Gjest Gjest Skrevet 13. november 2012 #1 Del Skrevet 13. november 2012 Tannlege Beate Liahjell mener det er en skjevfordeling i offentlig støtte til tannhelsebehandling. Hun synes det er urettferdig at for eksempel minstepensjonister ikke får dekket nødvendig tannbehandling, mens asylsøkere og flyktninger i stor grad får dekket tannbehandling. – Asylsøkere skal ferdigbehandles innenfor fornuftige rammer der vi har retningslinjer fra fylkestannlegen, sier Beate Liahjell. Hun legger til at kostnaden for dette kan variere fra noen tusenlapper til store beløp. Asylsøkere med sak til behandling får støtte til tannbehandling. Dette gjelder også dem som har fått avslag fra UDI. Personer som har fått endelig avslag har rett til akutt behandling, og kostnadsoverslagene skal være godkjent av fylkestannlegen. – Akutt behandling vil i praksis si at vi bare fjerner tannverk, opplyser Liahjell. – De andre gruppene får i prinsippet dekket alt, og de har krav på å bli ferdigbehandlet, legger tannlegen til. Beate Liahjell syns det er en skjevfordeling når det gjelder støtte til tannbehandling. – Min mening er at det virker skjevt. Når vi får besøk av minstepensjonister som ikke har råd til den nødvendige behandlingen er det trist. At folk som har jobbet et helt liv må slite med dårlige tenner er ikke riktig, sier Beate Liahjell som jobber hos Mjøstannlegene i Gjøvik. http://www.oa.no/nyheter/article6334281.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mac84 Skrevet 13. november 2012 #2 Del Skrevet 13. november 2012 Det er ikke bare trist og ikke riktig - det er rett og slett hårreisende!! Minstepensjonister og studenter har/kommer til å betale skatt til den norske stat hele sitt liv. Det finnes nok av norske skattebetalere som unnlater å gå til tannlegen fordi de rett og slett ikke har råd. Hvorfor skal asylsøkere få gratis tannbehandling, når fattige nordmenn ikke får det. 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #3 Del Skrevet 13. november 2012 Som student,ser jeg helt klart problemet med tannlegebehandling. Men jeg håper at dere kommer til å ansette asylsøkere og gi dem jobb da,siden dere er så raske med å ta fra dem ting som er "gratis" Anonym poster: fe8612bc8471f3df6ac64a6387c2576d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KrissyHart Skrevet 13. november 2012 #4 Del Skrevet 13. november 2012 Hvorfor må man ta ifra asylsøkere tannbehandling, kan man ikke heller gi det til studenter og minstepensjonister også? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AP-velger Skrevet 13. november 2012 #5 Del Skrevet 13. november 2012 Jeg synes det er bra at asylsøkere får gratis tannbehandling når de ikke kan betale for det. Hvorfor vil noen fjerne det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 13. november 2012 #6 Del Skrevet 13. november 2012 Jeg synes det er bra at asylsøkere får gratis tannbehandling når de ikke kan betale for det. Hvorfor vil noen fjerne det? Det er mange uføre/ arbeidlsledige som ikke kan betale for tannlege også. Skal de måtte betale bare fordi de er normenn? Mens asylsøkere får gratis? Jeg er faen så lei alt som heter innvandrere og asylsøkere. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yxnyx Skrevet 13. november 2012 #7 Del Skrevet 13. november 2012 Så hele verdens befolkning kan komme til Norge og få gratis tannbehandling?! Det holder jo at du er asylSØKER, og søke om asyl i Norge kan jo alle utlendinger gjøre. Tenk å alle de stakkars politisk forfulgte danskene som finnes, for eksempel. Dårlig tenner har de sikkert også. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrSmith Skrevet 13. november 2012 #8 Del Skrevet 13. november 2012 Det er mange uføre/ arbeidlsledige som ikke kan betale for tannlege også. Skal de måtte betale bare fordi de er normenn? Mens asylsøkere får gratis? Jeg er faen så lei alt som heter innvandrere og asylsøkere. Skjønner godt hva du mener, men det er urettferdig at ditt sinne går ut over innvandrere og asylsøkere, det er politikerne som er riktig adresse. Alle ville vel benyttet seg av et slikt tilbud? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AP-velger Skrevet 13. november 2012 #9 Del Skrevet 13. november 2012 Det er mange uføre/ arbeidlsledige som ikke kan betale for tannlege også. Skal de måtte betale bare fordi de er normenn? Mens asylsøkere får gratis? Jeg er faen så lei alt som heter innvandrere og asylsøkere. Hva skal asylsøkere betale med når de ikke eier noenting og kommer fra et fattig land hvor de har blitt fratatt alt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #10 Del Skrevet 13. november 2012 Skulle vært gjort noe med tannlegeordningen for lenge siden. Anonym poster: fe8612bc8471f3df6ac64a6387c2576d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #11 Del Skrevet 13. november 2012 Lurer også på hvorfor bli dere blir sure på asylsøkere. Det er ikke de som sitter og kontroller dette. For en tankegang. Staten feiler,men vi skal finne frem våpen og angripe asylsøkere... right,så lett er jeg ikke å manipulere ihvertfall. Funker bare på tåpelige frp stemmene . Anonym poster: fe8612bc8471f3df6ac64a6387c2576d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #12 Del Skrevet 13. november 2012 Folk med dårlig råd kan gå til tannlegen og få et kostnadsoverslag på hva nødvendig tannbehandling vil koste. Dette tar de med til NAV og søker om å få det dekket. Svært vanlig dette, og mange får dekket tannlegeregningen sin slik. NAV ser på inntakten din og diverse, for å avgjøre om du får dette. (Må bare si at jeg har sett mange asylsøkere, ofte unge gutter, med helt elendige tenner og svært vondt. Har så vondt av dem, "alene i verden" og smerter i munnen. Selvfølgelig skal vi hjelpe dem, ta dere sammen!) Mvh tannlege Anonym poster: af1e52a9a8205d8de750d3df09b1695d 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 13. november 2012 #13 Del Skrevet 13. november 2012 Så forferdelige enkelte mennesker er. I hvilken verden er det mer synd på studenter og pensjonister enn asylsøkere? Tenk litt i gjennom hva et menneske som har bodd hele livet i Norge har, kontra en som flykter hit, gjerne uten noe som helst, uten noen som helst (og svært mange har nok ikke vært borti en tannlege før). Nordmenn er så selvsentrerte at det er kvalmende. Er forøvrig enig i at alle burde kunne gå til tannlegen, om du så er student, pensjonist eller asylsøker - men det er ikke mer synd i deg fordi du er norsk og ikke utenlandsk (etter mitt syn, som regel tvert i mot). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KrissyHart Skrevet 13. november 2012 #14 Del Skrevet 13. november 2012 Er MANGE fattige nordmenn som ikke har opparbeidet seg noe som helst her til landet også. Du kan ikke sette det ene oppimot det andre, man tar vare på de som ikke har det bra uavhengig av hvor de kommer ifra.. Blir kvalm av nordmenn som ikke unner andre syke eller dårligere stilt noe også uansett om de er studenter pensjonister eller asylskøkere.. SKJERP DEG Er så dritt lei av at nordmenn ser ned på andre nordmenn OG asylsøkere 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #15 Del Skrevet 13. november 2012 Så forferdelige enkelte mennesker er. I hvilken verden er det mer synd på studenter og pensjonister enn asylsøkere? Tenk litt i gjennom hva et menneske som har bodd hele livet i Norge har, kontra en som flykter hit, gjerne uten noe som helst, uten noen som helst (og svært mange har nok ikke vært borti en tannlege før). Nordmenn er så selvsentrerte at det er kvalmende. Er forøvrig enig i at alle burde kunne gå til tannlegen, om du så er student, pensjonist eller asylsøker - men det er ikke mer synd i deg fordi du er norsk og ikke utenlandsk (etter mitt syn, som regel tvert i mot). Enig! Pga politikken i dag,pga at noen av asylsøkere har gjort dumme ting så skal man hate dem. Skjønner ingenting jeg. Hvor er humaniteten? hvor er forståelsen? Hva er vitsen å ta i mot asylsøkere hvis hele norge hater dem og ønsker dem det verste? Ville heller bodd i slummen alene i afrika enn å bo i et land hvr jeg blir sett som kriminell og snyter uten grunn. Anonym poster: fe8612bc8471f3df6ac64a6387c2576d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yxnyx Skrevet 13. november 2012 #16 Del Skrevet 13. november 2012 Dette utvikler seg jo til en stråmannsdiskusjon av dimensjoner. Det er EN bruker som har skrevet at h*n er LEI asylsøkere. That's it. Resten av kritikken går faktisk på systemet, akkurat som dere etterlyser. Ingen andre angrep, skittkasting eller uttrykk for skumle planer mot denne befolkningsgruppen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KrissyHart Skrevet 13. november 2012 #17 Del Skrevet 13. november 2012 Ironisk nok hyler de over humanitet mtp asylsøkere, men har tydeligvis glemt å ha humanitet iforhold til fattige nordmenn.. Rart hva denne PK alliansen har klart å prente inn i hodet på ola dunk.. Bæææ 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 13. november 2012 #18 Del Skrevet 13. november 2012 Det er ikke bare trist og ikke riktig - det er rett og slett hårreisende!! Minstepensjonister og studenter har/kommer til å betale skatt til den norske stat hele sitt liv. Det finnes nok av norske skattebetalere som unnlater å gå til tannlegen fordi de rett og slett ikke har råd. Hvorfor skal asylsøkere få gratis tannbehandling, når fattige nordmenn ikke får det. Det som er grotesk, er at ikke tannlegebehandling har den samme refusjonsordningen som gjelder for det meste av resten av helse-Norge. Man BURDE ha den samme egenandelsordningen som man har hos fastlegen, og få ført utgiftene på frikort. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaea Skrevet 13. november 2012 #19 Del Skrevet 13. november 2012 Dette utvikler seg jo til en stråmannsdiskusjon av dimensjoner. Det er EN bruker som har skrevet at h*n er LEI asylsøkere. That's it. Resten av kritikken går faktisk på systemet, akkurat som dere etterlyser. Ingen andre angrep, skittkasting eller uttrykk for skumle planer mot denne befolkningsgruppen. Så vidt jeg ser er det tre som kommmenterte før meg på en måte som gjorde at det virker som om de synes det er viktigere at alle andre (nordmenn) enn asylsøkere får slike goder. Er forøvrig enig i at jeg muligens overreagerte litt (mulig det ikke bare er meg du sikter til da, men uansett), men det bygger seg opp når man stadig vekk leser/hører folk si slike ting om asylsøkere/innvandrere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Naria Skrevet 13. november 2012 #20 Del Skrevet 13. november 2012 Det som er grotesk, er at ikke tannlegebehandling har den samme refusjonsordningen som gjelder for det meste av resten av helse-Norge. Man BURDE ha den samme egenandelsordningen som man har hos fastlegen, og få ført utgiftene på frikort. Signerer. Det kommer ingenting positivt ut av å sette svake grupper opp mot hverandre, men det er det mange gjør i slike diskusjoner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå