Gjest Anonym Skrevet 13. november 2012 #1 Skrevet 13. november 2012 Jeg og kjæresten krangler en del. Det som gjør det så vanskelig er at jeg føler at jeg ikke kan ta opp ting med han, da vrir han seg unna, lar problemet bli mitt ene og alene ( selv om evt han er årsaken til det ) og legger skylda på meg til at jeg f.eks reagerer på noe. Jeg kan gi dere ett eksempel. Vi var nylig på kino. Filmen vi så, utløste en enorm reaksjon i han. Det var jeg som foreslo filmen, men visste ikke hvordan den var, var bare nysgjerrig da jeg leste om den , og den har fått veldig gode kritikker. Jeg synes filmen var bra, selv om den var grotesk, men han ble helt satt ut. Det var lenge siden vi hadde sett hverandre. Etter filmen var han skikkelig kjip mot meg, gikk fort foran meg, kjeftet på meg at jeg kunne forslå å se den filmen. Jeg ble veldig lei meg av reaskjonen hans. Planen var at jeg skulle bli med hjem til han. Da vi kom til han tvilte jeg på om jeg skulle bli med inn, ble med inn etterhvert selv om jeg var veldig i tvil...Han fortsatte å være sur, ja nesten slenge dritt fordi han hadde blitt så dårlig humør av filmen som han sa. Jeg klarte ikke sette meg ned, tenkte hele tiden på om jeg skulle dra, synes han var så kjip...Han ba meg først sette meg, men siden jeg ikke gjorde det sa han bare : " ok, vi snakkes imorgen!"Følte han nesten ville ha meg ut, så jeg dro fort hjem. Jeg hørte ingenting ifra han neste dag, så sent på kvelden neste dag, skrev jeg ei mld der jeg sa at jeg synes reaksjonen hans var urettferdig og at han kunne ikke være seriøs når han var som han var mot meg. Neste dag ringte han meg, vi snakket. Men han kunne ikke svare på hvorfor han var sånn ,han bare skyver det unna, han synes det er et problem at jeg tar det opp, hallo? Idag snakket vi og på tlf, der jeg sa at vi MÅ kunne ta opp ting! Jeg refererte til ei bok som skriver om det kunne ta opp problemer, at det er viktig, hvis ikke blir bare problemene større. Da jeg leste litt fra boka og sa dette , bare lo han og ble til slutt irritert, la på. Jeg ringte opp igjen , men han satte på opptattsignal, flere ganger... Sånn er han ofte mht å ta opp ting. Hva kan jeg gjøre? Jeg har blitt veldig glad i han, men føler at problemene bare hoper seg opp når man aldri kan ta tak i de, synes det er ansvarsfraskrivelse og respektløs oppførsel imot meg. Jeg har bestemt meg for å ikke ta tlf neste gang han ringer. Er det andre her som har noen tips? Som sagt : hovedproblemet er at når jeg reagerer på ting ( f.eks hans reaksjon på filmen, jeg aksepterte at han reagerte, men ikke at han skjelte ut meg etterpå ) , så sier han at det er min reaksjon som er problemet, skjønner? Dette virker håpløst...Jeg har sagt at uansett hva jeg oppfatter som et problem, så skal han lytte, respektere det, samme jeg med han, men dette forstår han ikke, han legger bare "et lokk på" hele situasjonen..veldig frustrerende... Vi er begge voksne buy the way..selv om man ikke skulle tro det når man hører han...Han sier at JEG må vokse opp.. Skulle ønske noen kan komme med gode råd, føler meg helt rådvill her... I andre "settinger" virker han seriøs, som om det er meg han vil satse på, men hvordan kan han være seriøs når han ikke tar mine reaksjoner på alvor tenker jeg? Dette tærer på forholdet..
Rosadotten Skrevet 13. november 2012 #2 Skrevet 13. november 2012 (endret) Vet du hva, jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver her. Kjæresten min er på akkurat samme måte.. Han reagerer så utrolig barnslig over de teiteste filleting, som jeg lar ham gjøre, mens jeg kan ikke reagere på en dritt. Og hvis jeg snakker helt saklig og rolig om noe viktig som man må snakke om, så sier han "DU SKAL ALLTID KRANGLE!" så klikker han helt... Jeg har verken hevet stemmen eller sagt noe stygt, han bare likte ikke emnet -.-" Og uansett så er alt min feil, har aldri noe med han å gjøre, neeeeeeeeida Jeg har ikke så mye råd å komme med ettersom at jeg har det samme problemet selv, kommunikasjon er veldig viktig i et forhold.. Jeg kan bare si at du er ikke alene Endret 13. november 2012 av Rosadotten
Gjest oreokaka Skrevet 13. november 2012 #3 Skrevet 13. november 2012 Sånn var min exkjæreste også. Så gjorde jeg det slutt og fant meg en ny kjæreste. Vi har nå vært kjærester i 3 år, og har det helt topp. Neida. Men skjønner at det er vanskelig. Har dessverre ingen råd å komme med, jeg forlot heller bare "problemet". Selv om du er glad i han, må jeg nok si at du fortjener bedre enn en som slenger på røret under en samtale fordi "det er så barnslig, og du må vokse opp"..
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #4 Skrevet 13. november 2012 Takk gud, jeg trudde jeg var den eneste som hadde det sånn. Typen min og er sånn. Her om dagen snakket vi om at menneskene hadde vært på månen, så sier jeg "I en dokumentar har jeg sett at alt kanskje bare er fake fordi flagget som svaier på månen, ikke kan svaie fordi månen ikke har vind".. Så ble det litt snakk frem og tilbake, og plutselig KLIKKA han. Herrejesus??? Slapp av, er det DU som var på månene da eller, siden du ble så fornærma?.. Sånn er det om flere ting og. Jeg har desverre ingen tips, hjelper ikke prate med han om det, da får jeg bare den "dumt at jeg ikke er en god kjæreste"-tonen tilbake. Men jeg prøver å liksom hisse han opp(skal ikke mye til), for så å ta han i nakkeskinnet når det skjer. Vi er samboere, så det kan jo liksom ikke være sånn. Han har blitt bedre da, så håp for alle Anonym poster: 3e041c419d3774b15cde8abc7fb274dc
PrimoFanten Skrevet 13. november 2012 #5 Skrevet 13. november 2012 Fatter ikke hva som er så sjarmerende med disse guttene dere ble sammen med. Slik jeg ser det så vet en ikke hvem som passer for en selv før en er rundt 30 og har levd litt. Å være stuck med en fyr som en ble sammen med av helt feil grunner som day some years ago er jo hva det er... 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #6 Skrevet 13. november 2012 Han likte ikke filmen og ble helt satt ut av den. Og jeg skal være enig i at han reagerte sterkt ved å bli så sint. MEN; Det høres ut som at du ikke vil ta opp dette, du vil bare at han skal si unnskyld for at han reagerte som han gjorde. Hvis det er slik mønsteret deres er, blir det jo ganske håpløst. Det er ikke alle som har behov for å snakke om ting hele tiden. Mange (både kvinner og menn) finner det fullstendig utmattende med en partner som må "ta opp ting" hele tiden. Meg selv inkkludert. Min eks var slik, han kunne komme med ett eller annet der han mente at jeg hadde handlet galt - jeg sa unnskyld og mente meg ferdig med saken. Men nei, da skulle han fortsette å snakke om det? Hvorfor? jeg har sagt unnskyld. Det betyr at jeg skal prøve å reagere annerledes hvis vi havner i tilsvarende situasjon. For meg er da diskusjonen over. Vi trenger ikke dvele lenger ved det! Endte med at jeg dumpet han. Anonym poster: bace94078e34b2b782dfbd410675c7d8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #7 Skrevet 13. november 2012 Mitt svar blir som følger: Ut i fra det du skriver, virker det helt tydelig at han ikke kan ta opp ting med deg, heller. Du kan ikke forandre ham, men du kan forandre deg selv. Prøver du å forstå ham og hans reaksjonsmønster? Greit at man må kunne ta opp ting, men er det opp til deg å bestemme måten og tidspunktet? Synes ikke du det virker litt belærende og overlegent å lese til noen fra en bok midt under en diskusjon? Når han ikke likte filmen, tok du det personlig? Brydde du deg om hans reaksjon og hans følelser, eller tenkte du mest på hvor kjip hans reaksjon var for deg? Anonym poster: e1d6c305f7c4d34a07fa76f4c5e4fb64
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #8 Skrevet 13. november 2012 Dump han! Han blir ikke bedre. Anonym poster: 1539187eb02434036c3ac2214411ef71 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #9 Skrevet 13. november 2012 Du kan ikke forandre ham, og han høres ikke ut som han er på ett sted hvor han syntes dette er noe han vil jobbe med. Det kan ha ett veldig negativt utfall for deg og din selvtillit å måtte ta skylden for alt, og det er ikke sunt for forholdet deres heller som du sier. Husk å ta vare på deg selv, og at det er an som har ett problem, ikke du som gjør alt feil osv. Så får du håpe at han ser konsekvensene av måten han er på og ønsker å jobbe med det en dag. Anonym poster: ab6f60128f3f8215a3aca2b7bf631976
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #10 Skrevet 13. november 2012 Min mening etter å se tilbake på et langt forhold hvor vi kranglet mye og ganske stygt, er at det faktisk sjelden er nødvendig å reagere veldig sterkt på ting. Jeg opplevde mange ganger eksen som ubetenksom eller litt hensynsløs - noe kanskje din kjæreste opplever deg som når du inviterer ham på en slik film. Og da føler en jo at en har et grunnlag for å reagere - men mitt problem (og din kjærestes?) var at reaksjonen ofte var veldig overdrevet og gjorde det vanskelig å diskutere saklig der og da, både for ham og meg. Jeg ble fort sint og lei meg, dette trigget attpåtil ham til å bli sint eller oppgitt osv... så var krangelen i gang. Det er fint å kunne ta opp reaksjonen eller krangelen etterpå når det har roet seg, men det er vel enda bedre å kunne unngå et høyt konfliktnivå med en gang det er noe... Her har kjæresten din noe å tjene. Samtidig - reagerer han så brått med en gang, eller skjer det fordi du i første omgang ikke tar i mot mer saklig og rolig kritikk? Jeg må vel også si meg litt enig med de som sier det ikke er nødvendig eller bra å skulle ta opp og prate om absolutt alt mulig. Noen lager problemer av alt, og det fører ofte til at den ene parten aldri føler seg bra nok. Men jeg synes det er viktig å prøve å finne ut av hvorfor en krangler, hvorfor det blir drama og usakligheter ut av bagateller og hvorfor det eventuelt ikke går an å ta opp viktige ting. Anonym poster: 842536e5d15d8f69dff73f0bcdded206
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå