AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Hvordan gikk det? Er så redd for at barnet mitt skal være lei seg og føle seg tilsidesatt når han får ett søsken om kort tid.. Anonym poster: e8355f8a7ea1ec8e8bb3fd16c0e4cf05
Dricka Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 De fleste barn er nok stolte og synes det er veldig stort å ha småsøsken. Tror der er veldig forskjellig fra barn Til barn og hvordan foreldrene gjør Det.
Redbull Skrevet 11. november 2012 #3 Skrevet 11. november 2012 Jeg tror det er verre for foreldrene å dele oppmerksomheten enn det er for eldste barnet. Kvir meg også til det
Gjest Gagaen Skrevet 11. november 2012 #4 Skrevet 11. november 2012 Fikk unger med 15 mnd mellom og det gikk i det store og hele supert . De var som tvillinger når den yngste ble noen mnd . Lekte godt sammen , var veldig glade i hverandre og tok vare på hverandre
Gjest Modig mor Skrevet 11. november 2012 #5 Skrevet 11. november 2012 Les Søskenboka! Den ligger gratis tilgjengelig på www.bokhylla.no og er en viktig medvirkende årsak til at vår lille flokk (23 måneder mellom 1 og 2, 21 måneder mellom 2 og 3) stort sett er svært harmonisk.
Gjest Eurodice Skrevet 11. november 2012 #6 Skrevet 11. november 2012 Mine tre eldste er født med mindre enn ett års mellomrom, dvs, den eldste hadde ikke fylt 2 år, den neste hadde ikke fylt 1 år da nr. 3 ble født. Det var travelt og slitsomt noen år, men jeg merket ingen sjalusi blant barna.
SummerJoy Skrevet 12. november 2012 #7 Skrevet 12. november 2012 Barn har ikke vondt av å måtte dele mor og far med andre
Gjest Magdalene Skrevet 12. november 2012 #8 Skrevet 12. november 2012 Så små har ikke vondt av å dele foreldrene, men det kan være litt vanskelig å forklare de ting (nå må du vente fordi...etc.) når de er så små. Det kommer nok til å gå supert.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #9 Skrevet 12. november 2012 mellom nr 2 og 3 er det 10 1/2 mnd, nr to likte ikke at pappa ga oppmerksomhet til nr 3, jeg var på krykker så bleieskift var ok at pappan gjorde, mamma var alle sin, så pappa ville nr 2 ha for seg selv , den første mnd, senere lekte de veldig fint sammen, og enda senere passet vi på at de fikk velge interesser etter hva de selv hadde lyst til og ikke det samme som søskenet fordi de var søsken , og i dag er interessene helt ulike Anonym poster: d5f47f6c0e3cef2a10927670ac99a674
Anciol Skrevet 12. november 2012 #10 Skrevet 12. november 2012 For oss har det gått kjempebra , de krangler selvsagt som alle andre søsken, merker at sønnen min passer på sin lille søster
BaronesseB Skrevet 12. november 2012 #11 Skrevet 12. november 2012 Jeg følte det akkurat som deg da jeg skulle ha andremann, de skilte også under to år. De lærer seg å vente, for meg hjalp det å la eldstemann "hjelpe til" med babyen, i stedet for å bare måtte vike og vente hele tiden. Litt sjalusi er normalt. Men dette kommer til å gå kjempebra!
Gjest Modig mor Skrevet 12. november 2012 #12 Skrevet 12. november 2012 Det kommer til å gå bra - men det kommer ikke nødvendigvis til å gå bra av seg selv. Det er derfor jeg anbefaler Søskenboka (som altså kan lånes på biblioteket eller leses på bokhylla.no), den er full av gode og praktiske tips om hvordan man fremmer godt samspill mellom barna. Noe av det viktigste: Storesøskenet kommer til å ha både positive og negative følelser for babyen. For oss foreldre kan de negative følelsene være vanskelig å møte. Men det er helt nødvendig at barnet får lov til å gi uttrykk for dem og lærer hvilke uttrykk som er akseptable. Hvis vi møter "jeg vil ikke ha noen lillebror lenger" med "jo da, du er jo så glad i lillebror", kan det skade forholdet mellom søsknene. Masse om dette og annet i Søskenboka. Les, les!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå