Gå til innhold

Jeg vil ha en liten hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er på jakt etter en hund, men pga leddsmerter ved dårlig vær (noe det er en del av her i Norge) trenger jeg en liten hund som ikke velter meg over ende ved gåturer og heller ikke trenger overdreven mosjon eller er spesielt sterk. Jeg skal selvfølgelig gå tur med den. Bor rett ved slottet, så der kan jeg slippe den løs slik at den kan more seg også, men fjellturer i all slags vær blir det ikke noe av med meg hvertfall. Kjæresten min er desverre litt allergisk, så en hund som ikke røyter er ideelt! Gjerne en (hypo)allergivennlig! Jeg så på Mops og Fransk Bulldog før, men etter å ha lest at de røyter året rundt kan jeg ikke ha en sånn en. Litt trist, men jeg er veldig positiv så lenge ikke hunden min er en gneldrete og redd hund som ikke liker fremmede.. Dere vet hva jeg mener.. Vet det har mye med oppdragelsen å gjøre, men det virker som noen bare "er" sånn..? No offence mot noen :-) Uansett så trenger jeg tips! Dette blir min første hund og jeg har lest litt om Yorkier, Toy pudler, Shih Tzu, Malteser fikk jeg tips om idag og, men har du en liten hund, så er jeg her for å lese hva du har å si om den :-) Gjerne kom med voksen vekt og kanskje et bilde, så vet jeg om jeg kan bære den eller ikke! Jeg er åpen for alt her altså! Tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chinese Crested Powder Puff, kjempesøt, lettlært og allergivennlig.

Bilde

Dvergpudler er og kjempealrighte

Anonym poster: 1a67ffe4279e30614653400aa2002c35

Skrevet

CCPP veier rundt 6 kg som voksen og dvergpuddel rundt det samme.

Anonym poster: 1a67ffe4279e30614653400aa2002c35

Skrevet

Jeg har erfaring med bl.a. Shih Tzu og Malteser som du nevner her. Begge er helt supre hunderaser, men krever MYE pelsstell. (Bare Malteseren av disse er allergivennlig. Noen hevder at Shih Tzu også er det, men jeg er uenig.)

Jeg er litt bekymret over helsetilstanden din og det å ha hund. Hunden må jo ut, i dårlig vær også! Den trenger ikke flere timer tur om dagen, om du velger en av disse mindre rasene, men... den trenger likevel en god del mosjon. I tillegg til mentaltrening og sosialisering. Og kjøper du en valp, vil den jo kreve enda mer av deg... Men bare du kjenner deg selv og hva du kan klare :) Bare pass på at du er helt sikker på at du har tid og energi før du får deg en hund. Er så utrolig trist om man må omplassere.

Skrevet

størrelsesmessig er vel CC/CCP fin. Puddel ,malteser ,bichon frisee osv.

Bare ikke glem pelsstell!

Jeg har leddgikt selv og har en stor hårete leon.De krever pelsstell og jeg merker at det er ikke alltid jeg orker pga smerter.Samt bading /vasking av poter når det er møkkavær må du regne med. Bøy og tøy også.

Har du mulighet til at noen kan hjelpe eller ta hunden til hundefrisør ,så er jo det bare toppers

Bare vær litt obs på deg selv og dønn ærlig på hvordan du fungerer på det dårligste

De gir så mye disse bikkjene,ting medisiner ikke kan stille opp med

Skrevet

Heihei!

Jeg har leddgikt og vi har en bichon frise. Jeg klarer fint å håndtere han selv, til tross for stive og deformerte ledd. Han veier 6 kilo. :)

Men jeg vet det hadde vært vanskelig innimellom om jeg ikke hadde hatt hjelp av min mann.

Pelsen hans har vi valgt å holde kortklippt, da blir det mye mindre pelsstell.

Vår hund er en glad og sosial hund. Han er også veldig lettlært, noe som er et stort pluss!

Lykke til med planlegging! :)

Anonym poster: 608fdcf0e34c62fd7b0d2e939aabfa39

Skrevet

Bichon frise og dverg eller mellompuddel er mine forslag. Men husk som nevnt over at om du velger allergivennlig hund så får du pelsstell i stede. Har du råd til å feks få hunden til hundefrisør er det ikke stort å tenke på.. :)

Skrevet

Bichon frise og dverg eller mellompuddel er mine forslag. Men husk som nevnt over at om du velger allergivennlig hund så får du pelsstell i stede. Har du råd til å feks få hunden til hundefrisør er det ikke stort å tenke på.. :)

Selv om at du har hunden til hundefrisør innimellom, trenger jo hunden litt pelsstell likevel.

Skrevet

Selv om at du har hunden til hundefrisør innimellom, trenger jo hunden litt pelsstell likevel.

Tja. Jeg kjenner endel med bichon frise og pudler. De børster gjennom en gang i uka. Men det må man med veldig mange raser. Men jada, litt pelsstell er det. Men ikke mye.

Skrevet

Tja. Jeg kjenner endel med bichon frise og pudler. De børster gjennom en gang i uka. Men det må man med veldig mange raser. Men jada, litt pelsstell er det. Men ikke mye.

Jeg har en langhåret rase, og har erfaring med mange andre raser, inkludert Frise og puddel. Å gre disse hundene 1 gang i uka syns jeg er alt for lite. Særlig om man skal holde pelsen lang. Og selv når pelsen er kort, trenger den å gres innimellom for å forhindre floker. Floker er jo svært ubehagelig for hunden...

Skrevet

Jeg har en langhåret rase, og har erfaring med mange andre raser, inkludert Frise og puddel. Å gre disse hundene 1 gang i uka syns jeg er alt for lite. Særlig om man skal holde pelsen lang. Og selv når pelsen er kort, trenger den å gres innimellom for å forhindre floker. Floker er jo svært ubehagelig for hunden...

De har ikke flokete pels, pelsen er finfin den. Og det er jo absolutt ikke noe must å ha pelsen lang.

Skrevet

De har ikke flokete pels, pelsen er finfin den. Og det er jo absolutt ikke noe must å ha pelsen lang.

Nei, det er jeg enig i. Jeg har pelsen på hunden min også kort, men den trenger børsting annenhver dag ca. Men dette varier veldig fra hund til hund. Noen Bichon-raser, særlig de med helt hvit pels, floker seg mye lettere enn andre. Og jeg vet at hunden min får lettere floker enn f.eks. naboen sin som har en annen type pels selv om at det er samme rasen.

Poenget var uansett; det er ikke nok å bare ta hunden til hundefrisør for pelsstell - etter min mening.

Skrevet

Jeg tenkte også på Bichon Frise, den er allergivennlig. Om hunden røyter eller ikke har ikke nødvendigvis noen sammenheng med allergi forresten.

Du kan jo prøve rasevelgeren på canis.no, den kan gi deg en pekepinn på raser du kan lese mer om.

Skrevet

dvergschnauzer er kjempegreie og søte. røyter lite og lettstelte.. men veier ca 12 kg mener jeg å huske..

Skrevet

Nei, det er jeg enig i. Jeg har pelsen på hunden min også kort, men den trenger børsting annenhver dag ca. Men dette varier veldig fra hund til hund. Noen Bichon-raser, særlig de med helt hvit pels, floker seg mye lettere enn andre. Og jeg vet at hunden min får lettere floker enn f.eks. naboen sin som har en annen type pels selv om at det er samme rasen.

Poenget var uansett; det er ikke nok å bare ta hunden til hundefrisør for pelsstell - etter min mening.

for en kverrulant..

Anonym poster: 09903fcd50f7ecc85d590d4ce45d32ed

Skrevet

for en kverrulant..

Anonym poster: 09903fcd50f7ecc85d590d4ce45d32ed

Javel? Jeg prøver bare å påpeke noe som etter min mening er svært viktig når man skal gå til anskaffelse av hund. Pelsstell har mye å si for hvor mye tid og tålmodighet man må ha tilgjengelig. Og å kjøpe en hund som krever mer pelsstell enn hva man hadde trodd på forhånd kan være ganske kjipt.

Skrevet

Jeg har en Shih Tzu, den er allergivennlig. Siden jeg holder min hund kortklipt, krever den svært lite pelsstell. Min hund er 5 år og veier 7,5 kg. Det er en herlig hunderase som jeg vil anbefale deg å tenke på. Den krever lite mosjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil sterkt anbefale en Pomeranian! Jeg fikk min i Juni, og hun er bare helt herlig. Jeg har selv helseproblemer, men det greie med hunden min er at hun er fornøyd bare hun får løpe litt rundt i hagen(Kanskje et lite problem om du ikke har hage,da). Når det regner er hun som meg - vil være inne. Jeg er selv allergisk mot pelsdyr, og Pomeranian er allergivennlige. De røyter heller ikke. Men når det er sagt, så bjeffer de mye. Det går selvfølgelig an å redusere bjeffingen osv med trening. Vekten ligger gjennomsnittlig på 2kg. Er det en rase du kan vurdere, er det bare til å spørre om du lurer på noe! Her er min, 8mnd gammel.

1496507-12-1345422475286.jpg

1496507-12-1345422707274.jpg

Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg vet ikke helt det med pudler, det er endel pelsstell om man vil ha den til å se ordentlig ut, og pudler trenger faktisk endel mosjon både fysisk og psykisk. Det er ikke sofahunder altså.

En ide kan være å bruke petal cleanse på hunden, det hjelper mot allergi.

Skrevet (endret)

Jeg synes en hund uansett rase,skal ut og luftes,Går tur og ikke bare slippes i en hage.Det blir ikke hunden stimulert av ! Dette ser jeg som kun en nødløsning og ikke noe en gjør hver dag.

Hunden trenger lukter,lyder og inntrykk fra verden,ikke kun en hage

Ut uansett vær er bare sunt.For hund og menneske!

Endret av Kårky

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...