Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 18 år gammel jente, som nå går siste året på vidergående (påbygging til generell studiekompetanse) Gikk første året vgs på helse og sosial, deretter på helsesekretærfaget.

Jeg har HATET gym siden jeg gikk på barneskolen. Var mye større enn de andre. (Både høyde og vekt) og slet/sliter mye med selvtilliten pga det. Ble alltid valgt sist av alle, fikk ikke aldri ballen i fotballen, og ble ledd av når vi skulle hoppe høydehopp. (spesielt av guttene, jentene var greie)

Jeg har så og si angst for ballsport, greier det bare ikke. Greier ikke å samarbeide, er redd for ballen (fått en hard ball i magen/hodet flere ganger) og blir bare i dårlig humør av hele opplegget. Trodde gym skulle øke lysten til å trene, men for meg er det blitt motsatt. Liker ikke fysisk aktivitet overhodet, og er nokså dårlig form. (Jogger meg noen turer av og til, men snakker helst om lagsport og krav til å greie ulike aktiviter på tidspress for å oppnå en god karakter)

På ungdomsskolen ble det litt bedre, siden vi hadde verdens snilleste kontaktlærer som gymlærer, som delte i rene jente og guttelag når vi skulle ha feks. ballsport osv. Hun så også mer på motivasjon enn på ferdighetene. Lå på en 4-er gjennom ungdomsskolen.

På vidergående ble det litt verre med karakteren, siden gymlæreren var en fotballgal mann, men gikk greit siden vi bare var jenter, og flere var på mitt nivå i gymnastikken. Likevel mistet jeg mye av motivasjonen siden jeg fikk dårlig på de fleste kravene, og begynte å grue meg til gymtimene) Lå vel på en svak 3.

Nå, er det gymmen blitt MYE vere. For det første er vi en stor klasse med over 30 elever, deriblant en gjeng gutter og jenter som er skikkelig sporty og som spiller mye fotball/håndball osv på fritiden) For det andre så viser ikke gymlæreren noe empati for meg (og de få andre som nesten aldri møter opp) i gymtimene. Hun heier på de som er flinke, skryter masse av de, men overser meg og de få andre som ikke er like dyktige. Hun oppmuntrer ingen til å få alle med, virker mer irritert over at jeg/vi er i veien, eller sparker ballen til feil person etc.. Har endt med at jeg har vært "borte" i flere gymtmer nå, ettersom jeg føler meg helt ubrukelig, og får lyst å gråte.. Hele pensum er lagt opp til ulike lagsporter, og en periode med egentrening (men vi MÅ ha lagsport i minst tre av seks økter)

Synes det er tåpelig å stille like krav til alle, ikke alle barn/ungdommer er bygd likt, er like flinke og har de samme interessene. Synes karakterene burde settes etter innsats og forbedringer, ikke om du kan den eller den øvelsen perfekt, eller ikke greier å løpe 60 meter på et tipspress. Gjennom vidergående har jeg mistet alt som heter treningsglede, og føler meg ubrukelig, dårlig og har ingen selvtillit når det kommer til kropp/trening (er ikke spesielt overvektig, har en bmi som ligger rett over normalen, har venner og kjæreste og ellers ganske fint liv. :) ) Er bare denne gymmen som ødelegger hverdagen min.

Siden dette er et tungt skoleår, med stor strykprosent, vil jeg virkelig få en brukbar karakter. (helst 4) Aner bare ikke hvordan jeg skal få det til, for blir ikke bedre i lagsport over natten.. Noen som har noen tips til meg? :(

Anonym poster: 578cc93bb83bc44f7465686b0f84ade0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan snakke med legen om fritak, også tar du bare skriftlig prøve i gym? Enten det, eller så kan du jo snakke med læreren i faget, kanskje dere kan bli enige om at du driver med styrketrening på egen hånd? Ellers, hvis jeg husker riktig, så var det jo veldig mye selvstudium i 3 klasse gym hvor alle are kjørte sitt eget løp og logget og skrev rapporter. Lykke til :)

Anonym poster: 0cc005a0a3293f8b4106df639ceafa16

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du kan snakke med legen om fritak, også tar du bare skriftlig prøve i gym? Enten det, eller så kan du jo snakke med læreren i faget, kanskje dere kan bli enige om at du driver med styrketrening på egen hånd? Ellers, hvis jeg husker riktig, så var det jo veldig mye selvstudium i 3 klasse gym hvor alle are kjørte sitt eget løp og logget og skrev rapporter. Lykke til :)

Anonym poster: 0cc005a0a3293f8b4106df639ceafa16

For noe tull. Hva med de som sliter med matte, skal de også få fritak? Er man dårlig i norsk skriftlig skal man da slippe unna ved å ta det muntlig?

Ikke alle er like god i alle fag, slik er det bare.

Anonym poster: d826b7dabb400e687fc083680ead2858

• Liker 3
Skrevet

Vis at du gjør en innsats og få bra karakterer på gymprøvene! Får du 3 f.ex og ønsker bedre, så ta opp faget. Da er det kun skriftlig prøve:-)

Skrevet

Jeg hadde det litt som deg. Hadde et par flinke gymlærere som jeg pratet med. Forklarte at jeg alltid ga mitt beste og at jeg burde bli vurdert ut fra det og ikke ut fra det andre gjør. Jeg likte ikke lagspill som fotball, volleyball og basketball. Jeg fikk skryt for egentreningen og læreren på videregående så at dette kunne jeg. Så hele klassen fikk til slutt lov til å legge opp timene individuelt, slik at vi fikk holde på med aktiviteter som alle likte. Dermed økte innsatsen, folk deltok i gymtimene og de aller fleste hadde gode opplevelser.

Jeg vil råde deg til å snakke med læreren. Møt opp på kontoret hennes og forklar.

Anonym poster: df445d0eeb701ccb857d7693558530ba

Skrevet

Ta en prat med læreren. Avtal en tid slik at dere kan sitte alene. Forklar situasjonen.

Jeg var i samme situasjon, hatet gym, snakket med læreren(og han var ikke så fæl som jeg først hadde inntrykk av) og vi prøvde fram til jul. Hadde jeg ikke blitt syk hadde jeg nok klart en 4. Men jeg ble mye syk og fikk ikke nok grunnlag til karakter. Da sluttet jeg formelt i faget og meldte meg opp som privatist. Fikk karakter 5 på eksamen. Veldig fornøyd med det siden jeg aldri hadde fått 5 om jeg hadde presset meg til å delta når jeg var syk. Hadde vel fått tre tenker jeg. B-12 mangel gjør ikke akkurat fysisk aktivitet lett;p

Skrevet

Dette året skal ikke karakteren kun vektlegges pga ferdigheter, men også interesse og motivasjon. Dette er oppe og avgjort, og du kan hilse fra meg.

Anonym poster: fc18488765c757049a92dc07132dadf0

Skrevet

Dette året skal ikke karakteren kun vektlegges pga ferdigheter, men også interesse og motivasjon. Dette er oppe og avgjort, og du kan hilse fra meg.

Dette er så utrolig dumt. Karakter skal settes etter hvor god du er i faget, ikke hvor mye du prøver. Skjønner ikke hvorfor det skal dulles slik med de som ikke er god i gym, mens i andre fag må man prestere bra for å få god karakter.

Skrevet

Ta en prat med læreren. En skikkelig prat som er avtalt på forhånd.

Jeg synes ikke at det skal holde bare med innsats for å få en god karakter, akkurat som i matte. Men, akkurat som i matte, så er man der for å lære, og læreren har et ansvar for å lære bort (men du som elev må også ta ansvar!). Mattetimer fungerer ikke slik at de som er best skal bevise hvor gode de er, og sånn skal ikke gymtimer fungere heller. Det skal være rom for alle, og alle skal bli gitt muligheten til å forbedre seg - så er det opp til eleven om man tar imot den muligheten.

Du må snakke med læreren om hvordan du skal benytte deg av denne muligheten, og hva som forventes av deg (og hva du forventer av han). En saklig samtale er mye mer konstruktivt enn skulk.

Eventuelt gir du opp og tar faget som privatist.

Skrevet

Jeg synes ikke at det skal holde bare med innsats for å få en god karakter, akkurat som i matte. Men, akkurat som i matte, så er man der for å lære, og læreren har et ansvar for å lære bort (men du som elev må også ta ansvar!). Mattetimer fungerer ikke slik at de som er best skal bevise hvor gode de er, og sånn skal ikke gymtimer fungere heller. Det skal være rom for alle, og alle skal bli gitt muligheten til å forbedre seg - så er det opp til eleven om man tar imot den muligheten.

Jeg er veldig enig, og blir gjerne litt irritert når folk mener at gymkarakteren skal gis etter innsats og ikke etter prestasjon. Selvsagt skal lærer inspirere og lære bort, som i andre fag, men det er mange som synes de skal få god karakter selv om de er i dårlig form og dårlig i gym, og det blir litt feil for meg. Har selv problemer i flere teoretiske fag, mens gym er "faget mitt" der jeg kan skinne og få god karakter. Virker litt urettferdig om jeg skal få 2 i teoretiske fag uansett hvor hardt jeg jobber, fordi jeg rett og slett ikke er bedre, mens når det gjelder gym skal alle som prøver få en femmer. Nå er det noen år siden jeg gikk på skolen da, men husker jeg synes det var sårende at det ble gitt karakter på innsats - når jeg selv ikke fikk et fnugg igjen for innsatsen på matteprøven, fordi det ikke var bra nok faglig sett.

Synes det er tåpelig å stille like krav til alle, ikke alle barn/ungdommer er bygd likt, er like flinke og har de samme interessene. Synes karakterene burde settes etter innsats og forbedringer, ikke om du kan den eller den øvelsen perfekt, eller ikke greier å løpe 60 meter på et tipspress.

Greit det, men da vil jeg ha fem i matte selv om jeg ikke klarer å løse matteoppgaven, fordi jeg ikke er like flink og ikke alle ungdommer er like, men jeg har jo prøvd hardt da... Har da heller aldri ikke fått fritak selv om jeg satt og gråt og synes matte var jævlig. Er du dårlig i faget er det bare en løsning - jobbe hardere, fikk jeg beskjed om. Mens det er tydeligvis ett eller annet magisk med gymfaget på det området der.

Nei - dette er ikke et utbrudd til deg personlig, TS, jeg skjønner at du har det vanskelig med tanke på gymmen. Det var mest et svar på det med å bli vurdert etter innsats, ikke de andre problemene du har med gym. Lykke til! :)

Anonym poster: 75b93e19e528841bf9ce00795b4b6793

Skrevet

Dette er så utrolig dumt. Karakter skal settes etter hvor god du er i faget, ikke hvor mye du prøver. Skjønner ikke hvorfor det skal dulles slik med de som ikke er god i gym, mens i andre fag må man prestere bra for å få god karakter.

Jeg er egentlig helt enig med deg i dette, men sånn er det dessverre ikke. Og man skal følge etter sånn det er.

I matte blir jo de svake elevene dullet med, ihvertfall på VGS her. De får komme på gruppe, få ekstratimer med matte. Fordi de har 2er. Men vi som har 3er som vil bli bedre får ikke lov. Vi skal sitte i en klasse med 30 andre elever, og læreren kikker på oss og gir oss opp.

Så jeg kan ikke si at det bare er i gym, fordi det er det virkelig ikke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...