Gå til innhold

Leiligheten min er så støvette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er så skittent/støvette i denne leiligheten!!

Siden jeg flyttet hjemmefra, så har jeg bodd for megselv 4 andre steder (to kollektiv, og to leiligheter), og dette problemet hadde jeg ingen av de andre stedene. Der vasket og støvsuget jeg passelig, og det var greit.

Men i denne leiligheten er det ett mareritt. Jeg flyttet hit i Juli, og trives godt. Det er en liten kjellerleilighet på 40 kvm. Jeg vasker en dag i uken, i tillegg må jeg støvsuge 4-5 ganger i uken (lett støvsuging, med electrolux ergorapido). Jeg må daglig tørke av salongbord. Men likevel ser det fryktelig ut.

Jeg tenkte at det er min vasking det er noe galt med, og tenkte lenge på å få inn ett byrå som tok seg av en virkelig rengjøring. Det gjorde jeg. På Fredag kom de, og vasket ned, vinduer, vegger, tak og alt (det var i hvertfall avtalen, jeg ser jo ikke veldig forskjell der, men ser at listverk, karmer o.l. er tatt). Så starter jeg på nytt. Men allerede i går kveld ser jeg at jeg må ta fatt på støvsugeren. Jeg måtte også støvtørke hele salongbordet. Jeg har dette bordet. Og alle tre flater var fulle av støv og drit. Jeg skjønner det ikke.

Vet leiligheten kan være litt fuktig, så har kjøpt meg luftavfukter som jeg kjører på noen timer til dagen.

Har tøysofa. Er student, og studerer endel hjemme. Så er hjemme mye av dagene. Er på forelesning ett par timer daglig, og på jobb 1-2 kvelder i uken.

Har noen noe råd? Jeg blir gal, uansett. Forstår ikke hva jeg gjør galt. Hjelp?

Videoannonse
Annonse
Gjest Wanderlust
Skrevet

Det MÅ jo ha en sammenheng med at det er en kjellerleilighet. Har dessverre ikke noen råd, men ville bare si at jeg tviler sterkt på at det er vaskingen din det er noe galt med.

Skrevet

jeg bor i en garasjeleilighet, og her er det også utrolig støvete, jeg kan skrive navnet mitt på tvbenken og bokhylla.. Jeg tørker støv, men det tar ikke lange tida før det hoper seg opp igjen, er utrolig lei av dette. I andre leiligheter har jeg ikke hatt behov for å tørke støv så ofte som her..

Jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre, og tror ikke det er noen råd mot det annet enn å tørke oftere

Skrevet

Det hjelper heller ikke på at bordet du lenket til er helt mørkt. Husker jeg hadde en reol som var like mørk. Jeg kunne tørke støv og en time etterpå så så jeg støvet hadde lagt seg igjen.

Muligens det hjelper å ha litt mykningsmiddel i vannet når du tørker over. Gjør det mindre antistatisk.

Anonym poster: 21e39b4254e6392af2c55b9eaff675fa

Skrevet

Myk

Det hjelper heller ikke på at bordet du lenket til er helt mørkt. Husker jeg hadde en reol som var like mørk. Jeg kunne tørke støv og en time etterpå så så jeg støvet hadde lagt seg igjen.

Muligens det hjelper å ha litt mykningsmiddel i vannet når du tørker over. Gjør det mindre antistatisk.

Anonym poster: 21e39b4254e6392af2c55b9eaff675fa

Mykningsmiddel? Altså, tøymykner? Eller er jeg litt dum nå.. :klo:

Skrevet

Hvorfor skriver du støvette? Uttaler du det som støvlette®? Synes bare det så veldig merkelig ut, så jeg måtte spørre.

Skrevet

Hvorfor skriver du støvette? Uttaler du det som støvlette®? Synes bare det så veldig merkelig ut, så jeg måtte spørre.

Støvete ville nok bli mer riktig ja. :laugh:

Skrevet

kan luftfuktigheten gjøre at støvet fester seg lettere? Er ofte litt fuktig i kjellerleiligheter.. Kommer ikke på noen annen forklaring

Skrevet

Det kan være vegg og takplatene som er årsaken til dette, noen slike "puster" ut støv og gjør leiligheter helt forferdelig støvete. Kjenner ei som hadde dette problemet og huseieren (snekker) sa at årsaken var platene i leiligheten, han hadde enda ikke pusset opp leiligheten han leide ut og det var fremdeles de gamle platene som gjorde at leiligheten alltid var støvete.

Skrevet

kan luftfuktigheten gjøre at støvet fester seg lettere? Er ofte litt fuktig i kjellerleiligheter.. Kommer ikke på noen annen forklaring

Det var det jeg også tenkte. Så fikk en luftavfukter i bursdagsgave, som står på innimellom. Men har ikke merket at det hjelper noe særlig egentlig.

Skrevet

Det kan være vegg og takplatene som er årsaken til dette, noen slike "puster" ut støv og gjør leiligheter helt forferdelig støvete. Kjenner ei som hadde dette problemet og huseieren (snekker) sa at årsaken var platene i leiligheten, han hadde enda ikke pusset opp leiligheten han leide ut og det var fremdeles de gamle platene som gjorde at leiligheten alltid var støvete.

Ok. Mye mulig.. Det er en fryktelig gammel gammel leilighet, så mulig det. Vet ikke noe om veggene, men taket er laget av noe spesielt, som skulle gjøre det ekstra lydtett, og som gjør at det ikke er lov å henge noe i taket. (har fått beskjed 3 ganger, i tillegg til at det står spesifisert i kontrakten at det ikke må henges, eller lages noe hull i taket).

Hadde hun/han noe råd å komme med, for hjelpe for støvet?

Skrevet

Ok. Mye mulig.. Det er en fryktelig gammel gammel leilighet, så mulig det. Vet ikke noe om veggene, men taket er laget av noe spesielt, som skulle gjøre det ekstra lydtett, og som gjør at det ikke er lov å henge noe i taket. (har fått beskjed 3 ganger, i tillegg til at det står spesifisert i kontrakten at det ikke må henges, eller lages noe hull i taket).

Hadde hun/han noe råd å komme med, for hjelpe for støvet?

Nei, dessverre, det var ikke noe å gjøre med det, dessverre. :vetikke:

Skrevet

Haha, trodde først det stod at du hadde fått deg luftfukter, og lurte på hva i all verden du skulle med det i en kjellerleilighet :fnise:

Har hatt samme problem som deg, og startet til og med en tråd om det: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=694667&hl=

Ikke lenge etter kjøpte jeg faktisk en luftrenser, og du verden for en forskjell! Den har ikke fjernet alt av støv, men det skal vel godt gjøres, siden det hele tiden produseres mer av det, enten det er snakk om døde hudceller, partikler fra klær, eller pollenstøv. Jeg ser dog en tydelig reduksjon i mengde, og merker betraktelig bedring av pusten - våkner mer uthvilt nå. Luften er frisk og god etter den har stått på noen timer, og det blir litt kjøligere i rommet - tenker det blir ekstra deilig til sommeren :)

Den jeg har bruker jeg på soverommet, men vurderer å kjøpe en til stuen også.

Skrevet

Har bodd i en sånn leilighet også. Selv om jeg til tider støvsugde daglig var det støvete neste morgen. Aner ikke årsaken. Der bor jeg nå kan jeg la det gå 10 dager uten å støvsuge.

Anonym poster: b87e07523920b949f1d3ca0d8746d3e5

Skrevet

Du har ikke tepper på gulvene? Tørker tøy inne? Jeg ser at teppene støver _mye_.

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet (endret)

Eller kanskje du har fått deg ein hudsjukdom? Du veit at ganske mykje av støvet rundt deg er daude hudceller?

Endret av Stjerner og planeter
Skrevet

Haha, trodde først det stod at du hadde fått deg luftfukter, og lurte på hva i all verden du skulle med det i en kjellerleilighet :fnise:

Har hatt samme problem som deg, og startet til og med en tråd om det: http://forum.kvinneg...opic=694667&hl=

Ikke lenge etter kjøpte jeg faktisk en luftrenser, og du verden for en forskjell! Den har ikke fjernet alt av støv, men det skal vel godt gjøres, siden det hele tiden produseres mer av det, enten det er snakk om døde hudceller, partikler fra klær, eller pollenstøv. Jeg ser dog en tydelig reduksjon i mengde, og merker betraktelig bedring av pusten - våkner mer uthvilt nå. Luften er frisk og god etter den har stått på noen timer, og det blir litt kjøligere i rommet - tenker det blir ekstra deilig til sommeren :)

Den jeg har bruker jeg på soverommet, men vurderer å kjøpe en til stuen også.

Det hørtes spennende ut.

Men gjør den ikke lufta mer fuktig?

Kan jeg spørre hvor du kjøpte din, og hvor mye du måtte gi for den?

Og når du "tømmer" den, hvordan skjer det?

Lager den mye lyd? Har du den på hele døgnet?

Skrevet

Du har ikke tepper på gulvene? Tørker tøy inne? Jeg ser at teppene støver _mye_.

Nei, jeg har ikke tepper på gulvene. Men vurderer nå å få meg ett teppe under sofa og bord når jeg nå skal pynte til jul etterhvert. Men kvier meg også til det pga. støv. (langhåret teppe)

Men ja, jeg tørker jo klær inne, det må jeg jo. Men jeg prøver å begrense klesvaskingen til Lørdag/Søndag, også tar jeg samtidig og vasker leiligheten på Søndag. Slik at det ikke skal oppstå resten av uken..

Skrevet

Eller kanskje du har fått deg ein hudsjukdom? Du veit at ganske mykje av støvet rundt deg er daude hudceller?

Det visste jeg ikke, og har ikke tenkt på. Jeg tror ikke det? Har ikke merket noen grunn til å uroe meg.

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Det visste jeg ikke, og har ikke tenkt på. Jeg tror ikke det? Har ikke merket noen grunn til å uroe meg.

Berre eit forslag til kva som kunne vore løysinga, men om du ikkje merkar noko på huda di så er det lite sannsynleg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...