Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert av en annen tråd her der det var forslag om å gi veldedighet som julegave.

I fjor mener jeg å huske det var mange tråder om dette.

Så hva mener vi i år?

Jeg mener: Veldedighet er fint. Og alle vi som har nok, burde dele med andre.

Men å donere bort julegavesummen til person B til en veldedig organisasjon, er og blir aldri noen julegave fra person A til person B.

Det er en julegave fra person A direkte til den veldedige organisasjonen. Punktum.

Håper jeg slipper geiter denne jula. Vil noen gi meg gave, greit nok. Vil noen ikke gi meg gave, fremdeles greit.

Vil noen donere penger til mennesker/organisasjoner som trenger det, greit nok - men ikke kall det en julegave til meg... For det er det ikke.

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er ikke spesielt glad i veldedighetsgaver, rett og slett fordi jeg vil bestemme selv hvilken veldedighet det skal gis til på vegne av meg. Har ei venninne som har hatt en tendens til å gi meg slike gaver, og selv om tanken er god har hun bommet ganske grovt ift hvilke saker som da støttes. Jeg takker selvsagt, men innerst inne tenker jeg vel egentlig at hun egentlig bare kunne latt være å gi meg noe, eller bare gitt direkte til veldedighet uten å "gi det bort".

Og for all del, jeg er alltid takknemlig, derfor har jeg et nokså ambivalent forhold til veldedighetsgaver, nemlig fordi jeg ikke vil være utakknemlig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Skrevet

Håper jeg slipper geiter denne jula. Vil noen gi meg gave, greit nok. Vil noen ikke gi meg gave, fremdeles greit.

Vil noen donere penger til mennesker/organisasjoner som trenger det, greit nok - men ikke kall det en julegave til meg... For det er det ikke.

Jeg fikk også geit i julegave et år. :)

Intensjonene var nok gode, men om man absolutt vil donere noe i mitt navn så la meg i det minste bestemme hvem som skal få denne donasjonen!

Ellers enig i alt du skriver her. :Nikke:

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar gjerne en geit. Eller en annen form for veldedighetsgave. Jeg har mer enn nok, koselig om pengene heller kan brukes på noen som virkelig trenger det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tar gjerne en geit. Eller en annen form for veldedighetsgave. Jeg har mer enn nok, koselig om pengene heller kan brukes på noen som virkelig trenger det.

Jeg har også nok, Gjesten. Og helt greit at noen ikke vil gi meg gave, og heller gi pengene til noen som trenger det. Men jeg vil ikke ha donasjonen som "julegave" til meg.

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet

Ble inspirert av en annen tråd her der det var forslag om å gi veldedighet som julegave.

I fjor mener jeg å huske det var mange tråder om dette.

Så hva mener vi i år?

Jeg mener: Veldedighet er fint. Og alle vi som har nok, burde dele med andre.

Men å donere bort julegavesummen til person B til en veldedig organisasjon, er og blir aldri noen julegave fra person A til person B.

Det er en julegave fra person A direkte til den veldedige organisasjonen. Punktum.

Jo, det er god samvittighet til deg, de tok penger du ellers kunne fått og ga til noen som trenger det.

Det som er kjekt er å legge ved noen gaver ved siden av.

Man kan f. eks gi veldedighet til 200 kr og slenge med noen ekstra gaver.

Så får man da ikke gave til 600 kr, men 400 kr + at de 200 du kunne fått heller gikk til de som trenger det. Og så kan man tenke litt på hva jula egentlig handler om.

For noen handler det om å kjøpe dritdyre gaver til hverandre, spise seg feite og mette på juleribbe/pinnekjøtt og stappe i seg slaverisjokolade til dessert.

For andre handler det om å gi fine, billigere gaver og veldedighet ved siden av slik at noen kanskje tenker litt på de som ikke har så mye og kanskje blir inspirert til å gi gaver til veldedighetsorganisasjoner fast utenom høytider også. Jippi.

• Liker 1
Skrevet

Badebuksa: Gi så mye du vil til folk som trenger det (jeg selv gir faste summer hver jul). Det er godt å dele med andre.

Men ikke bland det inn i gaver eller ikke-gaver til venner og familie.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg synes forøvrig veldedighetsgaver er greit, i prinsippet, og jeg har heller aldri brydd meg om dyre gaver. MEN, da foretrekker jeg at de spør hvilke veldedige saker jeg kan tenke meg å gi til, jeg vil nemlig bestemme akkurat det selv. Ellers trenger man ikke å gi meg gave i det hele tatt. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

Badebuksa: Gi så mye du vil til folk som trenger det (jeg selv gir faste summer hver jul). Det er godt å dele med andre.

Men ikke bland det inn i gaver eller ikke-gaver til venner og familie.

Jo, det er topp å blande inn slike gaver.

Jeg hadde blitt glad for å få 200 kr i veldedighet og 400 kr i vanlig gave istedet for 600 kr.

Lukter jeg litt bitterhet?

Noen som ønsket seg iPhone til jul, men som fikk 500 kr i gavekort + veldedighet istedet? Nei, huffameien altså!!!

Endret av Badebuksa
Skrevet

Hvis du er godt vant med gaver til 600 kroner, skjønner jeg kanskje litt mer av hva du mener.

Men likevel: Hvis jeg gir deg en gave til 400, og gir 200 til Kirkens Bymisjon - så har jeg fremdeles gitt deg en gave til 400. Skjønner?

Hvorfor blande inn donasjoner i julegavene? Det er det jeg ikke skjønner. Enkelt og greit.

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet

Nei, du har tatt ut 200 kr og gitt i den andre personens navn.

Skjønn det du vil, man ser på ting forskjellig. Noen synes det er koselig å vite at deres penger gikk til bla bla, noe man kan ta seg råd til hvis man trekker fra 200 kr på julegavene, andre blir bitre og sure fordi de ville hatt pengene selv.

Skrevet

Du misforstår. Jeg blir ikke bitter og sur fordi jeg heller ville ha pengene selv.

Men hvis du gir en gave til en veldedig organisasjon, er det en gave fra deg til dem. Og ikke fra meg. Skjønner?

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor de som gir bort geiter som julegave til andre, ikke heller kan ønske seg geiter selv? Det hadde vært veldedighet, det. "Gi pengene du ellers ville brukt på gave til meg til *veldedig organusasjon*" det hadde det stått respekt av.

• Liker 13
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor de som gir bort geiter som julegave til andre, ikke heller kan ønske seg geiter selv? Det hadde vært veldedighet, det. "Gi pengene du ellers ville brukt på gave til meg til *veldedig organusasjon*" det hadde det stått respekt av.

Enig og enig - og enda mer enig. Da kan mottager bestemme selv :-)

Skrevet

Hva med å heller gi beskjed om at i år dropper vi gavene til hverandre å bruker pengene til veldedige formål?

Skrevet

Hva med å heller gi beskjed om at i år dropper vi gavene til hverandre å bruker pengene til veldedige formål?

Helt greit, det også :)

Mitt poeng er at jeg ikke vil ha "julegave" som ikke er julegave. Hadde en venninne sagt: Dolce, i år kjøper jeg ingenting til deg, men gir heller penger til noen som trenger det. Helt greit for meg! Men ikke gi meg donasjonen i såkalt "julegave". Det er poenget. Enkelt og greit.

Skrevet

Helt greit, det også :)

Mitt poeng er at jeg ikke vil ha "julegave" som ikke er julegave. Hadde en venninne sagt: Dolce, i år kjøper jeg ingenting til deg, men gir heller penger til noen som trenger det. Helt greit for meg! Men ikke gi meg donasjonen i såkalt "julegave". Det er poenget. Enkelt og greit.

Ja, det var det som var poenget mitt også :-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er prinsipielt sett enig med deg, Dolce, men samtidig forstår jeg foreningenes tanke med å selge inn pengestøtte som julegaver. Tross alt er det ikke mange ganger i året hele Norges samlede befolkning løper rundt som blinde mus for å kjøpe noe, ett eller annet, hva som helst til bestemor som har alt og ikke ønsker seg noe... i år igjen. Samtidig kan det lett bli noe litt grotesk over pengebruken som gjør at den dårlige samvittigheten gjør seg tydeligere bemerket og får oss til å åpne lommeboka. For det tredje bruker folk så mye penger til jul at hvis du kan slå to fluer i ett smekk: veldedighet OG gaver, så fremstår det som en bedre deal enn begge deler (og røde tall på kontoutskriften).

Mulig at det er semantisk galt å kalle det en julegave, men jeg klarer ikke hisse meg opp over det og ønsker alle mulige geiter og vannpumper velkommen under treet. Nå har jeg nok også hatt flaks med at familie og venner har reltativt like verdinormer, slik at jeg ikke har fått "300 kroner i støtte til mormornerkirkens bibelskole i Alabama" til jul- det hadde jeg nok ikke satt like stor pris på... Men heller geit enn enda en lysestake :)

Skrevet (endret)

Jeg synes heller ikke at en "geit" er en julegave, da vil jeg heller at giveren skal være tøff nok til å si at i år så dropper vi julegavene, vi kan heller gi pengene til noen som trenger det. Unntaket er jo så klart hvis jeg faktisk ønsker meg en geit, kylling, høne eller hva det nå skulle være.

Synes også det er litt merkelig når giver har så god samvittighet fordi h*n har gitt bort bare "geiter" og samtidig tar imot masse gaver selv, for å si at man ønsker seg veldedighet selv det gjør h*n jo ikke... (ja, jeg har vært borte i et tilfelle...)

Men jeg synes det var helt greit da jobben min bestemte seg for å gi et beløp til en veldedig organisasjon i stedet for x antall julegaver til de ansatte som sikkert kun faller i smak hos en brøkdel av oss.

Endret av Nattergalen
Skrevet

Man gir ikke veldedighet "til" noen andre enn de som faktisk mottar pengene. Å gi et pengebeløp til veldedighet er ikke en gave til noen andre enn de som faktisk mottar den, som De Fattige Barna I Afrika eller hva det nå er man gir dem til.

Man kan derimot bli enige om å gi til veldedighet I STEDET FOR å gi hverandre gaver. Men da er det noe man skal være enig i om på forhånd. Jeg hadde blitt sur om jeg hadde kjøpt gave til noen, og så fikk et kort med "jeg har gitt en gave til Frelsesarmeen i stedet for til deg". Hva faen? Det er direkte uhøflig. Da har HUN fått en gave, mens jeg ikke har fått det. Det er jo helt på trynet. Om hun er så imot å gi gaver kan hun heller ønske at jeg gir penger til et formål i stedet for til henne.

Jeg hadde også blitt forbannet om noen hadde gitt gave til noen i MITT navn. Jeg opplevde at jobben ga veldedige gaver til en kristen organisasjon i MITT navn engang, og da kan jeg love det ble månelyst. Jeg var langt ifra den eneste som reagerte der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...