Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener 5-7 dager i uka, en god blanding av kondisjon og tung styrke. Jeg har ganske mye muskler, men veldig høy fettprosent.

Spiser en del grønnsaker gjennom dagen, skyr, cottage cheese, et par never nøtter, litt brød /knekkebrød(maks 2 per dag), til middag blir det kjøttdeig/karb.deig/laks, fiskegrateng, kylling, svinekjøtt o.l., evt litt pasta, ris, byggris. Iblant blir det suppe, lasagne, taco(uten skjell), potetmos osv.

Daglig spiser jeg også en liten bit nutrilett(ca 50 kcal), noen drops og et par karameller. Har en del søtsug, men skjønner ikke at det er dette som skal forhindre fettprosenten å gå ned.

Spiser ofte, men ikke så mye fordi jeg ikke fungerer hvis jeg blir for mett.

Hva kan jeg gjøre, hva gjør jeg feil?

Jeg synes det bare blir verre og verre, dvs at det blir mer og mer fett, selv om jeg blir sterkere og sterkere og løper fortere for eksempel.

Vet jo at det er bra, men trives ikke i min egen kropp når lårene gnisser og magen disser.

Anonym poster: e607a9c59950cf37473f57b263fe01de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, då må inntaket truleg reduserast, då. For å gå ned i feittprosent må du vere i underskot, men ikkje så altfor stort. Det klassiske tipset er jo 500kcal i minus kvar dag. Men du må truleg skaffe deg oversikt over kva du reelt sett et. Kan tilrå ShapeUpClub-appen. Eg har brukt han sidan byrjinga av september, og har gått ned 5cm rundt livet, og truleg 3-5 prosentpoeng i feittprosent. Vekta derimot står om lag stille (ned i underkant av 2kg), men eg blir sterkare, så noko funkar!

Skrevet

Nei, då må inntaket truleg reduserast, då. For å gå ned i feittprosent må du vere i underskot, men ikkje så altfor stort. Det klassiske tipset er jo 500kcal i minus kvar dag. Men du må truleg skaffe deg oversikt over kva du reelt sett et. Kan tilrå ShapeUpClub-appen. Eg har brukt han sidan byrjinga av september, og har gått ned 5cm rundt livet, og truleg 3-5 prosentpoeng i feittprosent. Vekta derimot står om lag stille (ned i underkant av 2kg), men eg blir sterkare, så noko funkar!

Ja det er jo dette som er litt vanskelig da :)

Jeg er i underskudd, er ofte sulten gjennom dagen. Blir muligens noe småspising i den forbindelse, men hodet kobler ut og gjør det selv om jeg sier til meg selv at jeg skal vente til middagen er ferdig.

Spiser meg dog mett til måltider som frokost og lunsj, men blir fort sulten til tross for at det er mye fiber, grønnsaker og proteiner, samt at jeg spiser noen nøtter.

Blir nok en vane å stå å småspise før/etter måltider, men vet ikke hvordan jeg skal slutte med det.

Teller kalorier og kommer ikke over de kaloriene jeg skal ha i løpet av dagen, ligger godt i underskudd likevel. Har som sagt regnet og talt utallige ganger på inntak, behov osv...

Skrevet

Hvor mange kalorier ligger du på, alder, høyde og vekt?

Det er veldig vanskelig å bygge muskler samtidig som en går ned i fettprosent. Om det er fettprosenten som plager deg så må du mest sannsynlig gå i mer kaloriunderskudd og øke kardio inntil oppnådd fettprosent og så bygge muskler.

Skrevet

Flere enkeltstudier viser at økt fettinntak gjør at kroppen blir bedre å å bruke fett som energi - kombinert med kaloriunderskudd vil jo dette sette kroppen i bedre stand til å benytte seg mer av lagret fett i stedet for å bare bruke det du spiser og kannibalisere muskler og glykogenlagre.

I praksis har det også vist seg at lavkarbokosthold med ad libitum inntak (forutsatt at man holder seg til prinsippene) vil produsere et energiunderskudd uten, eller med mindre sultfølelse, hos flesteparten av de som prøver det. I forhold til fett-reduserte kosthold der ad libitum inntak ofte fører til overspising.

Kcal for kcal er ikke lavkarbo så mye mer effektivt i lengden, men det er vesentlig lettere å holde seg til.

Skrevet

Takk for svarene.

Jeg er 30 år, 174 høy, vekt vet jeg ikke. Ligger på 1600 kcal.

Trener kondisjon 3-4 dager i uken og 2-3 styrkeøkter, alt etter hvor mange dager jeg trener. Styrken er for å vedlikeholde. Burde kondisjonsøktene være hardere? Blir svett og andpusten, men ikke utpeist..bortsett fra ved intervalltrening. Varierer hvilke kondisjonsøvelser jeg har. Klarer for eksempel ikke å jogge på mølle veldig lenge, så tar litt intervaller. Jogger på sommeren og varerer andre kondisjonsøvelser nå.

Skrevet

Takk for svarene.

Jeg er 30 år, 174 høy, vekt vet jeg ikke. Ligger på 1600 kcal.

Trener kondisjon 3-4 dager i uken og 2-3 styrkeøkter, alt etter hvor mange dager jeg trener. Styrken er for å vedlikeholde. Burde kondisjonsøktene være hardere? Blir svett og andpusten, men ikke utpeist..bortsett fra ved intervalltrening. Varierer hvilke kondisjonsøvelser jeg har. Klarer for eksempel ikke å jogge på mølle veldig lenge, så tar litt intervaller. Jogger på sommeren og varerer andre kondisjonsøvelser nå.

Både intervall trening og styrke går mer på eksplosivitet. Du blir i bedre form, men begge går mer på å bygge muskler. Muskler er bra og brenner fett jevnt, men ren kardio vil brenne fettet enda mer effektivt på kortere tid.

Rolig langdistanse brenner kun fett. Om du starter å jogge på 8 km/ t så burde du klare å jogge lengre distanser. Du vil etterhvert få ganske rask progresjon så du kan øke fart og distanse.

Jeg er selv 30 år og 173 cm. Har vært innom de fleste treningsformer( vekter, kampsport, håndball etc), men ingenting har brent fettet som joggingen! Fettprosenten raste ned! På siden har jeg startet opp med litt yoga og boksing og jeg blir ekstremt fort markert siden fettprosenten er blitt lav. Da jeg hadde høyere fettprosent og drev med vekter så jeg bare større ut for musklene kom under fettet og jeg drev ikke med bra nok kardio så fettprosenten gikk ikke ned.

Skrevet

Både intervall trening og styrke går mer på eksplosivitet. Du blir i bedre form, men begge går mer på å bygge muskler. Muskler er bra og brenner fett jevnt, men ren kardio vil brenne fettet enda mer effektivt på kortere tid.

Rolig langdistanse brenner kun fett. Om du starter å jogge på 8 km/ t så burde du klare å jogge lengre distanser. Du vil etterhvert få ganske rask progresjon så du kan øke fart og distanse.

Jeg er selv 30 år og 173 cm. Har vært innom de fleste treningsformer( vekter, kampsport, håndball etc), men ingenting har brent fettet som joggingen! Fettprosenten raste ned! På siden har jeg startet opp med litt yoga og boksing og jeg blir ekstremt fort markert siden fettprosenten er blitt lav. Da jeg hadde høyere fettprosent og drev med vekter så jeg bare større ut for musklene kom under fettet og jeg drev ikke med bra nok kardio så fettprosenten gikk ikke ned.

Takk for svar:)

Når det gjelder jogging, tror jeg ikke det er kondisen som er problemet, da jeg vanligvis på sommeren jogger 1 mil ofte. På mølle jogger jeg 9,5 km/t og det er et tempo jeg kunne holdt over lang tid, men blir helt motløs og demotivert av å jogge inne. Hjelper ikke med musikk/tv osv. Klarer det rett og slett ikke, da tiden går utrolig sakte.

Har også prøvd å jogge flere ganger i uken på sommerstid, men følte meg mer slapp i fisken av det.

Kan tempoet ha noe å si? Burde jeg øve meg på å løpe fortere?

Skrevet
I praksis har det også vist seg at lavkarbokosthold med ad libitum inntak (forutsatt at man holder seg til prinsippene) vil produsere et energiunderskudd uten, eller med mindre sultfølelse, hos flesteparten av de som prøver det. I forhold til fett-reduserte kosthold der ad libitum inntak ofte fører til overspising.

Hvorfor ikke bare skrive fritt inntak, som vel er det du mener?

TS: En grei start er vel å slutte å putte i deg en neve nøtter her og en neve nøtter der? Det er mye kcal i nøtter.

Anonym poster: 1512158abfae2d55ccde289b9f05fdf9

• Liker 2
Skrevet (endret)

Takk for svar:)

Når det gjelder jogging, tror jeg ikke det er kondisen som er problemet, da jeg vanligvis på sommeren jogger 1 mil ofte. På mølle jogger jeg 9,5 km/t og det er et tempo jeg kunne holdt over lang tid, men blir helt motløs og demotivert av å jogge inne. Hjelper ikke med musikk/tv osv. Klarer det rett og slett ikke, da tiden går utrolig sakte.

Har også prøvd å jogge flere ganger i uken på sommerstid, men følte meg mer slapp i fisken av det.

Kan tempoet ha noe å si? Burde jeg øve meg på å løpe fortere?

Jeg ligger på 12 km/t. Da tar jeg mila på 50 minutter(noen ganger kjører jeg hardere intervaller med fart opp til 14-16). Om du er i form nok til det ville jeg definitivt tatt opp igjen vanen med å jogge langdistanse om du vil droppe fettprosenten raskt. Etter min erfaring er det lettest å fokusere på å droppe fettprosenten med kardio først og når oppnådd fettprosent er i mål, så fokusere på bygging.

Du kan selvsagt kombinere, men det er fryktelig vanskelig å gå ned effektivt i fettprosent samtidig som en bygger muskler da lav fettprosent krever mer kaloriundskudd og fettforbrenniges trening, mens bygging krever mer kalorier.

Derfor mange som driver med fitness etc. trener mer powerwalking når de har lav fettprosent og bygger muskler, nettopp fordi jogging brenner for mye så de går for mye i underskudd noe de ikke kan når de skal bli større.

EDIT: jeg brenner 500 kalorier på mila mi som tar 50 minutter. Om du veier mer enn meg så vil du nok brenne mer enn meg. Sammen med boksing så kan jeg lett brenne 800 kalorier på en dag. Vekter brenner kanskje 200 kalorier i timen.

Med større fart på mila så vil du brenne fette enda mer effektiv for det krever enda mer energi per steg du tar, så ja, om du trener deg opp til større fart så vil du brenne enda mer :)

Endret av *Maja*
Skrevet

Hvorfor ikke bare skrive fritt inntak, som vel er det du mener?

TS: En grei start er vel å slutte å putte i deg en neve nøtter her og en neve nøtter der? Det er mye kcal i nøtter.

Anonym poster: 1512158abfae2d55ccde289b9f05fdf9

Så du mener nøttende har noe å si når de er innenfor den kalorimengden jeg skal ha?

Jeg spiser ikke mye fett ellers og nøtter er den måten jeg får i meg sunt fett på.

Skrevet

Så du mener nøttende har noe å si når de er innenfor den kalorimengden jeg skal ha?

Jeg spiser ikke mye fett ellers og nøtter er den måten jeg får i meg sunt fett på.

Så lenge du ligger innenfor kalorigrensen din så kan du spise sjokolade om det er det det skal stå på ;) Nøttene er selvsagt mye bedre da det har mye viktige fettstoffer og næringsstoffer i seg :) Så kos deg med nøttene.

Skrevet

Jeg ligger på 12 km/t. Da tar jeg mila på 50 minutter(noen ganger kjører jeg hardere intervaller med fart opp til 14-16). Om du er i form nok til det ville jeg definitivt tatt opp igjen vanen med å jogge langdistanse om du vil droppe fettprosenten raskt. Etter min erfaring er det lettest å fokusere på å droppe fettprosenten med kardio først og når oppnådd fettprosent er i mål, så fokusere på bygging.

Du kan selvsagt kombinere, men det er fryktelig vanskelig å gå ned effektivt i fettprosent samtidig som en bygger muskler da lav fettprosent krever mer kaloriundskudd og fettforbrenniges trening, mens bygging krever mer kalorier.

Derfor mange som driver med fitness etc. trener mer powerwalking når de har lav fettprosent og bygger muskler, nettopp fordi jogging brenner for mye så de går for mye i underskudd noe de ikke kan når de skal bli større.

Jeg må vel bare bite det i meg og prøve å jogge mer :)

Skrevet

Men du MÅ jo ikke jogge om du synes det er kjedelig/lite motiverende? Det finnes jo ørtiførti andre måter å få opp pulsen på, som er mye gøyere. Jeg jogger aldri. Selv trener jeg karate. Det er både sosialt og genialt god trening. Jeg trener karate 3 dager i uken, og tung styrke 3 ganger i uken. Jeg er opptatt av god helse, av å bli sterk og muskuløs, og av å holde fettprosenten lav. Nå har jeg en fettprosent på rundt 19, noe som er under gjenomsnittlig lavt.

Anonym poster: 4c7fb5b2918e2758b35caa357b801426

Skrevet

Men du MÅ jo ikke jogge om du synes det er kjedelig/lite motiverende? Det finnes jo ørtiførti andre måter å få opp pulsen på, som er mye gøyere. Jeg jogger aldri. Selv trener jeg karate. Det er både sosialt og genialt god trening. Jeg trener karate 3 dager i uken, og tung styrke 3 ganger i uken. Jeg er opptatt av god helse, av å bli sterk og muskuløs, og av å holde fettprosenten lav. Nå har jeg en fettprosent på rundt 19, noe som er under gjenomsnittlig lavt.

Jeg trener jo kondisjon 3-4 ganger i uken, men ikke jogging, men det hjelper jo tydeligvis ikke.

Kampsport er ikke aktuelt pga ingen tilbud, så hvlike alternativer har jeg da?

Skrevet

Jeg må vel bare bite det i meg og prøve å jogge mer :)

Jogging MÅ ikke være kjedelig. For min del gjorde jeg det mer interessant med å sette meg mål om fart, tid og distanse. Dagen jeg klarte mila på under 45 minutter var en milepæl med tanke på at jeg for 2 år siden aldri hadde løpt en meter!

Synes også jogging er som meditasjon. Når jeg løper så trenger jeg ikke å tenke på noe annet enn stegene og roen. Nå har jeg egen mølle da, men enten har jeg dundrende inspirerende musikk eller så ser jeg på film eller serie, da går tiden veldig fort.

Men om du klarer å fullføre joggingen til du har oppnådd fettprosenten du ønsker så vil det ikke kreve like mye i ettertid å vedlikeholde fettprosenten. Det er jo en trøst om du ikke er en jogge elsker.

Skrevet

Jeg trener jo kondisjon 3-4 ganger i uken, men ikke jogging, men det hjelper jo tydeligvis ikke.

Kampsport er ikke aktuelt pga ingen tilbud, så hvlike alternativer har jeg da?

Først: mener du fettPROSENT eller fett MENGDE? Å få lavere fettprosent kan du få uten å miste noe som helst fett, ved å legge på deg muskler. Om du har lyst til å miste fett, så er kostholdet viktigere enn kondisjonstrening - selv om det for helsen sin del absolutt er lurt å trene kondis likevel.

Hva annet enn jogging og kampsport?

- svømming

- alle former for ballspill - fotball, håndball, sqash, tennis, etc etc etc

- sykling

- skøyter

- langrenn

- aerobic

- zumba (grøss...)

- fekting

Undersøk hva som finnes av tilbud i nærheten, og prøv! Det skader aldri å prøve, og noe kan være mye morsomere enn du tror på forhånd

Skrevet

Joda :) Har trent kampsport selv og det er morro det. Men om målet er å få raskt og effektivt resultat angående fettprosent så er jogging det beste alternativet. Om målet er å komme i bedre form og ha det gøy, noe som er det beste synes jeg, så er all trening bra. Så lenge kostholdet er godt så vil en uansett gå ned i fettprosent etterhvert.

Men jogging er det som gir raskt resultat på kort tid :)

Skrevet

Joda :) Har trent kampsport selv og det er morro det. Men om målet er å få raskt og effektivt resultat angående fettprosent så er jogging det beste alternativet. Om målet er å komme i bedre form og ha det gøy, noe som er det beste synes jeg, så er all trening bra. Så lenge kostholdet er godt så vil en uansett gå ned i fettprosent etterhvert.

Men jogging er det som gir raskt resultat på kort tid :)

For deg kanskje, men slik er det ikke for alle. Jogging koster mye energi å utføre, men det er også en aktivitet som omtrent alle som driver med det skader seg i.

Det finnes en rekke andre ting som er vel så effektivt for energiforbrenning. Hva som brenner mest fett i forhold til glykogen i prosent av maks er egentlig helt uinteressant for utrente. Da burde man i teorien ligge i ro hele tiden. For da henter man all energien fra fett.

• Liker 1
Skrevet

For deg kanskje, men slik er det ikke for alle. Jogging koster mye energi å utføre, men det er også en aktivitet som omtrent alle som driver med det skader seg i.

Det finnes en rekke andre ting som er vel så effektivt for energiforbrenning. Hva som brenner mest fett i forhold til glykogen i prosent av maks er egentlig helt uinteressant for utrente. Da burde man i teorien ligge i ro hele tiden. For da henter man all energien fra fett.

Så hva er din løsning på problemet?

Hva skal jeg gjøre for å forbrenne mest mulig fett?

Klarte ikke helt å luke det ut fra det du skriver....

Er forresten i relativt bra form, har trent regelmessig i 10 år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...