AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Hei. Jeg er en ung gutt som i høst opplevde en voksen mann med en ekkel oppførsel innenfor idretten. Han kunne foreksempel gå bak meg og nærmest hviske inn i øret mitt "ntåå kommer du såå seint i dag" på en flørtende måte (litt sånn hei-du-pusekatten med barnestemme) eller stelle seg helt innpå meg (fullstendig innenfor intimsonen) og prate med den samme ufyselige flørtestemmen. Hvis jeg da prøvde å føre en vanlig samtale for å skape en mer platonisk stemning svarte han bare kort. Prøvde jeg å stille spørsmål i samtalen for å unngå å være den eneste som snakket svarte han bare kort som "ja jeg gjorde det jeg", "ja jeg synes det jeg" og ble stående og stirre intenst på meg. Nærmest som at han prøvde å påtvinge meg intimitet. Det som gjorde det hele fullstendig ubehagelig var at han kunne finne på å begynne å kjefte på meg/kritisere meg for bagateller hvis jeg ikke svarte og viste at jegf ikke ville være med på flørteleken. Da ble han plutselig sur og negativ til alt jeg fortalte. Sånn som nevnt ovenfor, når han sto helt innpå meg og ga lite og bare stirret forklarte jeg han at jeg måtte fortsette og hadde dårlig tid kom han med kritikk ang. hva jeg hadde sagt før i samtalen. Når jeg da ble litt mer irritert og spurte hva han mente med det (en fremmed mann har ingen rett til å fortelle meg hva jeg burde/ikke burde gjøre) begynte han å kjefte på meg i en litt sånn "ja skjønner du ikke det eller!!???"-tone. Når jeg da til slutt måtte heve stemmen for å få han til å forsvinne opplevde jeg at han hevnet seg på meg. Uten å gå i detalj passet det ihvertfall rett inn i mønsteret med at han straffer når han blir avvist. Jeg har sagt ifra om det og aner ikke hva som gjøres med saken men ber til gud om at jeg slipper å se han igjen. Ihvertfall har jeg tenkt at unge gutter bør skjermes fra han i fremtiden, han har en mellomlederstilling og jeg tenker på gru på den stakkars gutten som kanskje må jobbe med han som sjef. Hvis jeg tok kontakt med sjefen til denne mannen, fortalte min historie (gjerne skriftlig/sende brev) og advarte mot å plassere han i jobbsituasjoner med unge gutter under seg, vil jeg da kunne bli anmeldt for å æreskrenkelse/trakassering? Eller kan man gjøre slikt? Tør jo ikke hvis jeg blir forfulgt rettslig, men elers hadde det vært til alles beste å forsøke å advare mot et menneske som er veldig ubehagelig. Anonym poster: c1c6edd128d9e65fad2d300077db6bb7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 Det du skal gjøre er å anmelde han. Anonym poster: de1b54545562acc5134b9a878590276f 3
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2012 #3 Skrevet 11. november 2012 Ifølge feminiztene her så er det ikke voldtekt eller sextrakassering med mindre det er en mann som gjør det mot ei kvinne eller en jente.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #4 Skrevet 11. november 2012 Det du skal gjøre er å anmelde han. Anonym poster: de1b54545562acc5134b9a878590276f Seriøst? Jeg er over den seksuelle lavalder og han var ikke i en overordnet stilling i forhold til meg, bare en voksen mann som og drev med trening i forbindelse med idrett - men når det er sagt så har jo voksne menn alltid høyere stilling mht maktbalanse enn unge gutter. Tror du ikke saken blir henvist? Jeg har ikke bevis. Anonym poster: c1c6edd128d9e65fad2d300077db6bb7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #5 Skrevet 11. november 2012 Dette hørtes ut som en veldig ekkel sak. Anonym poster: c1c6edd128d9e65fad2d300077db6bb7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #6 Skrevet 11. november 2012 Du kan prøve å ta kontakt med politiet, og høre med dem? Du kan anmelde, men du kan også høre med politiet og se hva de har å si om saken. Da får du i alle fall et innblikk. Ellers kan du ta kontakt organisasjonen, og se om de har noen tillitsvalgte? De skal ha taushetsplikt. Anonym poster: 6a7b63686014a62163aa5ba1d2a3d8c8
Gjest Snuppi Skrevet 11. november 2012 #7 Skrevet 11. november 2012 Ifølge feminiztene her så er det ikke voldtekt eller sextrakassering med mindre det er en mann som gjør det mot ei kvinne eller en jente. Du, nå må du faen meg gi deg! Du henger i et spor, kom deg videre. Makan til lite fornuft skal en lete lenge etter.
Gjest Snuppi Skrevet 11. november 2012 #8 Skrevet 11. november 2012 Seriøst? Jeg er over den seksuelle lavalder og han var ikke i en overordnet stilling i forhold til meg, bare en voksen mann som og drev med trening i forbindelse med idrett - men når det er sagt så har jo voksne menn alltid høyere stilling mht maktbalanse enn unge gutter. Tror du ikke saken blir henvist? Jeg har ikke bevis. Anonym poster: c1c6edd128d9e65fad2d300077db6bb7 Jeg slenger meg med de andre her, anmeld ham.
pantertante Skrevet 11. november 2012 #9 Skrevet 11. november 2012 (endret) Ifølge feminiztene her så er det ikke voldtekt eller sextrakassering med mindre det er en mann som gjør det mot ei kvinne eller en jente. Pissprat! Ts, jeg tror jeg ville bedt om en samtale med sjefen hans og fortalt vedkommende det samme som du har fortalt oss. Det høres ikke ut som en akseptabel oppførsel av en voksen mann mot en ung gutt. Spesielt ikke med tanke på hans rolle som trener for unge mennesker. Ellers enig med AB # 6. Og enig med Snuppi. Endret 11. november 2012 av pantertante
Gjest Lille-pus Skrevet 11. november 2012 #10 Skrevet 11. november 2012 Be om å få en samtale med det mennesket som denne mannen har som overordnet. Fortell historien der, og forsøk å være så rolig og behersket som du klarer. Det er uansett første trinn, og definitivt det raskeste med tanke på andre unge gutter som har vedkommende som leder. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #11 Skrevet 11. november 2012 Be om å få en samtale med det mennesket som denne mannen har som overordnet. Fortell historien der, og forsøk å være så rolig og behersket som du klarer. Det er uansett første trinn, og definitivt det raskeste med tanke på andre unge gutter som har vedkommende som leder. Lykke til Men er det ikke fare da for at jeg blir anmeldt for trakassering? Han kan jo si at jeg sprer falske rykter? Anonym poster: c1c6edd128d9e65fad2d300077db6bb7
Gjest Lille-pus Skrevet 12. november 2012 #12 Skrevet 12. november 2012 Du forteller din historie, slik du opplevde det som fant sted, hva du følte. Du kaller ham ikke ved noen begrep eller sier han er 'slik' eller 'sånn'. Jeg vil se det mennesket som kan anmelde noen basert på et menneskes opplevelse fortalt i "jeg" form.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #13 Skrevet 12. november 2012 Du forteller din historie, slik du opplevde det som fant sted, hva du følte. Du kaller ham ikke ved noen begrep eller sier han er 'slik' eller 'sånn'. Jeg vil se det mennesket som kan anmelde noen basert på et menneskes opplevelse fortalt i "jeg" form. Så hvis jeg kontakter hans sjef og advarer han mot å sette denne mannen i posisjon hvor han har unge gutter på f.eks sommerjobb under seg så vil ikke jeg kunne bli anmeldt for f.eks æreskrenkelse? Nå i kveld har jeg gått tur og fått mer og mer lyst til å anmelde denne mannen. Selv hvis saken blir henlagt blir det jo ihvertfall registrert slik at han stiller svakt hvis han gjentar det. Hva kan jeg anmelde han for/er det noen konkret situasjon jeg kan fokusere på eller bare ta hele casen? Anonym poster: c1c6edd128d9e65fad2d300077db6bb7
Neket Skrevet 12. november 2012 #14 Skrevet 12. november 2012 Men hva skal du anmelde ham for? Å snakke til deg med barnestemme, overtre intimgrensen din og rare blikk som dy synes er ubehagelige? Snakk heller med hans overordnete. Dette er nok ingen politisak foreløpig. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 12. november 2012 #15 Skrevet 12. november 2012 Så hvis jeg kontakter hans sjef og advarer han mot å sette denne mannen i posisjon hvor han har unge gutter på f.eks sommerjobb under seg så vil ikke jeg kunne bli anmeldt for f.eks æreskrenkelse? Nå i kveld har jeg gått tur og fått mer og mer lyst til å anmelde denne mannen. Selv hvis saken blir henlagt blir det jo ihvertfall registrert slik at han stiller svakt hvis han gjentar det. Hva kan jeg anmelde han for/er det noen konkret situasjon jeg kan fokusere på eller bare ta hele casen? Anonym poster: c1c6edd128d9e65fad2d300077db6bb7 Jeg tror ikke du skal bruke ordene "advare mot". Da spekulerer du i en konsekvens som du fortser, men som ingen egentlig vet hvorvidt har funnet sted (ennå). Fokuser på hvordan du opplevde det som skjedde; "Jeg følte", "jeg opplevde", "jeg tenkte". Konsekvensene av din historie/dine opplevelser vil det være den overordnede som må se, og ta aksjoner i henhold til. Og 'ja', det er veldig lett å gå i fellen med å utdetaljere hvilke konsekvenser man selv ser for seg, men dette blir spekulasjoner.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #16 Skrevet 12. november 2012 Jeg har opplevd det samme som TS bare at min kollega ble fysisk nærgående. Da jeg endelig sa klart i fra at dette godtok jeg ikke så ble det et helvete på jobb. Ekstra ille siden vi alltid var bare to på jobb. Jeg gjorde ikke noe mer med det fordi jeg var ung og usikker og fikk heller ingen støtte hjemmefra. Jeg antar at du ikke traff denne mannen i en jobbsituasjon? Dersom dere jobber sammen så hadde jeg glatt tatt en prat med overordnende. Muligens gått helt til topps for at saken ikke skulle bli bagatellisert og forsvinne. Jobber du ikke i organisasjonen så burde allikevel sjefen fått beskjed. Er kanskje ikke første gangen h*n får høre noe sånt om vedkommende. Allikevel så skal det guts til å si ifra når man selv ikke jobber der. Du traff han via idrett. Er det en klubb han tilhører? Er det veien å gå? Er jo en kjensgjerning at idretten kan tiltrekke seg den type personer. Jeg hadde iallfall pratet med politiet og fortalt din historie. Det kommer garantert ingen ting ut av det der og da, men politiet vil ha navnet hans og være obs på hans oppførsel. Det har vært flere saker hvor en har anmeldt og flere tørr da å stå fram. Dette styrker da mistanken mot vedkommende. Det hele koker ned til hvor mye du selv tørr å gjøre for å muligens spare andre for det samme. Er ikke sikkert at alle klarer å si nei. Ja, jeg vet at det ikke er lett. Jeg sa ingenting. Nå var dette i en tid hvor sånt overhode ikke ble pratet om. Det gjorde det nok vanskeligere. Anonym poster: ed184ea7697c03c3adc2c5fcf9157817 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #17 Skrevet 12. november 2012 Jeg har opplevd det samme som TS bare at min kollega ble fysisk nærgående. Da jeg endelig sa klart i fra at dette godtok jeg ikke så ble det et helvete på jobb. Ekstra ille siden vi alltid var bare to på jobb. Jeg gjorde ikke noe mer med det fordi jeg var ung og usikker og fikk heller ingen støtte hjemmefra. Jeg antar at du ikke traff denne mannen i en jobbsituasjon? Dersom dere jobber sammen så hadde jeg glatt tatt en prat med overordnende. Muligens gått helt til topps for at saken ikke skulle bli bagatellisert og forsvinne. Jobber du ikke i organisasjonen så burde allikevel sjefen fått beskjed. Er kanskje ikke første gangen h*n får høre noe sånt om vedkommende. Allikevel så skal det guts til å si ifra når man selv ikke jobber der. Du traff han via idrett. Er det en klubb han tilhører? Er det veien å gå? Er jo en kjensgjerning at idretten kan tiltrekke seg den type personer. Jeg hadde iallfall pratet med politiet og fortalt din historie. Det kommer garantert ingen ting ut av det der og da, men politiet vil ha navnet hans og være obs på hans oppførsel. Det har vært flere saker hvor en har anmeldt og flere tørr da å stå fram. Dette styrker da mistanken mot vedkommende. Det hele koker ned til hvor mye du selv tørr å gjøre for å muligens spare andre for det samme. Er ikke sikkert at alle klarer å si nei. Ja, jeg vet at det ikke er lett. Jeg sa ingenting. Nå var dette i en tid hvor sånt overhode ikke ble pratet om. Det gjorde det nok vanskeligere. Anonym poster: ed184ea7697c03c3adc2c5fcf9157817 Enig med deg, politiet vil jo ihvertfall registrere mannens navn så sikkert smart av TS å ta en prat med dem. Anonym poster: c1c6edd128d9e65fad2d300077db6bb7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #18 Skrevet 12. november 2012 For det første bør du fortelle det til dine foreldre, for det andre, du har vel en mobiltlf? Sett på bånnopptaker/film med mobilen din, hold den lavt slik at han ikke ser den, og pang! Der har du bevisene dine! Anonym poster: 85144257397f5574d818525d6ed32dbe
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #19 Skrevet 12. november 2012 Mente Diktafon.. Anonym poster: 85144257397f5574d818525d6ed32dbe
Inx Skrevet 12. november 2012 #20 Skrevet 12. november 2012 Synes anmeldelse virker meningsløst, har du vitner eller håndfast bevis? Du bør heller ta dette internt i idrettsorganisasjonen, de skal ha tiltak og retningslinjer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå