AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #1 Skrevet 11. november 2012 Jeg har en veninne som alltid har vært litt små-gnien på pengene sine. Vi har kjent hverandre siden vi var små og familiene våre er gode venner. For et år siden inviterte familien min (og meg) henne med på tur til synden. Hun skulle da betale biletten, mens vi betalte både hotell og mat. Småting som godteri og ekstra kos betalte hun selv.(det gjorde jeg også). Vi bodde forresten på vårt eget rom. Senere ble jeg invitert med hennes familie på tur til en storby. Jeg regnet da med at jeg skulle betale for reisen og at de kom til å dekke resten, slik min familie hadde gjort med veninnnen min. Vi måtte dele hotellrom med lillesøsteren hennes, vi dro på aktiviteter som familien hennes var veldig interessert i, men som jeg selv aldri ville brukt penger på. For eksempel tusenvis av kunst-museer. Vi spiste mye ute og av og til kjøpte familien diverse retter som alle skulle dele. Når turen var ferdig fikk jeg så en melding av moren til min veninne hvor hun skrev noe sånnt som "Takk for hyggelig tur! Du skylder 4500 kr for mat, hotelrom, taxi, buss og diverse aktiviteter. Kontonummeret er:351916." Jeg ble veldig overrasket, turen ble veldig mye dyrere enn jeg hadde forventet. Jeg måtte betale halvparten av prisen på hotell-rommet, enda lillesøsteren hennes også bodde der. Jeg syns dette var urettferdig! Hvordan ville dere reagert? Burde jeg sagt i fra? Anonym poster: 7831c1be2d940a9ee0925704ad6a996a
Musken Skrevet 11. november 2012 #2 Skrevet 11. november 2012 Hm. Det jeg synes er rart er at du ikke var klar over dette på forhånd, at det ikke var tydelig avklart. Synes også det var svært merkelig at de forventer at du skal betale halvparten for hotellrommet når du bare utgjorde en tredjedel. Du kan jo snakke med venninnen din og fortelle at du ble litt overrasket når meldingen kom, og se hvordan hun reagerer..? Kanskje hun nevner det for foreldrene osv. Men jeg ville aldri startet en stor krangel på grunn av noen tusenlapper dersom det hadde vært en god venninne 2
Gjesten Skrevet 11. november 2012 #3 Skrevet 11. november 2012 Jeg synes det var litt rart at du betalte halvparten av at rom du brukte en tredel av, men ellers synes jeg det er greit at du betaler for ditt eget forbruk. Det var veldig hyggelig av familien din å spandere på denne jenta, men du kan ikke alltid kreve å få tilbake akkurat det du gir. Da er det jo bare et bytte, ikke en hyggelig ting dere gjorde for henne. 2
Gjest 1STA Skrevet 11. november 2012 #4 Skrevet 11. november 2012 Synes det var litt urettferdig at du måtte bruke penger på ting du egentlig ikke hadde noen interesse for. Dere skulle kanskje ha hatt et møte før dere reiste, for å diskutere hvordan dere skulle håndtere dette med penger for reisen. Men det er ingen grunn til å ødelegge et vennskap pga. dette i alle fall! :-)
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #5 Skrevet 11. november 2012 TS her. Har ikke tenkt til å ødelegge vennskapet, men kjente det ble veldig irriterende. Var jo også slik at når vi satt på resturant, så sa jeg "jeg kan betale for meg" men da sa foreldrene: neida, ikke tenk på det, eller "det kan vi ta senere". Så da regnet jeg med at de betalte for det. Jeg synes også at jeg kunne sluppet å betale f.eks. taxi - det måtte jo de tatt uansett, selv om jeg ikke hadde vært med. Anonym poster: 7831c1be2d940a9ee0925704ad6a996a 1
Gjest 1STA Skrevet 11. november 2012 #6 Skrevet 11. november 2012 Jeg skjønner hva du mener, og jeg ville nok ha reagert på akkurat samme måte! Hva synes foreldrene dine om dette da?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2012 #7 Skrevet 11. november 2012 Jeg skjønner hva du mener, og jeg ville nok ha reagert på akkurat samme måte! Hva synes foreldrene dine om dette da? Jeg syns det er veldig rart foreldrene ikke har gjort noe med dette. Men nå vet jo ikke vi om hvordan økonomien partene har. Vi har heller ikke hørt noe om alder, og det er egentlig veldig viktig når det er snakk om at dere har vært ute å reist. Det er veldig stor forskjell på å reise med venner i en alder av 14 år, og 17 år. Anonym poster: d7c22edddc814ebb087c63c4703beb44
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #8 Skrevet 12. november 2012 Jeg var 17 da vi reiste. Familien til min venninne har veldig god økonomi. Foreldrene er leger, men de er likevel gniene på pengene. Anonym poster: 7831c1be2d940a9ee0925704ad6a996a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2012 #9 Skrevet 12. november 2012 Jeg skjønner hva du mener, og jeg ville nok ha reagert på akkurat samme måte! Hva synes foreldrene dine om dette da? Foreldrene mine synes det var kjipt av dem, og ble egentlig veldig overrasket. Greit nok at jeg måtte betale maten selv, men uinteressante museumturer og hotellrom var unødvendig når vi hadde vært så spandable på deres datter. Anonym poster: 7831c1be2d940a9ee0925704ad6a996a
Neket Skrevet 12. november 2012 #10 Skrevet 12. november 2012 Få foreldrene dine til å sende motkrav på turen der hun var med dere? 1
Gjest Summers Skrevet 12. november 2012 #11 Skrevet 12. november 2012 Få foreldrene dine til å sende motkrav på turen der hun var med dere? Motkrav faktisk:P TS betal regningen og glem hele greia, å krangle med gjerrigknarker får man ingenting ut av. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå