Gå til innhold

Krom mot søtsug

Imax

Anbefalte innlegg

Fikk tips om å spise krom som supplement til kosten, for å ta knekken på søtsug. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

krom er et mineral kroppen er avhengig av. det er viktig fpor mange av kroppens funksjoner, men det mest kjente er vel at det regulerer blodsukkeret. som kjent så vil et svingende blodsukker gjøre at vi får mer lyst på søtt. har man blodsukkeret under kontroll er det lettere å stå imot søtsuget.

for å regulere blodsukkeret, er det viktig å spise mange små måltider. ikke gå lenge uten mat, og ikke hopp over måltider. spis skikkelig, kutt ut høyglykemiske matvarer som hvitt mel og sukker. spis langsomme karbohydrater som grovt mel og korn, grønnsaker og endel frukter, som feks pærer, epler, bær osv.

men noen har mangel på krom, da sukker "vasker# dette mineralet ut av kroppen. dermed vil tilskudd av dette hjelpe til med å holde blodsukkeret under kontroll:)

husk bare at dosen som står på pakken (som oftest 1 tablett daglig) KUN er ment som forebyggende dose. dette gjelder de fleste vitaminer og mineraler. har du mangel og tar tilskudd for å rette opp dette, MÅ du ta mer enn det som står på. begynn med 2 tabletter hver morgen etter mat, virker det ikke innen en uke, ta 3. de fleste ender på 3-4, avhengig av kroppsvekt.

er du SVÆRT overvektig, må du kanskje opp i enda flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en del krom før og det hjalp sånn passe greit, men jeg har funnet ut at ingenting regulerer søtsug som å spise mange små måltider slik at blodsukkeret ikke går helt berserk mellom hvert måltid. Trodde aldri jeg skulle bli kvitt min heller varulvaktige forvandling til et sukkerjaktende monster etter middag :wink: , men nå er det nesten helt borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at krom ikke virker, jeg.

At det bare er humbug hele greia.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at krom ikke virker, jeg.

At det bare er humbug hele greia.....

vel, det kan jeg garantere deg at det ikke er. det blir jo det samme som å si at C vitaminer er overtro, at omega 3 er oppspinn osv. er du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er forskjellig om det fungerer. Har ei venninne det fungerte helt supert for, menjeg merka ikke noe forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALT virker forskjellig på folk. mange må bytte legemedisiner fordi det produktet de fikk ikke hjalp på dem. sånn er det med naturmedisin og. det hjelper på noen, men ikke alle. derfor blir det feil å si at det er tull frodi det ikke hjalp på deg (ikke at noen her har sagt det, bare sånn generelt). og den feilen mange dessuten gjør, er å ta den dosen som står på esken, 1 tablett daglig. det er kun forebyggende dose. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, det kan jeg garantere deg at det ikke er. det blir jo det samme som å si at C vitaminer er overtro, at omega 3 er oppspinn osv. er du med?

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive under på at det virker på meg! :-) Jeg mister mye av det søtsuget som jeg ofte har!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Goliat

Pappa har diabetes og har fått råd fra legen og spise krom.

Må bare si at min far er en ganske så kristisk person som ikke har tro på hva som helst.

Min mor tar det også for og dempe søthunger`n og begge har gått ned i vekt jevnt og trutt.

Selv merker jeg forskjell i de periodene jeg har tatt det tidligere kontra når jeg ikke tar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 år senere...

Drar denne opp igjen. Noen flere som har erfaringer med krom mot søtsug? Hvor stor dose må man ta?

Anonymous poster hash: 4ef06...d51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bli kvitt søtsug handler også mye om vilje og hva man har bestemt seg for. Sukker er sterkt avhengighetsdannende, lik nikotin osv. Så for å få kontroll på det så har i hvertfall jeg bare måttet ha 1-2 uker som er helt jævlig før suget forsvant. Etter de to ukene har jeg selv kontroll på sukkeret, og det styrer ikke humør, helse eller hverdag lengre. Viktig å ha andre alternativer tilgjengelig da, når suget melder seg, da er det lettere å gjennomføre avvenning og få det til å bli en permanent livsstil. Det er bare å google "sukkerfri kake" sukkerfri godteri" "sukkerfrie alternativer". Dette er veldig i vinden nå, så det finnes en ny og stor sukkerfri verden der ute :) Og den er mye mer helsebringende og like spennende smaksmessig som raffinert sukkerverden ;)

Anonymous poster hash: c25f2...017
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...