Gjest Funky Punk Skrevet 12. november 2012 #21 Del Skrevet 12. november 2012 Det var det jeg også tenkte. Så fikk en luftavfukter i bursdagsgave, som står på innimellom. Men har ikke merket at det hjelper noe særlig egentlig. Jeg skaffet meg også en luftavfukter og den hjelper en del, men den må stå på minst hele natten og deler av dagen om den skal hjelpe. Det blir fortsatt støvete ofte her, noe som garantert har med inneklimaet å gjøre, men fra å tørke støv nærmest hver eneste dag så tørker jeg nå et par ganger i uka. Huseier påstår at det kun er fordi jeg har dyr, men jeg har bodd i leiligheter med bra inneklima og flere dyr enn hva jeg har nå uten å slite med dette problemet, så jeg står fast ved at det er leiligheten som er problemet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 13. november 2012 #22 Del Skrevet 13. november 2012 Det hørtes spennende ut. Men gjør den ikke lufta mer fuktig? Kan jeg spørre hvor du kjøpte din, og hvor mye du måtte gi for den? Og når du "tømmer" den, hvordan skjer det? Lager den mye lyd? Har du den på hele døgnet? Fuktig luft skaper fort problemer for meg (har astma), og jeg har absolutt ikke merket noe til fuktigere luft. Den fjerner heller ikke fuktig luft, men viften som sørger for sirkulasjon i rommet kan kanskje bidra til at det tørker litt fortere, men det blir uansett snakk om minimale forskjeller på akkurat dét området. Om for høy luftfuktighet er et problem, trenger du i så fall både avfukter og luftrenser, med mindre det finnes en kombinert modell jeg ikke har hørt om. Avfukter er veldig fint for å holde midd i sjakk (de trives best i fuktig luft), og veldig kjekt om man ikke vil bruke en uke på å tørke tøyet, men den fjerner jo ikke støv og allergener som en luftrenser gjør. Jeg landet til slutt på denne (kjøpte den fra butikken i linken, men kjøper filter andre steder), hovedsaklig av 5 grunner: http://www.tretti.no...ionaire-bap9240 1: Valgfritt om man vil bruke ionisering. Det er en knapp som lar deg velge om den skal være av eller på. Jeg er neppe den beste til å forklare dette, men jeg skal prøve: Ionfunksjonen slipper ut negativt ladede ioner som hekter seg fast på positivt ladet støv/allergener, noe som gjør at støvet faller ut av luften og blir lettere å støvsuge (du får jo ikke støvsuget det som svever rundt i luften). Problemet er bare at dette, pga. en komponent inni maskinen, kan produsere ozon, noe som kan være irriterende i små mengder og skadelig i store mengder (spesielt om man har astma eller lignende). Her er det godt mulig jeg er overforsiktig, men jeg ønsket ikke ta noen sjanser med dette. 2: Gode anmeldelser. Folk så ut til å være godt fornøyd med både denne og den forrige modellen (først og fremst utseendet som har endret seg litt), og brukt rett holder den det den lover. Den er for mindre rom (opp til 13kvm), så bruker man den i en gedigen stue blir nok ikke resultatet like bra. 3: Filteret er superenkelt å bytte. Forfilteret (en tynn skumsak) kan skylles av, og HEPA-filteret er en tykk "kassett" man bare løfter ut og erstatter med en ny. Nye filter koster ikke en formue (slik jeg la merke til at de gjorde med mange andre modeller). Det finnes forskjellige typer, også et litt dyrere permanent HEPA-filter som kan støvsuges, men jeg har valgt å gå for utskiftbart enn så lenge. Et godt filter er gull verdt, for det er ikke støvet du ser som er det verste, det er det du ikke ser, og som du puster lenger ned i lungene, som skaper størst problemer. 4: Pris/kvalitet. Siden jeg var ganske skeptisk til om luftrenser i det hele tatt ville fungere i kampen mot støvet, ville jeg gjerne ha noe som ikke kostet skjorta. Samtidig ville jeg ha noe fra et kjent og trygt merke, slik at det i alle fall var mer sannsynlig at det funket som det skulle, så da landet jeg til slutt på denne. 5: Størrelse. Vil gjerne ha plass til å kunne bevege meg på soverommet, og dette er en bordmodell. Den passer på nattbordet, eller på toppen av en hylle (effektiviteten reduseres dog om den står altfor høyt). I tillegg kan den stå på to forskjellige måter, en hvor den tar mer plass i høyden, og den andre hvor den trenger litt mer overflate. Når det gjelder støynivå så er det vel svært delte meninger om hva som er for mye. Min luftrenser har 3 nivåer, og den laveste settingen er liksom "sovesetting". Jeg vil egentlig sammenligne den med en bordvifte (en slik standardtype med 3 nivåer) når det gjelder støy, men det er jo varierende hvor mye de forskjellige modellene bråker der også, så da er vi egentlig like langt. Jeg kunne fint sovet med den på høyeste nivå om så var, men det er meg, da. Du kan uansett høre at den er på, selv på laveste nivå, så om du er en av de som må ha det helt stille rundt seg når de sover, kan du nok ikke ha denne på om natten. Min står som sagt på soverommet, så her blir lyden mer merkbar. En modell beregnet på større rom, plassert lenger vekk fra sengen, vil nok knapt kunne merkes om man har på nattsettingen. Nå bor jeg slik at naboen har soverommet vegg i vegg med mitt, og dessverre er veggen mellom oss så tynn at jeg kan høre vedkommende puste om natten. Jeg har derfor valgt å ha luftrenseren på høyeste nivå gjennom dagen (minst 8 timer), så slår jeg den av om natten, for å være sikker på at den ikke forstyrrer. Ikke fordi den bråker spesielt mye, men fordi jeg selv opplever at andres bråk forstyrrer mer enn eget bråk. Til sommeren kommer jeg til å ha den på hele døgnet, for da bruker naboen også vifte, så gjenstår det å se hvor effektiv den er mot pollen (som jeg er allergisk mot). Anbefaler deg å gjøre som jeg gjorde. Søk, søk, og søk litt til, for å finne ut alt som er verdt å vite. Du finner mer, og bedre, informasjon på engelsk. Søk på "air purifier" for å lære mer om hvordan de fungerer, så blir du lettere i stand til å finne den som passer best for nettopp deg. Det er jo ganske unødvendig å kjøpe en skikkelig dyr en som er super på å fjerne lukt, i tillegg til støvet, når du ikke har et luktproblem i utgangspunktet. Finner du en modell du liker, søk på merke/modell + review for å finne ut hva brukere synes om denne modellen, samt ekstra informasjon som du kanskje ikke finner på den norske siden. Dette kan være en grei start, spesielt diagrammet litt lenger ned på siden over hva som fjerner hva, men husk på at mange luftrensere benytter en blanding av de forskjellige metodene: http://www.lefdal.co...xwAAAEwrotYTQen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barista Skrevet 13. november 2012 #23 Del Skrevet 13. november 2012 Fuktig luft skaper fort problemer for meg (har astma), og jeg har absolutt ikke merket noe til fuktigere luft. Den fjerner heller ikke fuktig luft, men viften som sørger for sirkulasjon i rommet kan kanskje bidra til at det tørker litt fortere, men det blir uansett snakk om minimale forskjeller på akkurat dét området. Om for høy luftfuktighet er et problem, trenger du i så fall både avfukter og luftrenser, med mindre det finnes en kombinert modell jeg ikke har hørt om. Avfukter er veldig fint for å holde midd i sjakk (de trives best i fuktig luft), og veldig kjekt om man ikke vil bruke en uke på å tørke tøyet, men den fjerner jo ikke støv og allergener som en luftrenser gjør. Jeg landet til slutt på denne (kjøpte den fra butikken i linken, men kjøper filter andre steder), hovedsaklig av 5 grunner: http://www.tretti.no...ionaire-bap9240 1: Valgfritt om man vil bruke ionisering. Det er en knapp som lar deg velge om den skal være av eller på. Jeg er neppe den beste til å forklare dette, men jeg skal prøve: Ionfunksjonen slipper ut negativt ladede ioner som hekter seg fast på positivt ladet støv/allergener, noe som gjør at støvet faller ut av luften og blir lettere å støvsuge (du får jo ikke støvsuget det som svever rundt i luften). Problemet er bare at dette, pga. en komponent inni maskinen, kan produsere ozon, noe som kan være irriterende i små mengder og skadelig i store mengder (spesielt om man har astma eller lignende). Her er det godt mulig jeg er overforsiktig, men jeg ønsket ikke ta noen sjanser med dette. 2: Gode anmeldelser. Folk så ut til å være godt fornøyd med både denne og den forrige modellen (først og fremst utseendet som har endret seg litt), og brukt rett holder den det den lover. Den er for mindre rom (opp til 13kvm), så bruker man den i en gedigen stue blir nok ikke resultatet like bra. 3: Filteret er superenkelt å bytte. Forfilteret (en tynn skumsak) kan skylles av, og HEPA-filteret er en tykk "kassett" man bare løfter ut og erstatter med en ny. Nye filter koster ikke en formue (slik jeg la merke til at de gjorde med mange andre modeller). Det finnes forskjellige typer, også et litt dyrere permanent HEPA-filter som kan støvsuges, men jeg har valgt å gå for utskiftbart enn så lenge. Et godt filter er gull verdt, for det er ikke støvet du ser som er det verste, det er det du ikke ser, og som du puster lenger ned i lungene, som skaper størst problemer. 4: Pris/kvalitet. Siden jeg var ganske skeptisk til om luftrenser i det hele tatt ville fungere i kampen mot støvet, ville jeg gjerne ha noe som ikke kostet skjorta. Samtidig ville jeg ha noe fra et kjent og trygt merke, slik at det i alle fall var mer sannsynlig at det funket som det skulle, så da landet jeg til slutt på denne. 5: Størrelse. Vil gjerne ha plass til å kunne bevege meg på soverommet, og dette er en bordmodell. Den passer på nattbordet, eller på toppen av en hylle (effektiviteten reduseres dog om den står altfor høyt). I tillegg kan den stå på to forskjellige måter, en hvor den tar mer plass i høyden, og den andre hvor den trenger litt mer overflate. Når det gjelder støynivå så er det vel svært delte meninger om hva som er for mye. Min luftrenser har 3 nivåer, og den laveste settingen er liksom "sovesetting". Jeg vil egentlig sammenligne den med en bordvifte (en slik standardtype med 3 nivåer) når det gjelder støy, men det er jo varierende hvor mye de forskjellige modellene bråker der også, så da er vi egentlig like langt. Jeg kunne fint sovet med den på høyeste nivå om så var, men det er meg, da. Du kan uansett høre at den er på, selv på laveste nivå, så om du er en av de som må ha det helt stille rundt seg når de sover, kan du nok ikke ha denne på om natten. Min står som sagt på soverommet, så her blir lyden mer merkbar. En modell beregnet på større rom, plassert lenger vekk fra sengen, vil nok knapt kunne merkes om man har på nattsettingen. Nå bor jeg slik at naboen har soverommet vegg i vegg med mitt, og dessverre er veggen mellom oss så tynn at jeg kan høre vedkommende puste om natten. Jeg har derfor valgt å ha luftrenseren på høyeste nivå gjennom dagen (minst 8 timer), så slår jeg den av om natten, for å være sikker på at den ikke forstyrrer. Ikke fordi den bråker spesielt mye, men fordi jeg selv opplever at andres bråk forstyrrer mer enn eget bråk. Til sommeren kommer jeg til å ha den på hele døgnet, for da bruker naboen også vifte, så gjenstår det å se hvor effektiv den er mot pollen (som jeg er allergisk mot). Anbefaler deg å gjøre som jeg gjorde. Søk, søk, og søk litt til, for å finne ut alt som er verdt å vite. Du finner mer, og bedre, informasjon på engelsk. Søk på "air purifier" for å lære mer om hvordan de fungerer, så blir du lettere i stand til å finne den som passer best for nettopp deg. Det er jo ganske unødvendig å kjøpe en skikkelig dyr en som er super på å fjerne lukt, i tillegg til støvet, når du ikke har et luktproblem i utgangspunktet. Finner du en modell du liker, søk på merke/modell + review for å finne ut hva brukere synes om denne modellen, samt ekstra informasjon som du kanskje ikke finner på den norske siden. Dette kan være en grei start, spesielt diagrammet litt lenger ned på siden over hva som fjerner hva, men husk på at mange luftrensere benytter en blanding av de forskjellige metodene: http://www.lefdal.co...xwAAAEwrotYTQen Da må jeg nok sterkt vurdere å skaffe meg en luftrenser, å se om det kan bli bedre. Kanskje prøve meg med en fra Elkjøp, siden de har 30 dagers åpent kjøp, så ser jeg om det duger. :-) Har astma også, så det hørtes ut som det kan være lurt kjøp. Har i tillegg luftavfukter. Takk for hjelpen! Skal lese meg opp på det! flott.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå