Gå til innhold

Kilo og fettprosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jojo-slanker, som har liggi mellom 90-102 kg i litt over ett år nå.. Dvs, har gått opp og ned mellom disse kiloene, men for ett par uker siden så veide jeg plutselig 88,3 kg! Jeg ble jo sinnsykt glad, og tenkte at NÅ skulle jeg endelig begynne på den etterlengtede slankingen! Men vimsete som jeg er, klarte ikke helt det..

Men så gikk jeg opp til 92 kg, men følte meg ikke feitere med tanke på klær og sånn. Også gikk jeg ned til 89,3 igjen, men nå føler jeg meg feitere enn jeg gjorde når jeg var på 92 kg. Makes sense?

Det jeg lurer på er selvom tallet på vekta synker, kan fettprosenten øke?

Jeg er overvektig, 170 cm og 21 år, om det har noe å si..

Kraftig beinbygning ligger til familien, så ja jeg er kraftig. Jeg har også en liten kulemage, som ser ut som at jeg er gravid..Er det noen tips til hva jeg kan starte med?

Jeg vil gå ned i vekt, stramme opp kroppen og få litt muskler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Spis mindre, spis mat som ikke får blodsukkeret ditt til å eksplodere. Tren kardio.

Skrevet

Tren styrketrening med lette manualer et par ganger i uka. Fokuser feks på sete, bein, armer, mage og rygg

Gå lange turer flere ganger i uka, og begynn helst med jogging/ løping etterhvert. Det er tipptopp når en vil ned i fettprosent :)

Planlegg litt hva du skal spise så blir det lettere å forhindre jojo-slankinga. Jeg regner med at det kommer av perioder med slanking og perioder med kosemat ? Prøv heller å spise jevnt fra uke til uke!

Sist men ikke minst: Sett av litt "ekstra" kalorier til uforutsette ting som kake på jobben, bursdager, mors fete søndagsmiddag, venniner som dukker opp med godteri osv!

Anonym poster: 91c6726bb7f2eadfaa0db7e786d112f5

Skrevet

Når det gjelder vekt utgjør forskjell i beinbygningen mellom spe/smale kropper og brede/kraftige kropper svært lite.

Det som utgjør stor forskjell er hvor mye som er rundt beinbygningen.

Trening er alltid bra for kroppen, men du skal trene rimelig mye før det har en reell påvirkning på kroppen. Rent fysiologisk.

Du skriver at du er en jojo-slanker. Jeg går derfor ut i fra at problemet ditt er at du ikke klarer å holde deg til en diett over tid. Du sprekker gjerne, ser litt vektoppgang og gir (midlertidig) opp. Så er det på an igjen senere "når ånden kommer over deg".

Den aller vanligste grunnen til at en diett ikke virker er at man ikke klarer å følge den over tid. Og noen vanlige grunner til det er at man er konstant sulten, spiser ensformig eller ikke klarer å få sosial aksept til å følge dietten.

Det typiske argumentet for utenforstående når det gjelder siste punkt er typisk: "Kom igjen, det er jo bare et kakestykke. Du kan vel spise det i bestemors 80års dag?" eller "Bli med ut da! Blir bare en eller to øl!".

Dessverre er det sånn at dersom du vil lykkes, så må du overvinne disse "demonene". Både sult, sosial aksept og unngå ensformigheten.

Jeg mener ikke at jeg sitter på den universelle løsningen, men for mange hjelper det å få på plass et kosthold som fungerer over tid, se kortsiktige resultater og bli motivert til å fortsette. Det er i denne fasen man bør begynne å trene.

Setter man i gang med hard trening samtidig som diett vil man ha lett for å mislykkes. Trening fører til økt energibehov, noe kroppen kompenserer med økt sult. Ikke alle har det sånn, men det er slik kroppen er laget.

Veldig mange i dag spiser dessuten et kosthold som tukler med sultfølelsen. De spiser et kosthold nesten ribbet for fett og får altfor mye av energien fra kilder som gir kortvarig energi.

Selv tror jeg at mange undervurderer betydningen av sammensetningen av kostholdet. Spesielt når det gjelder forholdet mellom fett og karbohydrater. Over lang tid er det energiunderskuddet som avgjør om man går ned i vekt. Man må derfor finne en måte å holde seg til dette energiunderskuddet over tid.

Så hva det hvordan man gjør det da?

Skrevet

Jeg har også vært som deg, og er det vel delvis fortsatt selv om jeg har gått ned noe i vekt. Jeg lå mellom 89 og 97 i et par år, men brukte de samme klærne. Bortsett fra at jeg selvfølgelig føler forskjell på 89 og 97 så er det faktisk ikke enormt i forhold til klær. Nå veier jeg ca. 80 og bruker fortsatt noen av de samme klærne som når jeg veide 97, men nå sitter de selvfølgelig mye løsere og folk legger merke til at jeg er litt mindre.

Følelsen kommer nok av litt andre ting, som f.eks. hva du har spist. Har jeg spist bra sunn mat og trent føles kroppen mye bedre enn når jeg har spist dårlig mat. Da har det liten betydning om vekten er 97 eller 79. Virkelig! Jeg føler meg ikke SÅ annerledes nå enn når jeg veide 97. Spesielt siden jeg har hatt en periode med litt dårlig mat.

Det har altså lite med fettprosent å gjøre. Den må du nok jobbe litt med.

Anbefaler vektklubb.no dersom du trenger en hyggelig gjeng å støtte deg på i vektnedgangen. Anbefaler også et oppnåelig treningsmål!

Kroppen føles uten tvil bedre når den er lettere og sprekere!

Anonym poster: 9aa918bce48c8aa5f9a2a96e5a1636a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...