AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Jeg går siste år på videregående nå, studiespesialiserende med språk, samfunn og økonomi. Og så har det seg sånn at jeg bor på internat/hybel og trener 20 timer +/- i uken og følger et tilrettelagt tilbud mellom skole og trening som fratar meg muligheten til å ha en jobb ved siden av. Neste år så er jeg litt usikker på hva jeg vil gjøre, men jeg vet at jeg har lyst til å studere noe i retningen medisin/idrettsvitenskap, men jeg mangler realfag som jeg da må ta opp. Dette gjør jo at jeg havner i den ordinære kvoten, som igjen betyr at når jeg først havner i den = større konkurranse (høyere opptakskrav), at jeg vil samle så mye poeng som jeg er i stand til. Problemet er at jeg bor i en by på vestlandet hvor det ikke tilbys hverken årsstudium som frister eller privatist undervisning. Det er kjipt, så jeg vurderer å ta medisin grunnfag kombinert med noen realfag ved bjørknes høyskole over nett. Da får jeg lov til å bo gratis hjemme. Det jeg lurer på er: Noen som har erfaring med å ta studium over nett (nki nettstudier), eller er det bedre å flytte over til Oslo? Hva sparer jeg egentlig mest penger på og det er vel kanskje bare sunt at jeg kommer meg til ett nytt miljø osv? Anonym poster: 26a0bc15798c18f9fb96b2677ec0fa82
Rubies_ Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 Jeg vet ikke om dette vil besvare spørsmålet ditt helt, men.. Jeg tenkte på nettstudier (ikke innenfor det fagområdet du tenker på) da jeg gikk siste året på videregående. Jeg var ikke så veldig keen på å flytte bort for å studere, da jeg hadde mange ting som holdt meg igjen hjemme. Etter hvert fant jeg imidlertid ut at å flytte bort ville gjøre meg mer godt enn ondt. I dag er jeg sjeleglad for at jeg flyttet bort. Jeg trengte ikke ta opp fag igjen, så jeg vet ikke hvordan det praktisk vil fungere. Men jeg personlig, opplevde at å flytte til en ny by for å studere gav meg en ny start. Og jeg fikk et nytt miljø rundt meg som jeg tror var sunt for meg. Å være student er så godt på mange måter. Det er selvfølgelig mange ulemper med det også, men det gir så mye å kunne disiplinere seg selv, legge opp hverdagen slik at den passer for akkurat deg, og tilbringe resten av tiden med trening eller sosiale sammenkomster med nye venner man har fått på studiestedet. Jeg forstår at det er et vanskelig valg for deg, og du må selvfølgelig velge det som høres logisk ut for din del. Jeg vil bare påpeke at selv om at bo for seg selv i en ny by kan koste mye penger, og ha mange ulemper, veier som regel fordelene opp for det om man finner seg godt til rette i den nye byen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå