Gå til innhold

Hvordan få kattunge til å male?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hvordan får man en katt til å male? Er det veldig individuelt for hver katt? Fordi at min kattunge maler svært lite, som hun kan ligge å bli kost og kose med meg uten at hun lager noen lyder, men hun liker det svært godt, men når vi ligger i sengen og før vi skal sove så begynner hun å male helt plutselig, eller når jeg klør henne om morgenen så begynner hun å male. Fant henne også liggende i kleskurven for seg selv malende.

Så må de kose seg for å male? Er terskelen for å begynne å male varierende og er det noen -svært- generelle -og overfladiske- tips for å få dem til å male?

Liker bare lyden så inderlig godt :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er ikke kun ved kosing at de maler, men også ved smerte/stress.

Du får nesten bare utforske litt og se hva som gjør at din katt maler. Det er jo individuelt hva de maler for og hvor ofte, så du må vel bare utforske litt ;)

Mine katter maler om jeg klapper dem/koser med dem.

• Liker 1
Skrevet

Det er nok veldig individuelt. Hvor gammel er kattungen din?

Jeg har en super-maler her. Han høres lenge før man ser ham. Maler når jeg tar på halsbånd, maler når jeg bytter vann i vannskåla - han er aldri stille. Bortsett fra når han sover.

Den andre pusen her maler skjeldnere. Og langt fra så høylydt.

Skrevet

Veterinæren Neils C. Pederson, som skrev «Feline Husbandry», mener at maling settes i gang i sentralnervesystemet og at det er en frivillig lyd. Han mener med andre ord at katter bare maler når de selv vil.

Malelydene frembringes av stemmebåndene i kattens strupehode. Lydene oppstår både når den trekker pusten og når den slipper den igjen. Dette kan katten gjøre med lukket munn, og den kan male i flere timer om gangen hvis den skulle ha lyst til det.

Alle kattedyr maler, men blant de store kattedyrene som løver og tigre er det for det meste ungene som driver med det. Da tjener malelydene til å forsterke kontakten mellom moren og ungene slik at hun alltid vet hvor ungene befinner seg, og om de har det bra.

For ungene maler nemlig utelukkende når de er mette, og livet smiler til dem. Blant de tamme huskattene på våre kanter maler som kjent også de voksne individene meget aktivt, og her fungerer malingen som et sosialt signal som oppfordrer til vennlighet.

Anonym poster: 5799edab29cf0b6ed5e0be0273ba02cc

Skrevet

Det er ikke kun ved kosing at de maler, men også ved smerte/stress.

Du får nesten bare utforske litt og se hva som gjør at din katt maler. Det er jo individuelt hva de maler for og hvor ofte, så du må vel bare utforske litt ;)

Mine katter maler om jeg klapper dem/koser med dem.

Ja får vel utforske, men vet dessverre ikke hva som trigger malinga. Plutselig bare skjer det når jeg koser henne som jeg pleier å gjøre, katten til søsteren min maler mye lettere har jeg merket. Men er ikke pga. smerte, har alltid skjedd når hun er i "kose humør" ;) Hehe du er heldig som får dem til å male så enkelt :P

Det er nok veldig individuelt. Hvor gammel er kattungen din?

Jeg har en super-maler her. Han høres lenge før man ser ham. Maler når jeg tar på halsbånd, maler når jeg bytter vann i vannskåla - han er aldri stille. Bortsett fra når han sover.

Den andre pusen her maler skjeldnere. Og langt fra så høylydt.

Den er mellom 2-3 mnd, kanskje litt over 3måneder, så den er ganske ung ja, har kanskje noe med det å gjøre.

Hehe høres morsomt ut med en super-maler ;)

Veterinæren Neils C. Pederson, som skrev «Feline Husbandry», mener at maling settes i gang i sentralnervesystemet og at det er en frivillig lyd. Han mener med andre ord at katter bare maler når de selv vil.

Malelydene frembringes av stemmebåndene i kattens strupehode. Lydene oppstår både når den trekker pusten og når den slipper den igjen. Dette kan katten gjøre med lukket munn, og den kan male i flere timer om gangen hvis den skulle ha lyst til det.

Alle kattedyr maler, men blant de store kattedyrene som løver og tigre er det for det meste ungene som driver med det. Da tjener malelydene til å forsterke kontakten mellom moren og ungene slik at hun alltid vet hvor ungene befinner seg, og om de har det bra.

For ungene maler nemlig utelukkende når de er mette, og livet smiler til dem. Blant de tamme huskattene på våre kanter maler som kjent også de voksne individene meget aktivt, og her fungerer malingen som et sosialt signal som oppfordrer til vennlighet.

Anonym poster: 5799edab29cf0b6ed5e0be0273ba02cc

Vel fikk iallefall på noe annet jeg lurer på; hvordan katter klarer å male. Så voksne katter maler mer enn unge katter?

Skrevet (endret)

Min super-maler begynte tidlig. Men jeg har også hatt kattunger her, og de er vanligvis ikke så veldig aktive malere mens de er liten. Så kanskje kattungen din maler mer når han/hun blir eldre?

Super-maleren vår høres godt. Veldig godt. Min mann sier at det høres ut som en meget velsmurt Ferrari-motor.

Endret av Dolce
Skrevet

Hei hvordan får man en katt til å male? Er det veldig individuelt for hver katt? Fordi at min kattunge maler svært lite, som hun kan ligge å bli kost og kose med meg uten at hun lager noen lyder, men hun liker det svært godt, men når vi ligger i sengen og før vi skal sove så begynner hun å male helt plutselig, eller når jeg klør henne om morgenen så begynner hun å male. Fant henne også liggende i kleskurven for seg selv malende.

Så må de kose seg for å male? Er terskelen for å begynne å male varierende og er det noen -svært- generelle -og overfladiske- tips for å få dem til å male?

Liker bare lyden så inderlig godt :)

åååhhhh, må du slutte. Jeg dør her, har så lyst på en katt, og posten din fikk meg til å ville ha en katt enda mer. Jeg savner å høre pusen min male, nydelige pusen min som er borte :(

Anonym poster: bec8c9d8fe6268e78dc44402ecdd0928

Skrevet

Gi den en kost og se hva som skjer.

Neida. :)

Anonym poster: 7671d861ce4a6dd960e315918e55e6a9

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Etter min erfaring så maler ikke kattunger noe særlig, de durer litt innimellom og så når de blir litt eldre så starter malemotoren ordentlig.

Skrevet

Jeg savner å høre pusen min male, nydelige pusen min som er borte :(

:hug::(

Skrevet

:hug::(

Takk :hug:

Han var så god, han brukte å gi meg kos når jeg gråt og var lei meg. Har mange gode minner med ham. De søte små pusene setter spor i hjertet.. :hjerte:

Skrevet

Min super-maler begynte tidlig. Men jeg har også hatt kattunger her, og de er vanligvis ikke så veldig aktive malere mens de er liten. Så kanskje kattungen din maler mer når han/hun blir eldre?

Super-maleren vår høres godt. Veldig godt. Min mann sier at det høres ut som en meget velsmurt Ferrari-motor.

Hehe faktisk så har min kattunge begynt å male skikkelig nå! Igår så begynte hun, nå maler hun når jeg kommer hjem eller klapper helle eller leker med henne :P Og maler ganske høyt også ^^ Så det var ganske morsomt og koselig, og tilfeldig at hun begynte å male hele tia dagen etter at jeg lagde denne tråden.

åååhhhh, må du slutte. Jeg dør her, har så lyst på en katt, og posten din fikk meg til å ville ha en katt enda mer. Jeg savner å høre pusen min male, nydelige pusen min som er borte :(

:( Det var synd å høre :(

Skrevet

Etter min erfaring så maler ikke kattunger noe særlig, de durer litt innimellom og så når de blir litt eldre så starter malemotoren ordentlig.

Min malte mye mer og høyere som kattunge enn hun gjør nå som hun er over året... Som liten malte hun når hun lekte, når hun spiste, når jeg koste henne, når hun slappet av osv.. nå er det mest når hun er avslappet og får kos, og ikke like tydlig som før:)

Skrevet

Var nettopp og besøkte to små rakkere på 15 uker, og de hørtes ut som noen sagbruk hver gang de ble kost på. Eller hvis de ville ha mat eller var i ferd med å få mat. Men det der med maling varierer veldig. Vi har hatt katter som ikke har malt i det hele tatt, og vi har hatt katter som begynte da de bare var noen dager gamle. Gamlekaren her maler når han oppriktig koser seg og han maler tre ganger så høyt når det er våtfôr på vei i skåla.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...