AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #1 Skrevet 12. november 2012 Hei! Vi skal male veggene i stue/kjøkken, gang og ett soverom. Har dere noen gode tips som kan være nyttige? Vi skal male alle veggene hvite, og kanskje ha en brun/grå farge på den ene kjøkkenveggen. Vi må jo vaske veggene først, men hva skal vi vaske med? Hvor lenge må veggen tørke før vi kan vaske? Nå er fargen kremfarget (lys beige), trenger vi ett strøk eller to? Jeg regner med vi trenger én rulle til å male på veggen, og én kost til å male helt oppe ved listene, en "plastboks" til å legge rullen oppi, maling, tape (til listene). Noe mer? Det er tapet på veggene nå forresten, og vi skal male på tapeten! Takk for alle tips og råd Anonym poster: f2decccc82fc261eb2663e195fff6991
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #2 Skrevet 12. november 2012 Obs - hvor lenge må veggene tørke før vi kan male? Anonym poster: f2decccc82fc261eb2663e195fff6991
Solsenga Skrevet 12. november 2012 #3 Skrevet 12. november 2012 - Du kan vaske med vanlig zalovann, evt salmiakk. Mal etter noen timer - Man maler alltid (minst) to strøk (Tørketid står på boksen/spannet) - Sjekk hva slags tapet som sitter på! Er det papirtapet så er det egne ting å ta hensyn til (som å ikke vaske med vann, heller tørke lett over for å fjerne støv. Grunning ment til tapet osv) - Er det vannbasert maling, så trenger du ikke rare utstyret da du kan vaske pensel og rull i vann etterpå 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #4 Skrevet 12. november 2012 - Du kan vaske med vanlig zalovann, evt salmiakk. Mal etter noen timer - Man maler alltid (minst) to strøk (Tørketid står på boksen/spannet) - Sjekk hva slags tapet som sitter på! Er det papirtapet så er det egne ting å ta hensyn til (som å ikke vaske med vann, heller tørke lett over for å fjerne støv. Grunning ment til tapet osv) - Er det vannbasert maling, så trenger du ikke rare utstyret da du kan vaske pensel og rull i vann etterpå Takk for svar Tror tapeten er glassfiberstruktur eller noe slikt (er det noe som heter det?), så da bør man kanskje vaske over? Vil du anbefale vannbasert maling? Anonym poster: f2decccc82fc261eb2663e195fff6991
Gjest hedgepig Skrevet 12. november 2012 #5 Skrevet 12. november 2012 Alltid vanntynnet på glassfiber! Jeg ville også satset på to strøk, selv om fargen under er lys. + at jeg ville valgt en maling med god dekkevne og god rullekvalitet.
Solsenga Skrevet 12. november 2012 #6 Skrevet 12. november 2012 Glassfiberstrie? Da kan du bare male i vei! Jeg bruker alltid vannbasert når jeg maler. Er så lett å ha med å gjøre; tørker fort, lite lukt og trenger ikke whitespirit Det blir endel fett på veggene- spesielt på kjøkkenet, så lurt å vaske med litt salmiakk! Ellers vil du oppleve at malingen ikke fester seg ordentlig (prøv å blande kaldt smør og vann )
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #7 Skrevet 12. november 2012 Alltid vanntynnet på glassfiber! Jeg ville også satset på to strøk, selv om fargen under er lys. + at jeg ville valgt en maling med god dekkevne og god rullekvalitet. Glassfiberstrie? Da kan du bare male i vei! Jeg bruker alltid vannbasert når jeg maler. Er så lett å ha med å gjøre; tørker fort, lite lukt og trenger ikke whitespirit Det blir endel fett på veggene- spesielt på kjøkkenet, så lurt å vaske med litt salmiakk! Ellers vil du oppleve at malingen ikke fester seg ordentlig (prøv å blande kaldt smør og vann ) Da skal jeg kjøpe maling i morgen! Gleder meg, tusen takk for all hjelp Men forresten (her kommer enda et heh): vi vurderer å male listene også. De er trefarget (ser ut som de er lakket). Hva må jeg tenke på da? Jeg bør vel kjøpe egen maling til listene eller? Anonym poster: f2decccc82fc261eb2663e195fff6991 2
andy capp Skrevet 12. november 2012 #8 Skrevet 12. november 2012 Du har fått gode råd vedrørende veggen. Med tanke på listene ville jeg brukt heftgrunn før maling dersom de er lakkerte. Kan være vanskelig å få maling til å feste seg. Spør i butikken slik at du får heftgrunn og maling som går sammen til listene. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #9 Skrevet 12. november 2012 Du har fått gode råd vedrørende veggen. Med tanke på listene ville jeg brukt heftgrunn før maling dersom de er lakkerte. Kan være vanskelig å få maling til å feste seg. Spør i butikken slik at du får heftgrunn og maling som går sammen til listene. Ok Da skal jeg snakke med de som arbeider på butikken om heftgrunn. Takk! Anonym poster: f2decccc82fc261eb2663e195fff6991
Gjest Badabing Skrevet 12. november 2012 #10 Skrevet 12. november 2012 Er listene lakkerte, ville jeg også pusset lett over dem før jeg malte. Vanlig farge å ha på listene er Egghvit/Bomull, men det finnes sikkert noen som velger annen maling. Du kan bruke vannbasert maling på listene også. Det går an å kjøpe egen maling for lustverk/treverk, men jeg vil påstå at det ikke er nødvendig. Ellers foretrekker jeg halvblank maling, da det har lett for å komme riper i den matte, og jeg synes det ser bedre ut. Det eneste er at underlaget bør være uten særlige feil, da de synes bedre med en litt blankere maling. Vi malte huset her med matt maling da det var så "in" for noen år siden, men nå har vi endelig begynt å male over den matte, og det blir mye finere her.. 1
Gjest hedgepig Skrevet 12. november 2012 #11 Skrevet 12. november 2012 Jeg ville valgt silkematt på glassbibervegger, og halvblank på dørlister og vinduslister. 1
helenaa Skrevet 12. november 2012 #12 Skrevet 12. november 2012 Og en ting til: Når du er ferdig for dagen, og skal fortsette den neste, legger du penselen i en plastpose. Da slipper du å rengjøre den mellom hver gang. Jeg har også sett tips om å kle den plastdingsen til maling med plastpose eller alufolie, så kan du bare kaste det når du er ferdig. Hilsen lat 1
kalinka85 Skrevet 15. november 2012 #13 Skrevet 15. november 2012 Du får kjøpt ferdig plast til malebrettet på fargehandelen, passer perfekt i brettet og koster en brøkdel av prisen som brettet. Bare å kaste etterpå. Og husk å kjøp den dyreste og beste tapen de har. Vel verdt hver en krone når den skal av igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå