Gå til innhold

Asylsøkere får gratis tannbehandling - minstepensjonister og studenter må betale alt selv.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gratis tannlege til alle sier nå jeg. Latterlig at vi fremdeles ikke har det.

Alle ? Alle hvem da? Jordens befolkning? Norske statsborgere? Alle som er innenfor norges grenser?

Hvem alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir bare patetisk å komme med slikt når du ikke vet hva jeg har eller ikke har opplevd, men siden dette er et åpent forum der jeg er relativt uanonym har jeg ikke tenkt å fortelle deg det heller. Jeg vil bare få si at det går an å ha opplevd mye av det som er vondt i livet, og likevel være takknemlig over å være født i Norge fremfor f.eks. Hellas eller Algerie. Den evnen er det som gjør at jeg ikke sitter fast i en evig offer-rolle slik mange andre.

Det var ment som en generell kommentar, da jeg ikke kjenner deg og selvfølgelig ikke aner hva du har opplevd. Hvordan i all verden skulle jeg ane det? Det er nemlig mange som belærer andre hva de burde være takknemlige for der de selv sitter på sin grønne gren. For øvrig, synes du ikke at du synker ned på det samme nivået du tydeligvis har plassert meg på nå, ved å bruke ord som patetisk og offerrolle..?

Jeg er også svært takknemlig for å ha blitt født i Norge, men jeg ser at flere og flere sliter i det stille og ikke blir sett. Og da er det ikke rettferdig å tre nedover hodene på dem hvor lykksalige de burde være over å bo i Norge. Det hjelper dem så altfor lite. Helt uavhengig av hva du eller jeg måtte ha opplevd i livene våre.

Edit.: fadderullandei det ble mye feil så sent på kvelden...

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at hvem som helst kan komme til Norge og søke asyl, nei. Det er visse krav man må tilfredstille for å få status som flyktning eller asylsøker. Dette er mennesker som har ingenting, sånn helt på ordentlig.

Hvordan har de råd til å komme seg hit?

Jeg er student, og det er vel 2 år siden sist jeg var hos tannlegen. Har time om et par uker, og gruer meg ufattelig mye til regningen. Sist kom den på 2000 kr. Det vil nemlig si at jeg må leve på havregrøt i en måned, fordi jeg har 2000 kr å leve for etter at faste utgifter er betalt :sukk:

Anonym poster: 02c7af7cf77ac6901135842c0fb9357f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KrissyHart

Nei du er jo bare midlertidig fattig som student vettu, så da kan du jo bare leve på havregryn i 3 år ifølge de med 400 000+ i årslønn på KG. INGEN nordmenn kan klage fordi vi har det jo sååå godt her, hilsen fler med 500 000+ i året på KG,

KG er et forum full av fordømmende tilhengere av janteloven.

Siden de selv har det så utrolig godt med en feit bankkonto så har jo selvfølgelig alle andre det samme..

Vær takknemlig fordi du er norsk sies det også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært hos tannlegen på 7 år fordi jeg ikke har/har hatt råd. Tynte meg til en sjekk for en stund siden og der er det arbeid til 4000 kroner. Og jeg har fremdeles ikke råd. Vet ikke min arme råd; tennene mine kommer jo til å ramle ut av kjeften på meg snart!:(

Anonym poster: 306782fd5d2fc8ac0988d58cbf39bcb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det ikke flaks at Norge er velstående.

-Vi har den høyeste andelen kvinner i arbeid i hele verden

-Vi har vært inntil nylig et etnisk homogent folk med svært høy grad av tillit mellom folk,

-Det er svært liten aksept for korrupsjon og juks sammenliknet med andre land

-Norge er svært lite religiøst i forhold til andre land og istedet har man stor vekt på vitenskap i utdanning og oppdragelse

-Vi fokuserer i langt større grad på langsiktig planlegging enn hva som er vanlig i andre land osv osv.

Det er en hel lang rekke faktorer som gjør at Norge er hvor vi er, å snakke om flaks er bare fordummende.

Anonym poster: c13b7cc320b909bba7a2036672315d40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare trist og ikke riktig - det er rett og slett hårreisende!! Minstepensjonister og studenter har/kommer til å betale skatt til den norske stat hele sitt liv. Det finnes nok av norske skattebetalere som unnlater å gå til tannlegen fordi de rett og slett ikke har råd. Hvorfor skal asylsøkere få gratis tannbehandling, når fattige nordmenn ikke får det.

Helt enig med deg. Dagens ordning er absolutt urettferdig og hårreisende! Stem borgerlig neste år, så mest sannsynlig blir det slutt med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Dagens ordning er absolutt urettferdig og hårreisende! Stem borgerlig neste år, så mest sannsynlig blir det slutt med det.

Jeg har alltid stemt borgelig og det kommer jeg til å fortsette med!

Og når barna gikk på skolen, hva gjorde de da? Var hjemme og drev dank, for det meste.

Anonym poster: 705e37f8a11b3eb3a57a9ffa88e047ba

Hun brukte dagen til husarbeid og matlaging. Det var selvfølgelig forventet at middagen (laget fra bunn av) skulle stå på bordet når mannen kom hjem fra jobb. Siden det var uhørt på den tiden at mannen skulle gjøre noe som helst husarbeid var det jo selvfølgelig kvinnene som gjorde dette (tørket støv, vasket, vasket opp etter en hel familie, skiftet sengetøy, banket tepper, stoppet sokker, strøk skjorter, presset bukser, sydde klær/gardiner/duker/sengetøy, osv, osv, osv). Tror vi aller fleste her inne har levd i det moderne samfunnet såpass lenge at man ikke helt ser hvordan nymotens teknologi har forenklet og gjort husarbeid mye mindre tidkrevende. Vi lever nå også i en tid hvor vi heller kjøper nytt når klær blir hullete, fremfor å bruke tid på å fikse det. Vi kjøper også ferdigsydde duker og sengetøy. Så at minstepensjonistene i dagens samfunn stort sett brukte dagene til å drive dank er rett og slett en fornærmelse mot de det gjelder!

http://www.leveoglyk...ehag-og-besvaer

Endret av mac84
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid stemt borgelig og det kommer jeg til å fortsette med!

Jeg tror ikke det er noe større sannsynlighet for at hvermannsen får gratis tannlege med en borgelig regjering for å si det sånn. Det er en helt sinnsyk stor utgift, og da må skattene øke, og det vil de jo ikke. De blå er jo mer for at man skal klare seg selv, så skjønner ikke helt logikken din.

Anonym poster: af1e52a9a8205d8de750d3df09b1695d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært hos tannlegen på 7 år fordi jeg ikke har/har hatt råd. Tynte meg til en sjekk for en stund siden og der er det arbeid til 4000 kroner. Og jeg har fremdeles ikke råd. Vet ikke min arme råd; tennene mine kommer jo til å ramle ut av kjeften på meg snart! :(

Anonym poster: 306782fd5d2fc8ac0988d58cbf39bcb0

Flere mulige utveier her dersom du virkelig vil prioritere dette.

-Spare (få deg en ekstrajobb dersom du ikke har mulighet til å spare)

-Søk hos NAV. Dersom du er så fattig som du gir utrykk for vil de dekke regningen. Hvis ikke kan de hjelpe deg til å se hvor du kan spare inn osv.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har de råd til å komme seg hit?

Jeg er student, og det er vel 2 år siden sist jeg var hos tannlegen. Har time om et par uker, og gruer meg ufattelig mye til regningen. Sist kom den på 2000 kr. Det vil nemlig si at jeg må leve på havregrøt i en måned, fordi jeg har 2000 kr å leve for etter at faste utgifter er betalt :sukk:

Anonym poster: 02c7af7cf77ac6901135842c0fb9357f

Hva med å jobbe litt ekstra i sommerferien så du har en buffer til slike utgifter? Kanskje du kan ønske deg penger til dette av foreldre til bursdag/jul? Ofte har universitetene egen studenttannlege som er rimeligere. Legg av 500kr/mnd, og lev dermed litt sparsommelig i 4mnd i stedenfor å blakke deg helt i 1mnd. Du har jo ventet 2år på å gå dit, så du visste jo at denne utgiften kom...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også svært takknemlig for å ha blitt født i Norge, men jeg ser at flere og flere sliter i det stille og ikke blir sett. Og da er det ikke rettferdig å tre nedover hodene på dem hvor lykksalige de burde være over å bo i Norge.

Det er vel der du og jeg er uenige da. Når man sitter her i Norge og synes så vannvittig synd på seg selv, burde det faktisk hjelpe å se litt ut i verden og se hvordan det kunne ha vært.

Ellers er det en myte at flere og flere sliter, livskvaliteten i Norge har gått dramatisk oppover de siste seksti årene. Det var langt flere som virkelig sleit for 100 år siden. Klasseskillene var for det meste større da, men grunnen til at vi tror det er så mange flere som sliter nå, er at den gangen var flertallet blandt de "fattige" og mindretallet blandt de "rike", mens nå er det omvendt.

Å måtte leve på havregrøt en mnd. mens man får utdanningen sin gratis og i tillegg får dekket store deler av livsoppholdet sitt mens man holder på, er virkelig ikke noe man dør av altså. Virkelig ikke. Dette handler om perspektiv og at nordmen er blitt en gjeng med sutrere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe større sannsynlighet for at hvermannsen får gratis tannlege med en borgelig regjering for å si det sånn. Det er en helt sinnsyk stor utgift, og da må skattene øke, og det vil de jo ikke. De blå er jo mer for at man skal klare seg selv, så skjønner ikke helt logikken din.

Såhvidt meg bekjent er meningene rundt dette delte på borgerlig side - ja. Men, det skjer nå ihvertfall lite med en regjering som er såpass lite handlekraftig som den vi i dag har. Nå skal det også sies at det er mange andre, mye viktigere grunner til at jeg stemmer borgerlig enn hvorvidt vi skal eller ikke skal ha statlig subsidiert tannhelsetjenester. Det var hovedsaklig på bakgrunn av dette jeg skrev at jeg har og alltid kommer til å stemme borgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratis tannlege til alle sier nå jeg. Latterlig at vi fremdeles ikke har det.

Hvem er alle? Jordens befolkning? Skal Norge gi gratis tannlege til 6 500 000 000 mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med dårlig råd kan gå til tannlegen og få et kostnadsoverslag på hva nødvendig tannbehandling vil koste. Dette tar de med til NAV og søker om å få det dekket. Svært vanlig dette, og mange får dekket tannlegeregningen sin slik. NAV ser på inntakten din og diverse, for å avgjøre om du får dette.

(Må bare si at jeg har sett mange asylsøkere, ofte unge gutter, med helt elendige tenner og svært vondt. Har så vondt av dem, "alene i verden" og smerter i munnen. Selvfølgelig skal vi hjelpe dem, ta dere sammen!)

Mvh tannlege

Ikke rart at tannlegene støtter asylsøkerne. Det er jo ikke tannlegene som betaler for behandlingen, tvert i mot så tjener tannlegene millioner på de dårlige tennene til asylsøkerne. Tannlegene står først i køen for å støtte asylsøkeres rettigheter - det er derfor tannlegene er millionærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at tannlegene støtter asylsøkerne. Det er jo ikke tannlegene som betaler for behandlingen, tvert i mot så tjener tannlegene millioner på de dårlige tennene til asylsøkerne. Tannlegene står først i køen for å støtte asylsøkeres rettigheter - det er derfor tannlegene er millionærer.

Det er jo det samme for oss om det er pasienten selv eller "staten" som betaler. Dessuten er asylsøkerne en meget tidkrevende og vanskelig gruppe å behandle da det ofte blir vanskelig kommunikasjon og de har ofte utpreget tannlegeskrekk. Det er dermed ikke en lukerativ gruppe å behandle.De fleste som jobber privat vil ikke behandle denne gruppen. Dermed er det som regel offentlige tannleger ("skoletannleger") som gjør denne jobben, og de har fast lønn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel der du og jeg er uenige da. Når man sitter her i Norge og synes så vannvittig synd på seg selv, burde det faktisk hjelpe å se litt ut i verden og se hvordan det kunne ha vært.

Ellers er det en myte at flere og flere sliter, livskvaliteten i Norge har gått dramatisk oppover de siste seksti årene. Det var langt flere som virkelig sleit for 100 år siden. Klasseskillene var for det meste større da, men grunnen til at vi tror det er så mange flere som sliter nå, er at den gangen var flertallet blandt de "fattige" og mindretallet blandt de "rike", mens nå er det omvendt.

Å måtte leve på havregrøt en mnd. mens man får utdanningen sin gratis og i tillegg får dekket store deler av livsoppholdet sitt mens man holder på, er virkelig ikke noe man dør av altså. Virkelig ikke. Dette handler om perspektiv og at nordmen er blitt en gjeng med sutrere.

Nordmenn? Er ikke du nordmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er virkelig blind. Når man ikke har råd til mat og helsetjenester hjelper det lite å se hvor fattig man kunne ha vært i Bangladesh. Det er IKKE en myte at mange sliter. Følger du ikke med..? Det går ikke oppover for alle. Nå går det dessverre nedover igjen med mange. Og det er direkte farlig at du og mange med deg ikke ønsker å se det. Det passer vel ikke inn i verdensbildet deres, tenker jeg.

Jeg klager ikke for egen del, selv om jeg har lite. Jeg har nok. Men jeg evner å se at selv om det finnes dyp, absolutt fattigdom i verden så utelukker ikke det relativ fattigdom i Norge. Vi skal altså gi blaffen i de hundre tusen barna som lever under fattigdomsgrensen her fordi de er enda fattigere andre steder?

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn? Er ikke du nordmann?

Jo, det er jeg. Hadde det vært bedre for deg om jeg skrev vi? Eller er det ikke lov å påpeke det negative ved nasjonen man er en del av?

Du er virkelig blind. Når man ikke har råd til mat og helsetjenester hjelper det lite å se hvor fattig man kunne ha vært i Bangladesh. Det er IKKE en myte at mange sliter. Følger du ikke med..?

Jo, jeg føler med, og de som virkelig, sånn helt reellt sliter, er veldig, veldig få. De aller, aller fleste i Norge har råd til mat, og de aller fleste av de som ikke har det, priroterer feil, eller så er det snakk om noen få dager mens de venter på sosialstødnad. Det går ikke oppover med alle, fordi det ikke er praktisk gjennomførbart. I Norge har vi ikke reell fattigdom, vi har relativ fattigdom. Og der må noen være, dessverre. Og der er jeg selv, bare så det er sagt. Klart det er kjipt, klart jeg er misunnelig, men ja, sånn er det og det kunne vært verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...