Gå til innhold

Gult i toalettet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har nytt bad og toalett, men huset er gammelt. Og det har heller ikke vært brukt på noen år, før vi tok det i bruk igjen for et halvt år siden.

Og problemet er at vannet og nedi toalettet der vannet er blir det gult bare to dager etter vask. Har ikke hatt dette problemet der jeg har bodd før, og lurer på hvordan jeg blir kvitt det. Det ser grisete og ekkelt ut, og jeg må vaske doskålen hver dag for å holde det nogenlunde ok.

Vasket toalettet før vi reiste på ferie også, og da vi kom hjem igjen var det så gult det aldri har vært før. Er så fortvilende!

Noen med gode tips og triks?

Anonym poster: 834fa340d8d27dcd5046d560d10983bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hedgepig

Er det noe spesielt med vannkvaliteten der du bor nå? Er du tilkoblet kommunalt vannverk, eller privat brønn?

Bruker du klorin innimellom?

Har forresten en venninne som er veldig flink med husarbeid,

men nedi toalettet ser det ut som at hun aldri vasker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme problemet. Aldri opplevd det tidligere steder, men her er det ett stort problem. Opplever også at den ikke skyller godt nok, f.eks. så kan deler av toalettpapiret ikke komme med. Så jeg kan ikke bruke "tunge" toalettpapirer. Opplever du noe av det samme?

Jeg har egentlig slått meg til ro med at det er litt slik. Og tar fatt på dokosten hver annen dag. Det blir spesielt gult rundt vannkanten, og ei stripe bak hvor vannet renner ned.

Men i sist uke hadde jeg ett byrå som var å vasket, for å få vaske ned leiligheten, etter det har jeg ikke sett antydning til problemet. Litt nysgjerrig på hva de gjorde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er av og til slik at ikke alt papiret blir skyllet bort også, og man må spyle to ganger.

Bruker ikke klorin men domestos. Kanskje jeg skal ta en aldrig så liten klorvask på det. Er koblet til kommunalt vannverk, men naboene mine har ikke noe problemer med vannet i toalettet. Skulle også likt å vite hva de brukte i doen din, barista.

Anonym poster: 834fa340d8d27dcd5046d560d10983bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos kjæresten blir skåla gulaktig ganske raskt etter en vask, men jeg heller bare bittelitt klorin oppi med jevne mellomrom (uten å vaske/skrubbe), så holder det seg fint i noen dager. Har ikke samme problemet her jeg bor.

Men du trenger altså ikke vaske like grundig hver gang, bare bruk litt klorin og la det virke en liten stund før du skyller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et toalett med samme problemet. Det andre toalettet, som står i samme etasje, skjer dette ikke med. Det er veldig merkelig. Jeg må huske på å vaske og skylle ned i dette ene toalettet hver gang vi får folk som stikker innom på besøk - ellers tror gjestene sikkert at det ligger gammelt urin i skåla. Det er ganske ekkelt.

Anonym poster: e89d6a09a9321a7a26834ec2919d41b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har et toalett med samme problemet. Det andre toalettet, som står i samme etasje, skjer dette ikke med. Det er veldig merkelig. Jeg må huske på å vaske og skylle ned i dette ene toalettet hver gang vi får folk som stikker innom på besøk - ellers tror gjestene sikkert at det ligger gammelt urin i skåla. Det er ganske ekkelt.

Anonym poster: e89d6a09a9321a7a26834ec2919d41b6

Bruk sånn blå Mr Muscle Block, da blir ihvertfall vannet grønt. Jeg bruker den, har ikke gult i doen da. Liker at vannet er blått i skåla, det ser friskere ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig så ligger problemet i sisternen. Hvis du får det til, så lett på lokket, å ha litt klorin nedi der, la det stå en stund, en time eller to, å skyll så ned. Se om det hjelper. Blir problemet bedre, men ikke forsvinner helt, så gjennta.

Men, er du sikker på at det kun er i doskåla? Hvis det er vannet sånn generellt så hjelper ingenting annet enn å bruke børsten daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig så ligger problemet i sisternen. Hvis du får det til, så lett på lokket, å ha litt klorin nedi der, la det stå en stund, en time eller to, å skyll så ned. Se om det hjelper. Blir problemet bedre, men ikke forsvinner helt, så gjennta.

Men, er du sikker på at det kun er i doskåla? Hvis det er vannet sånn generellt så hjelper ingenting annet enn å bruke børsten daglig.

Oh, dette skal hvertfall jeg forsøke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også en sånn wc block fra WC duck eller hva det nå heter som lager blått vann, uten lukt. Liker ikke sånne dolukter, men det er greit med en som lager farge uten å lukte da.

Mener det er denne:

se_wcduck_wchygiene.jpg

Anonym poster: ab93642d5fb88d995862001c94ae388a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være at vannkvaliteten er litt så som så hos dere. Om det er mye humus i vannet vil dette raskt danne et belegg i do. Var sånn her før kommunen fikk nytt renseanlegg.

Hos oss var det ikke så mye humus at vannet så "grumsete" ut i glass. Men mot hvitt porselen der vann ble stående en liten stund ble det synelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...