Gå til innhold

Lese ekstern harddisk som er brukt på Mac på en pc?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det burde vel ikke være noe problem, eller?

Jeg har nettopp levert noen bilder på en ny harddisk. Jeg måtte formatere denne når jeg åpnet den sånn at den kunne brukes på min mac. Nå får ikke hun som har overtatt disken åpnet den på pc´en sin.

Jeg mener at dette ikke har vært noe problem tidligere?

Hun er ikke så datakyndig, men dette skal da være en enkel sak, eller?

Eller er det noe man må gjøre for å få det til?

Skrevet (endret)

Jeg forstår at det kræsjer litt.

Nå har jeg ikke så mye peiling på mac, men vil tro den er formater på en annen måte. (satt opp)

Og om det er kun bilder, så ville nå jeg bare lastet de opp på nette istedenfor.

Dropbox er et sted du kan gjøre det gratis.

Endret av -Leon-
Skrevet

Det er et problem fordi den er formatert om til "mac format". Samme problemet med min. Jeg kan lese og overføre fra, men ikke til en "windows" harddisk på min mac. Men jeg får ikke en gang opp mac harddisken på en windows pc. Ganske latterlig spør du meg. Samme hvis jeg kobler mac harddisken inn i tv´en; ikke noe kontakt. Hvis jeg kobler windows harddisken i tv´en: alle filene kommer opp. Anser meg selv som innehaver av gode datakunnskaper :P

Skrevet

Konklusjon, dropp mac?

Skrevet

Æsj! Hele poenget med den harddisken er at de ikke gadd å laste ned selv, for de bare rotet bort filene...

Men takk for svar!

Skrevet

Dere blander begreper her.

Det er antakelig fordi den via Mac er formatert til et filsystem som Windows ikke kan lese.

Windows kan lese FAT32 og NTFS. Vet ikke hva Mac kan lese da jeg aldri har hatt en.

Skrevet

Dere blander begreper her.

Det er antakelig fordi den via Mac er formatert til et filsystem som Windows ikke kan lese.

Windows kan lese FAT32 og NTFS. Vet ikke hva Mac kan lese da jeg aldri har hatt en.

Windows klarer ikke lese noe annet enn FAT, og deres eget NTFS.

Mækk skal kunne lese og skrive til FAT32 (fra og med OS 9), så det regnes som et rimelig universalt filsystem mellom de to systemene. Det eneste problemet er at microsoft har lagt inn en hjernedød bregrensning på max 32GB partisjonsstørrelse, om man formaterer disken til FAT (en helt vanlig ekstern disk må derfor deles opp i mange bittesmå "biter", eller stasjonsbokstaver). Denne begrensningen støter man dog ikke på om man bruker mer egnet software enn microsofts egen filbehandler til formateringen. Skrivetilgang i mækk (når disken er formatert med NTFS) skal gå an å få til, men originalt er det visst bare mulig å lese filene, ja. Skal ikke være lett.

Har man en helt alminnelig nettverksharddisk (NAS), skal man kunne omgå hele filsystemdritten.

Skrevet

Det er jo ingen som bruker noe annet enn NTFS i dag da, med mindre du sitter på ei XP-maskin fra 1998..

R-Studio er et windowsprogram som kan lese og hente ut data fra HTS-disker.

Skrevet

Sannsynligvis er harddisken satt opp med HFS+ som er det gjeldende filsystemet på moderne varianter av OSX. Dette kan ikke leses av Windows "out of the box", men om du googler HFS+ on Windows så kan det hende du finner noen Windowsapplikasjoner som gjør at du likevel kan lese det. Har selv ikke funnet noen gode som er gratis, dog.

Måten man unngår dette på er å formattere harddisken til exFAT, hos meg funker det helt fint mellom Windows 7 og OSX 10.7/10.8. Dette må velges eksplisitt i disk utility på Mac OS, da det er HFS+ med journalføring som er standardvalget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...