Gå til innhold

Hvorfor i helvete har de satt opp båndtvangskilt sånn plutselig!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Der vi bor er det en flott u naturområde hvor hunder inkludert mine har løpt fritt i alle år, det er ingen sauer der , eller annet. Nå idag da jeg tok voffsene på formiddagsturen sin, stod det plutselig et skilt om båndtvang der skal si jeg ble harm! Skal ikke de stakkars hundene få springe litt uten bånd! De trenger det, gav blaffen i båndtvangskiltet! og lot de løpe og leke der! Flere hundeeiere er ganske sinna på det skiltet spørs hvor lenge det får stå ifred!!

Endret av Anciol
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk med kommunen hva slags båndtvang regler som finnes . Kansje har reglene vært der hele tida men ikke blitt fulgt .

Skrevet

Årsaken til båndtvang er at andre dyr skal beskyttes mot dine hunder. Det vil si fugler, rådyr, elgkalver, rev og så videre. Det er en grunn til at den finnes, og det er en grunn til at de har satt opp skilt nå.

Det er forferdelig egoistisk å ikke overholde båndtvangen, spesielt når det er spesifikt merket med skilting!

Og det er folk som er så ego som deg som ødelegger for alle andre hundeeiere.

• Liker 35
Skrevet

Men det er hverken elg , rev eller andre dyr der. Det er ved kysten!

Skrevet

Mulig det ikke er sauer eller andre dyr som hundene kan plage akkurat der, men har du tenkt på at noen kanskje er redd for hunder? Det er ganske trist om noen ikke skal tørre å benytte seg av kommunens friluftsområder fordi det løper en hel haug løse hunder der.

Båndtvang er det en selvfølge at man overholder!

• Liker 20
Skrevet

Er vel noen som har klaget på at hunder løper fritt der da. Mulig mennesker som også ferdes i området synes det er skummelt å plutselig bli møtt av en hund uten bånd, med eieren rekende mange titallsmeter bak. Mulig en løs hund har gått til angrep på enten mennesker eller en annen hund og tatt det opp med kommunen.

• Liker 9
Skrevet

Kommer nok til å skrive i lokalavisen og ringe kommunen og spørre om hvorfor i alle dager er det båndtvangsskilt der!

Men legger om ruten og går et annet sted heller ,!

Gjest hedgepig
Skrevet (endret)

Er det småvilt, fugl og egg der da?

De stakkars hundene, og de stakkars uvitende hundeeierne;)

Endret av hedgepig
  • Liker 7
Skrevet

Vet ikke om jeg syns så synd i de hundene som må gå i bånd. Har stor respekt for hunder og vet om flere enn meg som er småredde når de møter en løs hund i skogen . Og er det mye brukt turområde så er det ikke rart syns jeg . Hundeiere eier ikke skogen alene ..

Skrevet

Om kommunen har et kjempeflott friluftsområde, er det kjempetrist om andre mennesker blir redde for å bruke det grunnet hunder som løper fritt. (Du kan argumentere hvor mye du vil om at hunden din er snill og god, men fakta er at noen er redd hunder uansett.)

Båndtvangen er også til for å beskytte andre dyr, og andre dyr finnes virkelig - selv ved kysten.

Det er også til beskyttelse for hundene selv. Hannhunder kan sloss med hverandre, blant annet.

Synes det er respektløst av deg å bryte loven om du ikke respekterer båndtvang. Om du ringer kommunen, kan du eventuelt høre om det er muligheter for et lite inngjeret område der hunder kan løpe fritt.

Å ringe og kjefte fordi de har satt opp et skilt som påminnelse om lovverket blir for dumt.

Anonym poster: 7a05525801d5b4f61e670c19033d7823

• Liker 16
Skrevet

Synes det er bra jeg. Jeg som er redd for hunder hadde aldri turt å gå i det området hvis hundene der var "fri".

• Liker 6
Skrevet

Det finnes vel dyr ved kysten også? Fugler for eksempel?

Du må jo bare skrive leserinnlegg, men jeg tror jeg ville forsøkt å ordlegge meg på en annen måte enn du gjør i overskriften her. Og finne noen andre argumenter enn at du vil at hunden din skal få løpe fri.

Du må holde deg til reglementet. Kjipt å få 8000 i bot bare fordi du er sta.

• Liker 4
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg sendte mail til kommunen min fordi vi har båndtvang 10 av 12 måneder. Og de sa de skulle få satt opp et inngjerdet område, så det står klart her til neste sommer.

Skader ikke å sende en mail og høre.

Jeg syns det burde være flere inngjerdede områder rundt omkring, syns det er kjempe kjedelig at folk skal gå rundt å være redde for å møte løse hunder i turområdene. Jeg bruker aldri turstiene her fordi det er så mange som slipper løs hunder de ikke har kontroll på til enhver tid.

• Liker 6
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ja til flere båndtvangskilt. Jeg er så møkkalei av en god del løshunder. Ja hundene må få løpe fritt nå og da. Men ikke på bekostning av andre mennesker eller dyreliv (kysten er ganske utsatt mtp fugler, mink og til og med sel).

Inngjerdete områder er gull. Jeg slapp min hund på slike områder. Fant alltid en måte for henne å få løpt i fra seg (veldig aktiv hund som trengte en god del trim)

• Liker 8
Skrevet

Her jeg bor får vi låne naboens saueinngjerdinger som er gjerdet inn med nettinggjerde. Selvsagt når han IKKE har sauene rundt der ute da, kanskje det er noe du kan sjekke rundt om du får lånt?

Anonym poster: 303d899562196115caa4c3478550264f

• Liker 4
Skrevet

Er det småvilt, fugl og egg der da?

De stakkars hundene, og de stakkars uvitende hundeeierne;)

Nå i november vrimler det av fugler med egg i skogen og småvilt med masse unger. ;)

Nei, generell båndtvangstid er fra 1. april til 20. august. Ut over dette kan den enkelte kommune sette egne regler: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=190

Dersom det er satt opp skilt uten spesifikke datoer må man regne med at båndtvangen i det aktuelle området gjelder hele året. Jeg ville tatt kontakt med kommunen for å sjekke nærmere. Særlig dersom skiltet er satt opp uten videre info i lokalavis eller på kommunens sider.

• Liker 3
Gjest hedgepig
Skrevet

Nå i november vrimler det av fugler med egg i skogen og småvilt med masse unger. ;)

Jammen, jeg kan jo være ute enda;)

Skrevet

Hehe! :)

Glad jeg bor slik til at jeg kan slippe hundene mine nå. Her gjelder ordinære båndtvangsregler, dersom det ikke kommer veldig mye snø. Da kan kommunen innføre ekstraordinær bandtvang av hensyn til viltet. Helt greit, og en selvfølge.

• Liker 1
Skrevet

Her jeg bor (også ved kysten) er det ekstraordinær båndtvang fram til 23. desember p.g.a. hjortejakt. Kan det være det som er grunnen? Jeg respekterer det, og ønsker at enkelte andre også kunne gjort det. Pelsen har et noe anstrengt forhold til andre hanner...

Anonym poster: 565f254acffdf3c38aef39d242b28188

• Liker 1
Skrevet

Det kan kanskje også ha noe med at de andre som bruker disse arealene - turgåere for eksempel - ikke synes det er veldig festlig å bli overfalt av hundene deres..? Jeg går for eksempel mye rundt Sognsvann, og der ser jeg gang på gang at folk lar hundene sine løpe fritt uten at de har kontroll i det hele tatt. Senest tidligere i dag kom det en skikkelig vilter fuglehund byksende ut av busker og kratt, med eieren pesende og skrikende laaaangt bak - bikkja løp både hist og pist, og det var HELT tydelig at fyren ikke visste hva han dreiv med. Hvorfor er det så forbanna vanskelig å holde hunden i bånd når man er på steder hvor det befinner seg mange små barn og eldre - eller andre mennesker generelt?! Og særlig når man VET at man har en hund som stikker av eller kan bli overivrig? For oss som ikke er veldig glade i (store) hunder er det ikke spesielt moro, og jeg finner meg ikke i å bli utestengt fra en allmenn skogsløype fordi enkelte ikke gidder å ha kontroll på dyrene sine. Misforstå meg rett, mange har kontroll og det går forsåvidt greit (jeg har ikke dødd ennå, åpenbart nok), men det er ikke noe ålreit når det plutselig kommer en hund byksende mot deg i løypa mens eieren er nowhere in sight - det er uansvarlig og respektløst for de andre som benytter seg av uteområdene, hvor alle skal kunne ferdes.

Og nei, jeg hater ikke hunder, men jeg føler meg veldig utrygg når ukjente hunder (spesielt de store) ferdes fritt på den måten - hva skal eieren liksom gjøre hvis den plutselig klikker og glefser etter en av de andre turgåerne? Og hvordan skal jeg vite om hunden din er trygg eller ikke? Hvilken garanti har jeg for at jeg ikke skal bli overfalt uten forvarsel bakfra av en løs hund?

For øvrig synes jeg luftegårder er en fin ting for alle parter - der kan hundene løpe fritt og vi andre slipper å bekymre oss for å bli overfalt. Og ja, jeg HAR blitt overfalt av en klor, klin gal hund - en fullvoksen St. Bernard; den forsøkte å drepe meg, og den ble også avlivet ikke lenge etter. "Han vil deg ikke noe vondt da.." endret seg drastisk da hunden forsøkte å sette tenner og klør i halsen på et av eierens egne barn - slik den forsøkte med meg - kort tid senere, men det blir et sidepoint.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...