AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #1 Skrevet 12. november 2012 Jeg har en kjær som lider av alvorlig depresjon. Det vil si at han har vært innlagt på psykiatrisk (til tider akuttpsykiatrisk) i store perioder. Han er tidvis psykotisk, og svært suicidal. Han er "ihjelmedisinert", og har hatt mange runder med ECT. Utallige samtaler med terapeuter, ingenting hjelper. Om noe, syns jeg bare han blir verre. Det har gått flere år, og skolemedisinen ser ikke ut til å ha stort mer å tilby han. Jeg vil gjerne høre fra noen andre med en alvorlig psykisk lidelse i et lignende tilfelle, som ble frisk, og hvordan det gikk til. Jeg føler at det er på tide å tenke utenfor skolemedisin, at f.eks ernæring vil være et svært viktig supplement i behandlinen. Det finnes så mye forskning som viser at f.eks sukker, aspartam, palmefett o.l kan trigge og også forverre en depresjon. Dessverre har ikke helsevesenet fokus på dette. Høres gjerne om deres erfaringer! Anonym poster: a29f9c494a3384c4c6033f8da0479a37
Maxiipeps Skrevet 12. november 2012 #2 Skrevet 12. november 2012 Det viktigste er å finne årsaken bak depresjonen, ikke bare fokusere på å bli kvitt symptomene. Man må jobbe ut ifra de dypereliggende årsakene. Er han 100% åpen mot behandlerne sine? Det er nesten alltid en årsak bak. Selv led/lider jeg av depresjon på grunn av sosial angst som førte til ensomhet og isolasjon. For å bli kvitt depresjonen må jeg da først jobbe med angsten min, og komme ut av isolasjonen, slik at jeg kan treffe andre mennesker, og oppleve vennskap. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #3 Skrevet 12. november 2012 Det viktigste er å finne årsaken bak depresjonen, ikke bare fokusere på å bli kvitt symptomene. Man må jobbe ut ifra de dypereliggende årsakene. Er han 100% åpen mot behandlerne sine? Det er nesten alltid en årsak bak. Selv led/lider jeg av depresjon på grunn av sosial angst som førte til ensomhet og isolasjon. For å bli kvitt depresjonen må jeg da først jobbe med angsten min, og komme ut av isolasjonen, slik at jeg kan treffe andre mennesker, og oppleve vennskap. Selvsagt er årsaken det viktige, men når man lider av alvorlig klinisk depresjon og i store deler er psykotisk så er ikke det like lett. Han er helt åpen om årsaken, jeg vet også årsaken. Problemet er at han lider av alvorlige vrangforestillinger pga psykose og er ikke i stand til å se ting som folk flest. Derfor jeg gjerne vil høre fra noen som har hatt samme tilstand, ikke "bare" vanlig depresjon. Anonym poster: a29f9c494a3384c4c6033f8da0479a37
Maxiipeps Skrevet 12. november 2012 #4 Skrevet 12. november 2012 Selvsagt er årsaken det viktige, men når man lider av alvorlig klinisk depresjon og i store deler er psykotisk så er ikke det like lett. Han er helt åpen om årsaken, jeg vet også årsaken. Problemet er at han lider av alvorlige vrangforestillinger pga psykose og er ikke i stand til å se ting som folk flest. Derfor jeg gjerne vil høre fra noen som har hatt samme tilstand, ikke "bare" vanlig depresjon. Anonym poster: a29f9c494a3384c4c6033f8da0479a37 Jeg har ikke "bare" vanlig depresjon nei. Jeg har fått stilt diagnosen alvorlig depresjon av en psykiater, så jeg vet hva jeg snakker om. Går jevnlig på DPS. Er ikke en som diagnoserer meg selv. Det er veldig viktig å få riktig diagnose. Det kan være vanskelig å skille mellom psykiatriske diagnoser, fordi mange har glidende overganger. Dermed kan man få feil medisiner. Har han vurdert elektrosjokk-behandling? Det er ikke slik som gamledagers lobotomering. Det skjer på sykehus ved at man får støt sendt inn til hjernen. Skal visstnok være svært effektivt på pasienter med alvorlig depresjon.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #5 Skrevet 12. november 2012 Jeg har ikke "bare" vanlig depresjon nei. Jeg har fått stilt diagnosen alvorlig depresjon av en psykiater, så jeg vet hva jeg snakker om. Går jevnlig på DPS. Er ikke en som diagnoserer meg selv. Det er veldig viktig å få riktig diagnose. Det kan være vanskelig å skille mellom psykiatriske diagnoser, fordi mange har glidende overganger. Dermed kan man få feil medisiner. Har han vurdert elektrosjokk-behandling? Det er ikke slik som gamledagers lobotomering. Det skjer på sykehus ved at man får støt sendt inn til hjernen. Skal visstnok være svært effektivt på pasienter med alvorlig depresjon. Jeg antydet ikke at du har diagnosert deg selv, jeg forklarer bare hvor ille det står til med han. Han var "frisk" i forhold til det han er nå da han lå på DPS. Ja jeg har skrevet at han har hatt mange ECT behandlinger. Skolemedisinen har ikke mer å tilby han, derfor jeg lurer på om det finnes noen med erfaringer utenfor skolemedisinen som gjorde at de ble bedre. Anonym poster: a29f9c494a3384c4c6033f8da0479a37
Maxiipeps Skrevet 12. november 2012 #6 Skrevet 12. november 2012 Jeg antydet ikke at du har diagnosert deg selv, jeg forklarer bare hvor ille det står til med han. Han var "frisk" i forhold til det han er nå da han lå på DPS. Ja jeg har skrevet at han har hatt mange ECT behandlinger. Skolemedisinen har ikke mer å tilby han, derfor jeg lurer på om det finnes noen med erfaringer utenfor skolemedisinen som gjorde at de ble bedre. Anonym poster: a29f9c494a3384c4c6033f8da0479a37 Beklager, det så jeg ikke. Har dessverre ikke mer å tilby, men lykke til i alle fall. Håper han finner en vei til å bli frisk.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #7 Skrevet 12. november 2012 Beklager, det så jeg ikke. Har dessverre ikke mer å tilby, men lykke til i alle fall. Håper han finner en vei til å bli frisk. Takk for det, han skal bli frisk Anonym poster: a29f9c494a3384c4c6033f8da0479a37 2
Katniss Skrevet 13. november 2012 #8 Skrevet 13. november 2012 Alle mennesker føler seg bedre av å spise sunt og trene så han bør absolutt gjør det, men man blir ikke frisk av klinisk depresjon ved å ta kostholdstilskudd. Disse Herballife selgerene gjør stor business på å selge vitaminer til folk som er desperate.
Gjest O___o Skrevet 13. november 2012 #9 Skrevet 13. november 2012 Jeg ble aldri det. Men for mange fungerer kognitiv terapi og medisinering. Hjalp ikke meg - men har sett det redde livet til mange andre
AnonymBruker Skrevet 13. november 2012 #10 Skrevet 13. november 2012 Alle mennesker føler seg bedre av å spise sunt og trene så han bør absolutt gjør det, men man blir ikke frisk av klinisk depresjon ved å ta kostholdstilskudd. Disse Herballife selgerene gjør stor business på å selge vitaminer til folk som er desperate. Jeg tenker ikke på kosttilskudd, jeg tenker på kosthold. 100% unngå mat/drikke som hindrer opptak av serotonin (sukker, aspartam, palmefett, godteri, kaker, brus o.l), og spise godt med mat som bidrar til opptak, slik som grønne grønnsaker, brun ris, ubehandlede nøtter, osv. Jeg ble aldri det. Men for mange fungerer kognitiv terapi og medisinering. Hjalp ikke meg - men har sett det redde livet til mange andre Som sagt hjelper ikke tradisjonell behandling. Anonym poster: a29f9c494a3384c4c6033f8da0479a37
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #11 Skrevet 14. november 2012 Noen som har erfaring med alvorlig depresjon som har noen andre innspill her? Anonym poster: a29f9c494a3384c4c6033f8da0479a37
Gjest Anonym Skrevet 12. april 2013 #12 Skrevet 12. april 2013 Jeg har hørt at å stelle med hage og sånt skal hjelpe på depresjon. Det skal finnes en del studier på det... Jeg har ikke prøvd det, men vurderer sterkt å lage meg en hage. Er ingenting som hjelper. Jeg er diagnostisert med alvorlig depresjon men får ikke noe særlig hjelp.. Er på venteliste på å komme til psykolog , og fikk noen piller som bare gjorde meg mye verre... Hadde det ikke være for at jeg har verdens beste kjæreste som droppet studiet for å være med meg og passe på at jeg har det bra så hadde jeg vært dau for lenge siden. :/ Alle sier til meg at jeg må trene, komme meg ut osv. Men det gjør meg verre, for da blir jeg veldig sliten, og faller ned veldig brått (tror jeg er psykotisk, men har jo ingen psykolog..). I don't know what to do.... For meg så hjelper det å være med kjæresten min. Vi koser oss veldig Så jeg har ikke lyst til å dø lengre. Ikke i det hele tatt!! Jeg vil bare være med henne. Sorry for langt og rotete innlegg.. Konsentrasjonen er ikke på topp akkurat xD
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #13 Skrevet 12. april 2013 For meg hjalp det litt å sette ord på og forsone meg med det som var vanskelig; omsorgssvikt og psykisk mishandling. Ellers så hjelp det å komme i gang igjen med daglige rutiner, gå på arbeid og treffe kollegaer. Ikke bare bli sittende hjemme og gruble og være bitter. Anonym poster: 55192f239f04a2cb4fd9c1ce7a9ceb1c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2013 #14 Skrevet 12. april 2013 Jeg er nå 26 år gammel. Har slitt med depresjoner siden jeg var 14 år gammel. Har gått på alle slags medisiner og vært innlagt og gått i terapi alle år. Det som hjalp meg over depresjonen var kognitiv terapi (holdt på med det i ett år, uten medisiner). Nå er jeg frisk! Hadde ærlig talt ikke så mye tro på kognitiv terapi. Trodde egentlig at jeg aldri ville bli frisk, men på den andre siden hadde jeg jo ingenting å tape på det Jeg sliter fortsatt med andre psykiske plager, men er helt kvitt depresjonen! Uansett så er dette veldig individuelt som de andre skriver. MEN rådet mitt er å være åpen for alle type behandlinger - du har jo ingenting å tape på det, slik som meg. Ja, det tar tid, men man er nødt til å være tålmodig (noe som også kan være litt vanskelig når man er deprimert), Anonym poster: bc38bb32af5588602458f5586a2979aa
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #15 Skrevet 13. april 2013 All tradisjonell behandling er prøvd ut. Til og med elektrosjokk-terapi. Han har konstante tanker om selvmord, og havner i psykose rett som det er. Snakker innimellom med seg selv for å stillne tankene sine. "gå vekk, jeg vil ikke, gå vekk". OCD er også en diagnose han har. Det er ikke slik at han sitter hjemme og gråter, det er ikke en slik type depresjon. Han er døddssyk. Har ingen evne til rasjonell tenking lenger.Så dette er ikke noe som går vekk ved å luke ugress og så frø i hagen, eller å gå på jobb. Jeg tror jeg kanskje er mer ute etter å høre noen som ble frisk av mer utradisjonell behandling. Anonym poster: a29f9c494a3384c4c6033f8da0479a37
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #16 Skrevet 13. april 2013 Hei! Jeg har desverre ingen veldig gode råd å komme med.. men du spør om mat bl.a og kosthold.. og der har jeg funnet noe som heter Soursop som visstnok skal ha god effekt mot depresjon (engelsk navn er soursop.. hva det heter på norsk vet jeg ikke). Ellers så ser jeg at det er en del om mat som virker mot slik og slike psykiske tilstander (bare å google litt rundt).. så det med mat er absolutt noe å ta tak i! Jeg har ikke så mye erfaring personlig med depresjon dog.. men jeg har en del erfaring med psykoser/OCD. Jeg har OCD selv og min mor var alvorlig schizofren/psykotisk (men ble frisk via medisinering.. ) Anonym poster: d30938e914b768a6d9adc7993965a99d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå