AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #1 Skrevet 12. november 2012 Kom med forslag! Er i tenkemodus nå for å finne ut hva jeg skal utdanne meg til. Det er viktig for meg å finne et yrke jeg kan trives å jobbe i, men det er også viktig for meg at jeg utdanner meg til noe hvor jeg har mulighet til å tjene gode penger. Hvertfall nok til at jeg kan kjøpe/bygge hus uten å være avhengig av noen andre. Vet ikke helt hvor mye man må ha i årslønn og egenkapital for å få det til, men vet hvertfall at en frisør her jeg bor sannsynligvis aldri hadde klart å betjene et huslån på egenhånd med den lønna de får. Jeg ønsker heller ikke å ta en utdanning som går over 10 år. Er ikke noe skolemenneske, så jo kortere utdannelse, jo bedre. Jeg vet jo at jo lenger utdanning man tar, jo bedre tjener man som regel, men det finnes unntak. Jeg bor på sørlandet om det har noe å si. Anonym poster: f467b46bc01b39d18b212785267dccf3
Gjest hva som helst Skrevet 12. november 2012 #2 Skrevet 12. november 2012 Du har jo de klassiske, advokat, lege, siviløkonom. Ellers så kan du jo også tenke på flygeleder, aktuar og lignende.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #3 Skrevet 12. november 2012 revisor, 3-årig Anonym poster: 31305d0e2652476cc14d32b7d6caf1c3
belle_ Skrevet 12. november 2012 #4 Skrevet 12. november 2012 Det som også er litt viktig er jo hvor flink du er i forskjellige fag og hvor høyt snitt du har og hva du faktisk er god på og interesserer deg for. Litt lettere å komme med forslag da.
Gjest Gagaen Skrevet 12. november 2012 #5 Skrevet 12. november 2012 Du skal ha både i pose og sekk ? Innse det ; god inntekt krever nesten uten unntak lang utdannelse .
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #6 Skrevet 12. november 2012 Ingeniør. Anonym poster: 630112e1a43753031d63adda81d6f955
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #8 Skrevet 13. november 2012 Tenkte også på sånne typiske "manne-yrkesfag". Tror man kan tjene ganske godt som rørlegger/snekker/elektriker og liknende. Hvertfall med tanke på at det kun er videregående du må ta. Siden du nevnte at du ikke liker skole liksom.. Anonym poster: dd09caa74a55c9e3a34ed4dd4fabd8e2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #9 Skrevet 13. november 2012 trafikklærer Anonym poster: 90713210e7160e747e00b470169f080e 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #10 Skrevet 13. november 2012 trafikklærer Anonym poster: 90713210e7160e747e00b470169f080e Jøsses, det hadde jeg ikke trodd. Liker jo å kjøre bil så det kunne ha vært en mulighet. Om du ikke var ironisk, vet du ca hva lønnen de sin ligger på? Anonym poster: f467b46bc01b39d18b212785267dccf3
Lista Skrevet 13. november 2012 #11 Skrevet 13. november 2012 revisor, 3-årig Anonym poster: 31305d0e2652476cc14d32b7d6caf1c3 Bør ha master hvis målet er å tjene gode penger. 1
Rubies_ Skrevet 14. november 2012 #12 Skrevet 14. november 2012 Bør ha master hvis målet er å tjene gode penger. Enig med denne. Om man blir statsautorisert revisor har man mye større sjanse for å få stillinger med god lønn. Og da er det vel et krav om en master?
Gjest Sakone Skrevet 14. november 2012 #13 Skrevet 14. november 2012 Enig med denne. Om man blir statsautorisert revisor har man mye større sjanse for å få stillinger med god lønn. Og da er det vel et krav om en master? Ja man må ha master for å bli statsautorisert revisor. Jeg går det selv disse dager ^^
Rubies_ Skrevet 14. november 2012 #14 Skrevet 14. november 2012 Ja man må ha master for å bli statsautorisert revisor. Jeg går det selv disse dager ^^ Spennende! Trives du med det?
Gjest Sakone Skrevet 14. november 2012 #15 Skrevet 14. november 2012 Spennende! Trives du med det? Jeg trives veldig godt med det! Jeg er veldig glad i juss, skatt og regnskap, så er midt i blinken for meg. Samtidig er revisjon veldig spennende yrke hvor man kan lære og utvikle seg mye. Studiet er veldig arbeidskrevende da, men det er vel å forvente av en mastergrad
Rubies_ Skrevet 14. november 2012 #16 Skrevet 14. november 2012 Jeg trives veldig godt med det! Jeg er veldig glad i juss, skatt og regnskap, så er midt i blinken for meg. Samtidig er revisjon veldig spennende yrke hvor man kan lære og utvikle seg mye. Studiet er veldig arbeidskrevende da, men det er vel å forvente av en mastergrad Høres veldig bra ut. Revisjon er ikke et så anerkjente studium som jeg mener det bør være. Det faller liksom litt bort bak alle de andre studiene, føler jeg. Særlig blant "statusyrkene" og statusutdanningene", (snakker jeg om så studerer noe "status"-relatert selv :fnise ) Men jeg tror mange studenter ikke en gang vurderer utdanningen. Og det er jo litt trist. Revisorer gjør jo en veldig viktig jobb i samfunnet, egentlig.
Gjest Sakone Skrevet 14. november 2012 #17 Skrevet 14. november 2012 Høres veldig bra ut. Revisjon er ikke et så anerkjente studium som jeg mener det bør være. Det faller liksom litt bort bak alle de andre studiene, føler jeg. Særlig blant "statusyrkene" og statusutdanningene", (snakker jeg om så studerer noe "status"-relatert selv :fnise ) Men jeg tror mange studenter ikke en gang vurderer utdanningen. Og det er jo litt trist. Revisorer gjør jo en veldig viktig jobb i samfunnet, egentlig. Ja det ligger nok en del fordommer fra tidligere av at revisjon er tørt og kjedelig, og man ser for seg en gammel mann i grå dress som lukter gamle bøker og driver med bilagskontroll. Men revisjon er en bransje som har gjennomgått store forandringer. Idag er revisjon et veldig "sosialt" yrke. Det er veldig mye teamjobbing, man er veldig mye ute hos kunder, og får kontakt med alle ledd fra toppsjef til arbeideren på gulvet. Og arbeidsoppgavene man har innen revisjonsbransjen er veldig varierte! Pluss at du som revisor sitter på en drømmekompetanse for enhver bedrift der ute, så er veldig god stepping stone også. Men siste årene har det blitt veldig populært å havne innen for de store revisjonshusene. Det er i hovedsak sivøk-studenter som blir ansatt, for deretter ta et år med MRR og bli statsautorisert. Dette gjenspeiles nå i at det vurderes å kutte ut mastergraden i regnskap og revisjon, og innlemme dette som en del av sivøk studiet. Uansett, så er det garantert et yrke alle bør vurdere om de har et snev av interesse innen for business og økonomi.
Myntkast Skrevet 14. november 2012 #18 Skrevet 14. november 2012 Hvis du vurderer revisjon, er det verdt å nevne at etter de nye forskriftene som kom i fjor ble det plutselig en opphoping av revisorer og flere firmaer så seg nødt til å si opp revisorer. Dette pga. at småbedrifter med en omsetning under en viss sum, ikke er pliktig til å ha en revisor til å gå over. Hvordan arbeidsmarkedet blir om noen år, er dog vanskelig å si, men dette har vel antakeligvis en viss innvirkning da det tidligere var mange småbedrifter som var avhengig av denne arbeidskraften i motsetning til nå. 1
Lista Skrevet 14. november 2012 #19 Skrevet 14. november 2012 (endret) Myntkast: Det stemmer til en viss grad. Jeg var ferdig revisor nå i mai (bachelor), og flere av mine klassekamerater har hatt vanskeligheter med å få jobb som revisor pga. de nye reglene. Men man ser for seg at revisjonsselskapene i tiden framover vil begi seg ut på nye områder (rådgivning etc.), og dermed vil det være jobb til de fleste Ja man må ha master for å bli statsautorisert revisor. Jeg går det selv disse dager ^^ Selv fattet jeg mer interesse for skatteretten og jussdelen, og begir meg ut på rettsvitenskap istedet. Går du på BI, Sakone? Endret 14. november 2012 av Lista
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #20 Skrevet 14. november 2012 Bør ha master hvis målet er å tjene gode penger. Har master selv, er statsaut., og tjener selvsagt bedre enn kollegaer med bachelor (reg.revisorer). Men nå var ikke spm til TS hvor man tjener mest, men bra ift grei levestandard og kortest mulig utdannelse, og en revisor-bahcelor tjener bra ift. utdannelsen sin. Anonym poster: 31305d0e2652476cc14d32b7d6caf1c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå