AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #1 Skrevet 12. november 2012 Jeg går nå siste året på vgs studiespesialiserende, og har den siste tiden tenkt på å bli lege. Det har, som for mange andre elever, vært vanskelig å vite hva jeg vil, men jeg blir mer og mer sikker på at det er noe jeg ønsker. Det jeg lurer på er: jeg går nå språk-, økonomi- og samfunnslinja, og har dermed ikke realfagskombinasjonen som kreves for å komme inn på medisinstudiet. Dersom jeg tar opp fag hos privatist etter videregående, vil jeg da komme i ordinær kvote? For i så fall har jeg ikke sjans på å komme inn noe sted.. Anonym poster: 45aee243d6b6d0bb8fbdc01ab92c6ee7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #2 Skrevet 12. november 2012 Jeg går nå siste året på vgs studiespesialiserende, og har den siste tiden tenkt på å bli lege. Det har, som for mange andre elever, vært vanskelig å vite hva jeg vil, men jeg blir mer og mer sikker på at det er noe jeg ønsker. Det jeg lurer på er: jeg går nå språk-, økonomi- og samfunnslinja, og har dermed ikke realfagskombinasjonen som kreves for å komme inn på medisinstudiet. Dersom jeg tar opp fag hos privatist etter videregående, vil jeg da komme i ordinær kvote? For i så fall har jeg ikke sjans på å komme inn noe sted.. Anonym poster: 45aee243d6b6d0bb8fbdc01ab92c6ee7 Du blir altså ferdig på vgs i år med språk-økonomi-linja? Siden du må ha realfagskompetanse for å komme inn på medisin, så må du ta opp disse fagene etter videregående. Dette regnes som forbedring av vitnemålet, altså vil du konkurrere i ordinærkvoten. Siden den kvoten er veldig høy, må du regne med masse alderspoeng(+forbedring av karaktekterer) for å komme inn. Anonym poster: c9a3eade34690e04bfb1a9c4d5f6a55c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #3 Skrevet 12. november 2012 Ja, det stemmer. Du får ikke primærvitnemål om du har privatistfag. Anonym poster: 7846caea0103403013e5da7acbc3eeeb
Myntkast Skrevet 12. november 2012 #4 Skrevet 12. november 2012 Har du vurdert å melde deg opp som privatist i vårsemesteret? Jeg vet det er da siste innspurt er med russetid og alt mulig, men hvis du absolutt vet at det er medisin du har lyst til å studere, er det verdt å prioritere slik at du har muligheten til å gjøre det du vil mest. Hvilke matematikkfag har du? Hvis du har tatt S1+S2 er matematikken eventuelt i boks, og da gjenstår fysikk 1 og kjemi 1+2 (dette vet du vel sikkert). Av erfaring er ikke disse emnene superkrevende (med et mulig unntak av kjemi 2), og hvis du går inn for det, hadde det jo vært mulig å oppsøke privat hjelp til disse. Hvis du er god i fellesfagene, behøver du heller ikke bare seksere i disse realfagene.. da realfagspoengene hjelper deg på god vei. 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #5 Skrevet 12. november 2012 Har du vurdert å melde deg opp som privatist i vårsemesteret? Jeg vet det er da siste innspurt er med russetid og alt mulig, men hvis du absolutt vet at det er medisin du har lyst til å studere, er det verdt å prioritere slik at du har muligheten til å gjøre det du vil mest. Hvilke matematikkfag har du? Hvis du har tatt S1+S2 er matematikken eventuelt i boks, og da gjenstår fysikk 1 og kjemi 1+2 (dette vet du vel sikkert). Av erfaring er ikke disse emnene superkrevende (med et mulig unntak av kjemi 2), og hvis du går inn for det, hadde det jo vært mulig å oppsøke privat hjelp til disse. Hvis du er god i fellesfagene, behøver du heller ikke bare seksere i disse realfagene.. da realfagspoengene hjelper deg på god vei. Jeg har femmere og seksere i alle fellesfag, og fag jeg har avsluttet, med unntak av at jeg sannsynligvis vil få fire i gym. Jeg har bare p-matte, dessverre, så det blir nok litt mye med t-matte og R1 i tillegg til fagene du nevnte . Men takk for innspill likevel Anonym poster: 45aee243d6b6d0bb8fbdc01ab92c6ee7
Myntkast Skrevet 12. november 2012 #6 Skrevet 12. november 2012 Med utgangspunkt i det du sier, tør jeg å påstå at du har de egenskapene som skal til for å lykkes med disse tallfagene. Matematikk er mye struktur, og for å oppnå gode karakterer krever det en viss ubevisst strukturering av stoffet i hjernen Jeg vet hvordan det er å jobbe med disse fagene for å oppnå en stor drøm, slik at hvis du velger å gjennomføre dette, enten nå eller senere, bidrar jeg gjerne med hjelp og/eller motivasjon. pm 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #7 Skrevet 12. november 2012 Takk! Det skal jeg huske Anonym poster: 45aee243d6b6d0bb8fbdc01ab92c6ee7 1
MissCoverdale Skrevet 13. november 2012 #8 Skrevet 13. november 2012 Jeg tror du gjør lurt i å snakke med en rådgiver. For hvis jeg husker rett regnes det ikke som forbedring av vitnemålet så lenge du tar nye fag du ikke har tatt før, og så lenge du gjør det innen et år etter at du er ferdig med vgs.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #9 Skrevet 13. november 2012 Jeg tror du gjør lurt i å snakke med en rådgiver. For hvis jeg husker rett regnes det ikke som forbedring av vitnemålet så lenge du tar nye fag du ikke har tatt før, og så lenge du gjør det innen et år etter at du er ferdig med vgs. Jeg fikk motsatt beskjed da jeg gikk på vgs. Jeg valgte å ta et fag som privatist på grunnkurs, fordi det kræsjet med et annet fag jeg hadde. Da ble jeg advart om at jeg ikke ville få primærvitnemål. Jeg startet på VGS før reformskiftet, så det kan hende at det er nye regler nå, men jeg tviler på at de er endret så mye. Anonym poster: 7846caea0103403013e5da7acbc3eeeb
Myntkast Skrevet 13. november 2012 #10 Skrevet 13. november 2012 Jeg tror du gjør lurt i å snakke med en rådgiver. For hvis jeg husker rett regnes det ikke som forbedring av vitnemålet så lenge du tar nye fag du ikke har tatt før, og så lenge du gjør det innen et år etter at du er ferdig med vgs. Dette er feil. Hvis dette hadde vært mulig ville det jo lønne seg å vente med å ta de vanskelige fagene til man var ferdig med vgs, hvilket hadde vært svært urimelig. 1
FruLuna Skrevet 14. november 2012 #11 Skrevet 14. november 2012 Jeg fant dette på http://www.studentum.no/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=1413&subjectid= Primærvitnemål er ditt første vitnemålet for fullført og bestått videregående opplæring. Har du et primærvitnemål når du søker om opptak til universitet eller høgskole rangeres du innenfor det som kalles primærvitnemålkvoten, som er 40 % av studieplassene. Ved opptak innenfor primærvitnemålskvoten, er det bare karakterpoeng og eventuelle fordypningspoeng og realfagspoeng som regnes med. Men, når du konkurrerer om studieplass i den ordinære kvoten, konkurrerer du også på grunnlag av alderspoeng og tilleggspoeng som man kan oppnå etter videregående skole. Det betyr at det normalt er høyere inntakspoengsum i ordinær kvote enn i primærvitnemålskvoten. Nye fag som du tar etter at du har fått primærvitnemålet ditt, kan telle med i poengberegningen i primærvitnemålskvoten. Forutsetningen er at fagene oppfyller spesielle opptakskrav og/eller gir deg ekstra fordypningspoeng eller realfagspoeng. Dokumentasjon på eksamen i nye fag skal ikke føres inn på primærvitnemålet, men legges ved som tilleggsdokumentasjon. På den måten vil vitnemålet ditt fremdeles være et primærvitnemål til og med det året du fyller 21 år. Det sto ingen dato på siden om når dette har blitt skrevet, men jeg ville kontaktet rådgiver og/eller samordnet opptak direkte og høre om dette fortsatt stemmer
Myntkast Skrevet 14. november 2012 #12 Skrevet 14. november 2012 (endret) Jeg fant dette på http://www.studentum...1413&subjectid= Det sto ingen dato på siden om når dette har blitt skrevet, men jeg ville kontaktet rådgiver og/eller samordnet opptak direkte og høre om dette fortsatt stemmer Dette var nytt for meg, så jeg søkte opp litt informasjon rundt det og kom frem til at dette ikke lenger er mulig. Nye fag Nye fag som du tar etter at du har fått primærvitnemålet ditt, kan telle med i poengberegningen i primærvitnemålskvoten. Forutsetningen er at fagene oppfyller spesielle opptakskrav og/eller gir deg ekstra fordypningspoeng eller realfagspoeng. Dokumentasjon på eksamen i nye fag føres ikke inn på primærvitnemålet, men legges ved som tilleggsdokumentasjon. Dermed vil vitnemålet ditt fremdeles være et primærvitnemål til og med det året du fyller 21 år. Merk: Fra og med opptak til studieåret 2009/2010 blir muligheten til å ta nye fag innenfor førstegangsvitnemålskvoten fjernet. Nye fag tatt etter fullført videregående opplæring vil da bare telle med i ordinær kvote. Noe annet ville vært urimelig overfor dem som velger å gå "all-in" på vgs Endret 14. november 2012 av Myntkast 1
FruLuna Skrevet 14. november 2012 #13 Skrevet 14. november 2012 Dette var nytt for meg, så jeg søkte opp litt informasjon rundt det og kom frem til at dette ikke lenger er mulig. Noe annet ville vært urimelig overfor dem som velger å gå "all-in" på vgs Ok, synd for TS, men bra du fant ut av det!
Gjest Vinglepetra Skrevet 17. november 2012 #14 Skrevet 17. november 2012 Har du vurdert å ta utdanningen I utlandet? Jeg kjenner flere som tar det i Polen, Ukraina, Slovakia. Der er snittet for å komme seg inn mye lavere enn her i Norge. Jeg tror ikke du trenger å ha alle realfagene en gang, de har forkurs i dag du mangler.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2012 #15 Skrevet 17. november 2012 Har du vurdert å ta utdanningen I utlandet? Jeg kjenner flere som tar det i Polen, Ukraina, Slovakia. Der er snittet for å komme seg inn mye lavere enn her i Norge. Jeg tror ikke du trenger å ha alle realfagene en gang, de har forkurs i dag du mangler. Signerer denne, om det virkelig er lege du vil bli. Kjenner flest som har studert medisin i Ungarn, og de har trivdes godt - selv om det selvfølgelig var hardt mens det stod på. Anonym poster: 1e0705f3acf23c037629d6a4310b8804
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå