Gå til innhold

Kan en toåring som er for ivrig etter å leke med andre barn skyve dem fra seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en toåring som er veldig interessert i å leke med andre barn, og å få dem med seg. Men vi opplever at han ofte ikke får samme respons tilbake, og da virker det som han blir litt lei seg. Han er veldig aktiv og full av energi. Min samboer mener han er for ivrig, og at dette gjør andre barn mindre interessert i å leke med ham. Eller kan det være litt alderen eller ulike personligheter også? Noen som har sysnpunkter på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare sett det en gang når det gjelder så små barn som dette. En litt bråkete og "masete" gutt i barnehagen som hadde vanskelig for å få blitt med i leken. Men ellers har jeg mest sett det hos litt større barn, der det gjerne blir veldig synlig... Det kan ofte være slik at et barn er litt ekstra bestemt, pågående, intens, eller hva det måtte være, og det fører til at andre barn trekker seg vekk, og da kjører barnet på med enda mer kontaktsøkende adferd... Det kan være ganske tøft å se på, for det er jo ikke med vilje fra noen av partene, og det å ikke få være med i leken er altid vondt.

To år er ikke mye, det er mange ting som kommer til å endre seg. Og det kan hende han har truffet på noen skikkelige pingler (de finnes blant toåringer de også!) ;) Det er litt tidlig å sette på full alarmberedskap hos deg og far, men jeg ville absolutt holdt et lite øye med det framover og evt hatt en åpen dialog med barnehagen eller et par betrodde "playmate-foreldre". Det er for ille hvis gutten får mye negativ feedback når han bare prøver å være med, så det kan hende det er lurt at noen voksne griper forsiktig inn innimellom.

Anonym poster: a9942ae4f312cd2af059071a87b4660b

Skrevet

Takk for godt svar. Bestemt, litt intens og pågående passer til tider på gutten. Men det er kanskje dels toårstrassen som kicker inn. Han kan også være litt sjenert og usikker i nye situasjoner. I barnehagen sier de han er en god pågangsdriver til lek, og flink til å få de andre barna med seg... Vi får som du sier, bare fölge litt med på hvordan det utvikler seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...