Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg skal henvise til kilder hvordan skriver jeg det inni teksten da. Vet hvordan det skal stå sist på referanselista, men ikke midt i en tekst... Forklar gjerne forskjellen på internettsider og bøker og artikler.

Anonym poster: 0cbbb1e2fc8b5caf49f9af374202e17b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvilken mal du blir bedt om å bruke. Der jeg studerer bruker vi APA-malen.

APA-mal.pdf

• Liker 1
Skrevet

Du setter det inn som et nummer tidlig i avsnittet. Når du har en ny kilde skriver du et nytt nummeret. Det kan enten stå slik: (1) eller opphøyd. Til slutt i dokumentet skriver du en liste over referansene.

Skrevet

Sist i referanselisten, skal man skrive sidetall man har hentet det fra? Både hvis det er en artikkel og i ei bok?

Skrevet

Det kommer an på hvilken mal du blir bedt om å bruke. Der jeg studerer bruker vi APA-malen.

Bruker denne forresten.

Skrevet

Sist i referanselisten, skal man skrive sidetall man har hentet det fra? Både hvis det er en artikkel og i ei bok?

Bare hvis det er et direkte sitat.

Skrevet

Det står at når jeg bruker en nettside som kilde, skal årstallet være med etter navnet i teksten.... men hva er årstallet på en nettside? Hva om det ikke står årstall? Skal jeg bare skrive i år da?

Skrevet (endret)

Vi har fått beskjed om å skrive (www.kvinneguiden.no) i teksten, mens i referanselisten skriver vi

Kvinneguiden

http://forum.kvinneg...6#entry11804945 (hentet 13.11.12)

Dette er på BI - husker ikke hva reglene vi bruker heter for noe.

Edit: dette var altså svar til AB#9.

Endret av Mynona
Skrevet

Det står at når jeg bruker en nettside som kilde, skal årstallet være med etter navnet i teksten.... men hva er årstallet på en nettside? Hva om det ikke står årstall? Skal jeg bare skrive i år da?

På nettsider skal man ha når man hentet informasjon fra nettsiden. Så hentet du idag blir det noe ala "hentet 13.11.2012"

Skrevet

På nettsider skal man ha når man hentet informasjon fra nettsiden. Så hentet du idag blir det noe ala "hentet 13.11.2012"

Ja det har jeg på slutten i referanse listen, men i selve teksten. F.eks. som dette:

De tjener 100.000 kr. (NAV).

Skal det være (NAV, 2012) da eller?

Jeg vet jo ikke når NAV sine nettsider er lagd, osv.

Skrevet

Ja det har jeg på slutten i referanse listen, men i selve teksten. F.eks. som dette:

De tjener 100.000 kr. (NAV).

Skal det være (NAV, 2012) da eller?

Jeg vet jo ikke når NAV sine nettsider er lagd, osv.

Det vil jo fortsatt her være når informasjonen er hentet. Er jo uvesentlig når nettsiden er laget. Det vesentlig er jo hvilken informasjon som lå der på tidspunktet informasjonen ble hentet.

Skrevet (endret)

Som de andre sier er det forskjellige måter å gjøre dette på. Hvis du ikke har fått beskjed om en bestemt mal å følge så velger du bare en og følger den konsekvent.

I oppgaven jeg skriver nå bruker jeg en stil der jeg skriver (Forfatter(e), 2010) i teksten når jeg referer til den. Er det et direkte sitat fra en bok skriver jeg (Forfatter(e), 2010. p. 139) feks. Er det flere enn 2 (3?) forfattere pleier man å skrive navnet på den første og så "et.al.", slik: (Hansen et.al., 2010).

Det er også ganske vanlig med tall i firkantparanteser og så referansene sortert etter tall bakerst, men da må du holde tunga rett i munnen eller bruke et referanseverktøy. Fungerer nok best på kortere artikler enn på lange oppgaver :)

Nettsider skriver jeg ikke årstall på i teksten, men i referanselisten skriver jeg datoen de er besøkt. Er faktisk litt usikker på det punktet selv så følger med ^^

Endret av SoftKitty
Skrevet

Kan jeg komme med et referansespm også? Er livredd for å bli tatt for fusk pga feilreferering, så nå har jeg referanser overalt!

Skal jeg referere med sidetall til alt jeg har hentet fra boken? Altså teorier, modeller osv når det ikke er avskrift? Hva med når det er en "lett oversettelse" når boken er på engelsk og jeg skriver på norsk?

Og hvis jeg ikke skal henvise til sidetall (dette løpende i teksten altså), hvor ofte skal jeg henvise til pensumboken? 90% av det jeg skriver er jo hentet fra pensumboken. Akkurat nå har jeg referanse etter hvert avsnitt med sidetall for hvor jeg har hentet teorier/modeller osv fra. Og det blir jo drøyt mye :ler:

Skrevet (endret)

Jeg tror bare du trenger sidetall når det er et direkte sitat, altså med sitattegn/anførselstegn rundt. Er iallfall det jeg har lært.

Henter du mye info fra samme bok kan du variere måten du referer på.. du kan feks begynne et avsnitt med "Hansen et. al. (2010) forklarer mye rundt X og Y, og påstår at blablabla. Dette blabalbalbal osv osv"

Edit: En greit måte å "jukse" til seg flere referanser på er jo å sjekke pensumsboken referanser, søke opp dem, og så referere direkte til dem istedet...heh.

Endret av SoftKitty
Skrevet

Kan jeg komme med et referansespm også? Er livredd for å bli tatt for fusk pga feilreferering, så nå har jeg referanser overalt!

Skal jeg referere med sidetall til alt jeg har hentet fra boken? Altså teorier, modeller osv når det ikke er avskrift? Hva med når det er en "lett oversettelse" når boken er på engelsk og jeg skriver på norsk?

Og hvis jeg ikke skal henvise til sidetall (dette løpende i teksten altså), hvor ofte skal jeg henvise til pensumboken? 90% av det jeg skriver er jo hentet fra pensumboken. Akkurat nå har jeg referanse etter hvert avsnitt med sidetall for hvor jeg har hentet teorier/modeller osv fra. Og det blir jo drøyt mye :ler:

Jeg ville brukt sidetall der du henter direkte sitater og modeller som er avbildet. Annen informasjon ville jeg ikke benyttet sidetall på.

Skrevet

Jeg synes det er skummelt å ikke henvise til sidetall :ler: Tenk om jeg har skrevet noe som er litt for likt det som står i boken uten å henvise til sidetall :fnise:

Angst for sånne feil. Skal jeg føst stryke, så skal det ikke være på en oppgave jeg har jobba ræva av meg på ;)

Gjest Badabing
Skrevet

Vi skrev egen for digitale kilder nederst, og da skrev vi de slik:

*Urix (2009). Ny metode for å hjelpe krigsrammede [online]. URL: http://www1.urix. no (04.05.10).

(Etter Harvard -fiktiv kilde) Tittelen er forøvrig i kursiv, men fikk ikke til det fra mobil.

Årstall etter Urix er når det ble laget, og siste dato er når det ble brukt i oppgaven, slik at de kan sjekke om det eventuelt er gjort endringer siden man brukte teksten/informasjon.

Vet ikke om det er aktuelt at jeg legger ut fra Harvard når dere bruker Chicago og APA, men det kan jo hende andre lurer. :)

Skrevet

Jeg tror bare du trenger sidetall når det er et direkte sitat, altså med sitattegn/anførselstegn rundt. Er iallfall det jeg har lært.

Mens jeg har lært på tre ulike universiteter at sidetall skal brukes mye oftere enn man tror. Selv om man gjenskriver en teori med egne ord og oversetter den til engelsk, hvis all informasjonen er hentet fra noen konkrete sider skal man henvise til sideantall. Hvis man gjenformulerer en idé fra hele boken skal man selvsagt ikke det, men kan man gå på side 180-82 og finne teorien du skriver om, skal du henvise til nettopp disse sidene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...