Gå til innhold

Er det mulig å trene styrke uten å gå ned i fettprosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stort sett veldig fornøyd med kroppen min, men har startet med en del styrketrening for å bygge litt muskler. Kommer jeg til å minske fettprosenten selvom jeg spiser nok for å unngå å gå ned i vekt?

Anonym poster: fd925688d71ac41777928c3a0129e53d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du spiser godt nok så vil du klare å opprettholde fettprosenten da du trenger mer kalorier for å bygge muskler. Det er derfor mange anbefaler å fokusere på å gå ned i fettprosent før en bygger muskler da det er utrolig vanskelig å gjøre begge deler samtidig. Redusert fettprosent krever kaloriunderskudd mens muskler trenger overskudd.

Så om du har lav fettprosent så har du bra utgangspunkt for å starte å bygge muskler :)

Skrevet

Så lenge du spiser godt nok så vil du klare å opprettholde fettprosenten da du trenger mer kalorier for å bygge muskler. Det er derfor mange anbefaler å fokusere på å gå ned i fettprosent før en bygger muskler da det er utrolig vanskelig å gjøre begge deler samtidig. Redusert fettprosent krever kaloriunderskudd mens muskler trenger overskudd.

Så om du har lav fettprosent så har du bra utgangspunkt for å starte å bygge muskler :)

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Det kommer jo helt an på om du legger på deg fett, det... Fettprosent sier bare noe om hvor stor prosentandel av kroppsmassen din som er fett. Om du legger på deg muskler og ikke endrer fettmassen, vil du ha gått ned i fettprosent, selv om fettMENGDEN er helt lik.

Om du vil legge på deg muskler, og ikke gå ned i fettprosent, må du også øke mengden fett på kroppen. Noe det ikke er noe som helst poeng i å gjøre med mindre du har for lite fett på kroppen i utgangspunktet. Om du er fornøyd med kroppen din er det ikke noe som helst poeng i at du skal gå inn for å legge på deg fett. Å gå ned i fettprosent ved å øke muskelmassen er da bare positivt, og vil få kroppen din til å se enda bedre ut.

Anonym poster: 9701775d52e41af2fdda0337c157984c

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette helt, *Maja*. Mulig jeg har misforstått her, men er ikke fettprosenten en relativ størrelse i forhold total kroppsvekt? Så hvis man legger på seg to kilo muskler men vekten fett er den samme, vil man gå ned i fettprosent, fordi fett er en mindre del av kroppsvekten. Men man vil jo likevel ha like mye fett på kroppen som før?

Anonym poster: 9de8e509b8df4aa86f3fd2b2e7c6f6bc

Skrevet

Å, noen kom før meg :)

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke dette helt, *Maja*. Mulig jeg har misforstått her, men er ikke fettprosenten en relativ størrelse i forhold total kroppsvekt? Så hvis man legger på seg to kilo muskler men vekten fett er den samme, vil man gå ned i fettprosent, fordi fett er en mindre del av kroppsvekten. Men man vil jo likevel ha like mye fett på kroppen som før?

Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig :) Joda, det blir rett som du sier. Det jeg mente er at om TS er slank med lav fettprosent så vil hun ikke bli magrere om hun skal starte å bygge muskler da det å bygge muskler vil kreve mer kaloriere enn en som skal ned i vekt.

EDIT:

Slank jente med lav fettprosent før og etter vekt trening. Hun ser ikke mager ut, men fit.

Endret av *Maja*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...