Gå til innhold

Motivasjon for å gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen supre tips?

Jeg prøver og prøver, men gir opp hver gang, svak som jeg er. Jeg vet i teorien hva som skal til. Sunn mat, faste måltider, trening - selvfølgelig. Kalorier inn, kalorier ut. Jeg kan formelen. Jeg vet hva som er sunt og spise, og at mye sunn mat smaker godt.

Allikevel får jeg det ikke til fordi motivasjonen alltid svikter. Jeg klarer ikke å sette fingeren på hvorfor jeg alltid gir opp, men det er bare så lett å gi opp.

Jeg har innsett at jeg er nødt for å prøve noe jeg aldri har prøvd før. Ideelt sett skulle jeg hatt en personlig trener som pisket meg daglig, og satt opp en kostholdsplan, men det har jeg ikke råd til.

Hva tenker dere kan være motiverende?

- starte egen blogg?

- melde seg inn i en eller annen klubb?

- noe annet?

Jeg er så vanvittig lei av min mangel på viljestyrke.

Anonym poster: ed6b7c8d8843622a1792667ecd3eeb72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må finne din egen indre motivasjon! Gjør det for deg selv og fordi du vil.

Det varer mye lenger enn alle ytre påvirkninger.

Det jeg har brukt som motivasjon er at

1. jeg vil føle meg bedre og dermed få bedre selvtillit ved å trene.

2. jeg vil få mer energi så ting i hverdagen vil gå lettere, og at jeg generelt har mer energi til å gjøre ting jeg har lyst til å gjøre.

Skrevet

Hvorfor vil du ned i vekt? Er det fordi du er misfornøyd med utseendet ditt? Er det fordi du er usunt overvektig og det er pga helsen? Er det fordi du vil komme inn i noen klær?

Jeg tror det handler en del om å definere hvorfor det er så viktig for deg å gå ned.

Kjenner godt til det du snakker om, og opplever det tidvis sånn selv også.

Men for min del så er jeg så misfornøyd med hvordan kroppen min ser ut og har et intenst ønske om å bli mindre sånn at jeg ikke er så mifornøyd med meg selv - og da bruker jeg det aktivt i arbeidet med meg selv. Ser på bilder av meg selv, ser meg i speilet, prøver klær etc. Og når jeg da tenker på at det ER den løpeturen som MÅ til om jeg skal nå målet, så er det iallefall bittelitt lettere.

Vil foresten anbefale deg å registrere deg på vektklubben.no. Det er gratis, men poenget er at du kan legge inn det du spiser.

Selv om du har kunnskap om hva som er sunt og alt sånt, så har jeg stor tro på og erfaring med at det å se svart på hvitt hvor mye kcal man får i seg gjør det MYE lettere å droppe den sjokoladen, eller det blir lettere å etterstrebe å finne mat som er mettende men med få kalorier.

Terskelen for min del er myemyemye lavere for å "bare unne meg litt kjeks eller en brus eller....:" hvis jeg ikke ser det svart på hvitt at da blir det 400kcal pluss da.

Anonym poster: 8bfcbd3f698afea949247a15c13c281b

Skrevet

Meg over her; ble ikke helt ferdig. Vil foresten også anbefale deg å prøve å kjenne på følelser. Med det mener jeg; kjenn på de gode følelsene du får av å spise sunt og trene. Gode følelser både fysisk fordi kroppen har godt av det, men også de gode følelsene du får fordi du er fornøyd med deg selv. Fokuser på at det er deilig for deg å ha disse gode følelsene fremfor de følelsene du får når du ligger og råtner på sofaen, spiser dritt og får dårlig samvittighet.

Du må finne ut hvor din lystbetoning er, og hvorfor det er viktig for deg å gå ned.

Anonym poster: 8bfcbd3f698afea949247a15c13c281b

Skrevet (endret)

.

Endret av sebra
Skrevet

1. Du blir penere/kjekkere.

2. Du blir penere/kjekkere.

3. Du blir penere/kjekkere.

4. Du føler deg penere/kjekkere.

5. Du føler deg penere/kjekkere.

6. Du føler deg penere/kjekkere.

7. Du får en bedre holdning.

8. Du får en bedre holdning.

9. Du får en bedre holdning.

10. Du blir stolt av deg selv.

Skrevet

1. Du blir penere/kjekkere.

2. Du blir penere/kjekkere.

3. Du blir penere/kjekkere.

4. Du føler deg penere/kjekkere.

5. Du føler deg penere/kjekkere.

6. Du føler deg penere/kjekkere.

7. Du får en bedre holdning.

8. Du får en bedre holdning.

9. Du får en bedre holdning.

10. Du blir stolt av deg selv.

+bedre helse ;)

• Liker 1
Skrevet

Kjøp et stort speil, og sitt naken og spis forran speilet hver gang du spiser. ^^

• Liker 3
Skrevet

Du kommer aldri til å gå ned i vekt før du er motivert. Du må jobbe med deg selv. Selv om du hadde hatt personlig trener måtte du vært motivert. Alt ligger i hodet. Er du ikke klar så går det ikke.

Skrevet

Indre motivasjon er det man trenger, som noen andre her sa.

Tenk at du får:

-Bedre helse

-Bedre selvtillit

-Mer energi og overskudd

-Mestringsfølelse

-Du føler deg bedre med deg selv

Hvorfor vil du ned i vekt? Still deg selv det spørsmålet og skriv ned en liste du kan ta fram når motivasjonen blir dårligere. Finn treningsmotivasjonsbilder på nettet når du skal på trening. Ikke spør deg selv om du skal på trening. Bestem deg for det! Planlegg dagene så du har det klart hvordan du skal presse inn trening, og hva du skal spise.

Lag bruker på diett.no eller andre tilsvarende nettsider og skriv inn hva du spiser (siden regner ut kaloriene for deg).

Skrevet

Du kommer aldri til å gå ned i vekt før du er motivert. Du må jobbe med deg selv. Selv om du hadde hatt personlig trener måtte du vært motivert. Alt ligger i hodet. Er du ikke klar så går det ikke.

For meg er det stikk motsatt :fnise: Greier først å gå ned i vekt når jeg ikke tenker på det,når jeg ikke anstrenger meg og når jeg ikke teller kalorier. Men jeg har aldri som mål å gå ned feks 5 kg i vekt,så det er kanskje annerledes der.

Sånn her innstiller jeg hjernen min:

Det du gjør i dag,påvirker deg imorgen.

Spiser du pizza og ligger i sengen i dag,er du slapp,sliten og har negativ vekt imorgen.

Spiser du sunt og godt, har du masse energi, tilskudd og gleder deg over livet, vekta kommer naturlig etter det.

Sier ikke det funker for alle,men hvis du ts alltid mister motivasjonen er det kanskje grunn for å endre innstilling?

Syns det høres veldig lurt ut å skrive ned hvorfor du vil ned i vekt,og kanskje henge det på kjøleskapet?

Og hva reagerer du best på? positiv eller negative tanker?

Sånn som sakone sier: se deg selv i speilet mens du spiser, det er på en måte mer negativ. At du har en grunn til å snu det til positiv.

Positiv tanker er mer "oi,jeg har allerede gått ned en kg,jeg greier nok en kg til!"

Noen trenger positiv kritikk,andre negativ. Andre begge!

Det smarteste er å prøve ut forskjellige ting og ikke være "stuck" i noe som ikke fungerer for deg

Skrevet

Kjøp et stort speil, og sitt naken og spis forran speilet hver gang du spiser. ^^

Det var egentlig veldig smart! Men litt slitsomt å kle av seg hver gang man skal spise.. :fnise:

Skrevet

Ville vel ikke anbefalt den teknikken til noen, da den kan føre til spiseforstyrrelser ^^

• Liker 1
Skrevet

Hva er det som gjør at du gir opp? Liker du ikke aktiviteten du gjør? Liker du ikke maten?

Finn en treningsform du gjør fordi det er moro, ikke fordi du skal brenne kalorier.

Lag mat du faktisk liker. Det er helt unødvendig å spise kjip mat når man slanker seg. Jeg driver med vektklassebasert idrett, og går på diett foran mesterskap fordi konkurransevekten min ligger under den vanlige trivselsvekten. Jeg er aldri sulten, og jeg spiser aldri kjipt mat ;)

Anonym poster: 79698b8583202f004863fbb697ee592d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...