Gå til innhold

Erfaringer med å kasterer hund

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Miracl3ikkelogget

Jeg har en hannhund på 8 månder. Det er en strihåret dasch. Han skal ikke brukes i utstilling , jakt eller avel. Han er kjempe flink og oppfører seg pent hjemme. Men så fort vi kommer ut bjeffer han på andre hunder og han markere seg veldig mye. Vi har netopp begynt på dressurkurs , og han har begge gangene tisset inne i hallen og bjeffet på de andre hundene. Han klarer ikke å gjøre noen av øvelsene sine fordi han er mest opptatt av å lukte runtd seg å bjeffe. Hjemme gjør han alle øvelsene sine og er kjempe fin. Instruktøren på kurset mente det ville være best om vi kasterete hunden vår. Har noen av dere erfaringer med dette ? Tror dere dette vil løse probleme våre ? Hvordan blir hundene etterpå ? Er det et stort ingrep og hvor lang tid tar det før han kommer seg igjen ?

Jeg er veldig usikker på om jeg vil kastrere han vet ikke om det er bra for han , men instruktøren sa jeg ikke skulle nøle. Dette var riktig. Men jeg tror kjanske han bare trenger miljøtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en titt her:

http://www.aftenposten.no/dyr/dyrlegene/?a...ion=theme&id=37

Kastrering er forbudt i Norge unntatt som løsning av et medisinske problem eller av bruksmessige grunner, slik som for førerhunder. Vi har en noe mer restriktiv holdning til kastrering som førstevalg her i landet når det gjelder adferdsproblemer, og løsningen brukes helst bare når livet med hunden er ulevelig for eier, slik at alternativet er avlivning eller omplassering.

Hunden din er jo veldig ung, han trenger nok bare litt trening.

Hunder forandrer seg veldig når de blir kjønnsmodne, er nok det som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dyrleger går med å på kastrere hannhunder dersom du synes oppførselen er et problem.

Jeg fatter ikke hvorfor det skal være forbudt å kastrere en hund, når man blir oppfordret til å kastrere katter.

Jeg kastrerte min forrige hund da han var ca 1 år. Han var superstresset og selv om vi jobbet med han fikk vi han ikke rolig. Etter at han var kastrert ble han mye roligere, men vi måtte selvsagt fortsatt jobbe med han. Han er i dag 8 år (bor hos min eks) og er like leken og kosete som han alltid har vært.

Jeg skal kastrere hannhunden jeg har nå, pga at han er håpløs å ha i hus når noen av tispene (mange av dem) i nærheten har løpetid. Har prøvd kasteringssprøyte 2 ganger nå, og de har hjulpet utrolig.

Kanskje du skal diskutere kjemisk kastrering med veterinæren din. Da får man jo testet om det har noe funksjon før man opererer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

har også kastrert min hund for 2 år siden, da var den 5 år. Jeg ser ikke noe galt i å kastrere hunder, en gjør det pga noe, og min bet seg ut gjennom armeringsjern i hundegården når det var løpetid, til sjenanse for folk utenfor og jeg ble nervevrak av det, visste aldri om den var inne eller utenfor da jeg var på jobb. Alternativet var å ta livet av den for det skjedde oftere og oftere og den var ikke til å ha i hus når det stod på.

Inngrepet er enkelt, den var litt sløv etterpå, men det gikk fort over. Den er nå blitt mye roligere og hefter seg ikke lenger med løpetid. Men en må passe på matinntaket, den la fort på seg etterpå, så jeg måtte over på lightfor og mindre mengder. Så det har gått greit. Absolutt å anbefale, det å ha hund skal være en fornøyelse ikke et problem. Lykke til!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...