AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #21 Del Skrevet 13. november 2012 Det er ikke bare trist og ikke riktig - det er rett og slett hårreisende!! Minstepensjonister og studenter har/kommer til å betale skatt til den norske stat hele sitt liv. Mange minstepensjonister jobbet aldri og har aldri betalt skatt, før de ble pensjonister og betalte skatt av sin alderspensjon. Likevel enig i at det er noe galt med systemet her. Anonym poster: 705e37f8a11b3eb3a57a9ffa88e047ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 13. november 2012 #22 Del Skrevet 13. november 2012 Jeg vet ikke helt hva jeg synes om dette.. På den ene siden synes jeg det er blodig urettferdig at noen som kanskje aldri skal bidra med en eneste krone i skatteinntekter til det norske samfunnet skal få SÅ gode helsetilbud (akutt hjelp er noe annet), mens minstepensjonister og andre lavtlønnede grupper kanskje ikke har råd til å dra til tannlegen etter at de fyller 18. Det er noe som er feil med systemet når "vanlige" nordmenn ikke har råd til å gå til tannlegen, mens andre som kommer utenfra skal få. Det signaliserer at det ikke er så farlig med våre egne, og det er en symbolikk som ikke er helt heldig. Jeg har selv ikke vært hos tannlegen på, tja, 3-4 år? Granted vet jeg at jeg ikke har noen hull, men det kunne vært greit med en sjekk og litt sånn.. Samtidig er det jo en kjensgjerning at de som kommer som asylsøkere ikke akkurat har de største pengesekkene - mange av dem har ikke mer enn det de står og går i, så sånn sett sier det seg selv at for noen som kanskje aldri har sett en tannlege engang, og som ikke kommer fra en kultur hvor tannhygiene er viktig (eller blir prioritert - tannbørste eller mat liksom..), blir det å skulle betale for tannlegetjenester i Norge så dyrt at de ikke får råd. Og jeg synes ikke det er rettferdig at dersom man har ressurser til å hjelpe, så skal man heller velge en løsning der man setter seg på bakbeina mens tennene til asylsøkerne råtner bort (satt på spissen). På den annen side tenker jeg også at dersom man har ressurser til å gi gratis tannlegehjelp til denne gruppen, så burde det finnes rom til å gi gratis tannlege til andre grupper også. Men der igjen, asylsøkerne som kommer hit får jo en form for dagpenger (hvis jeg ikke tar helt feil?), og da tenker jeg også at når de da får penger fra staten, de bor gratis på mottaket, får mye klær, mat osv., så forstår jeg ikke at det skulle være plent umulig å spare seg opp litt av de pengene til en tannlegetime. Det er det vi andre må gjøre. Hvorfor kan man ikke forvente det samme av de som kommer utenfra, som tross alt ikke har utgifter til hus og mat? Det her synes jeg er en vanskelig problemstilling.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mac84 Skrevet 13. november 2012 #23 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Lurer også på hvorfor bli dere blir sure på asylsøkere. Det er ikke de som sitter og kontroller dette. For en tankegang. Staten feiler,men vi skal finne frem våpen og angripe asylsøkere... right,så lett er jeg ikke å manipulere ihvertfall. Funker bare på tåpelige frp stemmene . Anonym poster: fe8612bc8471f3df6ac64a6387c2576d Er vel ingen som mener at vi skal finne frem våpen og angripe asylsøkere - det greier en del av de fint selv dessverre - men jeg mener det blir feil at disse skal få gratis tannhelsebehandling når det samme tilbudet ikke gjelder for de mange nordmenn som heller ikke har mulighet til å betale for det. Det som i tillegg er en smule ironisk er at dersom disse asylsøkerne får innvilget asyl og kanskje etterhvert blir norske skatteytere, så vil miste denne "fordelen" uansett hvor lite de tjener (inntjening like over fri-beløpet). Endret 13. november 2012 av mac84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mac84 Skrevet 13. november 2012 #24 Del Skrevet 13. november 2012 Det som er grotesk, er at ikke tannlegebehandling har den samme refusjonsordningen som gjelder for det meste av resten av helse-Norge. Man BURDE ha den samme egenandelsordningen som man har hos fastlegen, og få ført utgiftene på frikort. Enig! Burde jo selvfølgelig skrevet dette selv med tanke på at det er dette som lå bak innlegget mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mac84 Skrevet 13. november 2012 #25 Del Skrevet 13. november 2012 Mange minstepensjonister jobbet aldri og har aldri betalt skatt, før de ble pensjonister og betalte skatt av sin alderspensjon. Likevel enig i at det er noe galt med systemet her. Anonym poster: 705e37f8a11b3eb3a57a9ffa88e047ba Mange minstepensjonister var hjemmeværende mødre som 1) sparte staten for det det koster å ha barn i barnehage og 2) passet barna slik at mannen kunne jobbe, tjene penger og betale skatt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dullum Skrevet 13. november 2012 #26 Del Skrevet 13. november 2012 Gratis tannlege til alle sier nå jeg. Latterlig at vi fremdeles ikke har det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Javell? Skrevet 13. november 2012 #27 Del Skrevet 13. november 2012 Folk med dårlig råd kan gå til tannlegen og få et kostnadsoverslag på hva nødvendig tannbehandling vil koste. Dette tar de med til NAV og søker om å få det dekket. Svært vanlig dette, og mange får dekket tannlegeregningen sin slik. NAV ser på inntakten din og diverse, for å avgjøre om du får dette. (Må bare si at jeg har sett mange asylsøkere, ofte unge gutter, med helt elendige tenner og svært vondt. Har så vondt av dem, "alene i verden" og smerter i munnen. Selvfølgelig skal vi hjelpe dem, ta dere sammen!) Mvh tannlege Anonym poster: af1e52a9a8205d8de750d3df09b1695d Det er mange som søker som ikke får innvilget tannbehandling, eller får innvilget støtte i det hele tatt på NAV. Jeg bodde på gata, etter komunen hadde bestemt at de ikke ville betale mer for oppholdet mitt på rusinstitusjon, enda jeg var nesten helt ferdig med oppholdet, jeg var ansatt som lærling på ett konditori, 22-23 år gammel. I samme stund gikk konditoriet konkurs, sjefen hadde ikke sendt inn lærlingkontrakten min,slik at jeg var sikret vidre lærlingeløp. Dermed havnet jeg rett på gata, siden jeg ikke kunne bo på kolektivet,når kommunen ikke ville betale. Jeg hadde ikke nok penger til både husleie,og depositum, ikke familie som kunne hjelpe, så jeg gikk til NAV,og forklarte situasjonen min. Mannen i mottaket, sier til meg uten i det hele tatt se på papirene mine; jeg skal begynne å være vanskelig med deg, så leste han opp en haug med regler som sa hvorfor jeg ikke kunne få hjelp. Jeg måtte gå derfra tomhendt, og legge meg i parken, den kvelden, sånn som mange andre kvelder etter det. Så jeg havnet ut på kjøret igjen.(alkohol) Jeg fikk til slutt hjelp til bolig, men det var først etter at jeg hadde fått en advokat til å ta en telefon til Nav. Nav er en siste utveg for mange, og de har nok å slåss med i livet om de ikke skal måtte slåss med NAV som liksom skal være der for de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekiam Skrevet 13. november 2012 #28 Del Skrevet 13. november 2012 Det er mange uføre/ arbeidlsledige som ikke kan betale for tannlege også. Skal de måtte betale bare fordi de er normenn? Mens asylsøkere får gratis? Jeg er faen så lei alt som heter innvandrere og asylsøkere. Er så enig!!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 13. november 2012 #29 Del Skrevet 13. november 2012 Det er ikke slik at hvem som helst kan komme til Norge og søke asyl, nei. Det er visse krav man må tilfredstille for å få status som flyktning eller asylsøker. Dette er mennesker som har ingenting, sånn helt på ordentlig. Vi som er født i Norge er verdens heldigste. Selv vi som er kronisk syke, selv minstepensjonister. De fleste steder hadde pensjonister som ikke selv har sørget for pensjonen sin, måttet leve på gata. Samme med vi som er kronisk syke og ikke har foreldre eller andre som kan forsørge oss. Klart det er kjipt å ikke ha råd til tannlege, men som det sies over her; man kan søke om å få det dekket av NAV, og de (fleste) som har et reellt behov vil få det. Men for veldig, veldig mange handler det om prioriteringer altså. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #30 Del Skrevet 13. november 2012 Mange minstepensjonister var hjemmeværende mødre som 1) sparte staten for det det koster å ha barn i barnehage og 2) passet barna slik at mannen kunne jobbe, tjene penger og betale skatt. Og når barna gikk på skolen, hva gjorde de da? Var hjemme og drev dank, for det meste. Anonym poster: 705e37f8a11b3eb3a57a9ffa88e047ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hermoine Skrevet 13. november 2012 #31 Del Skrevet 13. november 2012 Ja takk til gratis tannlegebehandling for andre også... Hos meg har mora mi heldigvis foreslått å betale litt av min tannlegeregning... Men jeg har ikke vært hos tannlegen på 3 år. nettopp fordi jeg har vært redd det kommer til å blakke meg helt... så regninga nå iår (jeg må få pelt meg til tannlegen) kommer sikekrt til å bli dyr... jeg som gjerne har hatt mellom 1-5 hull omtrent hver gang jeg har vært hos tannlegen tidligere... Hadde dratt til tannlegen 1 gang i året hvis det hadde vært billigere for studenter. Noe som er dumt er jo at om tannlegen kommer til å bli billigere for studenter, så kommer det nok ikke til å skje før etter at jeg er ferdig med å studere. Så det hjelper meg ingenting (bortsett fra om man får billig tannlegebehandling som pensjonist da..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #32 Del Skrevet 13. november 2012 Dersom man passer godt på tennene sine trenger man en sjekk ca hvert andre år, si det kommer på ca 1000kr tilsammen med rens osv. Hva bruker du i året på frisør? Cafe? Er du ordentlig fattig kan du få dekket tannlegen av NAV. Anonym poster: af1e52a9a8205d8de750d3df09b1695d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hermoine Skrevet 13. november 2012 #33 Del Skrevet 13. november 2012 Det er ikke slik at hvem som helst kan komme til Norge og søke asyl, nei. Det er visse krav man må tilfredstille for å få status som flyktning eller asylsøker. Dette er mennesker som har ingenting, sånn helt på ordentlig. Vi som er født i Norge er verdens heldigste. Selv vi som er kronisk syke, selv minstepensjonister. De fleste steder hadde pensjonister som ikke selv har sørget for pensjonen sin, måttet leve på gata. Samme med vi som er kronisk syke og ikke har foreldre eller andre som kan forsørge oss. Klart det er kjipt å ikke ha råd til tannlege, men som det sies over her; man kan søke om å få det dekket av NAV, og de (fleste) som har et reellt behov vil få det. Men for veldig, veldig mange handler det om prioriteringer altså. kan studenter søke støtte fra nav til tannlegebehandling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #34 Del Skrevet 13. november 2012 kan studenter søke støtte fra nav til tannlegebehandling? Alle kan søke. Så ser NAV på hvor mye penger du har, inntekt osv, så vurderer de det. Anbefaler også tannlegehøyskolen, der er det billigere (men ting tar litt lenger tid da). Anonym poster: af1e52a9a8205d8de750d3df09b1695d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2012 #35 Del Skrevet 13. november 2012 kan studenter søke støtte fra nav til tannlegebehandling? Du kan jo prøve deg som asylsøker. Dersom du snakker gebrokkent engelsk, burde det kunne gå. De fleste asylsøkere har jo ikke papirer og kommer inn via Moss/Rygge. Fly Ryan Air til Berlin og tilbake til Rygge, kast alle papirer og presentrer deg som asylsøker fra Uzbekistan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #36 Del Skrevet 13. november 2012 Jeg er en av de som har fått støtte fra Nav når det gjelder tannlegebehandling. Det nav i utgangspunktet gir støtte til er billigst mulig behandling. Det vil si trekking av tenner framfor reparasjon. Min tannlege presiserte i søknaden at jeg alltid hadde prioritert tannlege og at en del av mine problemer var tidligere tannlegers jobb. Jeg gikk i mange år hvert halvår for å få sjekket tilstanden og over noen år så var jeg der hyppigere pga problemer. Nå er jeg i en situasjon hvor tannlege blir bortprioritert. Jeg har bare ikke økonomi til hyppige besøk. Nå har jeg hatt en runde i høst. Jeg tar en behandling/et problem og går ikke løs på neste før jeg har betalt regninga. Jeg er heldig som har en tannlege som stoler på at jeg betaler for meg så jeg får faktura..Det betyr at jeg har mindre til mat og andre ting. Samtidig så er tannlege viktig. Jeg stemmer glatt på de som vil innføre et egenandelstak for tannbehandling. Jeg har ingen problemer med at asylsøkere får hjelp. Skikkelig tannpine er jævlig og krever akutt behandling. Jeg skulle ønske at alle kan få en slik behandling uten å finne ut at man går i minus den måneden og kanskje noen måneder etterpå. Samtidig så mener jeg at asylsøkere ikke skal få noe bedre tilbud enn resten av befolkningen. Billigst måte. Det samme som Nav krever. Anonym poster: 51448651f227a906c703d9cc7ac9053b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 13. november 2012 #37 Del Skrevet 13. november 2012 Som student,ser jeg helt klart problemet med tannlegebehandling. Men jeg håper at dere kommer til å ansette asylsøkere og gi dem jobb da,siden dere er så raske med å ta fra dem ting som er "gratis" Anonym poster: fe8612bc8471f3df6ac64a6387c2576d det er jo ikke de som skal prioriteres å få ting gratis for pokker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 13. november 2012 #38 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) Det er ikke slik at hvem som helst kan komme til Norge og søke asyl, nei. Det er visse krav man må tilfredstille for å få status som flyktning eller asylsøker. Dette er mennesker som har ingenting, sånn helt på ordentlig. Vi som er født i Norge er verdens heldigste. Selv vi som er kronisk syke, selv minstepensjonister. De fleste steder hadde pensjonister som ikke selv har sørget for pensjonen sin, måttet leve på gata. Samme med vi som er kronisk syke og ikke har foreldre eller andre som kan forsørge oss. Klart det er kjipt å ikke ha råd til tannlege, men som det sies over her; man kan søke om å få det dekket av NAV, og de (fleste) som har et reellt behov vil få det. Men for veldig, veldig mange handler det om prioriteringer altså. Akkurat slike holdninger er det som gjør at fattigdomsproblematikken øker konstant i Norge. Hellet vi har ved å være født her blir er et påskudd til å lukke øynene for den stadig lengre matkøen hos Frelsesarméen, til å ikke se at familier bor trangere og trangere, til å rettferdiggjøre at manges tenner råtner på rot og til å godta at folk går med sykdom og plager uten å ha råd til legehjelp og medisiner. For det går ikke an i Norge, det. Her er vi jo søkkrike, alle mann, må vite. "Det finnes ordninger" er bare enda en form for blindhet overfor den virkeligheten stadig flere befinner seg i. Det er greit å vifte med rikdom og stønadspåstander når man selv ikke har falt inn i den nedadgående spiralen hvor alle dører lukkes for en. Jeg synes, som flere, at tannbehandling skal ligge under Folketrygden. Slik det har blitt lovet, og selvfølgelig utsatt... Og det tjener ingen hensikt å sette svake grupper opp mot hverandre, nei. Men dessverre så skaper det opprørstrang når tilbud man trenger sårt selv blir gitt til folk som nettopp har kommet til landet. Jeg unner asylsøkere og flyktninger tannbehandling, men det er sannelig mange andre grupper jeg også unner det! Endret 13. november 2012 av Emera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #39 Del Skrevet 13. november 2012 Hva skal asylsøkere betale med når de ikke eier noenting og kommer fra et fattig land hvor de har blitt fratatt alt? De har råd til å betale menneskesmuglere 80 000 kr for å snike seg inn i Norge. Asylsøker kan hvem som helst i hele verden bestemme seg for å bli. Anonym poster: c13b7cc320b909bba7a2036672315d40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 13. november 2012 #40 Del Skrevet 13. november 2012 (endret) "Det finnes ordninger" er bare enda en form for blindhet overfor den virkeligheten stadig flere befinner seg i. Det er greit å vifte med rikdom og stønadspåstander når man selv ikke har falt inn i den nedadgående spiralen hvor alle dører lukkes for en. Det blir bare patetisk å komme med slikt når du ikke vet hva jeg har eller ikke har opplevd, men siden dette er et åpent forum der jeg er relativt uanonym har jeg ikke tenkt å fortelle deg det heller. Jeg vil bare få si at det går an å ha opplevd mye av det som er vondt i livet, og likevel være takknemlig over å være født i Norge fremfor f.eks. Hellas eller Algerie. Den evnen er det som gjør at jeg ikke sitter fast i en evig offer-rolle slik mange andre. Endret 13. november 2012 av Marmot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå