Gå til innhold

Bor ikke her, men gjør likevel det..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hvordan jeg skal skrive dette, jeg er egentlig ute etter råd om hvordan jeg kan håndtere dette på best mulig måte, og jeg har ikke tenkt å slå opp eller trekke meg ut nå.

Vi har nå vært sammen en stund, men pga visse grunner (som jeg ikke ønsker å oppgi her) kan vi ikke flytte sammen riktig enda. Ihvertfall ikke på papiret, offentlig. Jeg har egen leilighet, men har kun såpass varme på der at plantene ikke fryser ihjel. Er alltid i huset som kjæresten min eier, hvor jeg føler meg mer hjemme enn jeg noen gang har gjort i leiligheten min.

Nå har jeg en litt rar følelse. Jeg vet ikke helt hva som er riktig og galt her, så det er kanskje det jeg ønsker litt innspill på.

Jeg oppfører meg som om jeg bor her; åpner døren når det ringer på (selv om kjæresten min er hjemme), henter posten (som ikke er min), rydder og vasker og handler mat til oss. På en annen side; jeg pynter ikke her, flytter ikke på hverken ting eller møbler, og har sakene og klærne mine i en bag på badet til kjæresten min.

Jeg vet jeg ikke kan flytte inn enda, og det har jeg akseptert. Men jeg skulle gjerne visst hvordan jeg skal oppføre meg i denne mellom-situasjonen. Kjæresten min sier jeg alltid er velkommen her, kaller dette for hjemmet mitt og viser med handlinger og ord at han liker at jeg er her.

Hadde vi bodd sammen, kunne jeg foreslått en arbeidsfordeling, for det er stort sett bare jeg som gjør noe her. Jeg har et litt større behov for et "strøkent" hjem enn han har, så jeg kan ikke bare sitte og se på at oppvasken vokser. Men jeg bor jo ikke her, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Kan jeg foreslå arbeidsfordeling selv om jeg ikke bor her?

Hva sier fasiten på en slik situasjon?

Anonym poster: 5927bbdd4d3a7eafaca74d3352b357f8

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet (endret)

Du risikerer att hvis du ikke foreslår en arbeidsfordeling nå, må du gjøre alt for all fremtid. Dere må bli enige om hvor ryddig dere skal ha det, hvem som skal gjøre hva og når. Han blir ikke magisk ryddig og renslig selv om dere flytter sammen.

Dette er basert på egne erfaringer og ca. tusen tråder her inne.

Endret av Violetta
  • Liker 2
Skrevet

Du risikerer att hvis du ikke foreslår en arbeidsfordeling nå, må du gjøre alt for all fremtid. Dere må bli enige om hvor ryddig dere skal ha det, hvem som skal gjøre hva og når. Han blir ikke magisk ryddig og renslig selv om dere flytter sammen.

Dette er basert på egne erfaringer og ca. tusen tråder her inne.

Jeg vet ikke hvordan det blir hvis jeg ikke gjør noe, for han kan se på rotet lengre enn jeg kan. Men slike ting som å ta opp etter seg når man har spist, det gjør han ikke. Det blir liggende, helt til jeg ikke holder ut lengre, og dermed rydder/vasker etter han.

Jeg har liksom tenkt at siden jeg egentlig er gjest i dette huset, så kan jeg ikke "kreve" noe fordeling. Når vi tar det steget at vi flytter sammen, så kan jeg foreslå en ordning. Men jeg står jo nå med en fot innenfor, og den andre utenfor..

ts.

Skrevet

Hvis du er gjest i huset, burde jo han gjort mest. Hvis du ikke kan være mer enn en gjest, hvorfor ikke tilbringe mer tid hjemme hos deg selv?

Anonym poster: 7f92e85ab3bdbd2f97225db77322adf0

Gjest Violetta
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvordan det blir hvis jeg ikke gjør noe, for han kan se på rotet lengre enn jeg kan. Men slike ting som å ta opp etter seg når man har spist, det gjør han ikke. Det blir liggende, helt til jeg ikke holder ut lengre, og dermed rydder/vasker etter han.

Jeg har liksom tenkt at siden jeg egentlig er gjest i dette huset, så kan jeg ikke "kreve" noe fordeling. Når vi tar det steget at vi flytter sammen, så kan jeg foreslå en ordning. Men jeg står jo nå med en fot innenfor, og den andre utenfor..

ts.

Det er derfor jeg skriver at dere må snakke sammen om dette. Ting forandrer seg ikke bare fordi dere har flyttet sammen. Derfor må dere høyst sannsynlig inngå kompromisser begge to mtp hvor ryddig dere skal ha det. Eller du må være innstilt på å rydde til din standard.

Først og fremst: snakk sammen.

Endret av Violetta
Skrevet

Hvis du er gjest i huset, burde jo han gjort mest. Hvis du ikke kan være mer enn en gjest, hvorfor ikke tilbringe mer tid hjemme hos deg selv?

Anonym poster: 7f92e85ab3bdbd2f97225db77322adf0

Jeg er enig i denne. I tillegg er det vel vanlig høflighet å tilby en gjest en hylle i skapet/skuff i komoden? Om han ikke bor skikkelig trangt er det underlig at du bor i en bag? :klo:

Pluss: du kan ikke endre noen. Mannen har et nivå på renhold som tilsier at det flyter i huset. Det kommer det også til å gjøre når dere flytter sammen. Når dere får barn. Etc. Enten blir du mase-guri eller så blir du hushjelp...

Anonym poster: bcdd150b30d5836384cfe43235d35bb8

Skrevet

Kan du ikke flytte ut av bagen og heller sette litt greier på hyller på badet, ta en hylle/skuff i skapet etc, eller får du ikke lov til det? Jeg er i litt samme situasjon og jeg bruker hyller/skuffer/skap på badet, har sjampo, balsam og såpe stående i dusjen og har tatt ei egen hylle i klesskapet. Dette har jeg gjort selv naturlig, og kjæresten syns bare det er koselig at jeg føler meg hjemme.

Angående ryddingen høres det litt vanskelig ut når han er så lite villig til å rydde selv. Men jeg ville prøvd å snakke med han om det. Sagt ifra at du syns det er ukoselig med slik rot og ikke trives med det, for han vil jo ha deg der vel, og da burde han jo trå til litt selv også - om ikke for hans egen så for din skyld :-).

Skrevet

dere kommer nok til å få et veldig stort problem når du allerede oppfører deg som hushjelpen hans, og du bor ikke der en gang! du ser jo alle postene her om damer som vurderer å skille seg fordi mannen ikke gjør noen ting i huset og de blir utslitt med full jobb hus og barn.

Det er jo sånn det begynner, med at damen skal være snill og gjøre alt for mannen mens han sitter i sofaen.

Anonym poster: 5b8ad9a0ec2cb944cd6d2fe8ca796d38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...