo noe oppdrettere av forskjellige selskapsraser også opplyser sine kjøpere om. "Denne hunden kan ikke være alene hjemme hver eneste dag i 8 timer om dagen". Malteser, Bichon Havanese, Shih Tzu, alle disse rasene for eksempel... Og vet du hva, jeg syns fortsatt du pirker. Jeg ødelegger på ingen måte ryktet til noen hunderaser med å si at enkelte hunderaser takler ikke å være alene hjemme i 8 timer om dagen hver dag. Det er bare å fortelle kjøpere om å være føre-var. 1
Portvinpiken Skrevet 13. november 2012 #13 Skrevet 13. november 2012 Hør her - jeg har vokst opp i miljøet av hunder der alle påpekte at det er viktig at den hunderasen du kjøper er en som tåler å være alene hjemme. Jeg sier ikke dette fordi man skal kjøpe en rase som kan være mye alene, men for å unngå å kjøpe en rase som skal være mindre alene hjemme enn 8 timer om dagen! Skjønner du forskjellen der? Dette er jo noe oppdrettere av forskjellige selskapsraser også opplyser sine kjøpere om. "Denne hunden kan ikke være alene hjemme hver eneste dag i 8 timer om dagen". Malteser, Bichon Havanese, Shih Tzu, alle disse rasene for eksempel... Og vet du hva, jeg syns fortsatt du pirker. Jeg ødelegger på ingen måte ryktet til noen hunderaser med å si at enkelte hunderaser takler ikke å være alene hjemme i 8 timer om dagen hver dag. Det er bare å fortelle kjøpere om å være føre-var. Jeg er veldig uenig med deg, og jeg mener ikke å være ufin, men jeg etterspør på hvilket grunnlag en kan si at en rase tåler å være lenger alene hjemme enn andre? Jeg har også vokst opp med hund og har utdannet meg innen faget og drevet med hund både privat og som yrke i mange år. Noe av det vi som driver kurs og konsultasjoner ofte hører er nemlig slike utsagn som at "oppdretter sa ditt, oppdretter sa datt". Det betyr på ingen måte at dette er en sannhet. Hvis man går inn å studerer raser og deres behov - og særlig opp i mot hverandre ser man derimot at disse er grunnleggende ganske så like. Og det at en rase skal takle å være hjemme alene lenger enn andre er rett og slett feil. Beklager, men det finnes ikke noe grunnlag for å kunne påstå dette. Like lite som de som påstår at noen raser egner seg bedre til å være i bur etc. Jeg vil ikke ødelegge tråden med OT, så jeg avslutter her. Vil påpeke ovenfor TS at evt informasjon om at noen raser kan være mer alene enn andre overhode ikke henger på greip i alt som er forsket på av ulv og hund.
lenus91 Skrevet 14. november 2012 Forfatter #14 Skrevet 14. november 2012 Jeg mener at alle hunder har et ønske om å tilhøre en flokk, og derfor ikke fungerer i mange mange timer helt alene. Det er det ingen rase som gjør bedre enn en annen. Men flokken kan variere, det må ikke nødvendigvis være et menneske som utgjør den.
lenus91 Skrevet 14. november 2012 Forfatter #15 Skrevet 14. november 2012 Det tror jeg varierer litt fra rase til rase, hva de trives med. Min hund er ekstremt glad i mennesker, og trives med å ha en "menneskeflokk". Mens fx en husky har det fint sammen med andre huskyer, som tilhører flokken sin. Men det er såklart hva man gjør dem til selv
Rubies_ Skrevet 14. november 2012 #16 Skrevet 14. november 2012 Jeg vil heller ikke ødelegge tråden med OT. Men mitt synspunkt er likevel at noen hunderaser (ofte selskapshunder) har det verre med å være noen timer hjemme alene, enn enkelte andre hunder. Jeg sier ikke det fordi jeg mener at TS bør kjøpe en hund hun kan ha hjemme alene hele tiden. Jeg mener strengt at ingen hunder bør være mer alene hjemme enn 8 timer om dagen. MEN hvis hun må være borte i hvert fall 4-8 timer om dagen, hver eneste dag, bør hun unngå en av disse rasene som ikke tåler å være alene hjemme så mye. Som rett og slett får dårligere livskvalitet av å være alene hjemme så mye. Og det er f.eks. noen av Bichon-rasene. Det er min mening at dette stemmer. Jeg tror det er riktig at noen raser er lettere til å trene å være alene hjemme, og jeg tror derfor at noen raser oftere blir mer trygg og komfortabel med å være alene hjemme. Du må gjerne være uenig med meg - det er greit. Mitt grunnlag for å kunne si noe slikt er rett og slett min egen erfaring, oppdretters synspunkter (som jeg i motsetning til deg, verdsetter) og selvfølgelig dokumentarer og lesestoff om hunder. Og at du har drevet med hund, og er aktiv i hundemiljøet, betyr ikke at du nødvendigvis vet bedre enn meg selv. Det betyr heller ikke at jeg vet bedre enn deg. Så vi lar det være med dette. TS; Det viktigste er faktisk å gi hunden du kjøper (uansett rase) en god hjemme-alene-trening. For ingen hunder vil være hjemme alene i starten. Da er det viktig at du vet gode metoder for å lære hunden dette, gradvis. 1
Portvinpiken Skrevet 14. november 2012 #17 Skrevet 14. november 2012 Jeg vil heller ikke ødelegge tråden med OT. Men mitt synspunkt er likevel at noen hunderaser (ofte selskapshunder) har det verre med å være noen timer hjemme alene, enn enkelte andre hunder. Jeg sier ikke det fordi jeg mener at TS bør kjøpe en hund hun kan ha hjemme alene hele tiden. Jeg mener strengt at ingen hunder bør være mer alene hjemme enn 8 timer om dagen. MEN hvis hun må være borte i hvert fall 4-8 timer om dagen, hver eneste dag, bør hun unngå en av disse rasene som ikke tåler å være alene hjemme så mye. Som rett og slett får dårligere livskvalitet av å være alene hjemme så mye. Og det er f.eks. noen av Bichon-rasene. Det er min mening at dette stemmer. Jeg tror det er riktig at noen raser er lettere til å trene å være alene hjemme, og jeg tror derfor at noen raser oftere blir mer trygg og komfortabel med å være alene hjemme. Du må gjerne være uenig med meg - det er greit. Mitt grunnlag for å kunne si noe slikt er rett og slett min egen erfaring, oppdretters synspunkter (som jeg i motsetning til deg, verdsetter) og selvfølgelig dokumentarer og lesestoff om hunder. Og at du har drevet med hund, og er aktiv i hundemiljøet, betyr ikke at du nødvendigvis vet bedre enn meg selv. Det betyr heller ikke at jeg vet bedre enn deg. Så vi lar det være med dette. TS; Det viktigste er faktisk å gi hunden du kjøper (uansett rase) en god hjemme-alene-trening. For ingen hunder vil være hjemme alene i starten. Da er det viktig at du vet gode metoder for å lære hunden dette, gradvis. Jeg er enig med deg at antall år man har drevet med hund ikke har noe som helst betydning for kunnskapsnivå. Det er bare det at for meg så holder ikke argumenter som "min mening". Det er derfor jeg etterspør teorien bak dette. Du sier du har sett dokumentarer og lest om dette, så da må det vel være utifra denne læringen man kan dra konklusjonen? Jeg baserer ikke mine synspunkter fra mine erfaringer i denne saken, da de er helt irrelevante i forhold til det grunnleggende spørsmålet om noen raser er bedre til å takle å være alene hjemme enn andre. For å kunne tro på det så må jeg se noe som kan overbevise meg om at alt jeg har lest og studert om ulv og hund tilsier at dette er feil; nemlig at grunnleggende behov som selskap for hunder er likt for alle raser. Det var det jeg ville frem til.
lenus91 Skrevet 14. november 2012 Forfatter #18 Skrevet 14. november 2012 Jeg vil heller ikke ødelegge tråden med OT. Men mitt synspunkt er likevel at noen hunderaser (ofte selskapshunder) har det verre med å være noen timer hjemme alene, enn enkelte andre hunder. Jeg sier ikke det fordi jeg mener at TS bør kjøpe en hund hun kan ha hjemme alene hele tiden. Jeg mener strengt at ingen hunder bør være mer alene hjemme enn 8 timer om dagen. MEN hvis hun må være borte i hvert fall 4-8 timer om dagen, hver eneste dag, bør hun unngå en av disse rasene som ikke tåler å være alene hjemme så mye. Som rett og slett får dårligere livskvalitet av å være alene hjemme så mye. Og det er f.eks. noen av Bichon-rasene. Det er min mening at dette stemmer. Jeg tror det er riktig at noen raser er lettere til å trene å være alene hjemme, og jeg tror derfor at noen raser oftere blir mer trygg og komfortabel med å være alene hjemme. Du må gjerne være uenig med meg - det er greit. Mitt grunnlag for å kunne si noe slikt er rett og slett min egen erfaring, oppdretters synspunkter (som jeg i motsetning til deg, verdsetter) og selvfølgelig dokumentarer og lesestoff om hunder. Og at du har drevet med hund, og er aktiv i hundemiljøet, betyr ikke at du nødvendigvis vet bedre enn meg selv. Det betyr heller ikke at jeg vet bedre enn deg. Så vi lar det være med dette. TS; Det viktigste er faktisk å gi hunden du kjøper (uansett rase) en god hjemme-alene-trening. For ingen hunder vil være hjemme alene i starten. Da er det viktig at du vet gode metoder for å lære hunden dette, gradvis. TS HER. Jeg har hund! Grunnen til at jeg spurte var fordi jeg får så dårlig samvittighet hvis jeg må noe etter jobb/skole, og lurte på om det bare er jeg som er "overbeskyttende" eller om andre også føler det sånn. Og dessuten så har jeg et bedre argument ovenfor min roomate som ikke bryr seg en døyt om hunden hennes må være alene hjemme flere timer etter jobb (8-9 timer). :-)
Rubies_ Skrevet 14. november 2012 #19 Skrevet 14. november 2012 TS HER. Jeg har hund! Grunnen til at jeg spurte var fordi jeg får så dårlig samvittighet hvis jeg må noe etter jobb/skole, og lurte på om det bare er jeg som er "overbeskyttende" eller om andre også føler det sånn. Og dessuten så har jeg et bedre argument ovenfor min roomate som ikke bryr seg en døyt om hunden hennes må være alene hjemme flere timer etter jobb (8-9 timer). :-) OK. Jeg trodde du skulle kjøpe deg hund. Nei, det er ikke bare du som er overbeskyttende - det er helt normalt å føle det sånn. Og det er helt greit. Men noen ganger må du jo et eller annet på kvelden - og da må hunden være alene hjemme. Da skal du ikke få dårlig samvittighet. Så lenge det bare skjer av og til, noen få ganger i måneden liksom, tar jo ikke hunden skade av det. Det er jo tydelig at du er rake motsetningen av roommaten din - og det er bra! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå