AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Hei Jeg har fått min første egne valp for 3 uker siden. Han har siden dag en vært en drømmevalp, han har hele tiden sovet hele natten, gått på do ute osv. De første to ukene hadde vi null uhell inne! Men de første dagene har han blitt litt av en bølle... Han har begynt å gå på do inne, selv om jeg tar han ut OFTE! Han har også blitt fæl til å ta ting han vet han ikke har lov til og spise kattematen, som han også vet veeeeeldig godt at er forbudt! Hva skal jeg gjøre? Er som sagt ikke en erfaren hundeeier, så håper noen der ute har tips Sier nå NEI, veldig tydelig når han gjør noe galt, tissing osv inne ignorerer jeg helt og skryter masse når han gjør det ute Det er altså en tibetansk spaniel det er snakk om, så ikke de letteste hundene å trene Tusen takk for alle tips! Anonym poster: db4f4d55017f21ad6a5237d5b1da00b4
Portvinpiken Skrevet 12. november 2012 #2 Skrevet 12. november 2012 Gratulerer! Du har en helt normal valp :-). Det er helt vanlig at når de blir vant til de nye omgivelsene så tør de mer også. Du sier han vet han ikke får lov. Hvordan har du lært han dette? Hunder vet ikke automatisk hva "nei" betyr, og det er egentlig helt unødvendig å måtte si det også. Jeg vil anbefale på det sterkeste å lese boken Valpen flytter hjemmefra av Linn Palm. Det er en super bok som bør leses av alle som har hatt hund tidligere, og som har sin første hund. Mange gode tips og forklaringer. Du sier du går ut ofte; hvor ofte? Husk at valpen skal ut umiddelbart etter at den våkner, etter å ha spist og etter å ha drukket. Rose mye når den gjør fra seg ute. Ikke kjefte når den har uhell inne, men vær i forkant og lær deg å se tegnene til valpen når den skal på do, så du får muligheten til å rolig løft/be han følge med deg ut. Mye av denne treningen avhengier av hvor flink man er på å se tegn og være konsekvente. En Tibetansk spaniel er ikke umulig å lære opp, så det er på ingen måte en hvilepute ;-) Lykke til med valpen :-) 1
Rubies_ Skrevet 12. november 2012 #3 Skrevet 12. november 2012 Høres så normalt ut at du aner ikke! Husker tilbake til valpetiden, med en liten valp som sprang opp og ned og irriterte vettet av meg til tider. Trodde han ALDRI skulle vokse opp - og nå har jeg en flott, veloppdragen engel. Bare vær konsekvent! Fortsett med det du gjør! Gi kommandoer, og følg opp.
Portvinpiken Skrevet 13. november 2012 #4 Skrevet 13. november 2012 Høres så normalt ut at du aner ikke! Husker tilbake til valpetiden, med en liten valp som sprang opp og ned og irriterte vettet av meg til tider. Trodde han ALDRI skulle vokse opp - og nå har jeg en flott, veloppdragen engel. Bare vær konsekvent! Fortsett med det du gjør! Gi kommandoer, og følg opp. Jeg vil nå tilråde å først og fremst lære valpen hva kommandoene faktisk betyr. Jeg ser så utrolig mange som snakker til valpene sine som om de skulle forstå alt de sier, men så har de aldri egentlig lært de hva ulike ting betyr. Jeg er heller ikke tilhenger av å nekte en valp alt mulig. Rydd heller bort det du er redd for å la hunden få utfolde seg uten redsel for at noe blir ødelagt. En valp trenger å utforske uten å være redd for "fy" og "nei" i hytt og pine. 1
Rubies_ Skrevet 13. november 2012 #5 Skrevet 13. november 2012 Jeg vil nå tilråde å først og fremst lære valpen hva kommandoene faktisk betyr. Jeg ser så utrolig mange som snakker til valpene sine som om de skulle forstå alt de sier, men så har de aldri egentlig lært de hva ulike ting betyr. Jeg er heller ikke tilhenger av å nekte en valp alt mulig. Rydd heller bort det du er redd for å la hunden få utfolde seg uten redsel for at noe blir ødelagt. En valp trenger å utforske uten å være redd for "fy" og "nei" i hytt og pine. Mitt svar forutsetter selvfølgelig at valpen vet hva kommandoen betyr. 1
Dolly-Duck Skrevet 13. november 2012 #6 Skrevet 13. november 2012 helt normalt. Ta valpen ut når den har sovet, lekt, spist, og drukket. Du skal være ute med valpen ivertfall hver time til hunden din er stueren.. Ros masse når den går på do ute, ignorer det inne. Følge nøye med på hunden, når den springer rundt og snuse på bakken må den ofte ut på do. Når han ta ting han ikke har lov til, så bytter du det ut med en tyggeleke. Ang kattemat, der tror jeg bare du kan gi opp, flytt maten en plass hunden ikke får tak i det. Å forvente at en valp skal klare å holde seg når fristelsen sitter på gulvet er for mye å forvente. Husk at den viktigste trening du skal gjøre nå er å sosialisere valpen, og kontaktrening. 2
Sugerøret Skrevet 13. november 2012 #7 Skrevet 13. november 2012 Og en ting til.Gå kurs og les bøker!!
AnonymBruker Skrevet 16. november 2012 #8 Skrevet 16. november 2012 TS her! Vært uten nett noen dager, så ble litt sent svar fra meg Så godt å høre at dette er normalt! Har glemt helt hvordan familiehunden var når han var valp! Jeg tar han ut en-to ganger i timen når han er våken og selvfølgelig rett etter soving. Problemet er at han godt kan finne på å gå på do inne rett etter tur, selv om han også har gjort fra seg ute. Han viser ingen tegn til at han må heller. Kan godt ligge og sove, reise seg, tisse, så legge seg igjen. Uten tegn! Kun det som skjer, og det skjer FORT! Er ingenting fysisk galt med han heller. Som jeg skrev i innlegget mitt ignorerer jeg bare når han går på do inne. tørker det opp uten å si noe. Han kan navnet sitt, nei, kom, inn og ut til nå av ord. Dette er ord han skjønner og vet hva betyr. Det ser jeg jo på reaksjonen på ordene, hvis jeg sier " skal vi gå inn?" eller bare "gå inn?" når vi er ute springer han til døra. Samme med de andre ordene, han reagerer forskjellig på dem alle. Må få gjort noe med kattematen ja. De pleier ha den på vaskerommet, men der pusser vi opp for øyeblikket, så nå må den stå i gangen en periode. Der må også hunden kunne være. Men han har blitt bedre på det Nei, selv om jeg har en tibbe slipper han ikke unna så lett Det jeg mente var at han selvfølgelig skal lære vanlige ting og også litt ekstra, men at jeg ikke forventer å få en hund som kan gå tur uten bånd osv. LItt dårlig skrevet av meg, beklager det Kurs skal vi på til våren og gleder oss masse til det Bor på en kjempeliten plass, så begynner ikke nytt valpekurs i nærheten før til våren. Nærmeste plass de også har valpekurs er 3 timer unna. Anonym poster: db4f4d55017f21ad6a5237d5b1da00b4
Portvinpiken Skrevet 16. november 2012 #9 Skrevet 16. november 2012 Hvis den våkner å går å tisser med èn eneste gang så må du sørge for å være i nærheten så du får fått han ut. Jeg vil tro at han uansett gir tegn - om enn små som en enkelt kan lære å se. Jeg vet ikke om valpen sover i et annet rom, men da ville jeg vært i nærheten av det rommet så jeg kunne se når valpen da våkner. Jeg har hatt valper som tisser når de kommer inn igjen - umiddelbart etter å ha vært ute. Da har jeg vært ute til valpen faktisk har tisset ute før jeg går inn når jeg ser at dette begynner å bli en uting. Jeg har stått ute i hagen i nesten 2 timer på natten (heldigvis var det sommer), så enkelte er ikke like enkle som andre.
xinnia Skrevet 16. november 2012 #10 Skrevet 16. november 2012 Gi valpen ro og tid til å gjøre fra seg ute... bruk samme sted hver gang. Mye som kan distrahere en liten valp. ... Når det gjelder kattematen- mat er mat..og kattemat er ekstremt godis for hunder- heldigvis er det ikke så farlig for hunder å spise kattemat- som det kan være for katten å spise hundemat. .. kattemat er dog dyrer enn hundemat. Men sett kattematen ett sted som valpen ikke kommer til. Man kan lære en tibbe å gå løs på samme måte som man kan med alle andre typer hunder. ER bare veien til målet som er forskjellig.
BunnyBlue Skrevet 16. november 2012 #11 Skrevet 16. november 2012 Hvorfor ikke sette kattematen på en kommode, benk eller bord? Katten kommer lett til, men ikke valpen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå