Gå til innhold

Hvor mye ansvar har dere 8åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil helst ikke utdype noe særlig- men hvor mye gjør de selv, hvor mye "hjelp" får de, hvor mye minner dere de på å huske f.eks å pusse tenner/rydde ut av skolesekken/huske å kle på seg varme klær og reflekser når det er vinter osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff ja, altfpr lite egentlig....

Har en gutt på 8- og jeg må minne om alt du nevner over her....

Ønsker egentlig at han skal bli flinkere til å hjelpe hjemme også, men der har jeg nok en vei å gå. Føler jeg må begynne nå om han skal lære seg det før det er for sent...

Fint å høre hva andres 8åringer gjør hjemme.... Han av min er nok litt for beskyttet og jeg tar nok litt for mye over av gammel vane...

Anonym poster: ca0fd5b6dd6631566e0a2e91fcfa330f

Skrevet

Skjønner nesten ikke spørsmålet. Minne en 8-åring om å kle på seg og pusse tenna? Nei, det gjør vi ikke for det er ikke nødvendig.

Anonym poster: 47f657f647b7a4c018dd576f43aa2924

Skrevet

Det handlar om hjälp för att "komma i ordning"?

Min 8 åring (gutt) klär sig själv sedan många år. Behöver ibland påminnas om att tröjan/byxorna är smutsiga och behöver bytas.

Han packar sin skolväska själv, inkl gymkläder, och har så gjort sedan första skoldagen.

Han packar träningsväskor sjölv också.

Han borstar/pusser tänderna själv en gång om dagen, den andra gör vi.

Han klär på sig bra. Sonen gillar inte att frysa och är den som först har halsduk, mössa och vantar på hösten; och måste snarare påminnas om att ta av dem när vårvärmen kommer.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg lurer vel i utgangspunktet fordi jeg mener det er helt greit å minne en 8 åring om enkelte ting. Vi har en som ikke fryser lett, men blir fort dårlig om han går ut uten jakke. Han klarer selfølgelig å kle på se sev, men glemmer rett som det er å ta på se feks refleksvest, sykkelhjelm, jakke når det er kaldt osv. Det er vel ikke feil å måtte minne en 8 åring på slike ting? Han er jo et barn, og je forventer ikke at han skal huske alt slik selv hele tiden.. Pusse tenner gjør han alltid på kvelden på eget initiativ , men på morgenen blir det ofte glemt om ikke noen minner han på det.

Skrevet

Minner han på å pusse tenner, men vet jeg ikke trenger da han uansett husker det selv. Han er litt dårlig på å kle på seg NOK klær når det er kaldt og litt dårlig på å skjønne at det er greit å bytte genser etter et par dager da den kan være møkkete selv om det ikke er flekker så det minner jeg han på.

Lekser gjør han på eget initiativ.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg lurer vel i utgangspunktet fordi jeg mener det er helt greit å minne en 8 åring om enkelte ting. Vi har en som ikke fryser lett, men blir fort dårlig om han går ut uten jakke. Han klarer selfølgelig å kle på se sev, men glemmer rett som det er å ta på se feks refleksvest, sykkelhjelm, jakke når det er kaldt osv. Det er vel ikke feil å måtte minne en 8 åring på slike ting? Han er jo et barn, og je forventer ikke at han skal huske alt slik selv hele tiden.. Pusse tenner gjør han alltid på kvelden på eget initiativ , men på morgenen blir det ofte glemt om ikke noen minner han på det.

Helt greit å minne han på det, de skal jo lære det og til slutt sitter det helt av seg selv

Skrevet

Min son är väldigt duktig på vissa saker, men att faktiskt hänga kläderna på krokar eller lägga dem i tvättkorgen - det funkar INTE. Jag har sedan i april försökt jobba hårt med det och ser faktiskt väldigt lite förbättring. Smutsiga strumpor ligger på golvet, i hörn, i sängen, under sängen, på en stol eller var de råkar hamna. Det är på nåt sätt inte viktigt i hans liv och även om han säger att han förstår så avspeglas det inte i handling.

Jag fortsätter att påminna och tjata

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...