AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Hei! Jeg har en valp på litt over 6 mnd som hopper og biter veldig på tur. Han har vært slik siden vi fikk han (da var han 9 uker). Det begynte med at han bet i skoene og buksebena, men det har blitt værre og værre. Nå hopper han opp på oss, biter tak i jakka, bånd, lår, legger og sko. Vi har gått på dressurkurs i fire måneder nå, og jeg har prøvd alle triksene kursleder har kommet med. Ingenting hjelper. Det begynner med én gang han har bæsjet. Det spiller ingen rolle om vi har vært ute i to minutter eller tyve. Når han er ferdig med å bæsje, så begynner det. Når han holder på slik, reagerer han på kommandoer som "sitt", "på plass" og lignende. Men med en gang kommandoen er over, så begynner han på nytt. Det spiller ingen rolle om han har vanlig kobbel eller flexibånd. Om jeg prøver å forelde han med godbiter, snapper han godbiten til seg og fortsetter. Det samme om jeg bruker godbit for å belønne at han slutter. Å nøkke i båndet fungerer heller ikke. For tiden prøver jeg å overse han (stopper helt opp og ser en annen vei, fortsetter å gå når han slutter), men det fører bare til at han begynner å jukke på benet mitt (jeg bor i et boligfelt, og kan ikke ha en hund som står og jukker på meg i alles åsyn). Noen som har noen råd? Anonym poster: 6c6de3ab49e3226a47be1065f6fbe9c9
pusekatta Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 Haha, måtte le litt av jukkingen At en hund jukker på deg betyr en del ganger at den forsøker å dominere deg/vise deg hvem som er sjefen. Kanskje du burde vise litt med disiplin i hverdagslydigheten? Over til bitingen: Vi har også hund, og den oppførte seg akkurat slik som din. Det vi gjorde var å holde båndet så langt fra oss som vi kunne, slik at hunden ikke fikk tak i verken bånd eller deg. Du gjør dette hver gang den prøver seg. Jeg ville ikke forsøkt å få den på andre tanker med godbiter, i verste fall kan den tro at den belønnes for det den gjør. Ellers kan det være et tips å ha med seg en biteleke, kanskje hunden din klør i tennene?
Dolly-Duck Skrevet 11. november 2012 #3 Skrevet 11. november 2012 Stopp opp, vent med å gå videre før hunden har roet seg. Du kan trø på leibåndet slik at han ikke kan hoppe. I ekstreme tilfeller binder man dem gjerne fast i stolpe eller noe og flytter seg slik at hunden ikke kan hoppe på vedkommende. (om det ikke fungerer kan du prøve å snu å gå andre veien, altså: Dere går hunden hopper, da går dere tilbake, hopper han igjen snur dere vei igjen, så holder du på slik til hunden finner ut at den ikke kommer seg noe vei med denne oppførselen. Men ville prøvd første tipset først.
Dolly-Duck Skrevet 11. november 2012 #4 Skrevet 11. november 2012 Haha, måtte le litt av jukkingen At en hund jukker på deg betyr en del ganger at den forsøker å dominere deg/vise deg hvem som er sjefen. Kanskje du burde vise litt med disiplin i hverdagslydigheten? Over til bitingen: Vi har også hund, og den oppførte seg akkurat slik som din. Det vi gjorde var å holde båndet så langt fra oss som vi kunne, slik at hunden ikke fikk tak i verken bånd eller deg. Du gjør dette hver gang den prøver seg. Jeg ville ikke forsøkt å få den på andre tanker med godbiter, i verste fall kan den tro at den belønnes for det den gjør. Ellers kan det være et tips å ha med seg en biteleke, kanskje hunden din klør i tennene? Hunder jukker ikke på mennesker for å dominere. Det finnes flere årsaker til jukking, men den mest valige er stress. Derfor har mange det problemet på tur, hunden blir for gira. Stå på båndet eller bind det fast. 1
pusekatta Skrevet 11. november 2012 #5 Skrevet 11. november 2012 Hunder jukker ikke på mennesker for å dominere. Det finnes flere årsaker til jukking, men den mest valige er stress. Derfor har mange det problemet på tur, hunden blir for gira. Stå på båndet eller bind det fast. Tilgi meg dermed for min uvitenhet, men jeg trodde dette var en av grunnene til at hunder jukker? Vår hund jukket utelukkende på minstemann i familien da den var mindre, har alltid tenkt at det var fordi vi andre sa klart ifra, mens min lillesøster ikke hadde lært seg dette enda, og at han dermed forsøkte å dominere litt her?
Dolly-Duck Skrevet 11. november 2012 #6 Skrevet 11. november 2012 Tilgi meg dermed for min uvitenhet, men jeg trodde dette var en av grunnene til at hunder jukker? Vår hund jukket utelukkende på minstemann i familien da den var mindre, har alltid tenkt at det var fordi vi andre sa klart ifra, mens min lillesøster ikke hadde lært seg dette enda, og at han dermed forsøkte å dominere litt her? ja hunder jukker på andre hunder for å dominere. Gi meg noen sekunder så skal jeg se om jeg finner en god kilde:)
Dolly-Duck Skrevet 11. november 2012 #7 Skrevet 11. november 2012 Jeg finner ikke en god side akkruratt nå, å må gå å legge meg. Men før mente man at det var svært viktig og vise hunden at eieren var kjefen, tegn som jukking har da ofte blitt tolket som at hunden prøver å dominere eieren, og har blitt slått hardt ned på. Nyere studier viser at hunder ikke prøver ´dominere mennesker. De er klar over at vi ikke er av samme rase og de har bare behov for å domminere samme rase. Mennesker er uasnett lederen, vi bestmemer når hunden skal få mat, få gå på do, gå på tur og leke. Derfor blir vi automatisk lederen. Masse gode diskusjoner om det på canis, Beklager rotet skrevet innleg, men jeg er så trett at jeg ikke en gnag klarer å lese det jeg har skrevet:P god natt:) 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #8 Skrevet 11. november 2012 Takk for svar! Når jeg står på båndet, biter han meg bare i benet, så jeg er liksom like langt... - TS Anonym poster: 6c6de3ab49e3226a47be1065f6fbe9c9
Dolly-Duck Skrevet 11. november 2012 #9 Skrevet 11. november 2012 Takk for svar! Når jeg står på båndet, biter han meg bare i benet, så jeg er liksom like langt... - TS Anonym poster: 6c6de3ab49e3226a47be1065f6fbe9c9 da binder du ham i en stolpe eller noe, flytter deg litt slik at hunden ikke kan bite deg og fortsetter turen når hunden er rolig. generell roligtrening hadde nok vært lurt:)
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #10 Skrevet 11. november 2012 Han er veldig rolig hjemme. Da liggen han enten på plassen sin, leker for seg selv med en leke eller tygger på et bein/tyggeleke. Han sluttet med raptuser da han var tre måneder. Å binde han fast er jeg litt skeptisk til... Når jeg har bundet han fast og gått noen meter fra han, så "klikker" han helt. Da bjeffer han og kaster seg fremover i båndet. Av erfaring vet jeg at dette kan holde på i minst et kvarter. Men jeg får prøve og se om det helper. Vi bor i et boligfelt med 98% småbarnsfamilier, vil ikke vekke småbarna med hundebjeff. Anonym poster: 6c6de3ab49e3226a47be1065f6fbe9c9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #11 Skrevet 11. november 2012 Han er veldig rolig hjemme. Da liggen han enten på plassen sin, leker for seg selv med en leke eller tygger på et bein/tyggeleke. Han sluttet med raptuser da han var tre måneder. Å binde han fast er jeg litt skeptisk til... Når jeg har bundet han fast og gått noen meter fra han, så "klikker" han helt. Da bjeffer han og kaster seg fremover i båndet. Av erfaring vet jeg at dette kan holde på i minst et kvarter. Men jeg får prøve og se om det helper. Vi bor i et boligfelt med 98% småbarnsfamilier, vil ikke vekke småbarna med hundebjeff. Anonym poster: 6c6de3ab49e3226a47be1065f6fbe9c9 - TS Anonym poster: 6c6de3ab49e3226a47be1065f6fbe9c9
BunnyBlue Skrevet 12. november 2012 #12 Skrevet 12. november 2012 (endret) Akkurat slik var min hund da hun var like gammel. Din valp er i den typiske alderen der valper "klikker" gjerne helt plutselig. Han begynner å nå kjønnsmoden alder, med de hormoner det måtte medføre. Biting i bånd og armer var frøkna mi til tider ekstrem på. Gjorde jeg noe med det, ble hun bare mer intens. Ingen ting funket, så jeg bandt henne i en stolpe eller et gjerde, og gikk akkurat utenfor rekkevidde, og sto med ryggen til henne. Håpet var å vise at hun gjerne måtte bite og hoppe for min del, men jeg gadd ikke bli med. Tid tok det, det gav seg ikke før hun var rundt året, og ferdig med verste hormonkjøret, men det gjelder å ikke gi opp:) Jeg fant etterhvert ut at hunden også var overstimulert, og kuttet ned på turlengden, det hjalp litt. Om hunden din bjeffer og du er redd for å vekke sovende barn, er det lov å bare gå videre uten å gjøre noe med det. Slik brannslukking kan medføre at du går et par steg bakover i treningen, men må man så må man. Bedre er det uansett enn å lage sirkus for å roe den, da risikerer du å "belønne" atferden istedet. Jukkingen kan skyldes kjønnsmodning og hormoner, at han er stresset og forvirret. Det er mulig han også er overstimulert, sliten, eller bare at det er løpetid hos naboen. Jeg ville bare dyttet hunden ned, med et enkelt "nei". Til sist vil jeg bare nevne at nøkking i båndet, samme hvor forsiktig, ikke må skje. Man må passe på nakken, nøkking er like ille for hunder som for mennesker:) Håper dere finner en måte som får turene til å bli koselige igjen, men vær forberedt på at det kan ta tid. Det jeg har erfart, og hørt av andre er at det blir betraktelig bedre mellom 1-2årsalderen:) Endret 12. november 2012 av BunnyBlue
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #13 Skrevet 12. november 2012 Hei! Nå har jeg akkurat kommet hjem fra første tur etter jobb. Det begynte som vanlig. Alt var veldig fint, men i sekundet etter at bikkja hadde bæsjet ferdig, begynte happingen og bitingen. Jeg fikk hinket meg bort til nærmeste stolpe (med bikka bitt fast i den ene foten) og bundet han fast. Først forsto han ikke helt hva som skjedde, og virket veldig forvirret ("hurra!", tenkte jeg). Han satt seg ned og så på meg. Han virket rolig, men med en gang jeg kom innenfor rekkevidde begynte han med hopping og biting. Etter noen minutter begynte bjeffingen, og jeg så at flere naboer tittet ut av vinduet for å se hva som sto på (the shame...). Jeg oppdaget fort problemene med å binde han fast og gå... For det første, så gauler han så immari. Det er sjenerende. For det andre, så bor jeg i et veldig tett befolket boligfelt. De trærne/stolpene jeg kan binde han i står langs gangveien, hvor det er mange forbipasserende. Spesielt barn. Jeg måtte avbryte hele greia da en flokk unger kom løpende forbi, og dustebikkja kastet seg etter dem. Selv om båndet er helt kort, vil hunden fortsatt være på gangfeltet. Da jeg avbrøt bindingen, gikk jeg over til å overse han. Da begynte ukkingen igjen.... Jeg skal prøve med å binde han fast litt til, men med tanke på bjeffingen tror jeg det vil bli vanskelig. På dagen er ganngveien full av unger, og på kvelden skal de sove. Dette er et problem som har pågått siden jeg fikk han. JEg har lurt på om det kan skyldes over/understimulering. Jeg har endret mengden med tur/trening opp og ned, men ser ikke noe mønster, bortsett fra at bitingen og hoppingen blir værre jo eldre han er. Jeg må si det er ganske fortvilende.... Han er en veldig fin hund ellers, men dette er veldig ødeleggende. Kenner det koker inne i meg, når det begynner. Det har hendt at jeg har plukket han opp og bært han hjem (det er han for stor til nå). - TS Anonym poster: 6c6de3ab49e3226a47be1065f6fbe9c9
BunnyBlue Skrevet 12. november 2012 #14 Skrevet 12. november 2012 Jeg vet akkurat hvor pinlig og sjenerende dette kan være, men når jeg etterhvert begynte å studere andre valpeeiere, er det neimen ikke få som sliter med dette. Som regel går dette over når de er ferdig kjønnsmodnes, men det tar tid, hold ut! Har du prøvd å holde deg til en treningsmetode over lengre tid, eller hopper du litt fra den ene til den andre? Kanskje det kan hjelpe å kontakte en atferdsterapeut eller hundetrener, som kan i det minste støtte og veilede, og du slipper å lure på om noe er galt med hunden eller treningsopplegget? Jeg syntes det var ganske beroligende å få høre at alt var normalt, og vil gå over til slutt, det gjorde tiden med hunden hengene etter buksebeinet liitt lettere.
Sugerøret Skrevet 12. november 2012 #15 Skrevet 12. november 2012 Grattis med en velfungerendes valp Det er normalt,at de hopper,biter og blir bajas. Du blir kjedlig og står der bare (eller bind rampen...) Til hunden har roet seg. Så fortsetter du. Repriseknappen om nødvendig. Det går over! Jukking på mennesker eller leker,er normalt pga stress eller glede .Det skal du ikke la han holde på med.Ta hunden ned og om det ikke hjelper,gjør som når han hopper /biter. Bli dønn kjedlig og event. bind han til han roer seg ned En ting, Gi faan i at folk glor.Dette er din valp og han må jo lære. Om de spør så får du bare svare da Prøv rolig trening vekk fra folk.Du behøver jo ikke legge turene til de steder hvor det er flest folk som ferdes.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #16 Skrevet 12. november 2012 Tusen takk for svar Det er ikke slik at jeg legger turene til områder med mye folk. Jeg bor i kjærnen av et tett befolket boligfelt, og kommer meg ikke ut av det boligfeltet før hunden begynner.... Det med at folk stirrer bryr jeg meg ikke så mye om, men når ungene løper forbi han og jeg ikke holder tak i bånden blir jeg litt stressa. Det er ikke slik at han er aggresiv eller noe, men jeg vet at han kan finne på å snappe etter dem om de kommer for nære (ikke til vanlig! Men når han har den bite-raptusen når vi er på tur). Det vil ikke skade fysisk, men selvfølgelig er slikt utrolig ekkelt og skummelt for et barn. Jeg bor her jo, og ønsker ikke noen sinte foreldre på døra fordi hunden min har snappet etter en unge. Ikke bare blir jeg kjent som "hun uten kontroll", men "hun med hunden som biter barn".... Han får ikke lov til å jukke på meg, da drar jeg han ned. Men jeg overser han, han jukker og får oppmerksomhet, vil ikke det virke forsterkende? - TS Anonym poster: 6c6de3ab49e3226a47be1065f6fbe9c9
SummerJoy Skrevet 16. november 2012 #17 Skrevet 16. november 2012 Hunden vår (labrador) holdt på med det der en periode. Var vel ca samme alder. Er visst pupertetsoppførsel.. Litt sånn opprør. Vi bodde midt i byen på den tiden, og jeg husker jeg syntes det var veldig pinlig med en hund som plutselig begynte å hoppe på meg og prøve å bite meg i rumpa..haha. Men en dag tok jeg frem min venn spruteflasken. Hadde litt vann på en gammel Jif flaske og en dag han begynte med hoppingen så sprutet jeg han litt i ansiktet. Han ble skikkelig paff. Jeg tror jeg måtte gjenta det et par ganger, men han sluttet gradvis med oppførselen etter dette. Han blir veldig ydmyk den dag idag når jeg tar frem Jif flasken for å vaske, haha....
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #18 Skrevet 16. november 2012 Slutt å gå tur med han, gå ut så han får gjort fra seg. En valp på 6 måneder MÅ ikke gå tur. Jukkingen kommer nok av stress. Dersom du stresser og skjemmer deg over at naboer og forbigående ser at hunden din gauler som en tulling når du prøver å lære ham at du ikke vil være til han om han ikke oppfører seg, kan du kanskje få noen til å kjøre deg laaaangt bort der dere kan trene i fred? =) Jeg ville holdt på mer med rolige ting inne, hjernetrim funker bra. Anonym poster: 4663668d664d7af0b4a092aea87ae104 1
SummerJoy Skrevet 16. november 2012 #19 Skrevet 16. november 2012 Slutt å gå tur med han, gå ut så han får gjort fra seg. En valp på 6 måneder MÅ ikke gå tur. Jukkingen kommer nok av stress. Dersom du stresser og skjemmer deg over at naboer og forbigående ser at hunden din gauler som en tulling når du prøver å lære ham at du ikke vil være til han om han ikke oppfører seg, kan du kanskje få noen til å kjøre deg laaaangt bort der dere kan trene i fred? =) Jeg ville holdt på mer med rolige ting inne, hjernetrim funker bra. Anonym poster: 4663668d664d7af0b4a092aea87ae104 Det er jo helt normal oppførsel for en hund i puberteten. Klart en hund trenger trim også, og ikke bare hjernetrim. En hund som ikke får utløp for energien sin blir iallefall stresset.
Lulu89 Skrevet 18. november 2012 #20 Skrevet 18. november 2012 Hvilken rase har du ? Det er mye lettere å svare på dette hvis jeg kunne fått litt informasjon om hvordan en vanlig dag ser ut... Noen nevner over/understimuli som kan ha mye med saken å gjøre. Men det mange gjør feil, er at de ikke trener eller leker med hunden inne, så når den kommer ut så blir hunden overlykkelig noe som kan føre til stress (og da kommer uønsket atferd) Å gå fra hunden når den er bundet til et tre ville jeg absolutt ikke gjøre. Dette kan skape utrygghet, hvertfall for en så ung hund. En ting som kan hjelpe deg veldig mye er klikker:) Hunder liker å jobbe, så hvis det ikke skjer noe på turen så vil han finne på egne ting. Begynn å gi den veldig lette oppgaver på tur osv. Men igjen, pass på så du ikke overdriver. Det funker heller ikke å prøve nye teknikker hele tiden, prøv dette en stund (noen uker) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå