Gå til innhold

Hund som er redd for fremmede....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi har en tispe på snart 3 år som er livredd mennesker. Hun er av en liten miniatyrrase, og generelt den beste hunden i verden. Det eneste problemet vi har, er denne atferden hun viser overfor fremmede. Når noen fremmede går nært henne knurrer hun. Dersom personen setter seg ned, holder frem hånden slik at hun kan lukte, går hun gjerne litt forsiktig frem og lukter, men trekker seg raskt tilbake igjen og lager knurrelyder. Hun er ikke på noen måte aggressiv med mindre noen prøver å ta på henne, f.eks. "bakfra". Hvis noen tar på henne kjapt slik at hun blir skremt kan hun glefse (uten å bite) mot personen.

Vi syns dette er skikkelig trist, for det tar bare 1-2 døgn så er hun skikkelig trygg på et menneske. Og da er hun verdens godeste. Hun er så dedikert, og snill og utrolig kosen mot alle de hun kjenner og er trygg på. Hun ligger i fanget, blir klødd på magen, leker, logrer og løper på de for kos når de kommer. Vi ønsker jo at hun skal være denne hunden rundt fremmede også. Kanskje ikke riktig så i møtekommende, men i hvert fall ikke vise denne nervøsiteten som hun går nå.

Vi kan ikke huske at noe har skjedd henne. Vi fikk henne da hun var valp, og ingen har skadet henne på noen måte etter det. Det skal sies at hun er mer trygg rundt barn (og lar gjerne fremmede barn få stryke på henne) og andre dyr elsker hun umiddelbart. Har aldri vist aggressjon eller nervøsitet rundt andre hunder f.eks.

Dette er jo ikke det største problemet i verden. Vi klarer jo å kontrollere det helt fint. Vi forteller jo folk som kommer at de må la være å ta på henne og heller la hun komme til dem. De fleste respekterer jo det. Men vi trenger konkrete tips til hvordan vi opptrer akkurat i den situasjonen der hun "knurrer" til fremmede mennesker. Og vi må vite helt konkret, hva vi skal gjøre og hva vi absolutt ikke skal gjøre slik at hun kan innse at fremmede mennesker ikke er farlige.

Noen som vet?

Anonym poster: 77d6b1696995c2e81982a686426f585c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne knurringen på ting som er skummelt er vanlig blant mange mindre raser og det henger sammen med at hunden er et mer nervøst individ. De gjør det fordi de er usikre og/eller redde, og i de fleste tilfeller er hundene helt harmløse. Jeg ville dog vært litt mer bekymret for glefsingen, da det er mer alvorlig når hunden velger å ”forsvare seg” i situasjoner i stedet for å flykte.

En løsning på problemet er å beordre hunden til et pledd, matte eller hundeseng når den knurrer. Når den så er rolig og avbalansert kan den få komme ut på gulvet og snuse litt, men om den begynner å knurre igjen må den tilbake til plassen sin.

Nervøse hunder har lett for å bli enda mer nervøse og stresset jo mer de får giret seg opp, dermed er det å få roe hunden ned et av de viktigste målene.

For at denne metoden skal fungere best, er man avhengig av at plassen til hunden er i nærheten av dere (vi skal ikke avstraffe hunden ved å skille den fra flokken da dette kan føre til at hunden blir mer engstelig for fremmede, vi skal bare få den til å roe seg ned og slappe av) og at hunden ser på plassen som et fristed og noe trygt, hvor den vet den får være i fred for folk.

En annen metode er å trene aktivt på å få hunden til å assosiere fremmede med noe positivt. Dette krever jo at du man har en del ukjente folk til disposisjon og kan ofte være vanskelig å få til i praksis, men om man har muligheten er det en god løsning.

Gi de besøkende en godbit som hunden er veldig glad i og be dem om å holde den ut mot hunden. Her er det viktig at personen ikke beveger seg, da hunden må få nærme seg situasjonen i sitt eget tempo uten press.

Dette kan ta lang til kort tid avhengig av hunden og om den synes personen er ekstra skummel. Om hunden feiger ut og ikke tør å gå bort, kan det hjelpe at du er eller en annen i familien setter dere ved siden av den fremmede.

Ellers noen tips:

- Ikke legg press på hunden verken via stemmebruk eller atferd. La den få nærme seg fremmede i eget tempo. Om den ikke vil hilse, så aksepter det.

- Det er viktig at dere gir beskjed til alle som kommer om at de skal overse hunden og la den være i fred, så fremt den ikke tar kontakt med dem på eget initiativ. Dette gjør at den vet den får være i fred om den vil, og ikke trenger å føle seg truet.

- Ikke gjør situasjonen skumlere eller uvanlig via stemmebruk eller atferd. Ikke prøv å snakk med lys stemme for å prøve å berolige da den vil tro du roser den for å være redd. Ikke skjenn på den da det vil forsterke frykten.

- Ros når hunden beveger seg mot den fremmede av nysgjerrighet, selv om den kanskje knurrer litt. Pass på her at du bruker et kort ord, for ofte kan en hund driste seg et skritt fram før den spretter tilbake, - vi vil rose når den går fram, ikke tilbake. Dette gir hunden mer selvtillit og mot samtidig som vi oppfordrer den til å ta kontakt med den fremmede.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Alle disse tingene du skriver høres helt logisk ut for meg. Fordi det er ting jeg allerede prøver å praktisere. Så jeg tror du traff spikern på hodet med dette innlegget. Jeg innser likevel hva problemet mitt er, og det er at jeg rett og slett ikke stoler på fremmede mennesker. Jeg stoler på hunden min, jeg har såpass god kontroll på henne at jeg vet akkurat når hun er stressa, når hun er glad, osv. Jeg kan lese henne veldig godt. Men fremmede gjør så utrolige mye teite, dumme ting i nærværet hennes!

For eksempel kan de finne på å lage knurrelyder tilbake. (Faen da blir jeg forbannet). Eller de kan strekke seg kjapt mot henne og skal stryke på henne. Noe som selvfølgelig, forverrer angsten hennes enda mer da hun tror de skal angripe.

Jeg tror løsningen er rett og slett å gjøre som du skriver, få henne til å assosiere fremmede med noe positivt. Men jeg innser jo at det kan ta ganske lang tid... får prøve godbiter (det har vi forsåvidt prøvd før uten hell, men får prøve igjen), og jeg vet at JEG må endre energien min når fremmede kommer på besøk. Jeg vet at jeg selv blir stressa i disse situasjonene, og jeg vet at det er det mest idiotiske siden det smitter over på henne.

Anonym poster: 77d6b1696995c2e81982a686426f585c

Skrevet

I denne situasjonen er det like viktig å trene besøkende...:P Høres kanskje dumt ut, men som du sier så gjør de mye dumt. Skjønner veldig godt at du blir sint, det hadde jeg også blitt.

Du må gi streng beskjed til besøkende at de skal overse hunden totalt, samtidig så må du rose henne, berolige og gi godbiter hele tiden.

Det du også kan gjøre er å trene hunden til å legge seg, hoppe opp i sofaen når det ringer på. Det gjorde jeg med min fordi han bjeffer (chihuahua) og er heller ikke fan av folk. Da får hun mulighet til å se på besøkende på avstand.

Husk å ALDRI korriger hunden for knurring eller for å bruke språket sitt! Hun har helt sikkert gitt 10 andre signaler om at hun er nervøs.

Det er også viktig at du prøver så godt du kan å være helt rolig i disse situasjonene. Du kan også gjespe masse til henne siden dette mest sannsynlig vil roe henne ned ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...